Osoby s tělesným postižením a potížemi chování

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
BOLESTI NERVŮ NEURALGIE.
Advertisements

ČASTÉ NEINFEKČNÍ CHOROBY
RIZIKOVÉ SEXUÁLNÍ CHOVÁNÍ III.
Alergie Robert Navrátil 1.L SPŠE a VOŠ Božetěchova
Výchova mládeže s více vadami
Alkoholismus Kateřina Jahodová.
SYNDROM TÝRANÉHO DÍTĚTE
Somatopedie Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Choroby střev.
Alkoholismus.
Rizikového chování v dospívání
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Příčiny SPU.
DMO OLGA BÜRGEROVÁ.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
- význam nádorových onemocnění
Anamnéza v pediatrii Vyšetření dítěte
Specifické vývojové poruchy učení
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Downův syndrom ( genetické choroby člověka )
DMO Olga Bürgerová.
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Páteř Složena z 33 kostí,které nazýváme obratle.9 nejspodnějších srůstá ve 2 větší kosti(kostrč-4 a křížovou kost-5) 24 obratlů je volných: z toho je 7.
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
HIPOTERAPIE A CANISTERAPIE
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
Pavlína Hlaváčová Alzheimerova choroba Pavlína Hlaváčová
HANDICAPOVANÍ MEZI NÁMI Mgr. Michal Oblouk. ZDRAVÍ = stav úplné fyzické, duševní a sociální pohody a) fyzické – tělesný stav zdraví b) mentální – stupeň.
KLINICKÝ OBRAZ KLÍŠŤOVÉ MENINGOENCEFALITIDY Václav Chmelík Nemocnice České Budějovice a.s.
Výskyt v ČR. Inkubační doba, tedy doba od nákazy člověka do rozvinutí příznaků onemocnění, je dní, nejčastěji 30 dní. Již koncem inkubační doby.
Základy speciální pedagogiky
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluDemence.
ADHD PORUCHA POZORNOSTI S HYPERAKTIVITOU
Postižení mezi námi Název projektu: OP VK
Bradavice. ANOTACE Navazující prezentace na úvodní hodinu na téma : kožní soustava Žáci se seznamují s onemocněním kůže.
SOMATOPEDIE PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.. UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY zabývá se výchovou, vzděláváním a přípravou pro pracovní a společenské začlenění jedinců.
Somatopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s poruchami hybnosti, dlouhodobě nemocnými a zdravotně oslabenými.
Problematika násilí na dětech Syndrom CAN – syndrom týraného, zanedbávaného a zneužívaného dítěte Způsoby vzniku: Akce Ne-akce.
Číslo v digitálním archivu školyVY_52_INOVACE_VZ_30 Sada DUMVýchova ke zdraví Předmět Výchova ke zdraví Název materiáluČasté neinfekční choroby - ateroskleroza.
Číslo v digitálním archivu školyVY_52_INOVACE_VZ_33 Sada DUMVýchova ke zdraví Předmět Výchova ke zdraví Název materiálu Časté neinfekční choroby - alergie.
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
MENTÁLNÍ RETARDACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Nemoci světa. AIDS  1. případ cca před 25 lety, ale už stihl zabít přes 25 milionů lidí  Aids napadá imunit. systém, tělo pak není schopno se bránit.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Vývojové poruchy motoriky © Tom Vespa.
Lymská borelióza.
DMO dětská mozková obrna
Seminář ke speciální pedagogice 1
Číslo v digitálním archivu školy
ŠABLONA 32 Centrální nervová soustava
Alergie a anafylaktický šok
OBSTRUKČNÍ BRONCHITIDA, ASTMA
Pedie Co mají společné?.
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
DMO (dětská mozková obrna)
Bolestivé stavy pohybového aparátu
Základní pojmy speciální pedagogiky
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Osoby s tělesným postižením a potížemi chování Přednáška č. 4 1 1

