Rehabilitační pomůcky pro osoby s poruchou mobility

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vertikalizace pacienta sed, stoj, chůze
Advertisements

ERGONOMIE PRÁCE NA PC Petra Spáčilová, 4. Z
Rehabilitační a kompenzační pomůcky
Fyzioterapie u SMA zásady cvičení osob s SMA poznatky z praxe
Základy informatiky část 13
Vstupní zařízení Vstupní zařízení je hardware, kterým počítač nebo jiný přístroj pořizuje data. Obvykle slouží jako součást uživatelského rozhraní, může.
Vstupní zařízení světelné pero klávesnice myš a trackball
Tyflokabinet České Budějovice, o.p.s. se zrakovým postižením
Základy informatiky část 13
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
POČÍTAČOVÁ MYŠ Společně s klávesnicí slouží jako spojovací prostředek mezi PC a uživatelem. Toto polohovací zařízení převádí informace o svém pohybu po.
Základy informatiky a výpočetní techniky 1
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Informační a komunikační.
OS Windows. Tento operační systém byl vytvořen pro snazší ovládání počítače běžnými uživateli. Například stačí jednou definovat připojená zařízení (tiskárny…)
Typy lůžek Pomocná zařízení lůžka
Klávesnice a myš Bohumil Bareš.
ČLOVĚK STAVBA TĚLA.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mandys Jiří. Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Jak správně sedět u počítače
Ergonomie a hygiena práce s osobním počítačem
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
1 Periferní zařízení osobních počítačů Část 2 Základy informatiky a výpočetní techniky 1.
Počítače pro handicapované
Mgr. Vendula Baboučková. A – akce R – rehabilitace P – pomoc I – integrace D – dobrovolnost A – agapé (-láska pečující), křesťanská láska, sounáležitost,
PERIFERNÍ ZAŘÍZENÍ POLOHOVACÍ ZAŘÍZENÍ myš, tablet, touchpad
Martina Braunerová.  nejdůležitější program v počítači  umožňuje všem ostatním programům fungovat  prostředník mezi počítačem a uživatelem.
SubjektSpeciální ZŠ a MŠ AdresaU Červeného kostela 110, TEPLICE Číslo op. programuCZ Název op. programuOP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
DMO Olga Bürgerová.
HELENA TLASKALOVÁ KLINIKA REHABILITACE FN MOTOL PRAHA
Klávesnice nejrozšířenější vstupní zařízení počítače
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Umělé horní končetiny © Pavel Šťastný.
Testování silových schopností © Tom Vespa.
OPERAČNÍ SYSTÉMY.
Končetinové protézy X33BMI Základy biomedicínského inženýrství
Rizika práce na PC Kontrolní prezentace Autor: Pavel Broža Datum: Cílový ročník: 5. a 6. Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Vyučovací formy-výuka v bloku
Informace o službách půjčoven kompenzačních pomůcek
K čemu slouží Jak ho spustíme Hlavní pás karet Pracovní prostředí – nabídka tlačítka Office Jak správně psát Píšeme velká písmena Pohyb po dokumentu Typy.
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
HIPOTERAPIE A CANISTERAPIE
Bezpečné nemocniční lůžko
Rehabilitační a kompenzační pomůcky
Znamená zvedání a přenášení věcí pomocí vašich rukou nebo fyzické námahy Je třeba se naučit správnému zvedání a přenášení věcí jako prevence úrazů a zranění.
Mgr. Eliška Geržová FN Motol. ONEMOCNĚNÍ CHARCOT – MARIE – TOOTH řazeno mezi dědičné neuropatie postižení nervového systému - nejčastěji periferní části.
Sociální prostředky rehabilitace zdravotně postižených JUDr. Pavel Ptáčník, MPSV.
Somatopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s poruchami hybnosti, dlouhodobě nemocnými a zdravotně oslabenými.
Prezentace Powerpoint 1 Prezentace vznikla v rámci projektu Škola 21. století, reg. číslo: CZ.1.07/1.3.06/ , který realizuje ZŠ a MŠ Lomnice nad.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 32 AnotaceProgramové.
Název šablony: ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast dle RVP:Základy výpočetní techniky Okruh dle RVP:Základy informatiky.
Ruční manipulace s pacienty je součástí pracovní náplně většiny zdravotnických zaměstnanců. Odstraňování této fyzicky namáhavé práce je nutné zejména.
Vzdělávací oblast dle RVP:Základy výpočetní techniky Okruh dle RVP:Hardware Tematická oblast: Hardware osobního počítače Název vzdělávacího materiálu:Hardware.
Informační a komunikační technologie 11. WIN - pracovní plocha Autor : RNDr. Zdeněk Bláha.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
PRACOVNÍ PLOCHA Vasyl Lutsak.
Odborný seminář AFIZ Žilina (SK); 12. květen 2016
Optimed I. ortopedická klinika LF MU v Brně Z. Rozkydal
PC Vstupní periferie.
EU peníze školám Základní škola , Znojmo, Mládeže
Zdroj napájení a klávesnice
Vypracoval-Matěj Šmíd
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
KLÁVESNICE A MYŠ NA PC VY_32_INOVACE_06
Název: Základní pojmy DUM:VY_32_INOVACE_VII_3_01
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_5.ročník_ 01_Soustava opěrná a pohybová
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
Název: VY_32_INOVACE_ICT_5B_12 Škola:
Bolestivé stavy pohybového aparátu
LIDSKÉ TĚLO ANOTACE DATUM AUTOR JAZYK OČEKÁVANÝ VÝSTUP
Využití asistivních technologií v procesu vzdělávání
Transkript prezentace:

