Motivační témata a životní příběhy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Advertisements

Psychologie osobnosti a jejího vývoje
Individuální psychologie
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Vymezení a funkce volného času
Sociologie Sociologie je společenská věda, která zkoumá sociální život jednotlivců, skupin a společnosti.
PhDr. Zuzana Hadj Moussová
Zpracovaly: Lucie Tylšarová, Lucie Zimlová
Individuální psychologie (samostatná psychologická škola Alfreda Adlera významně ovlivněná psychoanalýzou)
Etika „Žít spolu a žít jeden pro druhého je vztah, ve kterém se zúčastnění mohou plně rozvinout svou osobnost.“ E. H. Erikson.
EVVO - magické slovo. Co to je EVVO ? E NVIRONMENTÁLNÍ V ZDĚLÁVANÍ V ÝCHOVA a O SVĚTA ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA je výchova týkající se životního prostředí.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
Psychologie osobnosti a sociální psychologie. Alfréd Adler (1870 – 1937)  Zakladatelem druhé vídeňské psychologické školy  Za základní význam v životě.
Analytická psychologie
I. Osobnost v sociálním prostředí-. sociální aspekty osobnosti. II
12. Osobnost.
Sigmund Freud zkoumání kreativity z hlediska tvořivé osobnosti
E TIKA „Žít spolu a žít jeden pro druhého je vztah, ve kterém se zúčastnění mohou plně rozvinout svou osobnost.“ E. H. Erikson.
Motivační témata a životní příběhy
Civilizace, kultura, instituce, sociální agregáty
Rodina a vzory Existují kladné vzory pro dnešní rodinu?
Psychologie osobnosti a jejího vývoje
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Teorie motivace Adéla Furiková.
SOCIÁLNÍ DETERMINACE PSYCHIKY
Psychologie osobnosti
Alfred Adler Narození 7. Únor 1870 Vídeň Úmrtí 28. Květen 1937 Aberdeen - rakouský lékař a psycholog, zakladatel individuální psychologie.
Sociální psychologie osobnosti
Základy sociální psychologie
Základy sociální psychologie
Alfred Adler Svatava Krejčová C4A.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Úvod do psychologie Kostovčíková Petra Cumminsová: Záhady experimentální psychologie.
pochází z rodiny maďarského židovského obchodníka narodil se 7. února roku 1870 ve Vídni jako druhé ze šesti dětí jako dítě byl v ohrožení života, když.
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Funkce a mezipředmětové vztahy předmětu sociální péče.
Socializace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Osoba a osobnost Pavlína Jordánová, Margita Přikrylová, Eliška Roubalová.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
teorie oboru ošetřovatelství
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Socializace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Psychologie adolescentů
Socializace Kejřová.
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Psychologie adolescentů
Vymezení a funkce volného času
Násilná osoba aneb co s ní
Sociální psychologie.
Periodizace lidského vývoje
Dějiny psychologie současná psychologie.
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Orientace v realitě Edukační technika napomáhající zvládat kognitivní a behaviorální změny při demenci.
Transkript prezentace:

Motivační témata a životní příběhy OSOBNOST A JEJÍ ŽIVOTNÍ PŘÍBĚH neboli Motivační témata a životní příběhy Životní příběhy jsou klíčové, protože ukazují smysl lidského života v průběhu času tak, jak se odvíjel od začátku, přes střední část, až ke konci daného příběhu. Henry A. Murray - personologický systém, Erik H. Erikson - teorie psychosociálního vývoje, Alfred Adler - individuální psychologii Silvan Tomkins - “životní příběhy” a “životní skripty”;Dan McAdams – narativní psychologie

Motivační témata v životních příbězích - Henry A. Murray existuje patrně konečný soubor „prototypických“ životních příběhů (př. Ikarus – lety a pády) znát tohle životní téma daného člověka znamená přiblížit se jeho ososbnosti člověk je vázán v čase – směřování života je zřejmé jen v časovém pohledu utváří se příběh: to co se stalo určuje to, co se stane příběh jako metoda zkoumání ososbnosti metafora života

motivační témata to, co určuje a vybírá, jak se život utváří jsou uvnitř organismu potřeby (proč děláme to, co děláme – autonomie, výkonu, afiliace, dominance…) vně organismu tlaky (možnosti a omezení pro vyjádření potřeby) Pokud se určitá potřeba opakovaně setkává s určitými tlaky prostředí téma

Thematic Aperception Test test interpretace viděného – diagnostika implicitních motivů (energizují, vybírají a zaměřují naše chování) potřeba výkonu potřeba afiliace potřeba moci potřeba intimity

Psychosociální vývoj Erik H. Erikson porozumět osobnosti – 3 úrovně tělová (včetně sexuální libidózní dynamiky) ego (syntéza prožívání, zvládání světa, smysl) rodiny a společnosti (individuální, skupinová i společenská kultura, historie) osobnost: interpresonálně-sociálně-kulturně-historický kontext

Psychosociální vývoj dílčí etapy v životním cyklu – rozřešení příslušné psychosociální krize vývoj pokračuje po celý život (není ukončen dosažením dospělosti) etapy psychosociálního vývoje

Etapy psychosociálního vývoje

Psychosociální vývoj osobnosti – Erikson 1-4

Erikson 5-8

Individuální psychologie Alfred Adler každý člověk je nedělitelná jednota, individuum, které funguje jako celistvá bytost začátky a konce našich životních příběhů, rané vzpomínky odhalují začátek – obecnější orientace v životě větší důraz na budoucnost a na možnou změnu cílů – důležitý je finální cíl

původně Adler předpokládal primární motiv – snaha realizovat agresivní pud; později hovoří o vůli k moci (kompenzace handicapů) a ještě později o usilování o nadřazenost vůči prostředí základním cílem jedince je jeho zařazení do společnosti = sociální zájem (opravdové blízké vztahy) způsob, jakým se jedinec zařazuje a chce zařazovat do společnosti (a prostředí vůbec) = životní styl