Masarykova univerzita

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Interaktivní cesta Moravským krasem přes Pálavu a Brno,
Advertisements

Vyrobila 8. třída ZŠ Pustiměř
Co s PET láhvemi na škole ?
TŘÍDĚNÍ ODPADU Nožičková Monika.
Materiál, výrobky.
Třídění odpadu Sabina Kotlárová.
Změny teploty těles tepelnou výměnou
Vy_32_INOVACE_ZB04_1764TVR Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu CZ.1.07/ / Číslo projektu: Rozvoj.
MÁ TO SMYSL.TŘIDTE ODPAD!
Název Recyklace skla Šablona CZ.1.07/1.4.00/    Poř.číslo 10
Co víš o recyklaci?.
Změní „černobylské“ děti postavení k třídění odpadu?
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
TŘÍDĚNÍ ODPADU.
PLASTY.
přehled základních technologii zpracování kovů
Odpady ( environmentální příručka – 5.ročník )
Jak třídit odpad - prezentace
1. Minimalizace 2. Třídění a recyklace 3. Odstraňování Vypořádávání se s odpady zpět znovu 2.
Odpady.
Jeden z největších globálních problémů je ohromná produkce odpadů. Ve velké většině je tento odpad nevyužit a končí na skládkách. Spousta odpadu by ale.
ČLOVĚK A PŘÍRODA Zeměpis
Velkoplošné aglomerované materiály.
MOČOVINO-FORMALDEHYDOVÉ PRYSKYŘICE
Složka sady EUIII/2 č. 13 VY_32_INOVACE_Rv_7. Název: Ekologie – Člověk a zdraví (odpadky) Autor: Šárka Vodrlintová Předmět(oblast): Člověk a zdraví – Rv.
Jak je to s odpady ?.
Anděl Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
RODINNÉ A MATEŘSKÉ CENTRUM VSETÍN, občanské sdružení SLUNÍČKO
Jak třídit odpad.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
SBĚRNÝ DVŮR ČESKÁ TŘEBOVÁ
Co víš o recyklaci?.
Název Recyklace PET Šablona CZ.1.07/1.4.00/    Poř.číslo 8
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
DEN ZEMĚ TEST.
RECYKLACE TERMOPLASTŮ, TERMOSETŮ A PRYŽÍ
Název Třídění odpadů   Šablona CZ.1.07/1.4.00/    Poř.číslo 10
TŘÍDĚNÍ ODPADU JAK SPRÁVNĚ TŘÍDIT.
LÁTKY A TĚLESA.
13.2 Plasty jsou uměle vytvořené organické látky, které se za určitých podmínek dají tvarovat (plastas = tvárný) Vznikají reakcemi, při kterých z malých.
Motýli a jiný hmyz Autor: Mgr. Petra Zdráhalová Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
TŘÍDĚNÍ ODPADU Vypracovala: Brychtová Markéta, SP/TE Učo:123831
RECYKLACE PETLAHVÍ Chemie 9. ročník Ing. Bc. Jitka Moosová ZŠ Benešov,
Recyklační hra.
AnotacePrezentace k procvičení čtení s porozuměním a k rozvoji vědomostí z oblasti eviromentální výchovy o správném třídění odpadů. Je určeno pro práci.
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Název školy : Základní škola a Mateřská škola Prysk, okres Česká Lípa, příspěvková organizace Autor : Eva Vavřinová Název materiálu : VY_52_INOVACE_16.
Anotace Materiál slouží pro výuku speciálních oborů, pro žáky oboru tesařské práce. Prezentace obsahuje výklad problematiky plastů ve stavebnictví. všechny.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Manipulace s materiálem, inovuje výuku použitím multimediálních.
Třídíme se zvířátky Autorky: Michaela Mikolášová Nikola Smyčková Tereza Mžiková Jubilejní Masarykova ZŠ Sedliště.
Anotace: Anotace: Materiál je určen pro 2. ročník učebního oboru zedník – vyučovací předmět “materiály“. Je použitelný i pro výuku dané problematiky u.
ElElektro odpadad Plast Papír Sklo Pravidla hry Nebezpečný.
TŘÍDĚNÍ ODPADU VY_32_INOVACE_2C_10 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Sada 3 Práce v domácnosti Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola Trhové.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Eva Kubíková NÁZEV: VY_32_INOVACE_15_16.
TŘÍDÍME ODPADY VY_32_INOVACE_19_03 Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce.
Zapiš, nebo nalep do sešitu!!! „K O V“ Používání kovů lze právem považovat za velmi důležitý mezník v lidských dějinách. Pomocí kovů člověk mnohonásobně.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Rozmanitost a ochrana přírody, vesmír, technika Název materiálu VY_32_INOVACE_15_Třídění odpadu.
Plasty. Plast je materiál, jehož podstatu tvoří syntetické makromolekulární látky Makromolekuly jsou částice složené z velkého počtu (až tisíců) atomů.
Kompostování Vyrobila g2.
LÍBILA BY SE VÁM NAŠE ZEMĚ V TÉTO PODOBĚ?!
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
TŘÍDIT či NETŘÍDIT ?.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy : Základní škola a Mateřská škola Prysk ,okres Česká Lípa, příspěvková organizace Autor : Eva Vavřinová Název materiálu : VY_52_INOVACE_14.
VYBRANÉ CHEMICKÉ VÝROBY II.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Třídění odpadů,recyklace
Transkript prezentace:

