GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kyslík Mgr. Helena Roubalová
Advertisements

Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
VY_52_INOVACE_02/1/18_Chemie
Abiotické podmínky života
Vytvořil: Martin Borek
Významné oxidy Mgr. Helena Roubalová
Vznik Země Vznik vesmíru= teorie Hot Big Bang =velký horký třesk = silná exploze před 15 miliardami let, vzniká po ní mračno plynů a prachu, z něj vznik.
Technické plyny Složky vzduchu kyslík, dusík, vzácné plyny
Vzduch Mgr. Helena Roubalová
Vzduch Je stejnorodá směs plynných látek: 78%dusíku, 21% kyslíku, 1% ostatních plynů (oxid uhličitý, vodní pára, vzácné plyny (argon) a případně další.
Vzácné plyny.
Kyslík Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 2
Dusík Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 7
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
VZDUCH OBECNÁ CHEMIE VY_32_INOVACE_10 - VZDUCH.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: duben 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
KYSLÍK.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_62.
Ch_093_Prvky_Vlastnosti a použití chemických prvků-Kyslík
Kyslík.
VY_32_INOVACE_13_VZDUCH Anotace Rozšíření poznatků o vzduchu Autor
K Y S L Í KK Y S L Í KK Y S L Í KK Y S L Í K. K Y S L Í K O 16 O 17 O 18 O 16 O (99,76%), 17 O (0,04%), 18 O (0,2%) 2s 2 2p 4 Fyzikální vlastnosti:
Vzduch Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Půčková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Vzduch Otázky na opakování VY_32_INOVACE_G3 - 12
Speciální vzdělávací potřeby Klíčová slova Druh učebního materiálu
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Atmosféra.
VZDUŠNÝ OCHRANNÝ OBAL ZEMĚ
Atmosféra Filip Bordovský.
Vzduch Vzduch je směs plynů tvořící plynný obal Země - atmosféru - sahající až do výše asi 1000 km.
VZDUCH Složení a význam © Mgr. Petra Vojtěšková, Mgr. Irena Plucková, Ph.D.
Kyslík.
Prvky a směsi Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_11_Kyslík Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení.
Název školy Střední škola hotelová a služeb Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablonyVY_32_INOVACE CHE Název.
DEFINICE Technické plyny lze definovat jako plyny, které svým širokým a rozmanitým použitím se staly zbožím a jsou předmětem obchodu. Technické plyny lze.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_05_„ČISTÝ.
Voda a vzduch 2. VZDUCH RZ Důležitý k dýchání Důležitý k dýchání Směs: Směs: Kyslík 21 % Kyslík 21 % Dusík 78 % Dusík 78 % Ostatní plyny 1.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života - Vzduch Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Vzduch Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák VZDUCH Víš, proč je vzduch nezbytný a důležitý pro život člověka? Víš, čemu.
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o kyslíku. Klíčová slova: kyslík, výskyt,
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o vodíku. Klíčová slova: vodík, výskyt,
8. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_32_INOVACE_2C_11_Vzduch.
VY_32_INOVACE_01_CHEMIE_8.ROČNÍK_11_VZDUCH
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov Město,
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_18_ Vzácné plyny
Topné plyny VY_32_INOVACE_17_328
Voda hydrosféra základní podmínka života (tělo člověka – 60 – 70%vody)
6. ATMOSFÉRA VY_32_INOVACE_11_Z4
Uhlí.
VODA, VZDUCH, KYSLÍK, HASICÍ PŘÍSTROJE
Vzduch Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Vzduch Vzduch.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název školy Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 Autor
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
PLYNY- TECHNICKÉ PLYNY
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
NEŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením neživé přírody.
CHEMIE - Kyslík Střední škola hotelová a služeb Kroměříž Název školy
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_07_ Vzduch
Vzduch.
Transkript prezentace:

GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Anna Doubková Číslo materiálu 5_2_CH_02 Datum vytvoření 28.8.2012 Druh učebního materiálu prezentace Ročník Tercie a kvarta NG,1.r. VG Anotace Výklad a zavedení základních pojmů o vzduchu Klíčová slova Složení vzduchu, čistota ovzduší, kyslík Vzdělávací oblast chemie Očekávaný výstup Základní poznatky o vzduchu Zdroje a citace Podle vlastních zkušeností a znalostí