Rehabilitační pomůcky pro osoby s poruchou mobility

Ortopedická protetika Je medicínsko-technický obor zabývající se výrobou a distribucí rehabilitačních prostředků. Ortopedická protetika je rozdělena do šesti specificky zaměřených oborů. Jsou to: 1. Proteometrie 2. Protetika vlastní 3. Ortotetika 4. Epitetika 5. Calceotika 6. Adiuvantika

Klasifikace rehabilitačních pomůcek z hlediska oborů ortopedické protetiky 1. Protetometrie získává a shromažďuje podklady pro konstrukci, výrobu a aplikaci všech druhů ortopedických pomůcek. 2. Protetika vlastní se snaží o náhradu ztracené části těla i její pohybové funkce. Protézy myoelektrická ruka protéza prstů

3. Ortotetika má v popředí léčebný efekt ortéz, kdy jsou přítomny Protézy DK 3. Ortotetika má v popředí léčebný efekt ortéz, kdy jsou přítomny příslušné části těla, ale jejich funkce je buď oslabena nebo vyhaslá. Ortézy - sériové - krční límec, bederní ortéza, loketní ortéza, ortéza kolenního kloubu, ortéza hlezenní, ortéza ramene

kyčelní ortéza trupová ortéza kolenní ortéza ortéza zápěstí hlezenní ortéza

4. Calceotika – speciálně upravená obuv 5. Epitetika - je souhrnným názvem pro prostředky, které kosmeticky, ale ne funkčně nahrazují ztracenou, nevyvinutou nebo atrofovanou část těla epitézy prstů epitézy prsou

6. Adiuvantika Klasifikace adiuvantik: umožňují v životě osob s postižením mobility realizovat běžné denní úkony v oblasti lokomoce, hygieny a soběstačnosti, praktických a grafomotorických činností i pro ostatní sociální oblast, sport, zájmy aj. Klasifikace adiuvantik: Adiuvantika polohovací a fixační Adiuvantika pro lokomoci, její nácvik a kompenzaci Adiuvantika hygienická Adiuvantika usnadňující výkon praktických činností Adiuvantika pro realizaci volnočasových, pracovních aktivit  

6.1 Adiuvantika polohovací a fixační Polohovací a vertikalizační lůžka slouží k optimalizaci polohy a k vertikalizaci osob s poruchou hybnosti jsou vybaveny manuálním ovladačem pro nastavení potřebné výšky a sklonů. Polohovací lůžko Vertikalizační lůžko

Polohovací klíny, vaky Ortézy umožňující fixovat klienta v leže, na zádech, na boku, na břiše, apod. lze je využít ke střídání poloh. Měnit polohu se doporučuje po cca 30 min. jako prevence dekubitů. Ortézy slouží ke stabilizaci správného držení těla a oblasti páteře, hrudníku i kloubů. Speciálně upravené (polohovatelné) sedačky dětské slouží k podpoře aktivního a bezpečného sedu dítěte, jsou vybaveny opěrkou hlavy, abdukčním klínem, kyčelní fixací, polohovací podnožkou i dřevěným terapeutickým stolkem. Sedačky jsou výškově nastavitelná, včetně područek. Ortéza pro stabilizační sed Polohovatelná sedačka

