Spotřebitelské chování

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hodnotový management Teorie rozhodování
Advertisements

Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
„SNAHA PŘIMĚT SPOTŘEBITELE, ABY JEDNAL PROTI SVÉ VŮLI, JE ZTRÁTA ČASU.“ JEROME E. MC CARTHY Psychologické vlivy působící na jednotlivce.
Podnikatelské prostředí: Makroprostředí
PSYCHICKÉ JEVY.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Spotřebitelské chování
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
OSOBNOST.
VY_32_INOVACE_EKO_19 PROPAGACE I.
Personální management
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
VY_32_INOVACE_EKO_08 CHOVÁNÍ ZÁKAZNÍKA. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova: chování.
Základy marketingu šestá přednáška
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_196.
Spotřebitelský výzkum
P6 CHOVÁNÍ ZÁKAZNÍKA Chování zákazníka na spotřebitelském trhu zahrnuje poznání: Které hlavní faktory ovlivňují chování spotřebitele? Jakými pravidly se.
LETNÍ semestr a MAVY2 Úvod, požadavky 1. přednáška.
Marketingové prostředí
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
Nákupní jednání zákazníků Pochopení zákazníků je východiskem pro navrhování marketingových nabídek, které splní jejich požadavky.
Konference „Inovace a technologie v rozvoji regionů“ Inovace a marketingový výzkum Duben 2004 / Příspěvek v diskusi / RNDr. Tomáš Raiter / obchodní ředitel,
doc.PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
VY_32_INOVACE_EKO_04 MARKETINGOVÝ MIX. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova: marketingový.
Zákazník v maloobchodě
Chování zákazníka Zahrnuje všechny činnosti, které zákazník uskutečňuje v souvislosti s nákupem a užitím zboží nebo služby.
Řízení finančních rizik
OP3BK_PSPP Pedagogická psychologie
V MARKETINGOVÉ KOMUNIKACI PaedDr.Emil Hanousek,CSc
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Nákupní chování spotřebitele
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A12 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníListopad.
VI. Chování spotřebitelů při nákupu Otázky: 1.Jak odhadnout pravděpodobné nákupy 2.Jak sociol.a psych. vlivy působí na chování domácností při nákupu 3.Proč.
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
MARKETINGOVÝ MIX.
Důvody vstupu na zahraniční trhy
KREATIVNĚ ORIENTOVANÁ PÉČE O KLÍČOVÉHO ZÁKAZNÍKA- NOVÁ FIREMNÍ STRATEGIE.
Preferenční kritéria při nákupu potravin Preferential factors affecting food purchases.
Řízení finančních rizik Jan Vlachý Vlachý, J.: Řízení finančních rizik; Eupress, Praha, 2006.
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
Teorie vzdělávání dospělých
Nákupní rozhodování.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Tržní prostředí.
Alena Klapalová MANAGEMENT KVALITY Alena Klapalová
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Kupní chování a EU.
Chování kupujících  Chování kupujících je složitý proces, který ovlivňuje řada vnitřních i vnějších činitelů a marketingový odborníci mohou znalost.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Základy marketingu šestá přednáška Ing. Nina Kudláčková, Ph.D.
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Alena Klapalová MANAGEMENT KVALITY Alena Klapalová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
MARKETING Přednáška P
Rozhodování jako manažerská funkce
Vnější a vnitřní kontrola
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
MARKETING 2.
Název: Marketing – podnikoví zákazníci Autor: Ing.Jan Štěpka
Teorie vzdělávání dospělých
Zákazníci, návštěvníci, trhy, segmentace
Nákupní chování. Nákupní chování Typy kupujících individuální kupující – sám rozhoduje o nákupu, snaží se uspokojit vlastní přání a potřeby.
Kupní a spotřební chování zákazníků a spotřebitelů a EU
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.09
OBCHODNÍ ČINNOST A JEJÍ PSYCHOLOGICKÁ HLEDISKA
Kupní a spotřební chování zákazníků a spotřebitelů a EU
MARKETING Přednáška P
Transkript prezentace:

Spotřebitelské chování PhDr.Ing.Jaroslava Dědková, Ph.D.