Masarykova univerzita Pedagogická fakulta Zpracovala: Beata Prčíková Učitelství pro 1.stupeň základní školy

Balím, balíš, balíme Ahoj holky a kluci, A pak obaly třídíme Ahoj holky a kluci, Určitě už jste slyšeli slova „životní prostředí“, „obaly“ nebo „odpady“. Na následujících stránkách se můžete dozvědět, co tato slova spojuje, co je na nich zajímavého, jak si s nimi můžete hrát. Obaly,které denně držíte v rukou, obvykle obsahují potraviny nebo věci denní spotřeby. Přesto je navrhují odborníci a také vy se dostáváte do role specialistů, kteří je budou vracet k novému použití nebo dávat k takovému způsobu zpracování a nakonec i k zneškodnění, který by co nejméně zatížil životní prostředí, když zboží vybalíte. Až se dostanete na poslední stránku, možná navrhnete úplně nový typ obalu nebo nový výrobek z obalového odpadu. Třeba vás i napadne,který obal je úplně zbytečný.

Kovové obaly Plechovka dříve nevypadala jako teď, byla hodně těžká a neforemná, špatně se s ní manipulovalo. Dnešní plechovky jsou lehké, snadno otevíratelné a používají se nejen na balení potravin, ale i kosmetiky, barev, čistících a pracích prostředků nebo léků. V obalovém průmyslu se z kovu vyrábí kromě plechovek také dózy a uzávěry. Nejčastěji se vyrábějí z plechu (= hutní výrobek z hutních kovů nebo slitin vyrobený válcováním). Z tabulí plechu vznikají na výrobních linkách podle přání zákazníků obaly, které se dále obvykle upravují, například tak, že se na ně nanášejí vrstvy jiných kovů nebo plastů. Malá hmotnost plechovek je výhodou. V součastné době spolu soupeří nápojové plechovky z oceli a z hliníku (= stříbřitě bílý lehký kov, odolný proti korozi) , výsledkem tohoto soupeření jsou velmi lehké a pevné obaly, které se stále zdokonalují. Moderní plechovka je vyrobena z tzv. bílého plechu (=ocelový plech, jehož tloušťka je do 0,3 mm). Moderní zařízení může vyrobit z ocelových plechů až 60 000 plechovek. Bílý plech je neomezeně recyklovatelný (= může se bez omezení znovu vracet do výroby oceli a znovu z ní vyrobit plechovku nebo jiný ocelový výrobek). OTÁZKA: Jaké výhody jsou spojeny s balením potravin do plechovek? Pokud se Vám podařilo některé vyjmenovat, srovnejte je s následujícími body. Považujete je také za výhody?

