Www.zlinskedumy.cz ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PŘEDMĚT ZÁKLADY SPOLEČENSKÝCH VĚD
Advertisements

ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Psychologické směry Psychologie.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Předmět psychologie a jeho historický vývoj
Psychologie Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov01 Autor Mgr.
„SNAHA PŘIMĚT SPOTŘEBITELE, ABY JEDNAL PROTI SVÉ VŮLI, JE ZTRÁTA ČASU.“ JEROME E. MC CARTHY Psychologické vlivy působící na jednotlivce.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
Abraham Maslow Kristýna Chvalová, C4A.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
MOTIVACE PRACOVNÍ ČINNOSTI Hunalová Gábi, Kotková Hel., Proskovcová Šáry.
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
OB21-VVP-HUM-ZSV-MIK-L PSYCHOLOGIE, JEJÍ ODVĚTVÍ, VÝZNAM PRO ČLOVĚKA Mgr. Marie Mikulcová.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Hlubinná psychologie MILANA REICHLOVÁ.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
John Broadus Watson ( – )
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
VY_32_INOVACE_51_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Škola Střední průmyslová škola Zlín
26. července26. července 1875 – 6. června června1961 Byl švýcarský lékař a psychoterapeut, zakladatel analytické psychologie. Jeho přínos psychologii.
DETERMINISMUS PSYCHIKY OSOBNOSTI Různá pojetí teorie osobnosti
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Dějiny psychologie Strukturalismus.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Alfred Adler Narození 7. Únor 1870 Vídeň Úmrtí 28. Květen 1937 Aberdeen - rakouský lékař a psycholog, zakladatel individuální psychologie.
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
Obecná a vývojová psychologie
Tereza Doležalová, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Nevědomí Souhrn duševních procesů, které probíhají mimo duševní oblast a pozornost člověka. Zapomenuté a potlačené objekty a pudy. Neuvědomovaná oblast.
Psychologie – předvědecká fáze I
Mgr. Michal Vičar.  Zrání (biologický vývoj) versus učení  Aktivita versus pasivita  Vědomý versus nevědomý vývoj  Nature vs. Nurture.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
PSYCHOLOGICKÉ SMĚRY. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Jana Ženíšková, 3.B Behaviorismus. je psychologický směr, založený na tvrzení, že chování lze vědecky zkoumat bez odkazu na vnitřní duševní stavy druh.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Váňová. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Psychologie. Úvod ot. Kde se ve svém každodenním životě setkáváme s psychologií?
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Dějiny psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Dějiny psychologie Strukturalismus.
Nevědomí.
Dějiny psychologie současná psychologie.
Základní směry v psychologii
Transkript prezentace:

ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací oblastSpolečenskovědní vzdělání Vzdělávací oborNauka o společnosti Tematický okruhPsychologie TémaPsychologie Tematická oblastPsychologie NázevPsychologické školy AutorPaedDr. Ivan Konečný Vytvořeno, pro obor, ročníkŘíjen 2012,STR, STA, ELE, LYE, LYT 3.ročník AnotacePřehled základních psychologických směrů od vytvoření vědecké psychologie Přínos/cílové kompetenceZískání základní orientace v oblasti vědecké psychologie VY_32_INOVACE_54_03

Vědecká psychologie S nástupem 19. století začínáme hovořit o vzniku vědecké S nástupem 19. století začínáme hovořit o vzniku vědecké psychologie. psychologie. Vědecká psychologie se snaží o kauzální výklad psychických jevů. Vědecká psychologie se snaží o kauzální výklad psychických jevů. Psychologie se stává přírodovědně orientovanou, k jejímu rozvoji Psychologie se stává přírodovědně orientovanou, k jejímu rozvoji napomáhají přírodovědné obory jako: fyzika, fyziologie, evoluční napomáhají přírodovědné obory jako: fyzika, fyziologie, evoluční biologie atd. biologie atd. Díky laboratorním přístupům, včetně přístrojovým prostředkům, Díky laboratorním přístupům, včetně přístrojovým prostředkům, lze docházet ke kvalitnějším řešení vědeckých problémů. lze docházet ke kvalitnějším řešení vědeckých problémů. Vznik vědecké psychologie byl podpořen mnoha novodobými Vznik vědecké psychologie byl podpořen mnoha novodobými filozofickými směry jako: kritickým empirismem, asocianismem filozofickými směry jako: kritickým empirismem, asocianismem a materialismem. a materialismem.