Agenda Osoby s tělesným postižním – typologie Potíže s chováním Přístupy speciální pedagogiky Kompenzační pomůcky, rehabilitace, technologie 2 2

“Pro lidi bez postižení dělá technologie život jednodušším, pro lidi s postižením možným.” (Martinez-Marrero & Estrada-Hernandez, 2008) 3 3

Somatopedie a Etopedie Vědní obor zabývající se výchovou a vzděláváním jedinců s tělesným a zdravotním postižením Soma - tělo, Paideia - výchova A výchovou a vzděláním osob s poruchami chování 4 4

Obrny centrální a periferní Obrny: závažné, často kombinované postižení člověka, týkají se centrální a periferní nervové soustavy. Bývají často příčinou i těžké celoživotní invalidity. Důsledky v somatické oblasti : Parézy – částečná ochrnutí Plégie - úplná ochrnutí 5 5

Dětská mozková obrna Vznik : jako neprogresivní porucha hybnosti, důsl.organického poškození před narozením, při porodu nebo brzy po něm. Výskyt 0.5-1% populace. Tělesná neobratnost, nerovnoměrný vývoj, zvýšená pohyblivost a neklid, nesoustředěnost, těkavost, překotné impulsivní reakce, střídání nálad, časté poruchy pozornosti opožděný vývoj řeči …. Ale navíc:(jenže toto dnes už není pravda!!!) až 75% poruchy řeči, 30-50% mentální retardace, 20% poruchy sluchu a další postižení, 6 6

Formy DMO - Spastické Zhruba 3x častejší než nespastická Hemiparetická - postihuje polovinu těla, u horní končetiny charakteristický ohnutý loket, u dolní končetiny – došlapuje na špičky, IQ dle postižené hemisféry Diparetická – dolní nebo horní končetiny (většinou dolní)– nůžkovitá chůze, po špičkách ( lidoopí chůze), IQ bývá dobré Kvadruparetická - obrna všech čtyř končetin 7 7

Bulgaria´ s Abandoned children http://www.youtube.com/watch?v=0ah_ W9tS-8c

Dětská obrna Závažné infekční onemocnění, které dříve postihovalo hlavně děti v předškolním věku, Příčina trvalých a těžkých následků. Dnes očkování Sabinovou vakcínou. U nás a v Evropě se již nově neobjevuje . V posledních několikla letech zaznamenány nové ojedinělé případy ( zatím mimo kontinent ). 9 9

Traumatické obrny Jako následek úrazu, který způsobuje buď otevřené nebo uzavřené poranění hlavy Poranění hlavy - Otřes mozku ( komoce ) – lehký, střední a těžký - Stlačení mozku ( komprese ) - Zhmoždění mozku ( kontuse ) – nejtěžší Obrna míchy – nejčastěji úrazem páteře s následným poraněním páteře, čím blíže krční míše, tím závažnější následky. 10 10

Mozkové záněty Encephalitidy Vyvolány mikrobiálními činiteli,vnikem do krve První příznaky podobné chřipce s mírnou horečkou, bolestmi hlavy a nechutenstvím. Ve druhé fázi se po přechodném zlepšení objevují vysoké teploty, třes, ochrnutí končetin, časté jsou i následné epileptické záchvaty. Může být příčinou těžkého postižení i smrti Klíšťová encephalitida. 11 11

Stavy po mozkových nádorech Tumor cerebri po operaci následky v pohybové oblasti, v oblasti řeči – porucha Afázie, může se přidružit i Epilepsie 12 12

Lehká mozková dysfunkce Terminologická neutříděnost ADHD, ADD, LMD ( také Encefalopatie ) Lehčí typ poruchy CNS, 3% populace, Výskyt spíše chlapci Oslabení schopností a vlastností psychických funkcí, Narušena úroveň aktivace, schopnost sebekontroly,oslabení pozornosti, také poruchy řeči Příčiny – dohady (dědičnost, 1.rok života, atd.) 13 13

