NÁVYKOVÉ LÁTKY krizový plán

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MINIMÁLNÍ PREVENTIVNÍ PROGRAM
Advertisements

Základní škola Mikulov, Valtická č. 3,
Jak se (ne) stát závislákem! „Jak se (ne) stát závislákem !“ je interaktivní výchovný program pro „….náctileté“ s tématikou primární prevence některého.
REGISTRAČNÍ ČÍSLO: CZ.1.07/2.4.00/ NÁZEV PROJEKTU: VZNIK A ROZVOJ PARTNERSKÉ SÍTĚ PRO REALIZACI STÁŽÍ A APLIKOVANÉHO VÝZKUMU KATEDRY PSYCHOLOGIE.
Základní škola, Brno, Štolcova 16
Šikana a kyberšikana ve školách – HK 2013 Možnosti práce se šikanou na ZŠ v rámci programu všeobecné primární prevence rizikového chování Mgr. Markéta.
Poradenský proces v programech všeobecné primární prevence rizikového chování Markéta Exnerová Vedoucí Centra primární prevence Semiramis o.s. PPRCH 2009.
PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ POMÁHÁ INKLUZÍVNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ ZÁKLADNÍ ŠKOLY.
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
Školní poradenské pracoviště
SCHOLA SERVIS od roku 2006 realizovala celkem 9 projektů financovaných fondy Evropské unie 8 projektů úspěšně ukončila, jeden je od roku 2012 v realizaci.
Název projektu: Zajištění individuální podpory Reg. číslo: CZ.1.07/1.2.31/ Pedagogicko psychologická poradna Plzeň, Částkova 78, Plzeň Práce.
Katedra sociální politiky a sociální práce Centrum praktických a evaluačních studií SLUŽBY PRO ORGANIZACE CEPRES Centrum praktických a.
ŠPP Školní poradenská pracoviště Moravskoslezského kraje - východisko, koncepce - krajská síť a organizační struktura - metodika - vzdělávání
Prevence rizikového chování a situace v Moravskoslezském kraji
Inkluzivní škola Předpoklad rovných příležitostí ve vzdělávání
Centrum primární prevence Semiramis o.s.
Školní poradenské pracoviště
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
1 Kulatý stůl k financování primární prevence rizikového chování Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
PARTNER PROJEKTU OBCHODNÍ AKADEMIE A STŘEDNÍ ZEMĚDĚLSKÁ ŠKOLA BRUNTÁL Ing. Ladislav Konopka Bruntál
STŘEDISKO VÝCHOVNÉ PÉČE HELP
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
ICT VE ŠKOLE LIDSKÉ ZDROJE listopad 2006 (c) Radek Maca.
Minimální preventivní program školy
Vertikální koordinace primární prevence (role MŠMT, krajů, PPP a škol v primární prevenci) Národní kulatý stůl, MŠMT, Ministerstvo školství,
Krajská koordinátorka prevence rizikového chování
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Prevence sociálně patologických jevů a MŠMT
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Metodický pokyn k primární prevenci sociálně patologických jevů u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních 2007.
Praxe ve školní psychologii
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
„Elio pro školy“ Výměna zkušeností s realizací projektů OP VK Praha
P-CENTRUM, SPOLEK CENTRUM PRIMÁRNÍ PREVENCE Nabídka služeb
Základní škola, Brno, Štolcova 16 Projekt spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Reg. číslo CZ.1.07/1.3.00/
Rizikové chování1 Prevence rizikového chování dětí a mládeže Mgr. Jana Smíšková školní metodička prevence výchovná poradkyně ZŠ T. G. Masaryka.
Krizový plán Centrum primární prevence Občanské sdružení Semiramis Mladá Boleslav.
Středisko výchovné péče Dobrá Vyhlídka , Vyhlídka 1, Šumperk.
Práce probačního úředníka s dětmi a mladistvými Mgr. Marcela Nerudová Probační a mediační služba ČR.
1 P rimární prevence v Ústeckém kraji Konference „Prevence kriminality v Ústeckém kraji “ 19. listopadu 2008 Krajský úřad Ústeckého kraje.
Prevence sociálně patologických jevů. Prevence  Prevence (z lat. praevenire, předcházet) znamená soustavu opatření, která mají předcházet společensky.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Alfa Human Service Alfa Human Service, I INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Přátelská školka CZ.1.07/1.2.00/ Výměna.
Individuální projekt „Podpora systému primární prevence sociálně patologických jevů“
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
Naše zařízení a služby o Terapeutická komunita ADVAITA v Nové Vsi o Centrum ambulantních služeb v Liberci o Program ambulantního poradenství o Doléčovací.
1 Informace o činnosti MŠMT v oblasti PPRCH Malenovice, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
MULTIDISCIPLINÁRNÍ SPOLUPRÁCE V SOCIÁLNĚ - PRÁVNÍ OCHRANĚ DĚTÍ Jihlava,
Metodická schůzka RŠPP – VIP II Dr. Anna Kucharská, Ph.D.
1 Aktivity MŠMT v oblasti primární prevence rizikového chování dětí a mládeže Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha.
Tisková konference k pětiletému výročí zavedení EtV jako DVO.
ŠPP - ŠKOLNÍ ROK 2015/2016. ČLENOVÉ ŠPP  Výchovné poradkyně Ing. Milada Chamillová, Mgr. Pavlína Chovancová  Metodičky prevence Ing. Jana Josefíková,
Přestavení služeb pro děti a školy Semiramis z.ú. (Specializační studium pro ŠMP) Bc. Miroslav Zavadil, Mgr. Markéta Jírová Exnerová.
STŘED O.S. CENTRUM PREVENCE A POMOCI Projekt podpořený z OP VK – IP oblast podpory 1.2.
Informace MPSV ČR k postupu orgánu sociálně-právní ochrany dětí v případech záškoláctví (Č.j. 2014/ ze dne 14.března 2014)
Bezpečné klima na školách konference k projektu Kraje Vysočina 2017
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Odbor speciálního vzdělávání, prevence a institucionální výchovy
Speciálně pedagogická diagnostika
Primární prevence rizikového chování Celokrajská konference primární prevence Atmosféra a klima v našich školách Zlín, 25. října 2017 Ministerstvo školství,
Primární prevence rizikového chování Celokrajská konference primární prevence Atmosféra a klima v našich školách Zlín, 25. října 2017 Ministerstvo školství,
Školská sociální práce
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PhDr. Ondřej Andrys, MAE, MBA, náměstek ústředního školního inspektora
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Transkript prezentace:

NÁVYKOVÉ LÁTKY krizový plán Kdy se přes naši spolupráci se školními metodiky prevence dostaneme k fungování metodiků v PPP Markéta Jírová Exnerová, Miroslav Zavadil Centrum primární prevence Semiramis o.s., CAS Nymburk Laxus o.s. exnerova@os-semiramis.cz zavadil@os-semiramis.cz Seminář KHK 2014

Ředitel Pedagogové ŠMP Třídní učitel Poradenské centrum

STRATEGIE MPP Strategie Strategie Školní řád Školní řád Kumulace funkcí Formálnost Nechci, neumím Priority jinde Strategie STRATEGIE Strategie MPP Evaluace Školní řád Školní řád Síť návazných služeb Nové přístupy (čerpání dobré praxe) KRIZOVÝ PLÁN Supervize Konzultace Sankční řád Kazuistické semináře Metodické vedení

Co je krizový plán? Přesný „návod“, jak postupovat při řešení krizových situací Kdo se na něm podílí (tvorba, naplňování)? Konkrétní podoba Kde je jeho místo?

Zásady krizového plánu Přesný postup Zakotvení konkrétních jevů do školního řádu + zřetelné sankce Jasné kompetence (kdo, co) Týmová spolupráce – školní poradenské pracoviště Jednotný postup pro všechny x individuálně ke každému případu Podrobné seznámení (sbor, rodiče, žáci) Spolupráce s Policií ČR, s OSPOD Vstup Policie ČR do školy

co se neosvedcilo Tipy a doporučení.. Ve školním řádu jasně vymezit zákaz vnášení, konzumace, manipulace, distribuce i přítomnosti pod vlivem jakýchkoliv návykových látek v prostorách školy i na všech školních akcích Úvodní setkání (organizačně - technické náležitosti, sebepoznání formou interaktivních technik, teoretický úvod do problematiky primární prevence rizikového chování u dětí a mládeže). Role školního metodika prevence v systému školství ČR (legislativa, standardy odborné způsobilosti, minimální preventivní program, krizový plán). Poradenský systém v ČR a jeho možné způsoby financování (poradenský systém ve škole, sociální síť a možnosti jejího využití, získávání finančních prostředků). Rizikové chování I. (kriminalita u dětí a mládeže, záškoláctví, rasismus, extremismus, spolupráce s Policií ČR). Rizikové chování II. (šikana, problematika užívání návykových látek). Rizikové chování III. (rizikové sexuální chování, poruchy příjmu potravy, sebepoškozování). Interpersonální dovednosti (umění dialogu, aktivní naslouchání, asertivita, řešení problémů, konflikty a vyjednávání, etika). Intervenční práce s jednotlivcem (vývojová psychologie, poradenský proces při práci s jednotlivcem, vedení rozhovoru). Intervenční práce se skupinou (porozumění vztahům ve třídě, práce s třídním kolektivem, podpora pozitivních vztahů ve skupině). Rodina v kontextu školního prostředí (spolupráce s rodinou, možnosti zapojení a komunikace s rodiči). Krizové okamžiky ve školním prostředí (základy krizové intervence, možnosti zvládání agrese u žáků apod.). Motivace a možnosti spolupráce s pedagogickým sborem (pracovní tým, syndrom vyhoření, supervize). Závěrečné setkání (obhajoba závěrečných prací). Ve školních prostorách přísný zákaz prodeje jakýchkoliv návykových