Realistické drama Ladislav Stroupežnický (1850 – 1892)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
(Literární výchova - 7. ročník)
Advertisements

Divadelní inscenace jako kolektivní dílo I Dramatická výchova a umění Obr. 1.
ČESKÁ VENKOVSKÁ PRÓZA REGIONÁLNÍ AUTOŘI MĚSTSKÁ PRÓZA NATURALISMUS
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_ESTETIKA_10
Divadlo konce 19.století.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
ALOIS MRŠTÍK VILÉM MRŠTÍK Autorem materiálu a všech jeho částí,není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_11 Tematická.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_I.A.15 Název pro školu:EU ČJ 15 II Název materiálu:Božena Němcová Autor:Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací obor:Český.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_19_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Alexandr Sergejevič Puškin
Česká moderna - výklad (9. roč.)
České realistické drama Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Portréty literárních osobností světové literatury
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Anglická renesanční literatura Mgr. Ludmila Růžičková
Vítězslav Hálek ( ) Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Gabriela Preissová ( ) Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová.
Mezigenerační a sociální konflikty v české literatuře 19. století Opakování, test.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení života a díla N. V. Gogola.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení S. Čecha a jeho díla Ročník /
Historická próza. Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_264 Jméno autora: Mgr.
REALISMUS a NATURALISMUS Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Miluše Korandová PRAVDIVOST?VĚROHODNOST?POZNÁNÍ?NEVYHNUTELNOST?OSUDOVOST?
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení V. Hálka a jeho díla Ročník /
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení K. Světlé a jejího díla Ročník.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení života a díla Guy de Maupassanta.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení J. V. Sládka a jeho díla Ročník.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Přestavení života a díla F. M. Dostojevského.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení J. Vrchlického a jeho díla Ročník.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Romantismus v české literatuře Název vyučovací oblasti: Představení Erbenovy Kytice z pověstí.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení H. de Balzaca Ročník / obor.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti: Představení Z. Wintera a V. B. Třebízského.
Realistické drama Ladislav Stroupežnický (1850 – 1892)
Česká literatura 70. a 80. let 19. století
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vilém a Alois Mrštíkové
Eliška Krásnohorská
Realistické drama.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Karolína Světlá
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_12 Název Ladislav Stroupežnický, bratři Mrštíkové.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Česká literatura 80. a 90. let 19. století
Ladislav Stroupežnický
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
Opakování z literatury 8. r.
Klasicismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Realismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Kritický realismus - úvod
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Realistické drama Ladislav Stroupežnický (1850 – 1892) Gabriela Preissová (1862 – 1946) Alois (1861 – 1925) a Vilém (1863 – 1912) Mrštíkové

Realistické drama 50. léta – velký útlum dramatické tvorby 60. léta – razantní rozmach dramatické tvorby otevření Prozatímního divadla První samostatná česká scéna zbudována roku 1862 zásluhou Františka Ladislava Riegra Budova stála v místech dnešního Národního divadla 70. a 80. léta – tzv. generace Národního divadla 16.5.1868 – slavnostní položení základního kamene 11.6.1881 – provizorní otevření ND (Smetanova opera Libuše) 12.8.1881 – budova ND vyhořela 18.9.1883 – definitivní otevření ND (opět Smetanova Libuše)

NÁRODNÍ DIVADLO Obr. 1

LADISLAV STROUPEŽNICKÝ Dramaturg Národního divadla Dramatik, novinář, úředník v pojišťovně, později písař L. S. prodělal vývoj od romantického dramatu k realistickému ztvárňování skutečnosti Autor psal hlavně veselohry s historickými náměty Ve svých sedmnácti letech, v noci při číhané, omylem vystřelil po hajném, načež se v pominutí mysli pokusil o sebevraždu Rána mu utrhla spodní čelist a nos a i po ročním pobytu v nemocnici a po plastice mu až do konce života zůstal zohavený obličej

LADISLAV STROUPEŽNICKÝ Obr. 2

LADISLAV STROUPEŽNICKÝ Roku 1882 se po požáru stal prvním dramaturgem Národního divadla Tato funkce mu vydržela až do konce jeho života Měl vysoké nároky na dramatiky Získal vysoký kredit pro Národní divadlo Roku 1892 Stroupežnický zemřel, když podlehl tyfovému onemocnění

Dílo L. Stroupežnického Naši furianti (1887) Veselohra ze života jihočeské vesnice Mezník ve vývoji českého realistického dramatu Z počátku hra neuspěla ani u kritiky, ani u diváků Ve hře se jedná o spor mezi vysloužilým vojákem a krejčím, kdo bude v obci zaměstnán na místo ponocného Stroupežnický mistrně vykresluje charaktery vesničanů – nejvíce vyniká jejich tvrdohlavost, pýcha, intrikářství a domýšlivost, ale i vtipnost

