MT praxe. Úrovně MT praxe Pomocná – k různým cílům v obasti edukace, komunikace a rozvoje osobnosti Rozšiřující – k posílení výsledků léčebných a terapeutických.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Aktivizační programy pro seniory
Dramacentrum jako služba komunitě a veřejnosti Pavel Němeček Konference Olomouc
Schopnost zvířat léčit
MRTVICE JAKO NEZVANÝ HOST
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Techniky improvizace.
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
Imaginace.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Muzikoterapie.
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Konflikty uvnitř interdisciplinárního týmu Proč vznikají a co se s nimi dá dělat Mgr. Radka Alexandrová Psycholožka DLBsH Rajhrad.
Motivačně aktivační poradenský program varianta pro pilotáž.
Zdravá škola.
Reminiscenční terapie
Péče o osoby s afázií.
Mgr. Vendula Baboučková. A – akce R – rehabilitace P – pomoc I – integrace D – dobrovolnost A – agapé (-láska pečující), křesťanská láska, sounáležitost,
Muzikoterapie.
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
MT praxe.
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
Zahradní terapie Jabok ZS 2014 VK.
Psychologie koučování
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
osob s mentálním postižením
Muzikoterapie.
Teorie vzdělávání dospělých
Muzikoterapie.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Specifické potřeby a služby pro dospělé a seniory
Pedagogická komunikace
Gerontopsychologie v praxi Mgr. Kateřina Bartošová Mgr. Markéta Kukaňová.
ARTETERAPIE.
Modely mentální retardace
DRAMATERAPIE VY_52_INOVACE_ února 2014
HVM – RVP PV a hudební činnosti v MŠ Osnova pro studenty středních pedagogických škol oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Dětský aerobik Pod pojmem dětský aerobik rozumíme rozmanitá cvičení za hudebního doprovodu, která vycházejí především z aerobiku pro dospělé, ale také.
Kam kráčíš komunito ? Změny terapeutických komunit v měnícím se světě. Bratislava 2008 Dr. Martina Richterová Těmínová.
Centra podpory integrace & Speciálně poradenské centrum aplikovaných pohybových aktivit Čísla projektů: CZ.1.07/1.2.00/ CZ.1.07/1.2.00/ Časový.
REMINISCENCE v Domově pro seniory Reynkova Havlíčkův Brod Bc. Martina Moravcová, DiS.
KOORDINOVANÁ REHABILITACE Z POHLEDU ERGOTERAPIE Mgr. Kateřina Svěcená Ergoterapeut Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN v Praze.
Sociální prostředky rehabilitace zdravotně postižených JUDr. Pavel Ptáčník, MPSV.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
HARTMANN partnerem ve vzdělávání profesionálů ve zdravotnictví
HORIZONT ZLÍN Workshop
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
P s y c h o t e r a p i e Psychoterapie = léčba psychologickými prostředky, tj. ovlivňováním pacientova prožívání a počínání významovou stránkou jeho interakce.
Gerontopsychologie v praxi
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
Teorie vzdělávání dospělých
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
Reminiscenční terapie
Péče o osoby s afázií.
Mezioborový přístup v SP východiska, podmínky, metody
Sociální čtení.
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
Techniky improvizace.
Muzikoterapie.
Muzikoterapie.
Psychologie koučování
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Základní rámec, DEFINICE, cíle, principy, oblasti působení
Interkulturní adaptace
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

MT praxe

Úrovně MT praxe Pomocná – k různým cílům v obasti edukace, komunikace a rozvoje osobnosti Rozšiřující – k posílení výsledků léčebných a terapeutických postupů Intenzivní – má významnou roli v terapeutickém plánu klienta Primární – má nepostradatelnou úlohu v naplnění hlavních terapuetických potřeb klienta

Oblasti praxe Didaktická oblast – školy, speciální školy, dětské domovy, domovy pro seniory, kojenecké ústavy, diagnostické ústavy, léčebné komunity Pomoc k získání vědomostí a dovedností pro funkční a nezávislý způsob života pro sociální adaptaci k naplnění potřeb klienta pro terapii Možné přístupy: MT ve spec.ped., MT hudebními aktivitami, Modely „Volná improvizace“, „Orffova MT“ atd.

Oblasti praxe Medicínská oblast – kliniky, nemocnice, rehabilitační centra, hospice Cílem je zlepšit, obnovit či udržet zdraví ovlivnit somatická onemocnění Možné přístupy: hudba jako prostředek ke zvládání bolesti a úzkosti, rehabilitační MT, paliativní MT atd.

