OKRUŽNÍ KŘIŽOVATKY I N S T I T U T D O P R A V Y

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Řízení motorových vozidel
Advertisements

Řízení motorových vozidel
Ing. Jaroslav Martinek Central MeetBike Expert Seminar 3. LEGISLATIVA.
Dopravní výchova 1. stupeň ZŠ
Návrh parkování Návrh zastávek MHD.
Rekonstrukce severních mostů
Rozdíly v pravidlech silničního provozu
ŘÍZENÍ MOTOROVÝCH VOZIDEL
Změny dopravního značení na okružní křižovatce u obchodního centra FUTURUM (ul. Novinářská – ul. Stadionu – ul. Baarova) Zpracoval: Ing. Vladislav Křivda,
Řízení motorových vozidel
DOPRAVNÍ VÝCHOVA 4. ROČNÍK
Bezpečnost dopravy na veřejných komunikacích
Křižovatky ČSN Projektování křižovatek na pozemních komunikacích
BEZPEČNOST DOPRAVY NA POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH
MÍSTNÍ KOMUNIKACE FUNKČNÍ SKUPINY D
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Zklidňování komunikací v městské části Praha 18 - Letňany
Rozdíly v pravidlech silničního provozu
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Dopravní charakteristiky
Dopravní a liniové stavby
Směrový a výškový návrh trasy komunikace
Dopravní a liniové stavby
Křižovatky ČSN Projektování křižovatek na pozemních komunikacích
Dopravní a liniové stavby
Opatření ke zklidňování na místních komunikacích
I N S T I T U T D O P R A V Y VŠB – Technická univerzita Ostrava Fakulta strojní 17. listopadu 15; Ostrava – Poruba tel.: ; 5210
Dopravní a liniové stavby Vývoj měst, místní komunikace
Teorie dopravního proudu
ZÁKLADY DOPRAVNÍHO INŽENÝRSTVÍ
I N S T I T U T D O P R A V Y VŠB – Technická univerzita Ostrava Fakulta strojní 17. listopadu 15; Ostrava – Poruba tel.: ; 5210
Výkony silniční hromadné osobní dopravy
(světelného signalizačního zařízení) VÝPOČTY PEVNÝCH SIGNÁLNÍCH PLÁNŮ
Mimoúrovňové křižovatky
Odkryj správnou dopravní značku a najdi pod ní písmeno.
stůj, dej přednost v jízdě
Teorie neřízených křižovatek
Trasování lesních cest
Název Dopravní výchova - značky
Pozemní komunikace v intravilánu ČSN „Projektování místních komunikací“, 2006 Změna Z1 – 2010 – Přechody a místa pro přecházení, rozhledové.
I N S T I T U T D O P R A V Y VŠB – Technická univerzita Ostrava Fakulta strojní 17. listopadu 15; Ostrava – Poruba tel.: ; 5210
Úvod do pozemních komunikací
ŘÍZENÍ PROVOZU NA POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH Řízení provozu na pozemních komunikacích Provoz na pozemních komunikacích se řídí: - světelnými, případně i.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Doprava v klidu – parkování vozidel Podklad ke cvičení Převzato a upraveno dle Zákonů.
A U T O Š K O L A P R O F I H a v í ř o v. Upravené značky A U T O Š K O L A P R O F I H a v í ř o v.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška METODIKA BEZPEČNOSTNÍ INSPEKCE 2 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta.
ZÁKLADNÍ POJMY II. Obec -zastavěné území -počátek a konec je na pozemní komunikaci označen příslušnými dopravními značkami -na účelových komunikacích.
SMĚR A ZPŮSOB JÍZDY Směr a způsob jízdy - na pozemních komunikacích se jezdí vpravo, a pokud tomu nebrání zvláštní okolnosti, při pravém okraji -na krajnici.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. - křižovatky na pozemních komunikacích.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. - okružní křižovatky.
Cyklistická infrastruktura a její specifické aspekty ING. JAROSLAV MARTINEK CENTRUM DOPRAVNÍHO VÝZKUMU.
Příkazové Zákazové Upravující přednost Výstražné RISKUJ DOPRVANÍ ZNAČKY
VY_32_INOVACE_06_VÝCHOVA KE ZDRAVÍ_1_DOPRAVNÍ ZNAČKY Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola, Školní jídelna a Školní družina, Duchcov,
Dopravní charakteristiky
ODBOČOVÁNÍ A JÍZDA KŘIŽOVATKOU
Vzorový příklad výpočtu křižovatky se SSZ
Navrhování tunelových staveb
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice - Spořilov
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
D o z p n r.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů
VY_32_INOVACE_43_PRV_ 3 1) Jméno autora výukového materiálu (VM), škola: Miroslava Červená Základní škola a mateřská škola Skalsko, okres Mladá Boleslav.
PRACOVNÍ LISTY DOPRAVNÍ ZNAČKY
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jaroslav Bartl Číslo
Tisková konference vedoucího odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie Ústeckého kraje.
Dopravní značení Podklad ke cvičení
Dětské dopravní hřiště Liberec
Dopravní nehodovost v Pardubickém kraji 2018
Transkript prezentace:

OKRUŽNÍ KŘIŽOVATKY I N S T I T U T D O P R A V Y VŠB – Technická univerzita Ostrava Fakulta strojní 17. listopadu 15; 708 00 Ostrava – Poruba tel.: 59 699 1283; 5210 http://www.id.vsb.cz Úvodní list OKRUŽNÍ KŘIŽOVATKY Předmět: Organizace a řízení dopravy Připravil: Ing. Vladislav Křivda, Ph.D.