Člověk v roli zákazníka Motto: Snaha přimět spotřebitele, aby jednal proti své vůli, je ztráta času. (Jerome E. McCarthy)

Přednášky 1. Termín spotřebitel, zákazník, definice, vývoj 2. Kulturní rámec spotřebního chování, 3. Sociální okolí, sociální třída, referenční skupiny 4. Rodina, netradiční ŽCR, děti jako spotřebitelé 5. Rozhodovací proces, pravidla rozhodování 6. Psychika a spotřební chování, vnímání, učení 7. Motivace, osobnost 8. Spotřebitelská segmentace, spotřebitelská typologie 9. Předtermín

Cvičení 1.Úvodní cvičení, zadání semestrální práce – zadání podmínek pro splnění zápočtu. 2. Kulturní odlišnosti 3. Případové studie 4. Právní ochrana (popř.příp.studie) 5. Značení, symboly, chování rodiny 6. Vlastní nákupní chování- exkurze 7.Řešení případové studie,obhajoby sem.prací 8. Prezentace semestrálních prací, zápočty

Doporučená literatura Koudelka, J.: Spotřební chování a marketing, Grada 1997, 1.vydání, ISBN 80-7169-372-3 Bártová, H., Koudelka, J.: Kapitoly k chování spotřebitele a výzkumu trhu,1.vydání.Praha VŠE 1994, ISBN 80-7079-460-7 Douchová, J., Komárková, R., Vysekalová, J.: Základy psychologie trhu, 1. Vydání. Jinočany: H&H 1993, ISBN 80-85787-22-9 Antonides,G., Van Raaij, W.F.- Consumer Behaviour – A European Perspective, 1998, 0- 471-97513-3 Dědková,J.Spotřebitelské chování pro kombinované studium, TUL, 2011, ISBN 978-80-7372-713-0

Schiffman L.G, Kanuk, L.L.: Nákupní chování, Computer Press, Brno, 2004,ISBN 80-251- 0094-4 Veber a kol. Řízení jakosti a ochrana spotřebitele, GradaPublishing, Praha,2002, ISBN 80-247-0194-4 Časopisy: Zboží  prodej, D Test www:spotrebitel.cz http://www.spotrebitele.info/ http://multiedu.tul.cz

Změny v podnikatelském prostředí 1/Spotřebitelé mají větší moc než kdykoliv předtím 2/Spotřebitelé mají přístup k více informacím než kdykoliv předtím 3/Obchodníci nabízejí více služeb a výrobků než kdykoliv předtím 4/Podnikatelé mohou rychleji a snadněji shromáždit více informací o spotřebitelích

Trendy spotřebitelů v tomto roce Náhodná velkorysost Pandemie slev a akcí Symboly on-line statusu Bohatství ve zdraví Vzrůstající velkorysost Ekologicky a méně Vlastnit méně

Definice Nákupního chování: „Termín nákupní chování je definován jako chování, kterým se spotřebitelé projevují při hledání, nakupování, užívání, hodnocení a nakládání s výrobky a službami, od nichž očekávají uspokojení svých potřeb.“

Spotřebitel: obecnější pojem – zahrnuje veškerou spotřebu, to znamená i spotřebu předmětů a služeb, které člověk sám nenakupuje. (Dítě hned po narození). Zákazník: užší pojem – jen ten, kdo objednává, informuje se, nakupuje a platí. Člověk je zákazníkem, až ve chvíli kdy nakupuje.

Užší definice spotřebitelského chování „Spotřebitelské chování znamená chování lidí – konečných spotřebitelů, jež se vztahuje k získávání, užívání a odkládání spotřebních výrobků-produktů.“

Přístupy ke spotřebitelskému chování Psychologické – vazby mezi psychikou spotřebitele a jeho chováním - behaviorální přístup – reakce spotřebitele na vnější podněty - zkoumání černé skříňky – snaha proniknout k důvodům reakcí

Sociologické – sledují jak lidé spotřebně jednají v různých sociálních situacích, do jakých soc. skupin spotřebitel patří (ale i nepatří) Ekonomické – výsledek racionálních úvah spotřebitele (na základě ceny, příjmů, užitků)

Co rozumíme spotřebním chování Podněty (marketingové podněty okolí) Spotřební predispozice Kupní rozhodovací proces Důsledky reakce Reakce (nákup nebo odmítnutí)

Studium zaměřené na spotřebitelské chování hledá odpovědi na otázky: 1.Jak se lidé rozhodují při koupi? 2.Co je důležité pro výběr daného zboží? 3.Jaké vlastnosti výrobku jsou preferovány a proč? 4.Které motivy spolurozhodují o koupi? 5.Které postoje jsou pro výběr zboží rozhodující?

