Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Alfréd Veliký Ničivé nájezdy Vikingů ve velkých skupinách připluli na jaře, přezimovali na pobřežích Odolávala jen část Anglie WESSEX pod vedením krále.
Advertisements

Vznik centralizovaných států v západní Evropě
Boj mezi Francií a Anglií o nadvládu v západní Evropě Stoletá válka
• Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Revoluční rok 1848 Francie, Itálie, Německo 2.stupeň ZŠ
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Jan Lucemburský.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Soupeření Anglie a Francie
Francie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petra Pitronová. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Evropa v 15. století Soumrak středověku.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
STOLETÁ VÁLKA.
Vzrůstem malý Pružný Chytrý Výborný stratég Vystudoval vojenskou akademii Velký Silný Udatný Od malička cvičen k boji Bojuje většinou sám Drobná Prostá.
Státy západní Evropy Označení materiálu:
(1337 – 1453) Stoletá válka.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Stoletá válka Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Únor 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací.
ČESKÝ STÁT ZA VLÁDY LUCEMBURKŮ
Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
zpracovaný v rámci projektu
VIKINGOVÉ KNÍŽATA MOŘÍ OBJEVITELÉ DALEKÝCH ZEMÍ
Stoletá válka 1337–1453 Spor o Flandry 3 fáze/etapy 1.etapa( )
VY_32_INOVACE_2D.7.16 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 7. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivity Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
DĚJINY VÝZNAMNÝCH STÁTŮ A NÁRODŮ V EVROPĚ
Středověká Anglie, Svatá říše římská
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Západní Evropa za vrcholného středověku
PROJEKT EU - PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu
Bitva na Bílé hoře Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start)
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_454.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Marek Kryška Datum: Cílový ročník: 8.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_DEJEPIS2_8 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Radka.
Francie Označení materiálu: VY_32_INOVACE_06_francie.ppt
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Středověká Evropa Šimon Balham C4B 2013/2014.
Dějepis Stoletá válka 1.
DĚJINY VÝZNAMNÝCH STÁTŮ A NÁRODŮ V EVROPĚ
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Stoletá válka
Stoletá válka Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o situaci v Evropě v době stoleté války.
Vznik jednotných monarchií v Anglii a Francii II
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Masarykova základní škola Debř, Mladá Boleslav, příspěvková organizace Název a číslo materiálu: VY_32_INOVACE_04_Člověk a společnost_7. ročník_Francie.
Francie, Anglie, Španělsko ve vrcholném a pozdním středověku
Stoletá válka
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Západní Evropa stol..
Reformace v západoevropských monarchiích
Obchodní akademie, Střední odborná škola
Dějiny významných států v evropě
Francie Označení materiálu: VY_32_INOVACE_06_francie.ppt
Autor: Mgr. Eva Vondrková Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
STŘEDOVĚKÉ STÁTY V EVROPĚ
VZTAHY MEZI STŘEDOVĚKÝMI EVROPSKÝMI STÁTY.
Transkript prezentace:

Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49   Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0205 Šablona: III/2 Sada: 1 Číslo materiálu v sadě: 15 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky

Název: Vzestup monarchií v západní Evropě Jméno autora: Mgr Název: Vzestup monarchií v západní Evropě Jméno autora: Mgr. Vladislava Heglasová Předmět: Dějepis Jazyk: Čeština Klíčová slova: centralizovaná monarchie, národní stát, „avignonské zajetí“, stoletá válka Cílová skupina: žák 1. ročníku Stupeň a typ vzdělání: střední odborné Očekávaný výstup: Žák dokáže vysvětlit příčiny a okolnosti vzniku centralizované monarchie a formování národního státu v západní Evropě na příkladu Anglie a Francie, stručně popíše průběh a výsledek stoleté války. Pochopí rovněž politický význam účelově vyvolávané nenávisti k Židům v době středověku.

Metodický list/anotace Úkolem motivační prezentace je seznámit žáka se vznikem centralizované monarchie a formováním národního státu v západní Evropě v době vrcholného středověku na příkladech Anglie a Francie. Datum vytvoření: 4.11. 2012

VZESTUP MONARCHIÍ V ZÁPADNÍ EVROPĚ

stoletá válka mezi Anglií a Francií (1337 – 1453) pád Cařihradu (1453) EVROPA VE 14. – 15. stol. několik významných událostí: stoletá válka mezi Anglií a Francií (1337 – 1453) pád Cařihradu (1453) osvobození ruských knížectví od Tatarů (1480) vznik španělského království (1450)

NÁRODNÍ STÁTY V ZÁPADNÍ EVROPĚ posílení autority panovníka vznikem CENTRALIZOVANÉ MONARCHIE NÁRODNÍHO STÁTU jednotné zákony byrokracie placené vojsko jednotné daně koncentrace peněz (z daní, válek, půjčky, zabavování statků, pogromy proti Židům) Úkol: Proč byly vyvolávány pogromy proti Židům?