látek Prostory školy by měly být označeny tabulkou ZÁKAZ KOUŘENÍ Kouření, alkohol u pedagogů?! ŠMP-stěžejní osoba na škole kontakt v krizových situacích – jak pracovat s testy na drogy, jak řešit šikanu, kam se obrátit, kdy volat policii apod./informace o grantových řízeních, možnostech škol získávat finanční prostředky z různých zdrojů apod./hlavním tématem je vzájemná spolupráce, ale také předávání nových informací s oblasti primární prevence a částečně také vzdělávání vyplývající z požadavků samotných ŠMP/kam se v kterých situacích mohou ŠMP obracet/na různá témata v rámci rizikového chování V MPP, ŠVP jasně vymezit škodlivost návykových látek Předávat pravdivé informace Testování?

co se neosvedcilo Postup řešení Poskytnout první lékařskou pomoc Úvodní setkání (organizačně - technické náležitosti, sebepoznání formou interaktivních technik, teoretický úvod do problematiky primární prevence rizikového chování u dětí a mládeže). Role školního metodika prevence v systému školství ČR (legislativa, standardy odborné způsobilosti, minimální preventivní program, krizový plán). Poradenský systém v ČR a jeho možné způsoby financování (poradenský systém ve škole, sociální síť a možnosti jejího využití, získávání finančních prostředků). Rizikové chování I. (kriminalita u dětí a mládeže, záškoláctví, rasismus, extremismus, spolupráce s Policií ČR). Rizikové chování II. (šikana, problematika užívání návykových látek). Rizikové chování III. (rizikové sexuální chování, poruchy příjmu potravy, sebepoškozování). Interpersonální dovednosti (umění dialogu, aktivní naslouchání, asertivita, řešení problémů, konflikty a vyjednávání, etika). Intervenční práce s jednotlivcem (vývojová psychologie, poradenský proces při práci s jednotlivcem, vedení rozhovoru). Intervenční práce se skupinou (porozumění vztahům ve třídě, práce s třídním kolektivem, podpora pozitivních vztahů ve skupině). Rodina v kontextu školního prostředí (spolupráce s rodinou, možnosti zapojení a komunikace s rodiči). Krizové okamžiky ve školním prostředí (základy krizové intervence, možnosti zvládání agrese u žáků apod.). Motivace a možnosti spolupráce s pedagogickým sborem (pracovní tým, syndrom vyhoření, supervize). Závěrečné setkání (obhajoba závěrečných prací). Přivolat rychlou záchrannou službu Odebrat a zajistit látku Látku netestovat ŠMP-stěžejní osoba na škole kontakt v krizových situacích – jak pracovat s testy na drogy, jak řešit šikanu, kam se obrátit, kdy volat policii apod./informace o grantových řízeních, možnostech škol získávat finanční prostředky z různých zdrojů apod./hlavním tématem je vzájemná spolupráce, ale také předávání nových informací s oblasti primární prevence a částečně také vzdělávání vyplývající z požadavků samotných ŠMP/kam se v kterých situacích mohou ŠMP obracet/na různá témata v rámci rizikového chování Látku zlikvidovat (uzavřít v sejfu školy ..) Provést rozhovor s žákem – úměrně jeho stavu Informovat rodiče