Faktory ovlivňující chování spotřebitele Osobní charakteristiky Charakteristiky zboží Chování Marketingová spotřebitele strategie Vnější vlivy Spotřební situace

Spotřebitelské chování jednoduché důležité, složité první opakované svobodné omezené individuální skupinové emocionální racionální

Modely spotřebitelského chování Marshalovský model – vychází z racionálního rozhodování spotřebitele. Předpokládá se, že spotřebitel má plnou informaci o užitečnosti jednotlivých výrobků a rozpočet rozděluje zcela v souladu s principem maximalizace užitku.

Referenční modely Tyto modely zdůrazňují zájmy jednotlivých stran (sociálního okolí) Pracují s pojmy nápodoba, vzor, prestiž, sociální učení, sociální trest Nazývány Veblenovými modely

S-R (S-O-R) model model odvozený od behavioristické psychologické teorie. - předpokládá, že chování je odrazem vnějších podnětů (stimulů), které jsou v psychice člověka přeměněny na chování (response – R) - připouští úlohu psychiky

Kognitivní učení Opírá se o úlohu vnímání a o psychické jevy. Spotřebitel vnímá výrobek jako celek, nevnímá jej jako souhrn jednotlivých částí. (vnímání informací, vůně)

Podmiňování Klasické – spojuje efekt se signálem Operantní- spotřební aktivitu spojuje s jejím efektem. Všímá si interferencí (dvě látky se vzájemně ovlivňují- dva reklamní spoty za sebou) Učení probíhá jako kognitivní proces i jako podmiňování

Motivační modely – Freudovské modely Vychází z analýzy motivačních struktur člověka jako hybných sil, které člověka orientují, aktivizují k chování i k vnitřnímu prožitku kupních a spotřebních činností (teorie ledovce 9/10 motivů pod hladinou vědomí a jen 1/10 nad hladinou vědomí) Roli hrají symboly, s nimiž je výrobek spojován

Běžné modely Homo oeconomicus- striktní racionalita Pasivní spotřebitel-emocionálně ovlivnitelný, manipulovatelný Spotřebitel jako sociální tvor- následují referenční skupiny Psychoanalytický – neuvědomuje si důvody svého chování (motivy) Kognitivní spotřebitel- vliv kognitivních procesů Spotřebitel jako semiotický tvor- potřeba komunikace pomocí znaků

Hauptův model Představuje komplexní pojetí spotřebního chování Chování je syntéza minulosti a budoucnosti, zaměřuje se na kvalitativní výzkum Konfrontace prožitého a očekávaného se úzce váže k typologii osobnosti

Modely reakce Modely učení varianty jsou od sebe odlišeny, roli hrají znalosti, zájmy a přesvědčení Disonanční modely – spotřebitel se rozhodne podle jiné autority Modely Low-Involvement – nízký prožitek diferencí mezi variantami, málo prožívané varianty – vysoká úloha znalostí

Shethova koncepce klasifikace spotřebního chování Aplikace do výzkumu trhu Koncepty adspektivní (pozorované, odezírané) - operační výzkum, experiment, simulace Koncepty ultraspektivní (hledají podstatu pozorovaného jevu)

Model optimální stimulace Vychází ze vzájemného působení vnějších a vnitřních sil v rozhodovacím poli spotřebitele (vnitřní –potřeby, znalosti,vnímání vnější- sociální tlaky)

Model hedonistické stimulace Sleduje ve spotřebě tvorbu pocitové bohatosti, fantazie, emocionálních prožitků (automobil, LEGO, kamery, odívání)

Vnímaná rizika rozhodnutí Rozhodnutí je závislé na míře rizika a charakteru osobnosti Cowen rozlišuje rizika: Finanční,výrazové, fyzikální, sociální, psychologické, časové, příležitosti