Oblasti praxe Léčebná oblast – specializovaná centra a soukromé praxe Jde o využití vlastností zvuku, vibrací a hudby s cílem Obnovení harmonie uvnitř jednotlivce nebo mezi jednotlivcem a okolím Možné přístupy: vibroakustická terapie, mantrické meditace, léčba gongy, řízená imaginace a hudba, kreativní MT

Oblasti praxe Psychoterapeutická oblast – poradenská centra, psychiatrické léčebny, soukromé terapeutické praxe Cíle: Změny v oblasti emocí Schopnost seberealizace Změny v oblasti vztahů, spirituality atd. Možné přístupy: podpůrná hudební psychoterapie, transformativní hudební psychoterapie

Oblasti praxe Volnočasová oblast – střediska sociální péče, ústavy, domovy, komunity Cíle: aktivizace jedinců podpora zdraví a sebevědomí naplnění volného času zvýšení kvality života Možné přístupy: volnočasová MT, hudba v herní terapii

Oblasti praxe Ekologická oblast – komunity, pracoviště, různé skupiny a jejich prostředí Cíle: Podpora zdraví Rozvoj komunikace Podpora vztahu člověka k prostředí Možné přístupy: tradiční či aktuální ozdravné rituály, komunitní MT zaměřená na vztahy sociokulturních skupin

Vznik specifických potřeb MT reaguje podle specifických potřeb. Abnormalita – odchylka od běžného stavu Deficit – ztráta celistvosti Omezení – snížení běžné výkonnosti a sociální interakce Postižení – trvalé působení vady nebo omezení Nemoc – porucha rovnováhy organismu s prostředím Ohrožení – některé okolnosti mohou způsobit deficit či nemoc Syndrom – zdravotní problém definovaný určitými symptomy Trauma – poškození vzniklé vlivem vnější události Znevýhodnění – ztížené podmínky života a možnosti zvládat požadavky okolí

Zaměření na potřeby klienta Komunikace techniky naslouchání, vyjadřování, motivace ke komunikaci, motoriky mluvidel, neverbální komunikace Kognitivní funkce/školní dovednosti techniky pro orientaci v čase a prostoru, poznávání blízkých osob, zvládání školního kurikula, koncentraci pozornosti

Zaměření na potřeby klienta Senzomotorické funkce techniky na procvičení zraku, sluchu, hmatu, hrubé a jemné motoriky, sebevyjádření pohybem Emoce techniky na vyjadřování pocitů, konfliktů, odreagování, podporu sebevědomí, kreativity, vyrovnání se ztrátou

Zaměření na potřeby klienta Sociální dovednosti techniky na uvědomování si okolí, navázání a ukončení vztahu, přivítání a rozloučení, pocit sounáležitosti, sebereflexe a náhled, respekt k druhým, kontrola agresivního a impulsivního chování, budování důvěry ve skupině, budování týmu Chování techniky na odstraňování nežádoucího chování a rozvíjení žádoucího, následování pokynů, schopnost nápodoby, přizpůsobení

Zaměření na potřeby klienta Relaxace a antistresové dovednosti techniky zvládání stresu, pomáhající k akceptaci omezení či postižení, obnově vnitřní rovnováhy, zdrojů pro motivaci Spiritualita techniky pro osobnostní růst, autenticitu, meditaci, aktualizaci smyslu života

Zaměření na potřeby klienta Jiné cíle techniky na snížení bolesti k nácviku soběstačnosti při denních činnostech pomáhající ovlivňování fyziologických funkcí sloužící reminiscenci životních zkušeností napomáhající k smysluplnému naplnění volného času

Průběh a struktura MT setkání Pravidelná frekvence Návaznost Délka individuální MT min Délka skupinové MT min

Průběh a struktura MT setkání Tradiční struktura Navázání kontaktu Verbální komunikace, vstupní rituály, reflexe aktuálního stavu Warming-up Hlavní náplň Relaxace Reflexe Sdílení prožitého, závěrečný rituál

Průběh a struktura MT setkání Základní teze Terapeutická setkání ohraničujeme a strukturujeme rituály - konstituují jistotu, důvěryhodné prostředí, sjednocují. Jako se střídá den a noc, je třeba v MT lekci střídat techniky aktivizační s technikami relaxačními. U malých dětí dáváme přednost technikám spojeným se zpěvem, postupně přidáváme nástroje U seniorů používáme hudební nástroje opět méně a dáváme přednost hlasovému projevu a zpěvu.

Struktura MT jednotky Ustálená struktura podporuje orientaci, integritu Pevnou a jasnou strukturu potřebují především Autisté Mentálně retardovaní Psychotici Děti s ADHD

Prostředky MT technik Hra na tělo Tleskání Pleskání rukama o jiné části těla Dupání Luskání Zvuky prstů na napnuté líce Zvuky rty a jazykem – hvízdání, foukání, mlaskání, nadechování, vydechování atd.

