Ing. David Slavata, Ph.D. VSB - Technical University Ostrava

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Financování rozvojových projektů obcí a měst: hlavní motor meziobecní spolupráce v ČR Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, Ph.D. Katedra práva a veřejné správy,
Advertisements

CESTA K PŘIJETÍ ZÁKONA A JEHO ZÁKLADNÍ PARAMETRY Jarní konference Pražského seniorátu „Restitučně – odlukový zákon: Past nebo šance? 16. března 2013, Roman.
Samospráva venkovských obcí v komplexu veřejné správy.
Majetkové narovnání Stručný přehled. Kontaktní údaje: tel.: , Jak je dnes financována naše církev? o Vlastní zdroje.
01 Seminář pro žadatele o dotace MPSV- odbor rodinné politiky Státní dotace a NNO JUDr. Hana Frištenská, NROS.
Financování výkonu státní správy územních samosprávných celků
MAJETKOVÉ VYROVNÁNÍ STÁTU S CÍRKVEMI: PRÁVNÍ PERSPEKTIVA Jablonné v Podještědí 19. listopadu 2014.
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
Úprava vedení účetnictví a daňové evidence zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví ve znění pozdějších předpisů zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Ekonomická transformace
1 Daň z nemovitostí: prostor pro reformu Ing. Oldřich Vlasák předseda SMO ČR a poslanec EP Vysoká škola CEVRO Institut 18. února 2010.
 Ministerstvo kultury je podle tzv. kompetenčního zákona ústředním orgánem státní správy pro.... věci církví a náboženských společností...".  Hlavní.
Zákon o obcích č.128/2000 Sb..
Finanční a rozpočtové právo Přednáška č. 11 Daň z nemovitostí.
Program Iniciativy Společenství INTERREG IIIA Česká republika – Svobodný stát Bavorsko 2004 – 2006 ŽÁDOST O PODPORU Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor.
Náboženská mapa současného světa
Majetkové daně Nejstarší typy daní vůbec; v současnosti omezený význam; povinnost platit vzniká na základě vlastnického či uživatelského vztahu k majetku.
Právní zakotvení neziskových organizací v ČR - CPO.
Obecní bytová politika Ing. David Slavata, Ph.D. Economics of Housing.
NEVLÁDNÍ NEZISKOVÉ ORGANIZACE (NNO)
Pokrok v Implementaci OP Infrastruktura Progress in implementation of OP Infrastructure stav implementace k Monitorovací výbor RPS,
GP Bydlete na venkově 2008 Celkový objem finančních prostředků: 1,2 mil. Kč Předmět podpory: projektová dokumentace pro stavební řízení - 1. rekonstrukce.
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ 19. března 2015.
Oceňování lesa jako biologických aktiv (IAS 41) a začlenění jejich hodnoty do finančního účetnictví.
PRÁVNÍ ZAKOTVENÍ NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍ V ČR
Financování ochrany životního prostředí Jana Soukopová.
Stav realizace ESF programů v gesci Ministerstva práce a sociálních věcí k Tisková konference 5. února 2007.
Příklady do seminářů Právní vztahy k nemovitostem konaných dne 30/ v době 8.00 – 11.05, uč. č. 214, sem. sk. 2 JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
Právní vztahy k nemovitostem Kupní smlouva o převodu vlastnictví k nemovitosti Mgr. Jakub Kříž.
6. zasedání sněmu RVŠ. Praha, Financování elektronických informačních zdrojů (EIZ) pro VaVaI na vysokých školách potřeba koncepčního řešení.
Financování regionálního školství
