Výběr dodavatelů Ivan Gros ivan.gros@vscht.cz.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zahraniční obchod Platební podmínky.
Advertisements

Logistické náklady Ivan Gros
Kompletace Ivan Gros
Sedm základních nástrojů managementu jakosti
VYŘIZOVÁNÍ OBJEDNÁVEK
Logistika Ing. Jan Pivoňka.
KONTROLA zpracovala: Ing. Jaroslava Teuberová Náchod, dne
CW – 13 LOGISTIKA Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb Fakulta stavební VUT v Brně © Ing. Václav Rada, CSc. 22. PŘEDNÁŠKA Logistika a jakost.
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Balance Score Card (BSC) v řízení dodavatelských systémů
Vybrané problémy z distribuční logistiky
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Řízení jakosti Číslo předmětu: Na cvičení je nutno nosit: - vlastní přezůvky, -kalkulačku se základní statistikou Cvičení budou v laboratoři.
Informační nástroje pro řízení po linii výkonu
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 11/14.
Organizace logistiky Ivan Gros
ROZHODOVACÍ ÚLOHY.
Outsourcing jako strategický nástroj řízení nejen v komerční sféře
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
2. téma 1MU305, 211 – Manažerské účetnictví I.
Nákup ( kap. 12).
Průmysloví zákazníci Kdo tvoří průmyslový trh
VÝZNAM ZÁSOB v logistických řetězcích
Saatyho metoda – určuje, kolikrát je jedno kritérium významnější než druhé – zobecnění, více rozlišuje mezi kritérii Počet bodů Popis 1 Kritéria stejně.
Struktura stavebního trhu Obr. č. 1:. Interakce stavebního trhu s vnějším okolím Obr. č. 2:
5 Optimalizace zásob Servisní logistika prof. Ing. Václav Legát, DrSc.
Metody výběru variant Používají se pro výběr v případě více variant řešení stejného problému Lze vybírat dle jednoho nebo více kritérií V případě více.
Nákup operativní Ivan Gros odsouhlasení dodacího listu s fakturou pro účtárnu Výchozí stav: pro každou položku vybrán dodavatel uzavřena.
Prosperita organizace
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
TVORBA HODNOTY VNÍMANÁ ZÁKAZNÍKEM
Zajištění dostupnosti produktu Informování zákazníka a objednávka
Pojetí nákladů a výnosů v účetnictví. Základní otázky podnikatelského procesu Je výše oběti racionální (odpovídající) získanému prospěchu? Podnikatelský.
Rozhodování v podmínkách neurčitosti
Výběr dodavatelů - příklad
2 LOGISTICKÉ SYSTÉMY Servisní logistika prof. Ing. Václav Legát, DrSc.
Management - Organizování
Management - Organizování
Petr Štoček, SPZ, part 11 Strategie prodeje textilního zboží Ing. Petr Štoček LS 2005/ 2006 FT, TM3.
VYSOKÁ ŠKOLA FINANČNÍ A SPRÁVNÍ o.p.s. CONTROLLING Ing. Jan Cedl AŘ KONTAKT s.r.o.
Úkol, cíle a základní pojmy logistiky Kapitola 2: Úkol logistiky, Cíle logistiky, Základní pojmy logistiky Vysoká škola technická a ekonomická v Českých.
Model strategie marketingového mixu
Personální plán pro podnikatelský plán
Chování kupujících  Chování kupujících je složitý proces, který ovlivňuje řada vnitřních i vnějších činitelů a marketingový odborníci mohou znalost.
Logistika. Osnova výkladu  Čím se logistika zabývá?  Co logistika řeší?  Organizace skladového hospodářství  Řízení zásob  Náklady na zásobování.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Materiály pro účastníky pilotních kurzů konaných v rámci realizace projektu SOVA SYSTEMS Č.R., spol. s r.o. Brno „Vyšší úroveň dalšího vzdělávání v klíčových.
PODNIKOVÉ ČINNOSTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
DISTRIBUČNÍ LOGISTIKA  Z hlediska výrobního podniku představuje spojovací článek mezi výrobou a zákazníkem,  Zahrnuje veškeré skladové a dopravní pohyby.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Navrhování a hodnocení technického produktu z hlediska.
Příklady Vícekriteriální metody Jana Soukopová
PŘEJÍMKA ZBOŽÍ PŘÍJEM ZBOŽÍ - zahrnuje tyto dvě hlavní operace: 1.odběr zboží od dodavatele 2.přejímku zboží - kontrolu množství a jakosti odebraného.
Přednáška č. 9 Hodnocení veřejných zakázek Úvod do veřejných zakázek a věcné hodnocení Ladislav Kavřík
LOGISTIKA LOGISTIKA LOGISTIKA - vychází (z logis, ubytování) znamená původně přechodné ubytování a zásobování vojska - nauka, která se zabývá fyzickými.
Organizace výroby Organizace a řízení výroby. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Obhajoba diplomové práce Téma: Optimalizace skladového hospodářství.
Obor podnikání, název a umístění firmy
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Racionalizace logistických procesů ve vybrané společnosti
Poradenství pro řízení marketingu a odbytu
Projekt 1 - Zhodnocení vybrané sportovní akce (SA)
OBSTARÁVACÍ FUNKCE PODNIKU (NÁKUPNÍ, POŘIZOVACÍ, ZÁSOBOVACÍ)
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU
Vícekriteriální metody rozhodování
Vyhýbání se daňovým povinnostem v digitální ekonomice
Transkript prezentace:

