Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0374 Inovace vzdělávacích metod EU - OP VK Číslo a název klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor Mgr. Iva Novotná Číslo materiálu VY_32_INOVACE_CJL_4S2N_NT_01_08 Název Milan Kundera Druh učebního materiálu Prezentace PowerPoint Předmět Český jazyk a literatura Ročník 4. roč. SŠ, 2. roč. nástavbového studia Tematický celek Česká literatura 2. poloviny 20. století Anotace Tato prezentace je zaměřena na výklad učiva. Lze použít jako doplnění výkladu při vyučování nebo k samostudiu. Materiál inovuje výuku využitím multimediálních pomůcek. Metodický pokyn POMŮCKY: počítač, dataprojektor Průběžně se střídá forma výkladu, řízený rozhovor a samostatná práce. Prezentace je doplněna i motivačními úkoly. Klíčová slova Milan Kundera, exilová literatura, Žert, Nesnesitelná lehkost bytí Očekávaný výstup Prezentace seznamuje žáky s životem a literárním dílem Milana Kundery Datum vytvoření 21. 2. 2013 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
Milan Kundera *1929
Milan Kundera Básník, prozaik, dramatik a esejista Jeden z mála českých spisovatelů, který získal světovou proslulost V současné době žije ve Francii – považován za francouzského spisovatele českého původu http://www.prague.net/images/kundera.jpg, 18.3. 2013
Život Narodil se v Brně ( otec byl významný muzikolog a klavírista, působil na JAMU) Studoval hudební kompozici – ovlivnilo to jeho styl psaní Vystudoval režii a scenáristiku na FAMU V 50. letech působil jako profesor na VŠ V 60. letech představitel reformního proudu KSČ, aktivně se účastnil pražského jara Co se u nás odehrávalo v době pražského jara?
Život - 70. léta V době normalizace patřil k zakázaným autorům - nemohl publikovat - musel odejít ze školy V roce 1975 emigroval do Francie, kde žije dodnes Působil jako univerzitní profesor Začal psát francouzsky (problém s překlady do češtiny) Proč patřil k zakázaným spisovatelům?
Dílo A) POEZIE: - v 50. letech - básně poplatné době Poslední máj - oslava Fučíka Člověk, zahrada širá Charakterizujte poezii typickou pro 50. léta Kdo byl J. Fučík?
Dílo B) DIVADELNÍ HRY - v 60. letech - úspěšné (některé se hrají dodnes) Majitelé klíčů - děj se odehrává v době okupace – hlavní hrdina v obavě před prozrazením zabije konfidenta – řeší pak morální problém Ptákovina - ze školního prostředí, o zneužití moci – vyšetřování a pronásledování kvůli nakreslenému kosočtverci. „Moc je nejsladší, když je úplně nepřiměřená. Když blbec vládne moudrému, slabý silnému, ohavná krásnému…“
Dílo C) ESEJE - O významných osobnostech (Janáčkovi, Kafka…), o románu - Umění románu D) PRÓZA - romány a povídkové soubory - řeší základní otázky lidské existence (láska, smrt, zapomnění, osudovost…) - vliv postmodernismu - promyšlená kompozice
Směšné lásky 1963, 1965, 1968 Povídkové soubory - tématem je vztah mezi mužem a ženou – láska je pojímána jako iluze, hra Prolínání komického a tragického
Žert 1967 (v době normalizace kniha zakázána) Popsal zde absurditu stalinského režimu 50. let v Československu Mladý komunista Ludvík Jahn z žertu napíše své dívce Markétě na pohlednici slova: Optimismus je opium lidstva. Zdravý duch páchne blbostí. Ať žije Trockij! Kvůli tomu je vyšetřován, vyloučen ze strany i z vysoké školy a jako nepřítel socialismu je poslán k PTP
Žert Po letech se chce pomstít svému spolužáku Zemánkovi (nejvíc se zasloužil o to, že se z nevinného žertu stala aféra, která mu zničila život) Chce se mu pomstít tím, že svede jeho ženu Helenu. Snaha o pomstu vyjde naprázdno – Zemánek ji nemiluje, chce se rozvést a nevěra mu poskytne vítanou záminku Helena se pokusí spáchat sebevraždu, ale omylem spolyká projímadlo – tragikomické vyznění Plán pomsty končí pocitem trapnosti
Žert - kompozice 7 kapitol Vyprávějí je 4 postavy Ich-forma Různé úhly pohledu Úvahové pasáže
Valčík na rozloučenou Vydáno v exilu
Kniha smíchu a zapomnění Vydáno v exilu Celosvětový ohlas Variace lidských osudů v období normalizace, kdy v Československu vládne Husák – prezident zapomnění (principem vlády je snaha o vymazání některých událostí z paměti občanů) „Prezident zapomnění i idiot hudby patřili sobě. Pracovali na stejném díle…Nemohli jeden bez druhého být.“
Nesnesitelná lehkost bytí Toronto 1985/ Brno 2006 Osudy dvou partnerských dvojic http://www.arara.cz/i/imgs/323/149323.jpg, 18.3. 2013
Děj chirurg Tomáš a servírka Tereza - po sovětské okupaci emigrují, nezvyknou si a vrátí se zpět – Tomáš pracuje jako umývač oken, odejdou na venkov a zahynou při autonehodě Druhou dvojicí je Tomášova milenka Sabina a její milenec Franz Úvahové pasáže na téma tíha a lehkost života - život v diktatuře tíží, v demokracii je však nesnesitelně lehký (není nutné za něco trpět)
Nesmrtelnost Tématem je lidská touha po nesmrtelnosti Prolínají se dějové a úvahové prvky
Otázky ANO/ NE 1. Vystudoval herectví 2. V 50. letech psal budovatelskou poezii 3. Aktivně se účastnil „pražského jara“ 4. Emigroval do Švýcarska 5. Napsal román Smutné lásky 6. V románu Žert popsal období normalizace 7. Jeho romány mají kompozici jako hudební skladby 8. Je ovlivněn postmodernismem
Řešení 1. Vystudoval herectví NE 2. V 50. letech psal budovatelskou poezii ANO 3. Aktivně se účastnil „pražského jara“ ANO 4. Emigroval do Švýcarska NE 5. Napsal román Smutné lásky NE 6. V románu Žert popsal období normalizace NE 7. Jeho romány mají kompozici jako hudební skladby ANO 8. Je ovlivněn postmodernismem ANO
Zdroje informací: ANDREE, Lukáš a kol. Literatura pro 4. ročník SŠ. Brno: Didaktis, 2010, ISBN 978-80-7358-149-7. PROKOP, Vladimír. Přehled české literatury 20. století. Sokolov: O.K. - Soft, 1998 HAVLÍČKOVÁ, Iveta a kol. Odmaturuj z literatury 2. Brno: Didaktis, 2004, ISBN 80-86285-83-9. AUTOR NEUVEDEN. klipart [online]. [cit. 27.11.2013]. Dostupný na WWW: http://office.microsoft.com