co se neosvedcilo Postup řešení Informovat OSPOD, PČR (distribuce..) Úvodní setkání (organizačně - technické náležitosti, sebepoznání formou interaktivních technik, teoretický úvod do problematiky primární prevence rizikového chování u dětí a mládeže). Role školního metodika prevence v systému školství ČR (legislativa, standardy odborné způsobilosti, minimální preventivní program, krizový plán). Poradenský systém v ČR a jeho možné způsoby financování (poradenský systém ve škole, sociální síť a možnosti jejího využití, získávání finančních prostředků). Rizikové chování I. (kriminalita u dětí a mládeže, záškoláctví, rasismus, extremismus, spolupráce s Policií ČR). Rizikové chování II. (šikana, problematika užívání návykových látek). Rizikové chování III. (rizikové sexuální chování, poruchy příjmu potravy, sebepoškozování). Interpersonální dovednosti (umění dialogu, aktivní naslouchání, asertivita, řešení problémů, konflikty a vyjednávání, etika). Intervenční práce s jednotlivcem (vývojová psychologie, poradenský proces při práci s jednotlivcem, vedení rozhovoru). Intervenční práce se skupinou (porozumění vztahům ve třídě, práce s třídním kolektivem, podpora pozitivních vztahů ve skupině). Rodina v kontextu školního prostředí (spolupráce s rodinou, možnosti zapojení a komunikace s rodiči). Krizové okamžiky ve školním prostředí (základy krizové intervence, možnosti zvládání agrese u žáků apod.). Motivace a možnosti spolupráce s pedagogickým sborem (pracovní tým, syndrom vyhoření, supervize). Závěrečné setkání (obhajoba závěrečných prací). Informovat vedení školy, ostatní kolegy Udělení sankce vycházející ze školního řádu (výchovné opatření..) Poskytnout informace o odborné pomoci Vyhotovení zápisu o situaci ŠMP-stěžejní osoba na škole kontakt v krizových situacích – jak pracovat s testy na drogy, jak řešit šikanu, kam se obrátit, kdy volat policii apod./informace o grantových řízeních, možnostech škol získávat finanční prostředky z různých zdrojů apod./hlavním tématem je vzájemná spolupráce, ale také předávání nových informací s oblasti primární prevence a částečně také vzdělávání vyplývající z požadavků samotných ŠMP/kam se v kterých situacích mohou ŠMP obracet/na různá témata v rámci rizikového chování Role v komunitě, morální odpovědnost (např. u kouření) Mapování situace