ADHD - Projevy Hyperaktivita, nevydrží potichu ani sedět, neklid, často i během spánku („ hnáno motorem“). Psychomotorický neklid. Diskoordinace ( pohybová neobratnost). Impulzivní jednání ( bezmyšlenkovité střídání činností, problémy s organizováním práce, vyrušuje, potíže při změnách ve hře). Psychická instabilita, změny nálad a síly reakcí . Někdy příčinou SVPU a poruch chování. 14 14

ADHD - Prognóza Hyperaktivita se většinou s pubertou upravuje. Poruchy pozornosti přetrvávají cca v 50% do dospělosti. Citové poruchy se přetvářejí na neurotické, psychopatické a psychotické. Emoční labilita, nižší aspirační úroveň, přecitlivělost k podnětům. Schopnost rychlé změny pozornosti lze využít profesně a udělat z ní výhodu ! 15 15

Poruchy chování Zlozvyky, lhaní Krádeže Záškoláctví, útěky Agresivita a šikanování Patologické závislosti (alkohol, gamblerství) Sexuální deviace Sebevražedné sklony 16 16

Poruchy chování PŘÍČINY: Patologické rodinné prostředí Nesprávné výchovné postupy Vliv negativních vrstevnických skupin Změny osobnosti, psychické onemocnění Syndrom týraného a zneužívaného dítěte (CAN) – citová deprivace, sexuální zneužívání, fyzické či psychické týrání POMOC: K-centra, nízkoprahová zařízení, kluby pro mládež, kurátoři, ped-psych. poradny 17 17

Epilepsie Mozkové ohniskové záchvatovité onemocnění, etiologie mnohdy nejasná ( nemoci, úrazy a poranění – sekundární epilepsie, děti až 5%, Generalizované záchvaty Parciální záchvaty Omezení v profesi Predispozice Postižený ani nemusí tušit že první záchvat prodělal. 18 18

Rozštěpy páteře Spina bifida Těžké vrozené postižení. Nutná neurochirurgická operace . Nepříznivá prognóza. Většinou doprovází obrna dolních končetin a svěračů. Intelekt ve většině případů zachován. Prevence - screening ultrazvukem. 19 19

Deformace Příčiny vzniku - dělení : Vnitřní ( fyziologické): růstové, konstituční, dědičné vlivy, výživa, nerovnoměrný růst. Vnější: způsobené prostředím – nedostatek pohybu, předčasné posazování kojence, dlouhotrvající sedavá poloha, obezita, jednostranný pohyb, jako následek nesprávného držení těla. Skoliózy - krční, hrudní, bederní. Kyfózy - v rovině sagitální (deformace v předozadní rovině těla). - v rovině frontální( čelní). 20 20

Nesprávný vývoj kyčelního kloubu Vyvoláno vrozeným nedostatečným vývojem jednoho či obou kyčelních kloubů, popř. vykloubením kloubní hlavice. Důležitá včasná diagnostika a započatá náprava (cca již do 6 měsíců věku dítěte, screEning. ) Luxace – úplné vykloubením hlavice Subluxace - částečné vykloubení hlavice  Perthesova choroba - postižena hlavice stehenní kosti 21 21

Malformace Patologické vyvinutí různých částí těla, nejčastěji končetin Amélie - částečné chybění končetin Fokomelie – končetiny navazují přímo na trup 22 22

Nick Vujicic – inspirace pro lidi bez končetin a ostatní http://www.youtube.com/watch?v=v4uG 2kSdd-4

Amputace Umělé odnětí částí končetin od trupu postiženého Příčiny : Úrazy Infekčního původu při sepsi Zhoubné nádory na končetinách Nemoci Např. Choroba Bürgerova-Winiwarterova – akutní zánět tepen a žil, při kterých dochází k postupné trombóze žil a tepen. 24 24