Pozemkové právo – pojem, principy a systém, objekt a subjekty pozemkově- právních vztahů, metoda právní regulace JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie CZ.1.07/2.2.00/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Datum: Zpracoval(a): Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Financování sociálních služeb a podmínky podpory nově vznikajících sociálních.
Daň darovací Darování majetku =
Majetkové daně Michal Radvan. Definice majetkových daní Přímé daně Přímé daně Vyměřované na základě majetku (in rem) Vyměřované na základě majetku (in.
Ekonomika církví a náboženských společností. Charakteristika církví a náboženských společností označení církev se pojí zejména s křesťanstvím náboženstvím,
Přednáška Evropská Studia 2006 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Přednáška Evropská Studia 2008 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Rozpočty obcí a krajů v roce 2009 v návaznosti na aktuální ekonomický vývoj Ministerstvo financí ČR Praha červen 2009 Jan Zikl ředitel odboru financování.
Veřejné finance a podnikání Ing. Erik Geuss ČVUT v Praze Fakulta elektrotechnická Katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd Ekonomika podnikání.
Aktivity související s psychiatrickou péčí podporované z Operačního programu Zaměstnanost a Integrovaného regionálního operačního programu.
Státní bytová politika Ing. David Slavata, Ph.D Ekonomika bydlení.
Příspěvek na péči v ČR Ing. Jiří Horecký, Ph.D., MBA.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Ministerstvo financí České republiky Jednání pracovní komise k RUD 31. března 2016 Ministerstvo financí Březen 2016.
Návrh rozpočtu Jihomoravského kraje na rok Východiska pro sestavení návrhu rozpočtu JMK na rok 2015  Návrh zákona o státním rozpočtu České republiky.
Vybraná problematika činnosti Svazu měst a obcí České republiky Vybraná problematika činnosti Svazu měst a obcí České republiky Mgr. Ludmila Němcová Ing.
Kancelář zmocněnec vlády pro Moravskoslezský a Ústecký kraj.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Program rozvoje venkova ČR 2007 – 2013 Osa II Ing. Ivan Landa, CSc
1 Odpovědi na otázky Dočasné komise PSP ČR pro řešení majetkových otázek mezi státem a církvemi V Praze
1 Dotační řízení na realizaci aktivit v oblasti primární prevence rizikového chování RVPPK Praha Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
České konfesní právo – přehled
Majetkové daně Michal Radvan.
PROGRAM ROZVOJE VENKOVA
Státní pozemkové vlastnictví - prameny právní úpravy -
Hospodaření obcí v roce 2016
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek.
Návrh rozpočtu Jihomoravského kraje na rok 2015
Dotace na zpracování územních plánů pro rok 2014
Dotace na zpracování územních plánů pro rok 2015
České konfesní právo – přehled
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Program Prevence před povodněmi I. až IV. etapa
Návrh rozpočtu kapitoly MŠMT na rok 2019 v Kč ve stavu projednaném vládou dne bez podílu výdajů od EU   Vládní návrh rozpočtu MŠMT na rok.
ZÁKON č. 218/1949 Sb. ze dne 14. října 1949 o hospodářském zabezpečení církví a náboženských společností státem Změna: 88/1950 Sb.
V rámci Operačního programu Zaměstnanost
Transkript prezentace:

Ing. David Slavata, Ph.D. VSB - Technical University Ostrava Církevní restituce Ing. David Slavata, Ph.D. VSB - Technical University Ostrava

Formování postoje občanů k problematice církví: Rok 953: Počátek křesťanství (Cyril and Metoděj) Rok 1419: Husitská revoluce (Jan Hus) Rok 1620: Římskokatolické náboženství Rok 1781: Toleranční patent Rok 1918: Pokles římskokatolického vyznání Rok 1948: Komunistický převrat Rok 1989: Sametová revoluce Rok 2012: Zákon o církevních restitucích (?)

Number of belivers in CZ Czech statistical office Religion 1991 2001 2011 Roman Catholics 4,021 mil. 2,741 mil. 1,084 mil. Protestants 0,204 mil. 0,117 mil. 0,052 mil. Protestants Hussites 0,178 mil. 0,099 mil. 0,039 mil. Others 0,121 mil. 0,331 mil. 0,292 mil. In total 4,524 mil. 3,288 mil. 1,467 mil.

Rate of belivers in CZ Rate 43,8% 32,2% 13,8% Year 1991 2001 2011 Number of inhabitants 10,313 mil. 10,206 mil. 10,562 mil. Number of belivers 4,524 mil. 3,288 mil. 1,467 mil. Rate 43,8% 32,2% 13,8%

Podíl věřících podle krajů 2011

Současný statut církví v ČR Neexistuje finanční odluka církví od státu Církve jsou registrovány u Ministerstva kultury

Podmínky založení církve v ČR Zakládací výbor min. 3 osoby Minimálně 300 podpisů Základní charakteristika církve

Zvláštní práva církví v ČR Výuka náboženství Duchovenská služba v ozbrojených silách a věznicích Financování dle zvláštního předpisu Konání obřadů – církevní sňatky Zřizování církevních škol Zpovědní tajemství min. 50 let

Restituce Navrácení majetku jejich původním vlastníkům. Jedná se o majetek, který byl neoprávněně církvím zabaven v letech 1948 - 1989.

Počátek církevních restitucí v ČR V roce 1991 bylo rozhodnuto o navracení majetku (restitucích) fyzickým osobám. Zákon z roku 1991 zakázal jakékoliv převody původního církevního majetku s tím, že pro jejich převod je nutné přijetí speciálního zákona.

Restituce v České republice Restituce fyzickým osobám Církevní restituce

Restituce fyzickým osobám 12 000 hectars of land + 300 000 000 EUR

3,3% of area of the Czech Republic Církevní restituce 261 000 hectars 3,3% of area of the Czech Republic

Charakteristika majetku Lesy Orná půda Stavební plochy Ostatní

Rozhodné datum pro restituce 25 únor 1948 - 1 ledna 1990

Církve a stát v letech 1948 - 1989 2 pozemková reforma - zabavování lesní a zemědělské půdy Zabavení 850 klášterů - 2 200 mnichů a 10 000 řádových sester bylo násilně přesídleno z jejich původních a tradičních sídel Mnoho z nich bylo odsouzeno ve zmanipulovaných procesech Zabavení dalšího církevního majetku - církevní nemocnice Pouze kostely a fary byly ponechány ve vlastnictví

Výsledek Majetek se zabavoval bez náhrady Výrazné omezení ekonomického vlivu církví Výrazné omezení náboženských svobod Kontrola státu

Specifika státní kontroly Finanční závislost - platy církevních hodnostářů - výdaje na opravy kostelů - opravy ostatního církevního majetku Povolení státu pro výkon duchovenské činnosti

Hlavní body zákona o církevních restitucí Finanční kompenzace ve výši 59 mld. Kč vyplacených ve splátkách v budoucích 30 letech Vrácení majetku ve výši 75 mld.Kč. Celkem 134 mld. Kč Příspěvky státu církvím se budou postupně snižovat v příštích 17 letech o 5%

Finanční kompenzace by měla být rozdělena 80% Církev římskokatolická 20% ostatní církve Protestant Protestants Hussitiens Orthodox Jewish and other 12 registrated chuerches

Navracení půdy Majetek, který byl vlastněn církvemi k datu 25.2.1948 Navracení půdy, která je pouze ve vlastnictví státu (PFČR, LČR) Půda, která je ve vlastnictví fyzických osob bude finančně kompenzována

Hlavní argumenty pro církevní restituce Růst dotací státu na církve z dlouhodobého hlediska převýší hodnotu majetku, který je předmětem restitucí Nezbytnost oprav a dalších výdajů na tento majetek Restrikce rozvoje obcí (územní plánování) Negativní mezinárodní vnímání ČR

Hlavní argumenty proti restitucím Neexistuje jednoznačný důkaz, že církve byly vlastníky majetku k 28.2.1945, vzhledem k dřívějším zákonům Nespravedlnost vůči restitucím pro soukromé osoby. Průměrná cena pro církve je 44,40Kč/m2 zatímco hodnota kompenzace pro soukromé osoby je od 0,1Kč/m2 – 9Kč/m2 Finanční krize Cílem církve není hromadění majetku, ale duchovní útěcha Kontrolu nad majetkem získají zahraniční subjekty

Thank you for attention