Polohovací, vertikalizační stojany K  vertikalizaci, umožňují fixovat tělo v oblasti chodidel, lýtek, kolen a stehen a v oblasti boků, pánve, pasu a hrudníku. Často jsou doplněny o pracovní stolek a umožňují vykonávat manipulační a grafomotorické činnosti, číst si apod. , jsou ovládána druhou osobou. Kluzná deska usnadňuje přesun z vozíku na lůžko nebo do automobilu a naopak , při přesunu samostatně i za pomoci druhé osoby. Stabiflex

6.2 Adiuvantika pro lokomoci, její nácvik a kompenzaci Zdravotní kočárky pro děti v raném věku mohou být doplněny o komponenty zabezpečující správnou polohu jako abdukční klín, peloty, opěrku hlavy či stolek. Rehabilitační vozíky: lze rozdělit: dle pohonu - mechanické x elektrické dle prostředí - interiérové x exteriérové dle věku - pro děti, mládež a dospělé dle konstrukce - pevná x skládací dle účelu - standardní x speciální (sportovní, hygienické, transportní).

Rehabilitační vozíky a) mechanické vozíky: aktivizační vozík mechanický, pákový multifunkční polohovací Vozíky pro hemiparetiky nebo po amputaci HK, amelií, dysmélií + postižení DK Detail kola se 2 obručema

elektrický exteriérový b) elektrické vozíky: elektrický skládací se zvedáním sedačky elektrický exteriérový skutr elektrický stavěcí

pro basketbal, tenis i tanec c) speciální, sportovní vozíky: , pro basketbal, tenis i tanec pro ragby, tenis pro tenis ragby bencykl

formule pro běh a maraton Adiuvantika pro sportovní aktivity formule pro běh a maraton handbike monoběžky monoski stabilizátor

kyčelní a kolenní kloub hlezenní kloub Trenažery pohybu končetin slouží k aktivnímu či pasivnímu zapojení dolních i horních končetin Motomedy Motodlaha pro HK Motodlahy pro DK kyčelní a kolenní kloub hlezenní kloub

Lezítko vhodná pro děti (2-6 let, např. u diparetické formy DMO), umožňuje samostatný pohyb s využitím motorického potenciálu horních končetin, dítě je upevněno fixačními popruhy a pohybuje se v leže, s oporou o předloktí. Části lezítka jsou polstrované a anatomicky tvarované. Chodítka k nácviku stoje a chůze, rozlišují se čtyřbodová - nepojizdná nebo dvoukolová, tříkolová, čtyřkolová, pro všechny věkové kategorie. Součástí jsou mohou být i brzdy, sedátko, košík dvoukolové tříkolové čtyřkolové

Berle a hole mají opěrnou funkci, vhodné jsou gumové a protiskluzové nástavce, rozlišujeme berle pro děti a dospělé, na obrázcích vidíme čtyřbodová berle, francouzská berle, dětská loketní berle, podpažní berle, vycházkové hole, výškově nastavitelné, skládací vycházková hole. kráčecí chodítko podpažní chodítka

Adjuvatika k překonávání architektonických bariér: 1. Schodišťové plošiny Šikmá schodišťová plošina Svislá schodišťová plošina Šikmá schodišťová sedačka Svislá schodišťová plošina

Schodolez samoobslužný 2. Schodolezy Schodolezy s obsluhou Schodolez samoobslužný skalamobil

3. Rampy jsou určeny k překonání prahů, dvou až tří schodů nebo k nájezdu do automobilu, vyrábí se kovové, pevné nebo duralové, zasouvací, skládací nebo zalamovací

6.3. Adiuvatika k zajištění hygieny jde o prostředky k zajištění osobní hygieny jsou důležitou součástí péče o osoby s poruchou mobility zvyšují potenciál uživatele v oblasti sebeobsluhy a nezávislosti na dopomoci druhé osoby. Zvedáky:

Stropní zařízení pro přesun – kolejnicový systém Vanový zvedák

Pojízdný sprchový vozík Sedačka do sprchy Pojízdný toaletní vozík Sedačky do vany Sedačka na vanu Pojízdný sprchový vozík Sedačka do sprchy Pojízdný toaletní vozík