Chronická onemocnění Dlouhodobý nepříznivý vliv na celou osobnost člověka, Kategorie Úplně zdraví – dobře tělesně vyvinutí, nadprůměrní Prakticky zdraví – nepatrné úchylky od zdr.stavu Oslabení – značné úchylky tělesného vývoje a zdr. stavu Nemocní Charakteristika - snížená odolnost vůči nemocem - sklon k jejich opakování 25 25

Alergická a astmatická onemocnění Stálý nárůst alergických chorob v současné populaci, civilizační choroby Vliv dědičnosti (často mají i oba rodiče), neprojevená alergie, odhady – přes 20% populace Alergie okamžitá či oddálená. Predispozice k alergickému onemocnění 26 26

Kožní a dýchací alergie Atopický ekzém - až 4% dětí, 2/3 rodinná anamnéza, kožní odpověď na dráždivé látky, svědění, suchost kůže, zarudnutí. Kontaktní ekzém – oddálená přecitlivělost, kopřivka, otoky, Asthma bronchiale – 2,5% populace, 50% do 3 let, záchvatovité onemocnění, kašel, rýma, dušnost, 27 27

Víceorgánové alergie Alergeny Alergenem může být prakticky cokoli, příčinou i vnitřní infekční ložisko, střevní paraziti, pocení, mechanické vlivy a pod Pylová přecitlivělost ( Pollinosis), Léková alergie, Alergie na hmyzí bodnutí, Anafylaktický šok – život ohrožující alergická reakce 28 28

Výchova a vzdělávání Odstranění bariér Centra léčebné rehabilitace Speciálně pedagogická centra Speciální školy pro tělesně postižené Centra rehabilitačního inženýrství Centra technické pomoci Osobní asistenti Další souběžně působící pracovník Vládní výbor pro zdravotně postižené občany 29 29

Profesní příprava Vzdělání Uvedení do činnosti (nevyžaduje zaučení) Zaučení ( 1-2 roky, certifikát) Vyučení (2-4 roky, osvědčení schopnosti, výuční list), SŠ,VOŠ, VŠ Zaměstnání institut podporovaného zaměstnání chráněné dílny pracovní rehabilitace 30 30

Příklady ze života Eyal Sherman, student na VŠ University of Syracuse Mnoho postižení – tělesné, mluvidla, zažívání, dýchání... a jejich kompenzace technologiemi a pomůckami a v první řadě – díky rodině! 31 31

Lékařská technologie 32 32

Výtah 33 33

Sprcha 34 34

Čtecí pult 35 35

Počítač 36 36

Nastavitelný monitor 37 37

Klávesnice na obrazovce řízená hlasem či tlačítkem 38 38

Tlačítka, vypínače 39 39

Ovládání přístrojů - Powerlink 40 40

Hraní videoher, páčka u brady 41 41

Hraní na bonga 42 42

HRANÍ NA BUBNY BRADOU 43 43

V kapele se sourozenci 44 44

Kreslení ústy 45 45

Hotová kresba 46 46

Rampa do auta 47 47

I ŽIVOT S FYZICKÝM POSTIŽENÍM JE PLNOHODNOTNÝ Kara, DMO (Cerebral Palsy), nemluví ale má speciální obrazovku a kameru, která snímá pohyby jejích čelistí a převádí je do sofwaru, který za ni mluví, a dělá advokacii pro lidi s postižením Jenn, která je právničkou pro lidi s postižením Sportovci, motorkáři... kteří se ocili na vozíku v mladém věku

Bariéry!!! Fyzické bariéry jsou všude kolem nás (doprava, architektura (pouze od r. 1992 nutno stavět bezbariérově), obchody, veřejné služby, WC... Problém pro odstranění: historické stavby a místa starší než 1992 Závislost na asistenci, fyzické pomoci S lidmi na vozíku či DMO se nakládá jako s mentálně postiženými!!!

SOUTH PARK Poukazuje na: ADHD a Ritalin (RitalOUT) - lék na uklidnění, snižuje pozornost, vidiny Úlevy pro lidi s poruchami chování a učení Klub jen pro ty, kteří se narodili s postižením, ne kteří ho získali 50 50