Výhoda č. 1 – Konzervované potraviny jsou trvanlivé Výhoda č. 1 – Konzervované potraviny jsou trvanlivé. Pokud jsou potraviny v plechovkách skladovány na chladném a suchém místě, pak vydrží měsíce i roky. Výhoda č. 2 - Použití plechovek je pohodlné, protože potraviny jsou již upravené a mohou být tedy konzumovány okamžitě nebo po ohřátí. K ohřátí potravin nepotřebujeme žádnou další nádobu. Výhoda č. 3 – Není nutné přidávat do potravin konzervační prostředky, protože jídlo je chráněno již procesem konzervace. Nezapomeňte, že je nutné plechovky vracet tam, kde jejich materiál dovedou opět zhodnotit. U plechovek je nutné v prvé řadě uvažovat o tom, zda shromážděný materiál můžeme recyklovat materiálově, tj. znovu použít ve výrobním procesu, např. na výrobu stejných plechovek nebo různých odlitků, tyčí desek. Materiál (např. kov, sklo, papír), který byl již jednou použit a znovu se do výroby vrací, nazýváme druhotným materiálem nebo druhotnou surovinou. Zpracování druhotných surovin může mít řadu výhod, např. výrobou zboží z druhotného hliníku můžeme ušetřit až 95% energie, která by byla potřebná na získání stejného množství hliníku z rudy! Důležité ovšem je, aby se plechovky sbíraly. A to je činnost, na které se můžete podílet i vy.

Svícínek z plechovky Co potřebujeme: Plechovka od rybiček Drátek Víčko z plechovky Hřebík Kladívko Podložka Násada na pero (štětec) Barevné laky Štětec Kladívkem a hřebíkem uděláme dva otvory do plechovky (při prorážení otvorů použijeme podložku). Z víčka plechovky vystřihneme nůžkami na plech půlměsíc a také na dvou místech proděravíme. 2. Z drátku pomocí násady vytvarujeme pár obloučků a konce necháme delší. 3. Drátěnou ozdobu i víčko namalujeme barvami. 7. A takto vypadá hotový výrobek. 6. ...a protáhneme otvory v plechovce a drátek zamotáme. 4. Také plechovku namalujeme veselým motivem. Víčkem protáhneme drátky...

Papír, lepenka Vlákna pro výrobu papíru jsou převážně rostlinného původu (dřevo, bavlna, konopí),ale může se jednat i o vlákna původu živočišného. Postup výroby papíru je velmi jednoduchý. Vlákna z rozdrceného dřeva a sběrového papíru se promísí s vodou a s přísadami (např. kaolín nebo křída pro vyšší bělost, klih- to aby se na papír lépe psalo a nerozpíjely se barvy- chceme-li vyrobit barevný papír) a tato směs se v papírenském stroji vylisuje do tenkých listů, odstraní se voda a vyrovná se jejich povrch. Pro zajímavost: ze směsi na výrobu 1kg papíru je třeba odstranit asi 99kg vody! Vzniklé archy se vysuší, na konci papírenského stroje se navíjejí na role. Hotový papír lze ještě dále upravovat. Papír se v obalovém hospodářství používá převážně na výrobu pytlů, sáčků, papírových tašek, archů balícího papíru, obálek, nálepek, tiskovin. Stejným způsobem se vyrábí i lepenka, která se od běžného papíru liší tloušťkou a váhou. Zajímavé je, že lepenka je poměrně mladý druh obalu. V roce 1870 se americkému tiskaři podařilo čirou náhodou vyrobit lepený papír. Metody, kterou při výrobě použil se chopila firma Kellog Corporation a začala z lepenky vyrábět papírové kartony, do kterých balila potraviny vyrobené z obilí, určené k lehkým snídaním. Použití se brzy rozšířilo i na jiná jídla.