a) VĚDECKÁ PSYCHOLOGIE Počátky vědecké psychologie jsou obvykle datovány rokem Počátky vědecké psychologie jsou obvykle datovány rokem Založením první psychologické laboratoře na Univerzitě v Lipsku Založením první psychologické laboratoře na Univerzitě v Lipsku (v Německu), odstartoval rozvoj tzv. (v Německu), odstartoval rozvoj tzv. experimentální psychologie. Zakladatelem je Wilhelm Wundt, který zdůrazňuje význam Zakladatelem je Wilhelm Wundt, který zdůrazňuje význam zkušenosti, ta je zdrojem veškerého vědění, zkušenost získáváme zkušenosti, ta je zdrojem veškerého vědění, zkušenost získáváme pomocí smyslových orgánů. pomocí smyslových orgánů. W. Wundt studoval vztah mezi drážděním orgánů fyziologickými W. Wundt studoval vztah mezi drážděním orgánů fyziologickými podněty a zkušeností (prožitky), které z tohoto děje následují. podněty a zkušeností (prožitky), které z tohoto děje následují. ( zkušenost – dráždění x prožitky ) Opíral se o introspekci (pozorování a zaznamenávání povahy svého Opíral se o introspekci (pozorování a zaznamenávání povahy svého vlastního vnímání, myšlení a cítění). vlastního vnímání, myšlení a cítění).

Zakladatel psychologie Wilhelm Wundt zhruba okolo roku 1880 se svým výzkumným týmem v laboratoři v Lipsku.

b) BEHAVIORISMUS Patří k nejvýznačnějším směrům v psychologii. Patří k nejvýznačnějším směrům v psychologii. Název tohoto směru vznikl v USA, z anglického slova Název tohoto směru vznikl v USA, z anglického slova (behaviour = chování) a jedná se, že podle chování můžeme (behaviour = chování) a jedná se, že podle chování můžeme usuzovat na sled reakcí člověka = naučených odpovědí. usuzovat na sled reakcí člověka = naučených odpovědí. Tento směr byl ovlivněn pracemi ruského fyziologa I.P.Pavlova, Tento směr byl ovlivněn pracemi ruského fyziologa I.P.Pavlova, ztotožňuje duševno s chováním, je nazýván také S-R psychologií: je nazýván také S-R psychologií: stimulus (podnět) x respons (reakce). Chování je = sled naučených odpovědí !!! Zakladatelem je Američan John B.Watson. Zakladatelem je Američan John B.Watson. Navázal na něj F.Skinner - studoval roli odměny a trestu. Navázal na něj F.Skinner - studoval roli odměny a trestu.

Ivan Petrovič Pavlov (14. září 1849, Rjazaň – 27. února 1936, Leningrad)

Sigmund Freud Sigmund Freud Narodil se 6. května 1856 v Příboře, v rodině židovského obchodníka. V jeho útlém dětství se ale rodina přestěhovala do Vídně. Zemřel 23. září 1939 v Londýně, kam se uchýlil před nacisty. Byl lékařzakladatel psychoanalýzy Byl lékař –neurolog, psycholog a zakladatel psychoanalýzy. psychoterapeutickou metodu, která vychází z volných Založil psychoterapeutickou metodu, která vychází z volných asociací pacienta. asociací pacienta. Základem je vytvoření přenosového vztahu mezi terapeutem a pacientem a Základem je vytvoření přenosového vztahu mezi terapeutem a pacientem a na interpretaci jeho promluv, snů, přenosových emocí a odporu během terapie. na interpretaci jeho promluv, snů, přenosových emocí a odporu během terapie. Systém má několik větví, z nichž nejvýznamnější je pudová teorie (libido, Systém má několik větví, z nichž nejvýznamnější je pudová teorie (libido, vývojová stadia libida, narcismus, pud smrti). vývojová stadia libida, narcismus, pud smrti). 1. První topika (přání, výklad snů, oidipovský komplex, nevědomí, podvědomí, vědomí). podvědomí, vědomí). 2. Druhá topika (ego, superego a id). Velkou pozornost věnoval též kultuře a náboženství. Velkou pozornost věnoval též kultuře a náboženství.

