AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
Advertisements

AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Sociální spravedlnost,
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Ochrana, přerozdělování,
DŮSLEDKY SOCIÁLNÍCH UDÁLOSTÍ V RODINĚ Šimon Plecháček.
Pravděpodobné příčiny a důsledky reality rodiny v ČR
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_10.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_15.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Psychický stav,
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Sociální politika,
Rodina.
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_PŘV.5.34 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Komplexní řešení vývoje dětí Rodiče a rodina v životě dítěte
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
SPOLEČENSKÉ NORMY, KONFORMITA
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
RODINA Mgr. Michal Oblouk.
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
Rodina 6. ročník.
Výstupy z Úvodního semináře
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
PSYCHICKÉ VLASTNOSTI OSOBNOSTI
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
1 Anotace ICT 2 _ 1/48 Prezentace seznamuje žáky s pojmy rodina, funkce rodiny, reprodukční, ekonomická funkce, psychické a citové potřeby, rodokmen rodiny.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Masmédia, informativní.
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Zdravá škola.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová. Životní situace Přirozené (fyziogenní) Přirozené (fyziogenní) Biologické (narození, dospívání, těhotenství, stáří)
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Socializace,
Zpracovala: Simona Hyková
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Tréning do předmětu SPR149 Využití filmu v sociální práci
Zdravotní výchova Mgr. Silvie Šilingerová.
Rodina a její funkce Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výukového materiálu:
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
 situace, kdy rodina v různé míře neplní základní požadavky a úkoly dané společenskou normou  selhání některého člena nebo členů rodiny, toto selhání.
Středisko křesťanské pomoci v Praze Představení SOS centra Diakonie ČCE – SKP v Praze Mgr. Helena Šašková KONFERENCE STOP NÁSILÍ VE VZTAZÍCH.
P RIMÁRNÍ A SEKUNDÁRNÍ SKUPINY Mgr. Vladimír Velešík.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
VZTAHY A PRAVIDLA SOUŽITÍ V PROSTŘEDÍ KOMUNITY - Rodina
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Je určena pro děti, které nemají ve své rodině dobrou péči a výchovu.
Pedagogická Psychologie
Rodina jako sociální instituce
Diagnostika rodinného prostředí žáka
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Psychologie výchovy a vzdělávání
5. Rodina jako výchovný činitel, předškolní pedagog
Sociální psychologie.
Náročné životní situace
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Rodičovství biologické a pěstounské
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková RODINA VY-32-INOVACE-OSZ-116 AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Rodina, funkce rodiny, rodinné prostředí, výchovné styly

předává dítěti základní model sociální interakce a komunikace v malé sociální skupině odměnami a tresty podporuje přijetí požadavků, norem zajišťuje členům rodiny osobní, emoční vztahy vícegenerační rodina -pozitivní přínos – kontinuita, ochrana, pomoc, vzájemnost, děti nejsou sami doma, emocionální přínos, více komunikace -negativní přínos – omezení soukromí, občas nevhodné intervence, rozdílné výchovné působení, umělá tabu

Funkce rodiny a) biologicko reprodukční b) socializačně výchovná c) ekonomická d) emocionální

Poruchy funkcí rodiny a jejich dopady biologicko reprodukční – frustrace, ale na druhou stranu možnost adopce, specifický problém představuje narození postiženého dítěte socializačně výchovná – rodiče se nemohou (nemoc, velký počet dětí v rodině, invalidita rodičů), nedokážou (příliš mladí nebo staří rodiče, neschopnost se vyrovnat s narozením postiženého dítěte, rozvod) nebo nechtějí o dítě starat

ekonomická – poruchy vznikají tam, kde je v rodině hodně dětí a málo peněz, nechuť rodičů chodit do práce, případně nevhodné teritorium (nezaměstnanost) emocionální – je ve třech rovinách: · manželé · rodiče – děti · sourozenci

Rodinné prostředí podle podnětů, které rodina dítěti poskytuje dělíme na: · přesycené podnětově · optimální podnětově · podnětově chudé

Výchovné styly liberální – shovívavost k dětem, rodiče vyhovují každému přání, dítě není vedeno k samostatnosti. Tato výchova nedostatečně připravuje dítě pro řešení náročných životních situací. Dítě očekává lehce získané úspěchy doma i ve škole a těžko se přizpůsobuje systematické práci při vyučování, mívá konflikty s učiteli i se spolužáky

autoritativní – dítě je vedeno k absolutní poslušnosti, poučování, nemá možnost samostatného projevu. Rodiče nutí dítě do kroužků, učení, proto dítě nemá čas na odpočinek, často je také nevhodně trestáno za neúspěchy ve škole. Tyto děti jsou ve škole často zakřiknuté, nesamostatné, obtížně se zařazují do kolektivu. Touha po seberealizaci vede často k alkoholismu, drogám a páchání trestných činů

demokratický – rodiče respektují osobnost dítěte, umožňují uplatnění jeho názorů a požadavků, podporují jeho iniciativu, snaží se být kladným vzorem, vztahy jsou založeny na vzájemné úctě. Ve škole je dítě družné, samostatné, dobře se zapojuje do kolektivu perfekcionistický – rodiče mají vysoké ambice, vysoké požadavky na dítě, které neodpovídají jeho schopnostem. Dochází k přetěžování dítěte = enuréza, neurotické syndromy, stagnace. Dítě se snaží najít společnost, která ho chápe a bere takové jaké je

protekcionistický – úzkostná výchova, přílišná ochrana dětí a z toho plynoucí závislost na rodičích, nesamostatnost laxně lhostejný – rodiče nereagují na nic, na projevy dětí ani negativně ani pozitivně, každý si žije svůj život. Děti navazují obtížně citový vztah s druhými, končí osamoceni, neschopnost najít si životního partnera, jejich rodiny se často rozpadají

hypersenzitivní – skleníková výchova, přecitlivělá, přehnaný cit, opičí láska. Důsledkem je rozmazlené a nesamostatné dítě. Nedokáže překonat ani ty nejmenší překážky, problémy, nedokáže se odpoutat od matky, problémy se začleněním do společnost repulsivní – zavrhující výchova, zjevné nebo skryté odmítání dítěte, často rodiny s postiženým dítětem, záleží na vzdělání rodičů

kverulantský – opoziční výchova, rodiče se domnívají, že se jejich dítěti děje nějaká křivda. Dítě odmítá jakoukoli autoritu, každý neúspěch svaluje na druhé, snížený pocit zodpovědnosti Domácí úkol Pokuste se zjistit, který výchovný styl převládá ve vaší rodině. Do úkolu zapojte i rodiče. Zaměřte se na to, jestli se názory rodičů liší mezi sebou i s názorem vaším.

POUŽITÉ ZDROJE: BENDL, Stanislav: Maturita ze společenských věd. 3. vydání. Praha: Nakladatelství Aleš Skřivan ml., 2001. 56 s. ISBN 80-86493-02-4. HLADÍK, Jaroslav: Společenské vědy v kostce. 3. vydání. Praha: Fragment, 2004. 108 s. ISBN 80-7200966-4 DRÁBOVÁ, R. a ZUBÍKOVÁ, Z.: Společenské vědy. 1. vydání. Praha: Fragment, 2007. 104 s. ISBN 978-80-253-0050-3 EMMERT, F. a kol.: Odmaturuj ze společenských věd. 1. vydání. Praha: Didaktis, 2004. 224 s. ISBN 80-86285-68-5 Obrázková galerie Microsoft PowerPoint 2007 www.glassschool.cz