Naši furianti ukázka z představení Obr. 3

Gabriela Preissová Autorka národopisných obrázků a realistických dramat ze Slovácka Představuje novou vlnu realistického divadla Hodně cestovala Itálie, Francie, Slovinsko… Během první světové války byla obžalována z velezrady, když se veřejně zastala šikanovaných ruských zajatců V roce 1925 byla jmenována řádnou členkou České akademie věd a umění

Gabriela Preissová Obr. 4

Dílo G. Preissové Gazdina roba (1889) Dramatický příběh chudé švadleny Evy, která opouští svého muže, odchází s ženatým milencem za prací do Rakouska Když si uvědomí, že rozvrátí jeho rodinu, volí sebevraždu a utopí se v Dunaji Hra měla veliký ohlas Gazdina roba se stala libretem opery, ale pod názvem Eva – zhudebnil ji Bohuslav Foerstr

Dílo G. Preissové Její pastorkyňa (1890) Divadelní hra s hlavní postavou staré mlynářky Kostelničky, která utopí nemanželské dítě své schovanky Jenúfy, aby ji uchránila před hanbou Vše je nakonec prozrazeno Hra se stala libretem opery – zhudebnil ji Leoš Janáček

Alois a Vilém Mrštíkové Jejich společným dílem vrcholí kriticky realistické umění (hl. drama) 19. století Píší díla zaměřená především na realistický až naturalistický popis života na moravském venkově Pocházeli ze čtyř sourozenců (Alois, Vilém, František a Norbert), ale literatuře se věnovali jen tři – František byl lékárník Věnovali se literární kritice Vilém pravděpodobně spáchal sebevraždu

Alois a Vilém Mrštíkové Obr. 5 Obr. 6

Dílo bratří Mrštíků Maryša (1894) Tragická divadelní hra, o nerovném manželství, o protikladu bohatství a citu Má přísně logickou stavbu, prudký dějový spád a výrazné postavy, jejichž činy vyplývají důsledně z jejich charakterových a sociálních předpokladů Děj se odehrává ve slovácké vesnici a sleduje příběh dívky Maryši, která je donucena svým otcem provdat se za vdovce mlynáře Vávru (mnohem staršího, ale majetného) Její milý, Francek, odchází na vojnu Příběh vrcholí Franckovým návratem z vojny a Vávrovým pokusem Francka zabít Zoufalá Maryša nakonec otráví svého manžela jedem v kávě

Maryša – ukázka z divadelní hry Obr. 7

Dílo Aloise Mrštíka Rok na vsi (1903 – 1904) Románová kronika Obraz venkovského života na rozhraní Slovácka a Hané Vykreslil svérázný život na moravské vesnici v rámci církevního roku (tj. od podzimu do podzimu) se všemi jeho zvyky, radostmi i strastmi Obr. 8

Dílo Viléma Mrštíka Pohádka máje (1897) Román s impresionistickým rázem Jednoduchý idylický příběh – láska venkovské Helenky a pražského studenta Ríši Idealizace děje a vztahů Autor ukazuje, jak pobyt v krásné přírodě mění člověka Oslava zdravého života a radosti z přírody, lokalizovaná do brněnského okolí

Zdroje obrázků Obr. 1 - http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Praha_2005-09- 20_n%C3%A1rodn%C3%AD_divadlo.jpg Obr. 2 - http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Stroupeznicky.jpg Obr. 3 - http://sd.uh.cz/pages/repertoar- detail.php?id=00000000018 Obr. 4 - http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Gabriela_Preissova_Vilimek.jp g Obr. 5 - http://www.cesky-jazyk.cz/zivotopisy/alois-mrstik.html Obr. 6 - http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cb/Vilem_Mrsti k_1897.png Obr. 7 - http://breclavsky.denik.cz/kultura_region/marysa- boleradickych-ochotniku-zarila-na-dalsim.html Obr. 8 - http://www.artbohemia.cz/cs/5557-sanice.html

Zdroje Havlíčková, I. a kolektiv: Odmaturuj z literatury 2. Brno, Didaktis 2004. Prokop, V.: Literatura 19. a počátku 20. století (od romantiků po buřiče). Sokolov, O. K.-Soft Sokolov 2000. Lehár, J.: Česká literatura do počátku k dnešku. Praha, Nakladatelství Lidové noviny 2008. Bauer, A.: Literatura na dlani – Přehled světové a české lit. Olomouc, Rubico 2001. Sochorová, M.: Literatura v kostce. Havlíčkův Brod, Fragment 1996. http://cs.wikipedia.org/wiki/Hlavn%C3%AD_strana Hánová, E. a kol.: Odmaturuj z literatury. Brno, Didaktis 2002.