Sigmund Freud (6. května 1856 Příbor (okres N ový Jičín) – 23. září 1939 Londýn)

Klade důraz na nevědomí člověka, zkoumá závislost mezi hluboce Klade důraz na nevědomí člověka, zkoumá závislost mezi hluboce uloženými prožitky a současnou situací. uloženými prožitky a současnou situací. Osobnost se skládá ze 3 vrstev: Osobnost se skládá ze 3 vrstev: ID (ono) EGO (já) SUPER EGO (nad já) ID (ono) EGO (já) SUPER EGO (nad já) pudy, instinkty zprostředkovatel souhrn spol. norem a pravidel pudy, instinkty zprostředkovatel souhrn spol. norem a pravidel Na Freudovo nevědomí navazuje C. G. Jung se svou teorií Na Freudovo nevědomí navazuje C. G. Jung se svou teorií kolektivního nevědomí lidstva, klade důraz na kolektivního nevědomí lidstva, klade důraz na historickou zkušenost lidstva a tvorbu naší kultury. historickou zkušenost lidstva a tvorbu naší kultury. Alfred Adler - snaha člověka překonat komplex méněcennosti ! Alfred Adler - snaha člověka překonat komplex méněcennosti ! c) HLUBINNÁ PSYCHOLOGIE PSYCHOANALÝZA

Přirovnání psychiky k vědomí s vědomou částí nad hladinou a podvědomím v hloubce.

d) HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE Humanistická psychologie je učení o osobnosti jako celku se Humanistická psychologie je učení o osobnosti jako celku se zvláštním zájmem o hodnoty a morální dynamismy lidské aktivity. zvláštním zájmem o hodnoty a morální dynamismy lidské aktivity. Hlavními představiteli jsou Abraham H. Maslow a Carl R. Rogers. Hlavními představiteli jsou Abraham H. Maslow a Carl R. Rogers. Rozvinula se v USA : Rozvinula se v USA : je pro ni důležité, jak člověk vnímá sám sebe. je pro ni důležité, jak člověk vnímá sám sebe. Je v opozici k behaviorismu svou snahou po seberealizaci Je v opozici k behaviorismu svou snahou po seberealizaci a kreativitě člověka. a kreativitě člověka. Na rozdíl od Freudova nevědomí prosazuje otázky spjaté Na rozdíl od Freudova nevědomí prosazuje otázky spjaté s vědomím a sebeuvědomováním. s vědomím a sebeuvědomováním.

Pokus se odpovědět Co rozumíš pod pojmy ID, EGO, SUPER EGO? Kdo je považován za zakladatele psychoanalýzy? Pokus se formulovat hlavní úkoly S-R psychologie Odliš humanistickou psychologii od behaviorismu a Freudovy psychoanalýzy.

Zdroje a prameny Gillernová,I - Malotínová, M.: Psychologie pro střední školy, Praha, SPN 1992 Hyhlík, F. – Nakonečný, M.: Malá encyklopedie současné psychologie, Praha, SPN 1973 Klapáč, M.: Psychologie v praxi, Praha, 1992 Novák, L.: Základy psychologie, S & M, Praha, 1992 Gillernová, I., Buriánek, J.: Základy psychologie, sociologie. Praha, Fortuna 1995 Hartl, P.: Psychologický slovník. Praha, Budka 1993 Janoušek, J., Hoskovec, J., Štikar, J.: Psychologický výkladový atlas. Praha, Karolinum – Academia 1993 Nakonečný, M.: Základy psychologie osobnosti. Prahy. Management press