(klikněte na čtvereček myší) Stejně jako ostatní druhy obalů, i papír lze znovu využívat. Jeho recyklace má dlouholetou tradici. I u nás jsme si zvykli velice rychle na papírové sběrové akce. Jistě tedy víte, že rozlišujeme různé kvality sběrového papíru. Nejkvalitnějším papírovým odpadem vůbec je papírový odpad z papíren nebo odpad vznikající při zpracování papíru a lepenky na výrobek. Podobně kvalitní je i odpad, který vzniká v tiskárnách a nakladatelstvích a čisté obaly z vlnité lepenky. Na dalším stupni kvality stojí papír kancelářský, hlavně počítačový. Bramborovou medaili za kvalitu by si odnesl papír, který se stává odpadem u nás doma. Je to obvykle směs: -novin, časopisů a propagačních letáčků, pohlednic, dopisů -použitých obalů, které jsou obvykle kombinovány s nějakým jiným materiálem, jsou znečištěné potravinami nebo zbytky výrobkům které v nich byly zabaleny -ubrousky, papírové ručníky Recyklace papíru (klikněte na čtvereček myší) Papírový odpad se nepoužívá na výrobu obalů, které přijdou do přímého styku s potravinami, ale využívá se při výrobě krabic a kartonů určených k přepravě a na další produkty,např. isolační desky.

Výroba ručního papíru Co potřebujeme starý papír například z kartónových krabic, balicí papír, hedvábný papír atd. Novinový papír je nevhodný. mísu na papírové těsto mixér, stačí ruční, ponorný dvě desky na lisování nějakou savou látku rozličné závaží lisované rostlinky, obrázky z časopisů, barevné nitě a provázky nebo útržky papírků na ozdobu (není nutné) Suchý starý papír natrháme na malé kousky, vložíme do mísy a zalijeme vodou. Papír necháme ve vodě měknout asi 12-24 hodin. 2. Rozmočený papír rozmixujeme i s vodou na kaši. Barva kaše závisí na použitém materiálu, ale dá se měnit přidáním jakékoliv rozpustné barvy. Papírové těsto můžeme taky oživit lístky květin, kousky nití nebo kousíčky barevného papíru a obrázků z časopisů, ale tyto přísady vmícháme až do hotové hmoty. 3. Připravíme si podkladovou desku, na ni rozprostřeme savou látku a na látku položíme list čistého balicího papíru.    4. Papírovou hmotu lehce vymačkáme a na připravenou desku s látkou a papírem ji rozprostřeme ve vrstvě silné asi 3 mm. Papírové těsto můžeme rozprostřít rovnou do požadovaného tvaru a hotový papír potom nemusíme stříhat. S nepravidelnými okraji vypadá lépe.    5. Chceme-li náš papír nějak ozdobit, učiníme tak před zatížením. Na hmotu můžeme třeba ledabyle rozmístit barevné okvětní lístky nebo nitě a papírky. Taky můžeme k ozdobení použít lisovanou rostlinku, čtyřlístek pro štěstí nebo nějak zajímavě stočený provázek. 6. Naši hmotu potom přikryjeme savým papírem, látkou a destičkou a rovnoměrně zatížíme závažím, například knihami, nádobou s vodou apod., takto lisujeme několik hodin. 7. Z vylisovaného papíru sejmeme závaží a sušíme třeba na topení. Nakonec vložíme hotový papír mezi dva čisté suché listy papíru a dosušíme žehličkou.

Plasty Plasty měly původně nahrazovat přírodní materiály, vlnu, přírodní pryskyřice nebo vlákna. Nyní jsou považovány za zvláštní skupinu materiálů s unikátními vlastnostmi. Většina plastů se vyrábí převážně z ropy a zemního plynu. Plasty vznikají procesem zvaným polymerizace, při kterém se malé krátké molekuly spojují do dlouhých řetězců. Prvním používaným plastem byl celuloid (r.1855). Ze začátku se z něj vyráběly kulečníkové koule, které nahradily koule ze slonoviny. Jeho mladší bratr celofán se používal při ozdobném balení ve formě sáčků a archů, průhledných, barevných i potištěných, ale také jako střívka pro uzenářské výrobky. Vyrábí se z celulózy, je ve vodě nerozpustný. Přijímá vlhkost ze vzduchu a mění své vlastnosti v závislosti na jejím množství. Odolává tukům a olejům, lze jej spojovat lepením želatinou nebo chloridem sodným. Plast k výrobě plastových obalů a dalších výrobků má formu granulí nebo prášku. Pomocí tepla a tlaku se z nich na speciálních strojích vyrábějí láhve, trubky, desky a jiné. Pro různé typy obalů jsou různé typy plastů. Mají svá jména, poměrně složitá a náročná na zapamatování, proto se označují běžně zkratkami.