Vzduch

Vzduch je směs plynů tvořící plynný obal Země - atmosféru - sahající až do výše asi 1000 km. Má vliv na všechny chemické proměny jak v  neživé přírodě, tak i v živých oganismech. Prakticky všechny živé organismy by bez kyslíku z ovzduší nemohly vůbec existovat. Má i své významné fyzikálně chemické vlastnosti, jedná se zejména o transport vody neboli koloběh vody v ovzduší. Kromě toho tepelná kapacita vzduchu udržuje na Zemi teplotu přijatelnou pro život, jinak by na noční straně naší planety byl mráz několika desítek stupňů, kdežto na denní straně by bylo více než stostupňové horko. Je také důležitou průmyslovou surovinou. Mimo jiné vzduch také slouží k oxidaci paliva ve všech běžných spalovacích motorech, k oxidaci paliva při výrobě elektrické energie v tepelných elektrárnách, dále při vytápění či ohřevu vody atd. Vzduch tedy slouží coby druhá složka každého běžného fosilního paliva.

Vzduch v nižších vrstvách je směsí těchto plynů: Plyn objem % hmotnost % Dusík 78,09 75,51 Kyslík 20,95 23,16 Argon 0,93 1,28 oxid uhličitý 0,033 0,05 Neon 0,0018 0,0012 Helium 0,000524 0,000072 Metan 0,0002 0,0001 Krypton 0,000114 0,0003 Vodík 0,00005 0,000001 Xenon 0,0000087 0,00004

Kapalný vzduch Kapalný vzduch se získává tím, že se atmosférický vzduch zbaví prachu, CO2 a vlhkosti a stlačí až na 200 násobek normálního tlaku. Následně se ochladí studenou vodou a pak se nechá rozepnout do prostoru na tlak 20 až 30 násobek normálního tlaku. Tím jeho teplota silně klesne a takto ochlazeného vzduchu se použije k předchlazování dalšího vzduchu v protiproudném chladiči Kapalný vzduch tvoří namodralou kapalinu o bodu varu -190 °C. Průmyslově se z kapalného vzduchu destilací získává kyslík a dusík.

Stlačený vzduch V průmyslu se stlačený vzduch používá zejména pro přenos energie pro pneumatické nástroje a zařízení. Například pneumatické kladivo či různé balicí stroje. Vzduch pro přenos energie je obvykle stlačen kompresorem, vysušen a doplněn olejovou mlhou. Stlačeným vzduchem se nafukují pneumatiky, zvedací vaky, nafukovací čluny, míče, hračky. Stlačený vzduch je dále používán při potápění a práce pod vodou, obvykle do maximání hloubky 40 m. Vzduch také slouží k dopravě pro přepravu schránek např. v systému potrubní pošty. Rovněž se používá k instalaci optických kabelů, které by mechanické zasunování do potrubí poškodilo. Stlačeným vzduchem lze pomocí Venturiho efektu vyrobit i podtlak, který se pak používá např. v přísavkách.

KYSLÍK

Obecné vlastnosti Chemická značka: O2 Protonové číslo: 8 Výskyt: atmosféra (21%), hydrosféra, sloučeniny, … Vlastnosti: plyn, rozpustný ve vodě, oxidační činidlo

Použití sváření a řezání kovů spalování a hoření výroba oceli dýchání

Výroba Vyrábí se frakční destilací zkapalněného vzduchu. Po stlačení zkapalní a pak se destiluje. Vzniká kyslík. Nechává se buď ve zkapalněné podobě ve speciálních nádobách, nebo se v plynné podobě plní do lahví, které jsou označeny modrým pruhem.

Ozon Chemická značka: O3 Vzniká v atmosféře Ničí bakterie – desinfekce pitné vody Ve vyšších koncentracích škodlivý O + O2 O3

Oxidy Sloučeniny s O-II kyselinotvorné – s vodou reagují za vzniku kyseliny SO2 + H2O H2SO3 N2O2 + H2O 2HNO3 zásadotvorné – s vodou reagují za vzniku zásady CaO + H2O Ca(OH) MgO + H2O Mg(OH)2

Fotosyntéza Probíhá v zelených listech rostlin, ve kterých je chloroplast. Je to složitý biochemický proces, při kterém vzniká kyslík 6CO2 + 12H2O → C6H12O6 + 6O2 + 6H2O Rostlina přijímá ze vzduchu oxid uhličitý a produkuje kyslík.