co se neosvedcilo Úvodní setkání (organizačně - technické náležitosti, sebepoznání formou interaktivních technik, teoretický úvod do problematiky primární prevence rizikového chování u dětí a mládeže). Role školního metodika prevence v systému školství ČR (legislativa, standardy odborné způsobilosti, minimální preventivní program, krizový plán). Poradenský systém v ČR a jeho možné způsoby financování (poradenský systém ve škole, sociální síť a možnosti jejího využití, získávání finančních prostředků). Rizikové chování I. (kriminalita u dětí a mládeže, záškoláctví, rasismus, extremismus, spolupráce s Policií ČR). Rizikové chování II. (šikana, problematika užívání návykových látek). Rizikové chování III. (rizikové sexuální chování, poruchy příjmu potravy, sebepoškozování). Interpersonální dovednosti (umění dialogu, aktivní naslouchání, asertivita, řešení problémů, konflikty a vyjednávání, etika). Intervenční práce s jednotlivcem (vývojová psychologie, poradenský proces při práci s jednotlivcem, vedení rozhovoru). Intervenční práce se skupinou (porozumění vztahům ve třídě, práce s třídním kolektivem, podpora pozitivních vztahů ve skupině). Rodina v kontextu školního prostředí (spolupráce s rodinou, možnosti zapojení a komunikace s rodiči). Krizové okamžiky ve školním prostředí (základy krizové intervence, možnosti zvládání agrese u žáků apod.). Motivace a možnosti spolupráce s pedagogickým sborem (pracovní tým, syndrom vyhoření, supervize). Závěrečné setkání (obhajoba závěrečných prací). ŠMP-stěžejní osoba na škole kontakt v krizových situacích – jak pracovat s testy na drogy, jak řešit šikanu, kam se obrátit, kdy volat policii apod./informace o grantových řízeních, možnostech škol získávat finanční prostředky z různých zdrojů apod./hlavním tématem je vzájemná spolupráce, ale také předávání nových informací s oblasti primární prevence a částečně také vzdělávání vyplývající z požadavků samotných ŠMP/kam se v kterých situacích mohou ŠMP obracet/na různá témata v rámci rizikového chování

co se neosvedcilo Úvodní setkání (organizačně - technické náležitosti, sebepoznání formou interaktivních technik, teoretický úvod do problematiky primární prevence rizikového chování u dětí a mládeže). Role školního metodika prevence v systému školství ČR (legislativa, standardy odborné způsobilosti, minimální preventivní program, krizový plán). Poradenský systém v ČR a jeho možné způsoby financování (poradenský systém ve škole, sociální síť a možnosti jejího využití, získávání finančních prostředků). Rizikové chování I. (kriminalita u dětí a mládeže, záškoláctví, rasismus, extremismus, spolupráce s Policií ČR). Rizikové chování II. (šikana, problematika užívání návykových látek). Rizikové chování III. (rizikové sexuální chování, poruchy příjmu potravy, sebepoškozování). Interpersonální dovednosti (umění dialogu, aktivní naslouchání, asertivita, řešení problémů, konflikty a vyjednávání, etika). Intervenční práce s jednotlivcem (vývojová psychologie, poradenský proces při práci s jednotlivcem, vedení rozhovoru). Intervenční práce se skupinou (porozumění vztahům ve třídě, práce s třídním kolektivem, podpora pozitivních vztahů ve skupině). Rodina v kontextu školního prostředí (spolupráce s rodinou, možnosti zapojení a komunikace s rodiči). Krizové okamžiky ve školním prostředí (základy krizové intervence, možnosti zvládání agrese u žáků apod.). Motivace a možnosti spolupráce s pedagogickým sborem (pracovní tým, syndrom vyhoření, supervize). Závěrečné setkání (obhajoba závěrečných prací). ŠMP-stěžejní osoba na škole kontakt v krizových situacích – jak pracovat s testy na drogy, jak řešit šikanu, kam se obrátit, kdy volat policii apod./informace o grantových řízeních, možnostech škol získávat finanční prostředky z různých zdrojů apod./hlavním tématem je vzájemná spolupráce, ale také předávání nových informací s oblasti primární prevence a částečně také vzdělávání vyplývající z požadavků samotných ŠMP/kam se v kterých situacích mohou ŠMP obracet/na různá témata v rámci rizikového chování

Literatura publikace Kliniky Adiktologie http://www.adiktologie.cz/cz/articles/17/Monografie MAHDALÍČKOVÁ, Jana. Trestní odpovědnost pedagogů a žáků v praxi. Vyd. 1. Žďár nad Sázavou: Fakta, 2011, 132 s. ISBN 978-809-0382-350 MŠMT ČR. Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních č.j 21291/2010-28. Praha: MŠMT, 2010. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/20273 Šejvl, J. & Zapletalová, J. (2014). Etické a právní faktory testování na přítomnost návykových látek ve školském prostředí. Adiktologie (14), 2, s. 174 – 181

DĚKUJEME ZA POZORNOST