Dýchací soustava2.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
RISKUJ - Mgr. Marie Šimková.
Advertisements

Opakování – dýchací soustava
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Oběhová soustava Adam Klimeš.
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
Autor výukového materiálu:
FYLOGENEZE CÉVNÍ SOUSTAVY
Obratlovci.
Obratlovci – dýchací soustava
Tělní tekutiny a oběhová soustava obratlovců
Dýchací soustava.
MATEŘSKÁ ŠKOLA, ZÁKLADNÍ ŠKOLA A PRAKTICKÁ ŠKOLA, HORNÍ ČESKÁ 15, ZNOJMO EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
SAVCI Savci mají kostru. Řadíme je mezi obratlovce.
Dýchací soustava dýchání – výměna plynů mezi vnějším prostředím a plícemi funkce: přívod kyslíku odvod oxidu uhličitého.
Dýchací soustava Dýchání RESPIRACE
Dýchací soustava 1.
Soustava dýchací Text: Reprodukce nálevníků.
Dýchání Filip Bordovský.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Obecná charakteristika
Cévní soustava.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_69_DÝCHACÍ SOUSTAVA Téma:ČÁSTI DÝCHACÍ SOUSTAVY,
Zajišťuje děj, který nazýváme dýchání!
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
TĚLNÍ TEKUTINY ROZTOKY LÁTEK V LIDSKÉM TĚLE VODA
DÝCHACÍ SOUSTAVA 5. ROČNÍK.
Lidské tělo I. ( kostra, soustava svalová, dýchací, oběhová )
Dýchací soustava Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci dýchací.
SOUSTAVA DÝCHACÍ Dýchací soustava sdružuje orgány, které obstarávají výměnu plynů mezi vnějším prostředím a krví. Vdechováním přivádějí do těla kyslík.
OBRATLOVCI RYBY.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
DÝCHACÍ SYSTÉM.
BIOLOGIE ČLOVĚKA DÝCHACÍ SOUSTAVA
Dýchací soustava VY_32_INOVACE_E2-08 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Riskuj Lidské tělo Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Monika Dudová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Dýchací soustava.
Dýchací soustava.
Tělní tekutiny Krev a míza.
DÝCHACÍ SOUSTAVA Životodárný kyslík. Dýchání = respirace Hlavní funkce DS RESPIRACE Význam dýchání PŘÍSUN KYSLÍKU DO KRVE ODVÁDĚNÍ OXIDU UHLIČITÉHO Z.
Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Název školy:Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor:Monika.
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Ivana KašpárkováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Přírodopis, dýchací soustava.
Plíce. Stavba plicních váčků : PLÍCE JE PÁROVÝ ORGÁN, KTERÝ UMOŽŇUJE VÝMĚNU PLYNŮ.MEZI KRVÍ A VZDUCHEM. : DO ALVEOL SE DOSTÁVÁ VZDUCH, KYSLÍK DIFUNDUJE.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_07_P8_Bartonkova TÉMA: Dýchací soustava OBSAH: Dýchací soustava ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
DÝCHACÍ SOUSTAVA U/41 ZŠ Hejnice - M. Hradil. Obr. 1.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Zvole, okr. Praha - západ AUTOR: Mgr. Helena Špinarová NÁZEV: VY_52_INOVACE_26 II Dýchací soustava TEMA: Člověk a jeho svět - Přírodověda.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Rozmanitost a ochrana přírody, vesmír, technika Název materiálu VY_32_INOVACE_19_Vnitřní orgány.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Dýchací soustava vyšších obratlovců
Plíce * Jsou párovým orgánem
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Výukový materiál VY_52_INOVACE_34_ Dýchací soustava
Typy dýchacích soustav
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Autor: Mgr. Zbyněk Němec
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název: VY_52_INOVACE_PR_17 Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
VY_32_INOVACE_08_28_Dýchací soustava
Tělní tekutiny živočichů Cévní soustava Vylučovací soustava
Tělní tekutiny krev tkáňový mok míza.
Živočichové.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Dýchací soustava Stavba soustavy Funkce a činnost Obranné reflexy Onemocnění Co škodí a prospívá.
Dýchací soustava dýchání – výměna plynů mezi vnějším prostředím a plícemi funkce: přívod kyslíku odvod oxidu uhličitého.
Transkript prezentace:

Dýchací soustava2

Dýchací soustava obratlovci

obratlovci žijící na souši dýchají PLÍCEMI

OBOJŽIVELNÍCI LARVY Vývojová stádia pulce 5 4 1 3 2 vnější žábry vnitřní žábry (břišní strana) 2 4 5 3 LARVY 1 vnější žábry Vývojová stádia pulce