Prostředky MT technik Hlas Řeč – rytmizace slov, šepot, výkřiky, citoslovce Kreativní zpěv – vokalizace, tónování, mantry, alikvótní zpěv Píseň – reprodukce, reprodukce s variacemi, kompozice, melodizace říkadel, kontaktní písně

Prostředky MT technik Hudební nástroje Tradiční laděné nástroje – klavír, kytara Orffův instrumentář Etnické nástroje Nástroje vlastní výroby Kompenzační pomůcky a alternativy běžných nástrojů

Vybrané techniky pro skupiny Tematická improvizace Technika umožňuje v improvizaci tematizovat identitu skupiny, vztah jednotlivce ke skupině, vztah k sobě, aktuální životní sílu, vlastní identitu, blízkost s druhými i odstup. Je možno tematizovat jednotlivé póly vztahového diagramu. Asociační improvizace Technika nabízí ztvárnění představ prostřednictvím zvuku. V asociační improvizaci pracuje skupina s jedním motivem společně, což přispívá k vzájemnému propojení v tvůrčím úsilí. Hra poskytuje příležitost učit se překonat zábrany a uskutečnit svou představu. Situační improvizace Technika vychází z konkrétního dění ve skupině a reaguje na něj. Poskytuje možnost reagovat na rozhovor, gesto, povzdech, na cokoli, co si zaslouží pozornost při dění ve skupině (potřeba podpory, reakce na selhání apod.).

Vybrané techniky pro skupiny Intermediální improvizace Technika umožňuje uchopení zážitků získaných během určitého úseku života, který je pro klienty významný. Pracuje nejen se zvukem, ale také s pohybem, malbou, fotografií, scénografií. Určitý zážitek je tak možno zpracovávat více výrazovými prostředky, což účinněji motivuje a zpracovává napětí. Rolová improvizace Technika nabízí zvukové ztvárnění určitých rolí, v nich pak účastníci uplatňují svá komunikační schémata. Díky hře v určité roli může být člověk konfrontován s některou stránkou vlastní osobnosti, kterou dostatečně nerozvíjí nebo neprožívá. (Role vedoucího, role průvodce, role matky či otce, role partnera atd.) Improvizační dialog Improvizační dialog napomáhá ke sdělování vlastních postojů a pocitů vůči druhému úsporným způsobem. Hudební komunikace může zasahovat hlouběji než verbální a může napomoci vyjadřovat své pocity vůči druhým přiměřeným způsobem.

Vybrané techniky pro skupiny Hluboká relaxace při hudbě Postupné uvolnění všech částí těla, pozorování dechu, srdečního tepu, procházka vlastním tělem, nalezení vlastního středu, ukotvení, sebepřijetí. Imaginace při hudbě s projektivním úkolem Technika využívá naslouchání hudbě v relaxovaném stavu a umožňuje tak vnímání vlastní osoby a její situace v síti vztahů prostřednictví asociací a symbolů. Nabízí zlepšení porozumění interpersonální situaci a může zprostředkovat uzdravující zážitky. Meditace – umění naslouchání Jednoduché meditační techniky umožňují intenzivní setkání sama se sebou, včetně zážitku hlubokého ticha a míru. I když se nejedná o specificky MT techniku, je možno ji spojit právě s nasloucháním vnitřní hudbě a přicházejícím duchovním podnětům.

Vybrané techniky pro skupiny Lyrická analýza, tvorba vlastního blues Technika umožňuje identifikaci s písní nebo tvorbu vlastní písně, jejíž forma úspornými prostředky pojmenovává prožitek, vtěluje jej do hudebního materiálu a umožňuje tak jeho zpracování. Přírodní (archetypální) rituál Přináší zážitek uvolnění a propojení s biogenními základy osobnosti. Aktivizuje a uvolňuje tvůrčí síly člověka. Tematizuje iniciační události v životě člověka – narození, zasvěcení, smrt, boj atd. Tématický rituál Umožňuje zpracování tématu a jeho přivlastnění (např. ritualizované předávání a přijímání projevů lásky a péče). Technika konstituuje jistotu, vytváří prostředí bezpečí, spojení a sjednocení.

Vybrané techniky pro skupiny Muzikoterapeutická hra Poskytuje prostor, v němž mohou klienti v hudební interakci zdůraznit své charakterové rysy a uvědomit si sebe sama hravým způsobem se dotknout konfliktů a přitom být v bezpečí podle pravidel trénovat komunikaci s ostatními měnit své stereotypní vzorce chování