Výběr dodavatelů Ivan Gros ivan.gros@vscht.cz

Množina dodavatelů výrobků a služeb Výrobce , distributor - kupující Rozhodování o dodavateli Výběr dodavatelů patří do oblasti strategického rozhodování při řízení celého logistického řetězce – postupným výběrem partnerů proti směru materiálového toku určujeme strukturu logistického systému!

Výběr dodavatelů - zásady Využívat co nejširší výběrovou základnu Hodnotit potenciální dodavatele podle více kritérií Určit v organizaci závaznou metodiku výběru dodavatelů Delegovat pravomoci a odpovědnosti v oblasti výběru dodavatelů Zajistit transparentnost procesu rozhodování o výběru dodavatelů

Nejčastější kritéria: Kritéria výběru dodavatelů Nejčastější kritéria: Hodnotová kritéria: Fakturovaná cena Struktura nákladů, očekávaný vývoj cen surovin, které zpracovává Pořizovací cena na příjmu zboží v podniku Platební podmínky, lhůta splatnosti faktury Množstevní rabaty, bonusy

Úplnost dodávek v množství a sortimentu Kritéria výběru dodavatelů Logistická kritéria : Úplnost dodávek v množství a sortimentu Termín vyřízení objednávky, dodací lhůta Rozptyl, rozpětí termínu vyřízení objednávky Pružnost v množství a dodacích termínech Náročnost na obsluhu, manipulaci Vhodnost přepravních a manipulačních obalů, formy dopravy Schopnost JiT dodávky Služby po dodávce Komunikační schopnosti, EDI, Internet

Kvalitativní kritéria: Kritéria výběru dodavatelů Kvalitativní kritéria: Úroveň parametrů kvality dodávaných výrobků Držitel norem ISO Výrobní zařízení, jeho stav a systém údržby, počet linek, Systém řízení jakosti Kvalifikace pracovníků

Kritéria perspektivnosti dodavatele: Výsledky hospodaření a jejich vývoj Podíl na trhu Vlastní výzkum a vývoj Zájem o užší spolupráci Úroveň řízení firmy Zlepšování úrovně podnikových činností (KAIZEN aj.)

Nákup vysokotlakého filtru Kritéria výběru dodavatelů -metody Rozhodovací tabulka Nákup vysokotlakého filtru Kritérium Dodavatel D1 D2 D3 K1 Pořizovací náklady 2,5 2,8 3,2 K2 Provozní náklady 4300 6400 K3 Dodací lhůta 23 16 17 K4 Produktivita práce 67800 54000 76000 K5 Obtížnost obsluhy vyšší průměrná nízká Kritérium Dodavatel D1 D2 … Dn K1 A11 A21 A1n K2 A22 A2n Km Aml Am2 Amn

Srovnání předností a nevýhod Jednoduchá hodnotící škála - vyhovuje (1), nevyhovuje (0) Pro každý číselný ukazatel je třeba stanovit hranici, mez, která umožní přiřazení vyhovuje (1), nevyhovuje (0) 3 (1) (0) K1 (0) 70 (1) K4 5 (1) (0) K2 K5 (1) 18 (0) K3 Dodavatel Kritérium D1 D2 D3 K1 Pořizovací náklady 1 K2 Provozní náklady K3 Dodací lhůta K4 Produktivita práce K5 Obtížnost obsluhy Celkem výhod 3 2 Dodavatel Kritérium D1 D2 D3 K1 Pořizovací náklady 2,5 2,8 3,2 K2 Provozní náklady 4300 6400 K3 Dodací lhůta 23 16 17 K4 Produktivita práce 67800 54000 76000 K5 Obtížnost obsluhy vyšší průměrná nízká