OBOJŽIVELNÍCI DOSPĚLCI KOŽNÍ DÝCHÁNÍ (kůže je bez šupin a s četnými slizovými žlázami) + jednoduché vakovité PLÍCE nemají dýchací svaly, proto musejí vzduch polykat, aby se dostal do plic

PLAZI DÝCHAJÍ PLÍCEMI dýchací cesty: hrtan, průdušnice, průdušky PLÍCE nozdry žebra

nejefektivnější dýchací soustava PTÁCI dýchací otvory (nozdry) na zobáku PLÍCE PROPOJENÉ SE VZDUŠNÝMI VAKY , které zasahují mezi svaly a do dutých kostí zajišťují lepší okysličování krve nadlehčují

vole plíce srdce

Vnitřek ptačích plic tvoří plicní trubičky

SAVCI DÝCHAJÍ PLÍCEMI dýchací cesty: hrtan průdušnice průdušky průdušinky plíce jsou členěné na plicní sklípky

plicní sklípky bránice

Plicní sklípky pod mikroskopem (řez plícemi)

DÝCHACÍ SOUSTAVA OBRATLOVCŮ 7. DÝCHACÍ SOUSTAVA OBRATLOVCŮ Paryby – žábry Ryby – žábry kryté skřelemi Obojživelníci pulci – žábry dospělci – kožní dýchání + jednoduché plíce Plazi - plíce Ptáci – plíce + vzdušné vaky - vybíhají do kostí, nadlehčují tělo Savci – plíce členěné do plicních sklípků Plíce: v dutině hrudní vzduch se dostává do plic dýchacími cestami – hrtan, průdušnice, průdušky

Tělní tekutiny

příští hodinu CÉVNÍ = OBĚHOVÁ SOUSTAVA referát příští hodinu CÉVNÍ = OBĚHOVÁ SOUSTAVA

Které tělní tekutiny znáš? krev míza tkáňový mok pot, moč, sliny, slzy, sperma, mateřské mléko, …

hlavním úkolem tělních tekutin je: rozvádět po těle kyslík a živiny odvádět z těla oxid uhličitý a odpadní látky, vznikající činností buněk a orgánů, tzv. zplodiny metabolismu

metabolismus látková přeměna rozklad látek za vzniku energie tvorba složitých látek při metabolismu vznikají odpadní látky, kterých se tělo musí zbavit, obvykle se označují jako zplodiny mezi zplodiny metabolismu patří např. soli, dusíkaté látky, oxid uhličitý

Odkud tělo bere kyslík a živiny? kyslík přivádí do těla dýchací soustava (z plic) živiny se do krve vstřebávají z trávicí soustavy (z tenkého střeva)

Kde v těle (a proč) vzniká oxid uhličitý? při buněčném dýchání jde o způsob získávání energie z cukru glukózy pomocí kyslíku vzniká energie a také jako odpadní látky voda a oxid uhličitý, který vydechujeme

Jaké další látky můžou rozvádět tělní tekutiny? vitamíny a minerály hormony obranné látky ale také i nežádoucí látky, např. alkohol, škodliviny z prostředí

Tkáňový mok

tkáňový mok je životní prostředí všech buněk v tkáních hlavní funkcí tkáňového moku je přenos živin a kyslíku z krve k buňkám a přenos odpadních látek od buněk do krve z tkáňového moku se tvoří míza

míza

MÍZA = lymfa bezbarvá nebo bělavá tekutina sbírá a odvádí z tělních tkání vše, co vzniká při látkové přeměně v těle hromadí se v mízních cévách vlévá se do krve

TĚLNÍ TEKUTINY obratlovců . TĚLNÍ TEKUTINY obratlovců Tělní tekutiny = krev, míza a tkáňový mok – rozvádějí po těle kyslík, živiny, vitamíny, hormony, obranné látky a odvádějí z těla oxid uhličitý a zplodiny metabolismu =odpadní látky z látkové výměny. Míza bezbarvá kapalina z tkáňového moku, který vzniká činností buněk hromadí se v mízních cévách a vlévá se do krve

HODNOCENÍ

Jakými 2 způsoby dýchají obratlovci. Na čem to závisí. Popiš 1 Jakými 2 způsoby dýchají obratlovci? Na čem to závisí? Popiš 1. způsob dýchání. Popiš, jak dýchají suchozemští obratlovci – uveď základní rozdíly ve stavbě jejich dýchací soustavy. Která skupina obratlovců má odlišné dýchání v larválním stádiu a v dospělosti? Vysvětli proč a popiš, jak dýchá larva a jak dospělec. Co jsou dýchací cesty ( k čemu slouží), z jakých částí se skládají? Které tělní tekutiny znáš? K čemu slouží? Co je míza? Jak vzniká a co se s ní v těle děje?