Okružní křižovatky patří mezi zvláštní typy usměrněných křižovatek základem řešení je takové usměrnění dopravy na vjezdech, které připouští pouze odbočení vpravo a vymezuje objezd středního ostrůvku proti směru hodinových ručiček vyloučeny křižné kolizní body

Grand Boulevards, Paříž 1906

„Columbus Circle“, New York City, USA (cca 1915)

Použití okružních křižovatek Okružní křižovatky lze účelně použít zejména: je-li nutno zajistit pomalý průjezd křižovatkou z důvodu bezpečnosti (za účelem snížení závažnosti nebo počtu nehod) je-li třeba tvarem křižovatky zdůraznit konec komunikace s vyšší návrhovou rychlostí, popř. změnu dopravního režimu nebo funkce komunikace (např. vjezd do obce apod.) je-li třeba zajistit plynulý provoz na všech paprscích je-li úhel křížení komunikací menší než připouští ČSN 73 6102 v případě křižovatky s větším počtem vjezdů

Popis prvků okružní křižovatky

Příklad základního dopravního značení na malé okružní křižovatce

Velká okružní křižovatka vnější průměr > 40m umožňuje průplet (pod úhlem do 15o-20o, při délce min. 40m) extravilán Průpletový úsek TP 135 – Projektování okružních křižovatek na silnicích a místních komunikacích (MDS ČR)

Velká okružní křižovatka - příklad

Malá okružní křižovatka vnější průměr = 25-40m neumožňuje průplet intravilán Příčný řez částečně pojížděného ostrůvku

Malá okružní křižovatka – příklad (schéma) (Sokolská tř. – ul. 30. dubna, Prokešovo náměstí, Ostrava)

Malá okružní křižovatka – příklad (foto) Prokešovo náměstí Ostrava ul. 30. dubna Sokolská tř. Sokolská tř. Věž Nové radnice

Mini okružní křižovatka s plně pojížděným ostrůvkem vnější průměr < 25m plně pojížděný ostrůvek intravilán Toto je moje poznámka

Mini okružní křižovatka - příklad Toto je moje poznámka

Okružní křižovatka Novinářská – Baarova - U stadiónu (u obchodního centra FUTURUM, Moravská Ostrava) Toto je moje poznámka

Okružní křižovatka Novinářská – Baarova - U stadiónu (u obchodního centra FUTURUM, Moravská Ostrava) Toto je moje poznámka

Mimoúrovňová okružní křižovatka - příklad Toto je moje poznámka

Kolizní body - - srovnání mezi průsečnou a malou okružní křižovatkou Toto je moje poznámka

Dopravní značení na okružních křižovatkách v České republice Dej přednost v jízdě! Stůj, dej přednost v jízdě! Hlavní pozemní komunikace Kruhový objezd Kruhový objezd Příčná čára souvislá se symbolem „Dej přednost v jízdě“

Dopravní značení na okružních křižovatkách v zahraničí Velká Británie: Spojené státy americké: Německo: Rakousko: *****=Na výjezdu

Okružní křižovatky ve Velké Británii (1/4) Způsob jízdy na okružní křižovatce s dvoupruhovým okružním pásem podle Highway Code Dvojitá miniokružní křižovatka

Okružní křižovatky ve Velké Británii (2/4)

Okružní křižovatky ve Velké Británii (3/4) Systém okružních křižovatek

Okružní křižovatky ve Velké Británii (4/4)

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích Použití znamení o změně směru jízdy při průjezdu okružní křižovatkou (ČR) Česká republika: Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích

Použití znamení o změně směru jízdy při průjezdu okružní křižovatkou (GB) Velká Británie (jízda vlevo): Možnost použití v ČR (jízda vpravo):

Kapacitní výpočty ~ Metoda podle Brilona a Stuweho ~ Kapacita jednotlivých vjezdů: MA = DB+DC+DD+BB+CB+CC MB = AC+AD+AA+CC+DC+DD MC = AD+AA+BD+BA+BB+DD MD = AA+BA+BB+CA+CB+CC M ….... intenzita vozidel na okruhu těsně před vjezdem [j.v./hod.] A, B … koeficienty stanovené regresní analýzou z měřených dat

Kapacitní výpočty ~ Metoda EPFL (Ecole Polytechniques Féderale de Lausanne) – 1/3 ~ Kapacita vjezdu: Stupeň vytížení okružní křižovatky: - stupeň vytížení vjezdu: Faktor  (zohlednění počtu pruhů vozovky okružní křižovatky): - stupeň vytížení v kolizním bodě:

Kapacitní výpočty ~ Metoda EPFL (Ecole Polytechniques Féderale de Lausanne) – 2/3 ~ Faktor  - zohlednění geometrických poměrů vjezdu okružní křižovatky v závislosti na vzdálenosti „b“ mezi dvěma kolizními body C a C’

Kapacitní výpočty ~ Metoda EPFL (Ecole Polytechniques Féderale de Lausanne) – 3/3 ~ Rezerva kapacity: Délka čekací fronty: lvoz = 6m pro OA

Kapacitní výpočty ~ Metoda VSS (Vereinigung Schweizerische Strassenfachleute) ~ Pouze pro okružních křižovatky malých rozměrů, s jednopruhovým okružním pásem a vjezdy.   Kapacita vjezdu: Le1=1300-0,75.Qk [j.v./hod.] Průměrné zdržení vozidel na vjezdu:

Kapacitní výpočty ~ Kapacita celé okružní křižovatky – 1/3 ~ Pro okružní křižovatky s jednopruhovým okružním pásem Odhad kapacity: Q1 [voz/den]…součet průměrných intenzit dvou nejvíce zatížených vjezdů Q2 [voz/den]…součet průměrných intenzit zbývajících vjezdů I – zřízení okružní křižovatky je možné bez prokázání kapacity; příznivé poměry dopravních zatížení II - zřízení okružní křižovatky je možné bez prokázání kapacity; nepříznivé poměry dopravních zatížení III - zřízení okružní křižovatky je možné; prokázání kapacity je nezbytné IV - zřízení jednopruhové okružní křižovatky již není možné

Kapacitní výpočty ~ Kapacita celé okružní křižovatky – 2/3 ~ Pro okružní křižovatky s vícepruhovým okružním pásem (možnost průpletu) ČSN 73 6102 – Projektování křižovatek na silničních komunikacích Kapacita průpletového úseku: Celková kapacita okružní křižovatky: pro symetrickou 4-ramennou křižovatku s přibližně rovnoměrnou intenzitou na všech vjezdech: - v extrémním případě, kdy na každém vjezdu 100% vozidel odbočuje vlevo: - v opačném extrému, kdy 100% vozidel odbočuje vpravo:

Kapacitní výpočty ~ Kapacita celé okružní křižovatky 3/3 ~

Chodci na okružní křižovatce upravuje ČSN 73 6110 – Projektování místních komunikací nejméně ve vzdálenosti 5m od okružního pásu nesmí být na okružním páse bezbariérové vhodné je řešení s dělícími ostrůvky

Cyklistická doprava na okružní křižovatce Pohyb cyklistů se na okružní křižovatce řeší těmito způsoby: Je-li cyklistická doprava vedena po pravém okraji vozovky křížících se komunikací, je pohyb cyklistů v okružní křižovatce veden po vnějším obvodu okružního pásu. Pokud je provoz cyklistů veden samostatnou cyklistickou komunikací, lze ji: buď napojit na okružní pás křižovatky vjezdem a výjezdem obdobným způsobem jako místo ležící mimo pozemní komunikaci - viz „a“, nebo ji vést mimo okružní pás. V tomto případě cyklistická stezka kříží ramena okružní křižovatky kolmo stejně jako přechody pro chodce (souběžně s nimi) - viz „b“ „a“ „b“ „a+b“

Kolejová doprava na okružní křižovatce z bezpečnostních důvodů není vhodná výjimečně lze navrhnout úrovňové křížení vozovky okružního pásu při zajištění dostatečných rozhledových poměrů nutnost dostatečně velkého středního ostrůvku přednost by měla mít vozidla na okružním páse

Rozměrná vozidla na okružní křižovatce (1/2) nutný výpočet obalových křivek pro určení potřeby dopravní plochy (software S-SCHLEPPKURVE, který je součástí systému STRATIS od RIB - stavební software, s.r.o.

Rozměrná vozidla na OK (2/2) určení vnitřního obrysového poloměru (Ro’) a šířky jízdního pruhu (sjp), resp. vybočení přívěsu (x) u přívěsové soupravy

Další příklady okružní křižovatce (1/3) Okružní křižovatka na silnici R56 u hypermarketu TESCO Frýdek-Místek, Česká republika dvoupruhový okružní pás dvoupruhové některé výjezdy nebezpečí střetu vozidla vyjíždějící z křižovatky z vnitřního jízdního pruhu okružního pásu s vozidlem jedoucím ve vnějším jízdním pruhu okružního pásu

Další příklady okružní křižovatce (2/3) Okružní křižovatka na silnici E462 centrum obce Wadowice, Polsko dvoupruhové některé vjezdy jednopruhový okružní pás, který je sice relativně široký, ale bezpečný průjezd dvou vozidel vedle sebe neumožňuje

Další příklady okružní křižovatce (3/3) Okružní křižovatka na silnici E462 centrum obce Kęty, Polsko architektonicky řešený střední ostrůvek nepřiměřeně vysoká zeleň však zhoršuje rozhledové poměry

Poděkování Děkuji za pozornost