Hodnocení pomocí relativních hodnot RH min Aij x 100 Pro ukazatele u nichž nejlepší hodnota je hodnota nejnižší RH = Aij Aij x 100 Pro ukazatele u nichž nejlepší hodnota je hodnota největší RH = max Aij Kritérium Dodavatel D1 D2 D3 K1 Pořizovací náklady 2,5.100/2,5 =100 2,5.100/2,8 = 89,3 2,5.100/3,2 = 78,1 K2 Provozní náklady 4300.100/4300 = 100 4300.100/6400 = 67,2 K3 Dodací lhůta 16.100/23 = 69.6 16.100/16 16.100/17 = 94.1 K4 Produktivita práce 67800.100/76000 = 89.2 54000.100/76000 71.0 76000.100/76000 K5 Obtížnost obsluhy Vyšší 30 průměrná 60 nízká 100 Celkem 448 387,5 439,4

Bodové hodnocení Hodnotící stupnice Nevyhovuje Vyhovuje málo Příklady hodnotících škál Ukazatel Nevyhovuje Vyhovuje málo Vyhovuje částečně Vyhovuje plně Počet bodů 1 2 3 4 Úroveň ukazatele Velmi dobrá Dobrá Neutrální Přijatelná Špatná 5 4 3 2 1 Pro přiřazení bodů je třeba určit u číselných ukazatelů intervaly v nichž ukazatel vyhovuje, vyhovuje málo … Hodnotící stupnice Nevyhovuje Vyhovuje málo Vyhovuje částečně Vyhovuje plně Body 1 2 3 4 Pořizovací náklady 5 - 4 - 5 3 - 4 - 3 Provozní náklady 6500 - 5500 - 6500 4500-5500 - 4500 Dodací lhůta 21 - 19 - 21 17 -19 - 17 Produktivita práce - 50000 50000 - 60000 60000 - 70000 70000 - Obtížnost obsluhy Vysoká Průměrná Nižší Nízká

Bodové hodnocení Kriterium Dodavatel D1 D2 D3 Pořizovací náklady 4 3 2,5 2,8 3,2 K2 Provozní náklady 4300 6400 K3 Dodací lhůta 23 16 17 K4 Produktivita práce 67800 54000 76000 K5 Obtížnost obsluhy vyšší průměrná nízká Hodnotící stupnice Nevyhovuje Vyhovuje málo Vyhovuje částečně Vyhovuje plně Body 1 2 3 4 Pořizovací náklady 5 - 4 - 5 3 - 4 - 3 Provozní náklady 6500 - 5500 - 6500 4500-5500 - 4500 Dodací lhůta 21 - 19 - 21 17 -19 - 17 Produktivita práce - 50000 50000 - 60000 60000 - 70000 70000 - Obtížnost obsluhy Vysoká Průměrná Nižší Nízká Kriterium Dodavatel D1 D2 D3 K1 Pořizovací náklady 4 3 K2 Provozní náklady 2 K3 Dodací lhůta 1 K4 Produktivita práce K5 Obtížnost obsluhy Celkem bodů 13 14 17

Pořadí důležitosti kritérií Kritérium Hodnotitel Průměrné pořadí H1 H2 H3 H4 H5 H6 K1 1 3 2 1,83 K2 4 3,00 K3 2,17 K4 5 3,33 K5 4,83 Vážené bodové hodnocení Kritéria Jejich váha vi Body bi D1 D2 D3 bi vi bi K1 5 4 20 3 15 K3 1 16 K2 12 2 6 K4 8 K5 Celkem 13 43 14 48 17 49

Vážené relativní hodnoty Kritéria Ki Jejich váha vi D1 D2 D3 Relativní hodnoty ri ri vi K1 5 100 500 89,3 446,5 78,1 390,5 K3 4 69,6 278,4 400,0 94.1 376,4 K2 3 300 67,2 201,6 67.2 K4 2 89,2 178,4 71,0 142,0 200 K5 1 30 60 Celkem 380,8 1286,8 387,5 1220,1 439,4 1268,5

Postavení dodavatelů podle relativních hodnot jednotlivých kritérií Grafické znázornění relativního hodnocení dodavatelů Postavení dodavatelů podle relativních hodnot jednotlivých kritérií