FANTASTICKÁ LITERATURA Autor: Katka Česalová Datum: 18. 11. 2013 Cílový ročník: 6. – 7. ročník Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Literatura a čtenářství 6. - 7. ročník Tematický okruh: Fantastická literatura Téma: Stroj času Metodický list/anotace: žáci se seznámí se žánrem fantastická literatura a prostřednictvím povídky Vojtěcha Steklače Stroj času si rozšíří čtenářskou gramotnost Jazyk: čeština Očekávaný výstup: žáci poznají literární žánr fantastická literatura, jmenují jeho hlavní druhy, vypracují zadané úkoly na uvedené téma Speciální vzdělávací potřeby: žádné Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina: 12 – 15 let
FANTASTICKÁ LITERATURA Není v souladu se skutečností, je založena na fantastickém výmyslu. Literatura vědecko-fantastická (sci-fi) - vychází z nejnovějších vědeckých poznatků doby, ve které dílo vzniklo. Může svou dobu i předcházet – například romány Julese Verna.
Fantasy - žánr založený především na užití magie a jiných nadpřirozených prvků – bájných bytostí, mimozemšťanů a bytostí vzhledem a chováním netypickým pro lidi.
Druhy fantasy: 1. Hrdinská fantasy: Příběh se většinou zaměřuje na souboj dobra a zla. Typickým příkladem je dílo Tolkiena Pán prstenů, dále Harry Potter, Letopisy Narnie a další.. 2. Historická fantasy: Prostředí je inspirováno jednotlivými historickými epochami, většinou středověkem, např. Píseň ledu a ohně. .
3. Meč a magie: Většinou jsou popsány příhody a výpravy hrdiny - bojovníka, který neohroženě překonává hordy nepřátel, např. Barbar Conan. 4. Komická fantasy: Fantastický svět většinou slouží jako kulisa, v které se odehrávají podivné příhody. Mnohdy se vztahuje ke skutečnostem z našeho reálného světa. Např. Zeměplocha Terryho Pratchetta. 5. Městská fantasy: Děj se odehrává v městském prostředí ze současnosti, v minulosti, nebo v alternativním světě. Např. Městské války P. Renčína.
Vojtěch Steklač: Stroj času Úkol: . SAMOSTATNÁ PRÁCE S TEXTEM – ČTENÍ TEXTU S POROZUMĚNÍM, PRÁCE S PSANÝM TEXTEM, SAMOSTATNÁ TVORBA: Vojtěch Steklač: Stroj času Měchurová, Albína, Žáček, Jiří, Hanzová, Marie. Čítanka pro 7. ročník základní školy a sekundu víceletého gymnázia. 1. vydání. Havlíčkův Brod: Fragment, 1998. Albatros, 2005. s. 167-170. ISBN 80-7200-192-2. Úkol: 1. Společně si z čítanky přečtěte tuto fantastickou povídku, poté bude každý samostatně pracovat na připraveném listu papíru. Žáci společně přečtou povídku a poté plní jednotlivé zadané úkoly. V příští hodině mohou dobrovolníci svou práci prezentovat před třídou. Všechny práce mohou být vystaveny v učebně.
Další úkoly: 2. Vyhledejte, z jaké knihy je tato ukázka. 3. Vypište jména hlavních postav příběhu. 4. Popište, jaká mohla být reakce na návštěvníky z budoucnosti, pokud by nedošlo ke vzpouře vladyky Kaše a jeho věrných. 5. Napište, proč ke vzpouře došlo. 6. Zkuste napsat pokračování příběhu za předpokladu situace, že by návštěvníci zůstali s rodem praotce Čecha po úspěšném převzetí vlády ještě celý rok. 7. Nakreslete ilustraci k textu.
POUŽITÉ ZDROJE: Měchurová, Albína, Žáček, Jiří, Hanzová, Marie. Čítanka pro 7. ročník základní školy a sekundu víceletého gymnázia. 1. vydání. Havlíčkův Brod: Fragment, 1998. Albatros, 2005. s. 167-170. ISBN 80-7200-192-2.
Zdroje obrázků: Obrázky použity z galerie Klipart MS Word 2010.
Děkuji vám za pozornost.