Antidekubitní podložka do vozíku Antidekubitní program: Nástavec na WC Opěrky k WC Madla a opěrky Antidekubitní podložka do vozíku Antidekubitní matrace se střídavým tlakem + přístroj Jiné antidekubitní pomůcky

fixační prkénko 6.4 Adiuvatika usnadňující výkon praktických činností prkénko na mazání pečiva dlaňová úchytka pro příbor talířová obruba speciální nůž ergonomický příbor speciální škrabka sklápěč konvice zapínač knoflíků navlékač ponožek prodloužená žínka meziprstní žínka podavač

6.5 Adiuvantika pro realizaci volnočasových aktivit 1. Adiuvantika usnadňující ovládání počítače jsou nezastupitelné jak v oblasti edukace i následného pracovního uplatnění osob s poruchou mobility, tak i v oblasti smysluplného využití volného času. Ústní tyčka jedná se o pomůcku, jejíž náustek je tvarovaný podle chrupu, vloží se do úst a uživatel tyčkou ovládá počítač prostřednictvím klávesnice. Je to jednoduché zařízení nízké ceny.

Tyčka uchycená na hlavě funkčně podobná ústní tyčce, hůlka je upnuta na hlavě pomocí speciální čelenky, člověk pohybem hlavy může psát, ovládat webové stránky apod. Optické ukazovátko je cenově hůře dostupné, ale důmyslnější, než dvě předchozí pomůcky, nahrazuje standardní myš a pomocí infračerveného záření nebo optického signálu je každý pohyb hlavy převáděn prostřednictvím snímače na pohyb kursoru po obrazovce.

Jednoduché velkoplošné tlačítko Multi - tlačítkový ovladač je vhodné pro jedince s velmi omezenou hybností, tlačítko je většinou řízeno speciálním programovým vybavením v počítači, některé programy dokonce usnadňují psaní tak, že odhadují, jaké slovo chce uživatel napsat a pak nabídnou slova, mezi jimiž lze vybrat vhodnou variantu, nevýhodou je pomalé a složité ovládání a nutnost zacvičit se. Multi - tlačítkový ovladač je variantou jednoduchých tlačítek jsou tzv. dvoj-tlačítka, kde jedno tlačítko je určeno k výběru položek a druhé k potvrzení volby. Funkci tlačítek lze většinou nastavit pomocí speciálního programu Petit– český dodavatel velkoplošných externích mikro- spínačových tlačítek. Jedná se o komfortnější modifikaci předchozího případu, nevýhodou je pomalé ovládání.

Zařízení reagující na dech uživatele (Si pand puf switch) funkčně je tato pomůcka podobná jednoduchému tlačítku, s tím rozdílem, že interpretuje výdechy a nádechy uživatele jako „on/off“ signály. Zařízení může být používáno mnoha způsoby, včetně ovládání rehabilitačního vozíku a počítače. Je nutná softwarová podpora tohoto zařízení.

speciální náhrada myši Speciální myši speciální trackball trackbaal joystick myš joystick ergonomická myš speciální náhrada myši

Ergonomická klávesnice Speciální klávesnice Kurzorová klávesnice jedná se o panel s mikrospínačovými tlačítky, které simulují funkce kurzorových kláves a klávesy Enter. Klávesnice nesimuluje funkce myši. Toto zařízení je vhodné především pro osoby, které začínají pracovat s počítačem i pro ty, kteří nejsou schopní ovládat počítač pomocí standardní klávesnice a myši. Ergonomická klávesnice umožňuje pohodlné psaní díky možnosti nastavení různých poloh. Klávesnici si můžete přizpůsobit vaší přirozené pozici paží i rukou. Tato klávesnice tak může sloužit i lidem s postižením, kteří mají potíže s motorikou horních končetin.

Klávesnice pro děti Speciální klávesnice barevně rozlišené klávesy předurčují tuto klávesnici pro použití dětmi v raném věku, ale i pro osoby s postižením mající problémy s orientací na standardní klávesnici. Rozměr kláves je dvojnásobný , potisk je zvětšenými písmeny. Speciální klávesnice řeší problémy vysokého zdvihu, relativně malých kláves a potřebné síly pro jejich stisknutí apod. Nevýhodou je, kromě vysoké ceny, i slabá podpora českých znaků. Na prvním obrázku vidíme klávesnice s velkými klávesami a klávesnice pro ovládání levou rukou. Na druhém obrázku vidíme speciální klávesnici se zapuštěnými klávesami.

