Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_028_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Rozdělení jazyků.
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.1
Název SŠ: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.107/1.500/ Název projektu: Moderní škola Předmět:Český.
JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Předmět: Název materiálu: Výuková.
Obyvatelstvo EVROPY EU – OP VK – III/2 ICT DUM 2
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_19
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.10
Indoevropská jazyková skupina
Po stopách slovanských jazyků
Najdi na slepé mapě Evropy státy podle zadání
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Národnosti Jazyky.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
INDOEVROPSKÁ RODINA indické íránské arménština germánské románské
III/2 9.C III Český jazyk a literatura Jazyky v Evropě – germánské, románské, slovanské IX. ročník Mgr. Miluše Malechová Obecné výklady.
SVĚTOVÉ A SLOVANSKÉ JAZYKY
Soustava jazyků Historický vývoj českého jazyka
ANOTACE Materiál seznamuje žáky s obyvatelstvem Evropy, evropskými jazyky, náboženstvím. Druh učebního materiálu DUM Očekávané výstupy Žák se seznámí s.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
 Vlajka:  Rozloha: km 2  Počet obyvatel:  Oficiální jazyk: nizozemština, francouzština, němčina  Ústavní zřízení: federativní konstituční.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Evropská Unie Státy EU –průměrné teploty a srážky v hlavních městech.
ANALYTICKÁ GEOMETRIE VZÁJEMNÁ POLOHA KUŽELOSEČKY A PŘÍMKY Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Inovace bez.
Odchylka rovin Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Polohové konstrukční úlohy I – průnik rovin konstrukce průsečnice Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační.
Odchylka přímek Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Obecné výklady o českém jazyce
SLOVANSKÉ JAZYKY VÝKLAD.
EVROPA – ÚVOD A RAGIONÁLNÍ GEOGRAFIE I.
Mateřský jazyk.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Příbuznost jazyků: Jazykové rodiny Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_SVĚTOVÉ JAZYKY A NÁBOŽENSTVÍ ROČNÍK: 8. ročník ZŠ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk.
Indoevropské jazyky. ● Znáte biblickou pověst o zmatení jazyků? ● Co se pokouší vysvětlit?
Obecné výklady o jazyce 1 Hradec Králové CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Hradecká 1151, Hradec Králové.
Obyvatelstvo Evropy V Evropě žije 742 milionů obyvatel Třetí nejlidnatější světadíl (po Asii a Africe) Nejvyšší průměrná hustota zalidnění – population.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Příbuznost jazyků: Slovanské jazyky Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_05 Název materiálu Čeština.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2.
Postavení českého jazyka mezi evropskými
SKUPINY JAZYKŮ Jazyky se dají rozdělit podle příbuznosti do tak zvaných rodin. Ty se dále dělí na větvě. Větve tvoří podobné jazyky, které byly původně.
VY_32_INOVACE_Z8-003 ZEMĚPIS 8.ROČNÍK NÁRODY A JAZYKY Název školy
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
OBECNÉ VÝKLADY O JAZYCE
Struktura jazyka.
Obecné poučení o jazyce
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ9_01
Strom jazyků slovanských
Základní škola Zaječí, okres Břeclav
Najdi na mapě : Česko Rakousko Maďarsko Polsko Řecko Německo Švédsko
Jazykové skupiny (rodiny)
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Obecné poučení o jazyce
Transkript prezentace:

Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Zpracováno: Autor: Mgr. Petra Adamovská

Jazyk a řeč JAZYK = systém ustálených znaků a pravidel jejich užívání ŘEČ = konkrétní realizace jazyka, jeho použití při komunikaci Každý zdravý člověk má schopnost osvojit si řeč, ale v různých zemích se používají různé jazyky.

jazyk národní – je společný pro celý národ (náš národní jazyk, jazykem Čechů je čeština) mateřský – jazyk, který získáváme především od matky, je to jazyk nejbližšího okolí, v tomto jazyce jsme byli vychováni, učili se myslet a poznávat svět. živý - má své přirozené mluvčí (oproti mrtvým jazykům, např. latině)

jazyky přirozené - nejdokonalejší prostředek dorozumívání, má zvukovou a grafickou podobu, na světě existuje přes 3000 jazyků umělé - znaková řeč hluchoněmých, matematické či jiné znaky, programovací z., vlajkové či světelné signály, esperanto, ido …

Příbuznost jazyků Odhaduje se, že na světě existuje přes 3000 jazyků. Nelze uvést přesný počet, protože je obtížné rozlišit jazyk od jeho dialektu (nářečí). V rámci jednoho jazyka může být množství navzájem velmi odlišných a nepodobných dialektů, zatímco tř. čeština a slovenština jsou zcela samostatné jazyky, ačkoli jsou mluvčím obou národů velmi dobře srozumitelné.

Jazykové rodiny JAZYKOVÉ RODINY (skupiny) jsou skupiny jazyků, v nichž jsou si jazyky vzájemně podobné Jsou však i jazyky, které se nezařazují do žádné jazykové rodiny.

JAZYKOVÉ RODINY indoevropská – zeměpisně nejrozšířenější ugrofinská - maďarština, finština, estonština aj. altajská - turečtina, mongolština, kazaština, uzbečtina… korejština; japonština; čínština s příbuznou tibetštinou, barmštinou, thajštinou, laoštinou… austroasijská - vietnamština… austronéská – malajština, polynéské jazyky… semitohamitská – hebrejština, aramejština, arabština… africké - súdánské, hotentotské, indiánské kavkazské - gruzínština s příbuznou baskičtinou

Indoevropské jazyky indoíránské – romština, hindština, sanskrt řečtina – starověkých památek i nová keltské – irština, velština, bretonština … germánské – němčina, holandština, angličtina, norština, dánština, švédština, jidiš, vlámština baltské – litevština, lotyština albánština a arménština románské – španělština, portugalština, italština, francouzština, katalánština, latina (mrtvý jaz.) slovanské

Slovanské jazyky západní – čeština, slovenština, polština, horní a dolní lužická srbština, vymřelá polabština jižní – slovinština, bulharština, makedonština, srbština, chorvatština, staroslověnština východní – ruština, běloruština, ukrajinština

Slovanské jazyky Společným jazykem Slovanů byla PRASLOVANŠTINA. Z praslovanštiny pocházejí nejstarší slova, označující rodinné příslušníky, zvířata, rostliny, přírodní stavy… Z praslovanštiny se vyvíjely spisovné slovanské jazyky, nejstarším je staroslověnština. Slovanské jazyky vykazují společné rysy. češtinasloven.polštinaruštinabělor.ukrajin.bulhar.srbština matka maťmácimatimájkamać BůhBohBógBog Bóh

čeština je národní jazyk Čechů je západoslovanský jazyk patří do rodiny indoevropských jazyků patří mezi flexivní jazyky

Použitá literatura: Mašková, D.: Český jazyk: přehled středoškolského učiva: dotisk 1. vydání. Třebíč: Petra Velanová, 2006, 175 s. ISBN Sochrová, M.: Český jazyk v kostce: 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 1996, 104 s. ISBN