Polypropylén (PP) – je tuhý a odolný teplotám, i vyšším než 100˚C Polypropylén (PP) – je tuhý a odolný teplotám, i vyšším než 100˚C. Používá se jako obalová fólie a kromě toho také ve formě misek na hotové pokrmy popř. na výrobu kelímků. Polyetylén (PE) – má nízkou teplotu tavení a dobrou svařitelnost, umožňuje, aby byl obal uzavřen pouze účinkem tepla. Je odolný vůči nízkým teplotám, tukům, organickým rozpouštědlům. Vyrábějí se z něj láhve, jednoduché sáčky na zmrazené potraviny, sušené mléko, rýži apod. Používá se také jako povlak a to nejen na papírenských materiálech, ale i na kovových fóliích. Vyrábějí se z něj přepravky. Polyetylentereftalát (PET) – používá se na balení mražených výrobků, které jsou udržovány při teplotách až -40°C. Také na výrobu lahví. Polypropylen (PP), polystyren (PS) a polyvinylchlorid (PVC) –se používají na potraviny, které mají být udržovány v chladu, ale nemají se zmrazovat, jako je čerstvá zelenina nebo dezerty. Polystyren se využívá také jako velmi dobrý izolant a z PVC se vyrábějí podlahové krytiny.

Rada: Plasty nikdy nespalujte doma v kamnech, ani neházejte do ohně! Plasty je možné spalovat pouze ve spalovnách, které jsou vybaveny velmi složitým čištěním spalin. Komín vašeho domu takové zařízení nemá a tak se do vzduchu dostávají velmi nebezpečné látky!

Chobotničky Ryby Mouchy Pomůcky: plastová láhev, nůžky, barevné izolepy Postup práce: Na chobotničku si vybereme láhev, která má oblejší vrchní část. Láhev přestřihneme asi v polovině. Budeme ji zastřihávat asi na 1 cm široké proužky až k oblému tvaru. Takto nastříhané proužky skládáme do harmoniky. Jestliže jsou všechny proužky naskládané, můžeme chobotničce dolepit oči, ústa aj. z barevných izolep a pak stačí připevnit přes vršek provázek a chobotnička je hotová. Můžeme ji využít jako pěknou dekoraci na chodbách a stěnách školy.   Ryby Pomůcky: plastová láhev, barevné papíry, lepidlo, nůžky Postup práce: Nejdříve si děti z barevných papírů nastříhají větší množství šupin, oči a ploutvičky. Hlava ryby je na užší straně láhve. Šupiny lepíme od hlavy směrem dolů. Na hlavě přilepíme oči, otvor láhve představuje ústa ryby. Na závěr přilepíme ploutve ocasní, hřbetní i boční. Mouchy Pomůcky: malá plastová láhev, vlnitá lepenka, nůžky, lepidlo, drátek, vlna, tvrdý papír Postup práce: plastovou láhev očistíme od etikety. Z vlnité lepenky vystřihneme křídla. Na dva drátky asi 10 cm dlouhé namotáme vlnu (hnědá, černá), pak drátky smotáme do tvaru tykadel (šnek). Do zátky láhve uděláme dvě dírky na tykadla. Z tvrdého papíru vystřihneme oči, které nalepíme za zátku na láhev a za ně pak křídla.