Řešení: POLITICKÝ VÝZNAM účelové vyvolávání nenávisti proti Židům odvádění pozornosti od skutečných vnitřních problémů (pověry o rituálních vraždách)

ANGLIE Vilém Dobyvatel – 1066 (bitva u Hastingsu) normanský kníže porazil Anglosasy – centr. moc Jindřich II. – 2. pol. 12. stol. nejvýznamnější panovník západní Evropy, zvykové právo, získal ½ území Francie Jan Bezzemek – poč. 13. stol. ztráta velké části francouzského území 1215 – „Velká listina svobod“ – základ anglického parlamentarismu (moc panovníka omezovala tzv. „Velká rada“ – skupina šlechticů)

Jan Bezzemek Obrázek č. 2 Obrázek č. 1 Jan Bezzemek – král Anglie a Irska (1199 – 1216) Magna charta (origiální verze z r. 1215)

FRANCIE KAPETOVCI – od 10. stol. - pouze území kolem Paříže (největší město severně od Alp) - pomoc měst, církve, nižší šlechty - rozšíření majetku a autority krále 12. stol. – omezení vlivu Anglie Filip IV. Sličný - „AVIGNONSKÉ ZAJETÍ“ papežů (závislost papežů na francouzských králích) - vznik „generálních stavů“ (vládly s králem)

Filip IV. Sličný Obrázek č. 3 Obrázek č. 4 Papežský palác v Avignonu Avignonské zajetí papeže (1309 – 1378) Filip IV. chtěl z papežství vytvořit vlastní mocenský nástroj. Filip IV. král Francie (1285 – 1314)

STOLETÁ VÁLKA 1337 – 1453 mezi Anglií a Francií o bohaté Flandry 1. etapa: převaha angl. lučištníků proti fr. rytířům (bitva u Kresčaku r. 1346) 2. etapa: Francie dobyla zpět ztracená území, Anglii zbylo několik přístavů (Calais, Bordeaux) 3. etapa: r. 1415 angl. král Jindřich V. zvítězil v bitvě u Azincourtu, ovládl sever Francie (korunován fr. králem) Úkol: Co však způsobilo následný neočekávaný zvrat ve válce ve prospěch Francie?

Bitva u Kresčaku 1346 Obrázek č. 5 Ilustrace z 15. stol.

Bitva u Azincourtu 1415 Obrázek č. 6

po dobytí Orleánsu r. 1429 - Karel VII. korunován v Remeši fr. králem Řešení: Díky 16leté Janě z Arku došlo ke zvratu ve válce. Dodala fr. následníku trůnu Karlovi odvahu, přesvědčila ho o svém božím poslání. sjednocení rolníků, měšťanů a šlechty proti Angličanům (válka nabyla národního charakteru) po dobytí Orleánsu r. 1429 - Karel VII. korunován v Remeši fr. králem Angličanům po jejich vyhnání r. 1453 zůstal pouze přístav Calais a Normanské ostrovy (Jana z Arku byla r. 1431 upálena jako čarodějnice poté, co byla úkladně zajata a vydána Angličanům.)

Jana z Arku Olej na plátně, Paříž Obrázek č. 7

Mapa Evropy kol. roku 1340 Obrázek č. 8

Úkol: Zopakujte si vývoj 100leté války na mapě Úkol: Zopakujte si vývoj 100leté války na mapě. Francouzi – žlutá Angličané – šedá Burgunďané – tmavě šedá viz. odkaz http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hundred_years_war.gif

trvalý výsledek 100leté války: národní uvědomění v Anglii a Francii zášť mezi Anglii a Francií až do 21. stol. v Anglii – 30letá „válka dvou růží“ (šlechta se vzájemně vyvraždila) r. 1485 – nástup rodu Tudorovců (Jindřich VII.)

Odkazy: Použité zdroje: internet Dostupné pod licencí GNU Free Documentation License na www: Obrázek č. 1 NEUVEDEN. Wikimedia Commons [online]. [cit. 4.11.2012]. Dostupný na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:JanAngl.jpg > Obrázek č. 2 < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Magna_Carta.jpg > Obrázek č. 3 < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Philippe_IV_Le_Bel.jpg > Obrázek č. 4 ROSIER, Jean-Marc. Wikimedia Commons [online]. [cit. 4.11.2012]. Dostupný na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Avignon,_Palais_des_Papes_by_JM_Rosier.jpg > Obrázek č. 5 < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Battle_of_crecy_froissart.jpg >

Obrázek č. 6 NEUVEDEN. Wikimedia Commons [online]. [cit. 4. 11. 2012] Obrázek č. 6 NEUVEDEN. Wikimedia Commons [online]. [cit. 4.11.2012]. Dostupný na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Schlacht_von_Azincourt.jpg > Obrázek č. 7 < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Joan_of_arc_miniature_graded.jpg > Obrázek č. 8 NELSON, Lynn H.. Wikimedia Commons [online]. [cit. 1.1.2013]. Dostupný na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Europe_in_1430.PNG >