Vtištění (Imprinting)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Advertisements

Simona Svačinová Komunikace zvířat.
VÝVOJ LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Ontogeneze ryb relativně stálý a neměnný ráz vývoje s kvantitativními (zvětšování velikosti) změnami, které jsou přerušovány rychlými kvalitativními změnami.
Když si zvířata hrají Ondřej Zatloukal. Co je to hra?  chování bez vážného obsahu, při němž dochází k naprosto volnému mísení různých prvků chování i.
Čím se lišíme od zvířat a v čem jsme stejný
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
SLONI Michaela Pastoreková.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Vymezení, funkce, zdroje
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Vývojová psychologie úvod
Instinkty Petr Krol.
F U N K C E.
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Stravovací zvyklosti živočichů Sociální učení: Potrava.
Etologie koní.
Rozdíly mezi osobnostmi
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Etologie – chování živočichů
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_PSYM22160ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Psychologie učení.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název školy:c ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Vladislav Michl Název: VY_32_INOVACE_599_ŽIVOČICHOVÉ_V_LÉTĚ Téma: ZOPAKOVAT SI ŽIVOT.
Jan Šerek & Zuzana Petrovičová Psychologie adolescentů
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Filosofická antropologie, K. Lorenz - 8 smrtelných hříchů
ETOLOGIE a DOMESTIKACE
Alfred Adler Narození 7. Únor 1870 Vídeň Úmrtí 28. Květen 1937 Aberdeen - rakouský lékař a psycholog, zakladatel individuální psychologie.
Fyzický vývoj – vývoj mozku
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Základní charakteristika
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Biologie člověka pro 8. ročník Název materiálu VY_52_INOVACE_18_Porod Autor Mgr. Tereza Pasecká.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Já a můj svět PRO ROČNÍK:
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Druhy změn ve vývoji.  Během života nastává mnoho životních změn změn  Změny můžeme rozdělit do čtyř základních skupin základních skupin  Tyto změny.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Úvod do psychologie Lenka Polešovská Kottler, J., Carlson, J. (2003). Mumie u jídelního stolu. Praha: Portál.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluTeorie.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: OBRATLOVCI
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
AUTOR: Mgr. Ladislava Kobzová NÁZEV: VY_32_13_01 Co je přírodopis?
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
O agresi Mgr. Denisa Denglerová
Etologie ptáků.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Vývoj člověka Ontogeneze.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Evoluční hledisko v sociální psychologii
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
Paměť a soustředění.
3. Hra jako základní prostředek vzdělávání
Pedagogika a psychologie
Nevědomí.
ETOLOGIE 8. ročník.
ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Transkript prezentace:

Vtištění (Imprinting) Zpracoval Jan Vantuch

O co jde? Geneticky naprogramovaný typ učení Způsob rychlého a trvalého získávání poznatků v určité periodě raného mládí (senzitivní fáze) Studiem vtištění se zabývá etologie, zoologie a psychologie

Vtiskování mateřského objektu K. Lorenz (1903-1989) Zkoumal imprinting mateřského objektu u mláďat husy velké Pokud člověk pečuje o čerstvě vylíhlé house, pak jej mládě všude následuje Toto chování je po 24 hodinách nevratné (ireverzibilní).

Jak probíhá vtištění? Po narození si vylíhlá mláďata v průběhu jednoho dne zapamatují charakteristické znaky rodičů nebo sexuálního partnera Mládě si může vtisknout i pohybující se neživé objekty Vtištěné objekty pak jednoznačně preferuje před všemi ostatními

Druhy vtištění Rodičovské vtištění Sexuální vtištění: slouží k zapamatování členů daného druhu, kteří jsou předobrazem budoucího sexuálního partnera.

Senzitivní fáze pro sexuální vtištění je časově mnohem delší než při vtištění obrazu rodiče I když je vtištění označováno za ireverzibilní, lze být postupně přeučeno, což je ovšem velmi obtížné Zvířata žijící v zajetí v dospělosti často nezaměřují sexuální chování na své vnitrodruhové partnery, ale na člověka

Příklad vtištění člověka jako sexuálního partnera

Imprinting v psychologii Psychologové zkoumají imprinting jako druh učení, který se vyskytuje i u člověka Senzitivní období se u člověka vyskytuje zpravidla v raném dětství Mechanismy učení podobné vtištění se pravděpodobně projevují při učení se mateřského jazyka Noam Chomsky, Eric H. Lenneberg

Literatura Plháková, A. (2008). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia Veselovský, Z. (2005). Etologie. Biologie chování zvířat. Praha: Academia

Díky za pozornost