Co vše lze vyrobit z PET lahví Plasty patří mezi materiály, jejichž odpady je možno znovu materiálově zhodnotit. Polyetylén (PE) – se znovu používá jako materiál, vyrábějí se z něj např. černé odpadkové pytle nebo odpadkové koše. Plastové láhve z PET – mohou se vyčistit, rozemlít na malé kousky, znovu roztavit a vyrobit z nich vlákna, která se používají v textilním průmyslu na tkaniny nebo pletené zboží a také jako izolace a vycpávky v textilních výrobcích na nábytkářském průmyslu. Lisováním je možné zpracovat i pomíchané a znečištěné odpady plastů. I když se mohou použít na výrobu tyčí, trubek, plastového nábytku, protiuhlíkových stěn, desek pro zpevnění svahů, je jich takové množství, že je nikdo nepotřebuje. Proto se využívá jiné vlastnosti plastových odpadů, například jejich vysoké výhřevnosti. Mohou nahrazovat těžké topné oleje při výrobě cementu nebo surového železa a to za předpokladu, že budou dodrženy zákony na ochranu ovzduší. Co vše lze vyrobit z PET lahví (klikněte na čtvereček myší)

Skleněné obaly Skleněné láhve patří mezi tradiční obalové materiály. Ve spojení s nimi se vám asi vybaví samoobsluha, do které vracíme prázdné láhve a odnášíme domů plně. Tomuto způsobu výměny se říká „vratný systém“. Při nákupu zboží ve vratné láhvi zaplatíte u pokladny zálohu na obal. K výrobě skla potřebuje,e několik základních surovin, které se musí smíchat a roztavit při velmi vysoké teplotě 1500°C. Z kapky roztavené skleněné hmoty, skloviny, se ve formě pomocí vzduchu vyfoukne láhev. Velmi důležité je postupné chlazení právě vyrobené láhve či konzervované sklenice. Bez tzv. temperování by láhev nevydržela ani plnění příslušným nápojem. Z plnírny se láhev přesune do obchodu, kde ji vyndají do polic a odkud si ji vezmete vy. U vás se láhev ohřeje velmi krátce, neboť její obsah jistě rychle vypijete a láhev odnesete zpět do obchodu. Tam ji opět naloží do nákladního auta a odvezou ji do plnírny, kde je umyta,vydezinfikována, aby mohla být znovu naplněna osvěžujícím nápojem. A stále dokola. Uvádí se,že vratná láhev může absolvovat až 20 takových cyklů a že při jednom cyklu se rozbije 4,5 - 8% z celkového počtu vratných lahví.

Myslíte, že jsou lepší vratné nebo nevratné láhve? Kromě lahví vratných existují také láhve nevratné, za které neplatíte v obchodě zálohu, ale také je do obchodu nevracíte.Jejich další osud závisí jen na vás. Ale ani poškozenou vratnou láhev nemůžete do obchodu vrátit. Sklo je plně recyklovatelný materiál. To znamená, že by se teoreticky nemělo objevit na skládkách a mělo by být v neustálém koloběhu. Jak je možné, že se přesto popelnice s ostatním domácím odpadem plní i skleněnými láhvemi? Odpověď musí každý hledat pouze u sebe. Když si v obchodě koupíte nevratnou láhev, záleží pouze na vás, jak s ní naložíte! Při výrobě bílého skla se musí dbát na to, aby se do pece nedostalo sklo barevné. Skleněné odpady se tedy musí vytřídit , rozdrtit vzniklá sklená drť se přidává do výchozí směsi při výrobě nového skla. OTÁZKA: Myslíte, že jsou lepší vratné nebo nevratné láhve? ÚKOL PRO VÁS: Udělejte si tedy tabulku VÝHOD a NEVÝHOD a to jak vratnou, tak nevratnou láhev, Proberte celý „život“ láhve, všechna pro a proti, abyste na něco nezapomněli.

Kvíz vašich znalostí 1. Z čeho se nejčastěji vyrábějí plechovky? Z plechu Z cínu Z chrómu 2. Co se vyrábí z odpadního papíru? Papírové obaly Krabice Lepenka

Správné odpovědi: 1.a, 2.b, 3.a, 4.c, 5.b 3. Prvním používaným plastem byl… Celuloid Celofán Polyvinylchlorid (PVC) 4. Z polypropylenu (PP) se vyrábí… Plastové láhve Sáčky Kelímky 5. Jaká teplota je nutná pro roztavení skla? 1300°C 1500°C 1700°C Správné odpovědi: 1.a, 2.b, 3.a, 4.c, 5.b