Autor: Mgr. Libor Sovadina

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Fyzika, 3. nebo 4.ročník, SOŠ pořadové číslo 160
Advertisements

Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Světelné jevy a jejich využití
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Rašplování, pilování a broušení dřeva
Autor: Mgr. Libor Sovadina
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování
Spojka a rozptylka ZŠ Rajhrad Ing. Radek Pavela
FY_092_ Světelné jevy_Optické přístroje
FY_084_ Světelné jevy_Lom světla
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Název šablony: Inovace ve fyzice52/F34/ ,Slabá Janoutová Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Optické čočky Autor: Bc.
Kompendium fyziky pro 8. a 9. ročník
Fy_102_Elektrické jevy_Elektromotor
Stejnosměrný a střídavý elektrický proud
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
FY_079_ Elektrický proud v kovech_Elektrický odpor
Autor: Mgr. Libor Sovadina
FY_097_ Rozvětvený elektrický obvod_Výsledný odpor rezistorů za sebou
Výsledný odpor rezistorů spojených vedle sebe
Měření a měřidla v technické praxi
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Autor: Mgr. Libor Sovadina
FY_069_Vesmír_Souhvězdí Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
FY_094_Mechanika_ Zákon vzájemného působení těles
Fy_099_Elektrický proud v kovech_Elektrická práce, výkon
Aneta Trkalová Petra Košárková
Měření a měřidla v technické praxi
FY_075_Síla, skládání sil_Rovnovážná poloha tělesa
zpracovaný v rámci projektu
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Rovnovážná poloha tělesa
FY_078_Elektrický proud v kovech_ Elektrické zdroje
Fy_099_Elektrický proud v kovech_Elektrická práce, výkon
Ch_093_Prvky_Vlastnosti a použití chemických prvků-Kyslík
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Národní parky - opakování Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Zdroje elektrického napětí
Fy_103_Elektromagnetické jevy_Elektromagnetická indukce Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
PČ_137_Kovy_Nástroje pro ruční zpracování kovů
Opakování – vesmír, sluneční soustava
OPTIKA ZRCADLA A ČOČKY VY_32_INOVACE_17 - ZRCADLA A ČOČKY.
39. Geometrická optika II Martin Lola.
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Lom světla - nastává při dopadu svět. paprsku na rozhraní dvou průhledných prostředí různé hustoty - čím je prostředí hustší, tím se paprsek pohybuje menší.
Ch_006_Chemické reakce_Skladné Autor: Vladimír Bělín Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/ Název.
F_070_Jaderná energie_Jaderná energie Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSvětelné jevy.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Výsledný odpor rezistorů spojených za sebou
Vlci Pří_087_Rozmanitost přírody_Vlci Autor: Mgr. Marie Boučková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
PČ_040_Knoflíkový obrázek
Autor: Mgr. Helena Nováková
Autor: Mgr. Libor Sovadina
FY-072_Jaderná energie_Jaderná reakce
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Ch_096_Prvky_Vlastnosti a použití chemických prvků-Kovy-Slitiny
Shrnutí učiva III Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
OPTIKA 09. Zobrazení lomem Mgr. Marie Šiková OPTICKÉ JEVY
PČ_135_Dřevo_Spojování dřeva hřebíky
Autor: Mgr. Libor Sovadina
39. Geometrická optika II Martin Lola.
Světlo, optické zobrazení - opakování
O spojkách a rozptylkách
Souhrnné otázky, Světelné jevy
ČOČKY Mgr. Kamil Kučera.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

Autor: Mgr. Libor Sovadina Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/02.0025 Název projektu: Modernizace výuky na ZŠ Slušovice, Fryšták, Kašava a Velehrad Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky. Lom světla FY_084_ Světelné jevy_Lom světla Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace

Anotace: Digitální učební materiál je určen pro opakování, upevňování a rozšiřování učiva Materiál rozvíjí poznatky získané v hodinách fyziky Je určen pro předmět Fyzika a ročník 9.