Zařízení sledující pohyb hlavy SmartNAV – AT umožňuje přístup k počítači bez nutnosti ovládání rukou. Zařízení snímá pohyby hlavy uživatele a převádí je na pohyb kurzoru. Zařízení je současným technologickým vrcholem, kdy proti uživateli je umístěn snímač malé velikosti a na čelo se nalepí drobný senzor, je nutné propojit vše s virtuální softwarovou klávesnicí. Zařízení sledující pohyb očí - systém 14Control zařízení je určeno pro osoby zcela imobilní, sleduje pohyb očí a převádí ho na pohyb kurzoru, mrknutí oka = kliknutí myši. Propojení s virtuální klávesnicí umožňuje psát delší texty, je však velmi finančně nákladné.

Výukové programy pro osoby se specifickými potřebami Dotekové obrazovky anglické slovo "Touch Screen" označuje obrazovku ovládanou dotykem. Tyto dotekové obrazovky (panely) usnadňují komunikaci přístroje s uživatelem pomocí programovatelného intuitivního rozhraní. Multimediální softwarové aplikace společně s dotekovou obrazovkou vytvářejí silný komunikační prostředek jednoduše ovladatelný i neškoleným uživatelem, kterému umožňuje bleskové pochopení funkce. Výukové programy pro osoby se specifickými potřebami jsou výbornou pomůckou doplňující standardní formy výchovy a vzdělávání osob s postižením. S pomocí těchto programů lze stimulovat zrakové vnímání, jemnou motoriku a koordinaci oko-ruka, poznávat barvy, tvary a velikosti, cvičit logické myšlení, paměť, postřeh, odhad a představivost, učit se i základům počítání a rozvíjení slovní zásoby. Programy obsahují také množství her k procvičení získané znalosti a vědomosti. Programy Méďa Brepta Altíkovy úkoly Altíkův slovník Pasivní sledování Psaní Čeština pro nevidomé 1 klávesou

Komunikátory jsou pomůcky s hlasovým výstupem sloužící k podpoře komunikace. Tyto jednoduché pomůcky umožňují nahrát a opakovaně vyvolat jednoduchý vzkaz. Jsou určeny pro práci s nemluvícími a umožňují komunikaci. Tabulkové komunikátory pracují na principu komunikačních tabulek. Tyto komunikátory se liší především v počtu a rozmístění komunikačních okének. U většiny komunikátorů lze využít nahrání vzkazů pro více druhů tabulek – na přístroji lze přepínat mezi více podúrovněmi. Jednoduché komunikátory velkoplošná tlačítka s hlasovým výstupem. Do těchto zařízení si můžete nahrát (podle typu zařízení) jeden nebo i více hlasových vzkazů.

3. Obraceč stránek, pomůcky pro psaní 4 3. Obraceč stránek, pomůcky pro psaní 4. Rehabilitační míče a overbally - míče jsou určeny pro nácvik stability, koordinace pohybu, reakcí svalstva na změny polohy, aktivizují motorické funkce těla a jsou vhodným relaxačním prostředkem. Malý míček se používá pro metodu míčkování, vhodnou pro uvolnění svalstva. Zápěstní objímka

Literatura a použité zdroje: BENDOVÁ, P., JEŘÁBKOVÁ, K., RŮŽIČKOVÁ, V. Kompenzační pomůcky pro osoby se specifickými potřebami. Olomouc, 2006. ISBN 80-244-1436-8. JONÁŠKOVÁ, V. Protetické pomůcky osob s poruchou mobility. In Renotiérová, M., Ludíková, L. a kol. Speciální pedagogika. Olomouc: UP, 2006. ISBN 80-244-1475-9. http://www.oajl.cz http:// www.ms-protetik.cz http:// www.ergon.cz http:// www.altech-uh.cz http:// www.ortoservis.cz http:// ww.zdravotniprodejna.cz http:// www.medicco.cz http:// www.meyra.cz http:// www.dmapraha.cz http:// www.petit-os.cz http://handicap.zcu.cz

Bc. Miroslava Třasoňová Děkuji za pozornost Bc. Miroslava Třasoňová