Fytocenologická plocha a zápis

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Seřaď obrazce podle velikosti
Advertisements

Kvantitativní a strukturální znaky
Syntetické znaky fytocenóz
GEOMETRICKÉ TVARY A JEJICH VELIKOST
Zadání diplomové práce Vliv degradace PC/ABS v komoře vstřikovacího stroje na mech vlastnosti a vzhled dílů.
§ Nařízení vlády č. 350/2002 Sb.. kterým se stanoví imisní limity a podmínky a způsob sledování, posuzování, hodnocení a řízení kvality ovzduší.
Fytoindikační hodnoty druhů – VS, TŘ, HŘ
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
Indexy floristické podobnosti
bioregion geologické podloží půdní typ, půdní druh
Hodnocení práce Hodnocení práce je nástrojem zajišťujícím, aby požadavky, náročnost, složitost a podmínky práce se odrazily v diferenciaci odměny pracovníka.
Šárka Zemanová a Barbora Svatková 3.B
Marie Trantinová ÚZEI - pracoviště Opava Ústí nad Labem
Obsah statistiky Jana Zvárová
Biotické faktory prostředí
LES-PŘÍRODNÍ SPOLEČENSTVO 2
Péče o biodiverzitu Jan Plesník
, Brno Připravila: Hana Habrová
Registrační číslo projektu:
Integrované terénní vyučování Geografie
Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm
Anotace - v prezentaci se žáci seznamují s významem, strukturou, využitím a druhy lesa Autor - Zuzana Pištová Jazyk - čeština Očekávaný výstup – rozpoznání.
Přesnost rozměrů..
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
ÚHÚL, pobočka Plzeň vedoucí projektu: Ing. Petr Macháček
Kartogramy jednoduché tematické mapy s dílčími územními celky, do kterých jsou plošným způsobem znázorněna statistická data - reprezentují zásadně relativní.
Lesnická fytocenologie a typologie
Kartografická generalizace
1. KINEMATIKA HMOTNÝCH BODŮ
Hospodářská úprava lesa
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A5 Nástroje informatiky pro získávání informací a jejich zpracování.
Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm Ing. Jolana Juřicová Modernizace výuky odborných předmětů Reg. č. projektu: CZ.1.07/1.1.08/
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Biosféra Úvodní část Jan Dušek.
Hospodářská úprava lesa Zjišťování dendrometrických veličin
Rostlinná společenstva
Zařazování do klasifikačních systémů
Měření objemu.
1 Tazatelé a dotazovací situace Jan Hartl. 2 CO a JAK?
Matematika Opakovat geometrické tvary Čtverec Obdélník Trojúhelník
Filip Kolář, Kristýna Mohlová, Eliška Padyšáková, Eliška Patáčová, David Novotný Závislot počtu druhů na velikosti plochy Ve společenstvech na geologicky.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Praktikum elementární analýzy dat Třídění 2. a 3. stupně UK FHS Řízení a supervize (LS 2012) Jiří Šafr jiri.safr(zavináč)seznam.cz poslední aktualizace.
Základy pedagogické metodologie
Web of Science - Web of Science TM Core Collection Mgr. Libuše Simandlová Centrum informačních a knihovnických služeb Odbor informační podpory studia a.
SUCHOZEMSKÉ EKOSYSTÉMY III
Statistika – základní pojmy, diagramy
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
CHKO BROUMOVSKO Smírčí kříž Radek DRLIČKA, V. Zk, Brno 2004.
B IOSFÉRA Magdaléna Vičarová. 1.O RGANISMY A JEJICH ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Na zemi žije velké množství různých druhů mikroorganismů, rostlin (flóra) a živočichů.
Elektronické učební materiály - … stupeň Předmět Autor: Mgr. Roman Havlíček Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova 1.1 INDIACA.
„ Hospodaření v lesích a údržba krajiny se zaměřením na obce“ Zjišťování zásob porostů.
Indiaca Ročník: 4. Vzdělávací obor: Tělesná výchova Tematický okruh: Netradiční sportovní hry Téma: Indiaca - pravidla Jméno autora: Mgr. Tomáš Vacek Vytvořeno.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 17. Přírodní rezervace Název sady: Základy ekologie pro střední školy.
TYPY HORNIN A JEJICH CHEMIZMUS
TYPIZACE EKOSYSTÉMŮ.
Elektrické měřící přístroje
Geografické informační systémy
Název prezentace (DUMu): Společenstva
Název prezentace (DUMu): Organismy a prostředí
Speciální projekty založené na principu HÚL
Fytocenologická plocha a zápis
Základní škola, Hradec Králové
prof. Alois Zlatník * Dvůr Králové nad Labem
Ekosystém les. Ekosystém biotop (neživá příroda) + společenstvo ( živá příroda) voda rostlinné - lesní patra vzduch živočisné půda sluneční záření.
PeF, Univerzita Palackého Olomouc
Podmínky pro život na Zemi
Lesnický typologický klasifikační systém (LTKS)
Základy statistiky.
Transkript prezentace:

Fytocenologická plocha a zápis

Použitá literatura: Moravec J. a kol. (2004): Fytocenologie. Academia, Praha. Str. 63–86 Randuška, D., Vorel, J., Plíva, K. (1986): Fytocenológia a lesnícka typológia. Príroda, Bratislava. Str. 39–41, 55–57

Fytocenologická plocha a zápis na fytocenologické ploše se zachycují znaky konkrétního segmentu fytocenózy fytocenologická plocha musí mít velikost odpovídající minimálnímu areálu fytocenózy (viz dále) na fytocenologické ploše (jasně vymezené území v segmentu společenstva) se provádí fytocenologický zápis (vlastní charakteristika)

Fytocenologická plocha Výběr plochy subjektivní x objektivní subjektivní výběr: určité typy fytocenóz, stádia apod. objektivní výběr: náhodný systematický (sítě, transekty apod.) výhody a nevýhody

Zásady volby fytocenologické plochy dle účelu jinak je vždy třeba dodržet: minimální areál fytocenózy zásadu homogenity fytocenologické plochy

Minimální areál fytocenózy určitá nejmenší plocha fytocenózy, na níž se vyskytuje většina konstituent dané fytocenózy (také jeden z analytických znaků fytocenózy) zjišťuje se pomocí závislosti počtu druhů na velikosti zkusné plochy

Minimální areál fytocenózy Strana čtvrece (m) Plocha snímku (m2) Snímek číslo 1 (počet druhů) Snímek číslo 3 2 4 6 12 16 11 17 36 23 8 64 19 29 10 100 32 144 25 40 14 196 26 46 256 50 18 324 30 54 20 400 31 58 22 484 61 24 576 63 676 65 28 784 66 900 67

Minimální areál fytocenózy

Empirické hodnoty minimálního areálu lesy včetně stromového patra: 200–500 m2 lesy (pouze bylinné patro): 20–200 m2 xeromorfní travinná společenstva: 50–100 m2 keříková společenstva (vřesoviště apod.): 10–25 m2 kosené louky: 10–25 m2 plevelová společenstva: 25–100 m2 mechová společenstva: 1–4 m2 lišejníková společenstva: 0,1–1 m2

Minimální areál fytocenózy Minimální areál by měl být vždy dodržen, jinak je hodnocen pouze fragment společenstva!!!

Tvar fytocenologické plochy čtverec, kruh; výjimečně obdélník

Homogenita fytocenologické plochy homogenitou se rozumí homogenita ve všech směrech: druhová skladba, struktura, věk, povaha ekotopu apod. výjimky dle účelu výzkumu

Homogenita fytocenologické plochy

Fytocenologický x geobiocenologický zápis Vyplývá z termínů fytocenóza a geobiocenóza

Náležitosti fytocenologického zápisu

K čemu to je? Pro charakteristiku jednotek jednotlivých klasifikačních systémů (vegetačních stupňů, trofických, či hydrických řad, skupin typů geobiocénů, lesních typů, soborů lesních typů, svazů, asociací, biotopů...) Česká národní fytocenologická databáze (http://www.sci.muni.cz/botany/vegsci/dbase.php?lang=cz) Databáze lesnické typologie ÚHÚL

Česká národní fytocenologická databáze Jedna z největších na světě 100 170 snímků (září 2012) z celé ČR

Databáze lesnické typologie ÚHÚL Asi 50 000 snímků lesní vegetace + půdní rozbory, dendrometrická měření apod. Oblastní lesnicko-typologické elaboráty OTE