Lom světla Lom světla je optický jev, ke kterému dochází na rozhraní dvou prostředí, kterými světlo prochází. Je důsledkem různých rychlostí šíření světla v různých prostředích a kromě světla platí pro veškeré elektromagnetické záření. Lom na čočce se využívá mj. v brýlích, lupách, kontaktních čočkách, mikroskopech a refrakčních teleskopech

Snellův zákon pro lom světla Při lomu světla rozlišujeme dva základní případy lomu světla : Lom ke kolmici – nastává v případech, kdy světlo prochází z prostředí opticky řidšího do prostředí opticky hustšího (př. : ze vzduchu do vody) Lom od kolmice - nastává v případech, kdy světlo prochází z prostředí opticky hustšího do prostředí opticky řidšího (př. : ze skla do vzduchu)

Snellův zákon Pro lom ke kolmici platí podle Snellova zákona : α › ß Pro lom od kolmice platí podle Snellova zákona : α ‹ ß α = úhel dopadu ß = úhel lomu

Lom světla ve vodě Lom světla ve vodě. Tmavý obdélník ukazuje skutečnou polohu tyče. Světlý obdélník ukazuje její zdánlivou polohu ve vodě. Bod X vypadá, jako by byl blíže ke hladině v místě Y

Čočky Optická čočka je optická soustava dvou centrovaných ploch, nejčastěji kulových, popř. jedné kulové a jedné rovinné plochy. Čočka je tvořena z průhledného materiálu. Slouží především v optice, ale také v jiných oborech, pro ovlivnění šíření světla v širším smyslu, tj. viditelného světla, infračerveného a ultrafialového záření. Čočky jsou nejčastěji skleněné, ale k jejich výrobě se běžně používají také plasty

Druhy čoček Základní druhy čoček: Spojky: 1-2 — dvojvypuklá (bikonvexní) 3 — ploskovypuklá (plankonvexní) 4 — dutovypuklé (konkávkonvexní) Rozptylky: 5-6 — dvojduté (bikonkávní) 7 — ploskoduté (plankonkávní) 8 — vypukloduté (konvexkonkávní)

Spojná čočka Zobrazení spojnou čočkou Spojky (též spojné čočky, konvexní čočky) jsou vždy uprostřed silnější než na okrajích a mají vždy jeden vypuklý povrch; dále se dělí na: dvojvypuklé (bikonvexní) – druhý povrch je také vypuklý ploskovypuklé (plankonvexní) – druhý povrch je rovinný dutovypuklé (vydutovypuklé, konkávkonvexní) – druhý povrch je dutý. Zobrazení spojnou čočkou

Rozptylná čočka Zobrazení rozptylnou čočkou Rozptylka (též rozptylné čočky, konkávní čočky) jsou naopak uprostřed tenčí než na okrajích a mají jeden povrch dutý. Podle tvaru druhého povrchu se dělí na: dvojduté (dvojvyduté, bikonkávní) – druhý povrch je také dutý ploskoduté (ploskovyduté, plankonkávní) – druhý povrch je rovinný vypukloduté (konvexkonkávní) – druhý povrch je vypuklý. Zobrazení rozptylnou čočkou

Brýle Brýle jsou pomůcka pro korekci vidění, případně pro ochranu zraku. Brýle obvykle sestávají z pevné obruby, do které jsou upevněny čočky umístěné před očima člověka pro vizuální korekci (dioptrické brýle). Dioptrické brýle slouží ke korekci krátkozrakosti nebo dalekozrakosti, případně v kombinaci s korekcí vad oka jako je například astigmatismus. Míra korekce vidění čočkami se vyjadřuje prostřednictvím optické mohutnosti v dioptriích.

Použité zdroje: www.wikipedie.org Soubor:Fénytörés.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001, 17.11.2010 [cit. 2013-03-01]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:F%C3%A9nyt%C3%B6r%C3%A9s.jpg Soubor:Pencil in a bowl of water.png. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001, 12.6.2005 [cit. 2013-03-01]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Pencil_in_a_bowl_of_water.png Soubor:BiconvexLens.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001, 28.10.2011 [cit. 2013-03-01]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:BiconvexLens.jpg Soubor:Lens shapes.png. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001, 23.10.2011 [cit. 2013-03-01]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Lens_shapes.png Soubor:Half rim glasses.JPG. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001, 15.8.2008 [cit. 2013-03-01]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Half_rim_glasses.JPG Fyzika v sešitě. Praha: Fortuna, 1991. ISBN 80-85298-39-2