IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU - 17 - 41 Anotace Kultura obecně – duchovní – 1. Autor Mgr. Martin Nosek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci si uvědomí, co patří mezi kulturní instituce a jaký by byl život bez kulturního vyžití Speciální vzdělávací potřeby Ne Klíčová slova Kultura – duchovní, kulturní člověk, zvyky, tradice Druh učebního materiálu Pracovní list / Prezentace / Test / Laboratorní práce / … Druh interaktivity Aktivita / Výklad / Test / Kombinace Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Základní vzdělávání – 2. stupeň Typická věková skupina 12-15 let Celková velikost / datum 843 kb, prosinec 2011
KULTURA A KULTURNÍ INSTITUCE Brainstorming – burza nápadů – co tě napadne, když se řekne slovo „kultura“: Kultura: vše, co člověk vytvořil a vymyslel, co je výsledkem lidské činnosti. Vymyslel = myslet = duchovní kultura Vytvořil = tvořit (rukama) = hmotná kultura
DUCHOVNÍ KULTURA = všechny hodnoty, které člověk vymyslel a nejsou hmatatelné (rukou) Věda Zvyky Morálka Práva Náboženství Jazyky Tradice
Zvyky Jazyky Náboženství
Vysvětli následující spojení: Kulturní člověk Kulturní barbar Kulturní krajina (geogr. pojem) Člověk s určitými morálními hodnotami a citem pro estetiku, umění atd. Slovem barbar označovali Řekové všechny národy, kterým nerozuměli. Kulturní barbar je ten, který nemá zájem např. o kulturní dění. Krajiny intenzivně ovlivněná činností člověka. Opakem je Přírodní krajina.
Citace: Text: Copyright Mgr. Martin Nosek, rok 2011. Obrázky (dle pořadí v DUM): Dostupný z [http://i.lidovky.cz/09/053/lngal/BAT2b622b_genes.jpg dne 5.12.2011. Dostupný z [http://www.jankohrasko.sk/assets/images/zvyky/svadba/svadobny_kroj.jpg] dne 5.12.2011. Dostupný z [http://konnietsang.edublogs.org/files/2011/04/Ethic-2enb7fo.jpg] dne 5.12.2011. Dostupný z [http://www.evropa2045.cz/hra/klara/napoveda/html/obr/islam.jpg] dne 5.12.2011. Dostupný z [http://i.pravda.sk/09/082/skcl/P342d2dac_shutterstock_jazyk.jpg] dne 5.12.2011.
Metodický pokyn: Pedagog postupuje dle pokynů v prezentaci. Slide 2 – brainstorming na téma „kultura“. Slide 3 – zápis do sešitu, dokreslující obrázky k diskusi Slide 4 – Žáci píší známé zvyky atd. Slide 5 – vysvětlení pojmů a slovních spojení.