FINANČNÍ GRAMOTNOST Tak tedy za kolik REKLAMA a SLEVY
REKLAMA jakákoliv placená i neplacená forma REKLAMA A SLEVY REKLAMA jakákoliv placená i neplacená forma propagace výrobku, služby, společnosti, obchodní značky nebo myšlenky původ slova - z latiny „reklamare“ = znovu křičet cíle: získat nové zákazníky posílit věrnost stávajících zákazníků zvýšit odbyt výrobku, zvýšit poptávku zlepšit pověst firmy 2
Kde se setkáváme s reklamou REKLAMA A SLEVY Kde se setkáváme s reklamou televize, rádio internet inzeráty v tisku letáky v poštovních schránkách letáky rozdávané na ulicích vývěsní štíty, stojany, plakáty a billboardy názvy sportovních akcí, soutěží, klubů nápisy na sportovištích reklama na autech, na autobusech chodící reklama reklama vlečená letadlem propagační předměty (trička, propisky s logem,…) reklamní telefonáty (telemarketing) předváděcí akce http://www.mediaguru.cz/typy-medii/ 3
Výhody reklamy pro prodávajícího informování o nabídce REKLAMA A SLEVY Výhody reklamy pro prodávajícího informování o nabídce přilákání pozornosti zákazníků Nevýhody reklamy pro prodávajícího stojí peníze 4
Výhody reklamy pro kupujícího informace o nabídce REKLAMA A SLEVY Výhody reklamy pro kupujícího informace o nabídce Nevýhody reklamy pro kupujícího koupí si výrobek, který nechtěl a který nepotřebuje cena výrobku je vyšší, protože zahrnuje náklady na reklamu 5
Proč firmy sponzorují akce: (charitativní, kulturní, sportovní,…) REKLAMA A SLEVY Proč firmy sponzorují akce: (charitativní, kulturní, sportovní,…) - osobní zájem vlastníka firmy - zlepšení image firmy 6
Nátlak v reklamě vyvolání pocitu výjimečnosti „Zvláštní nabídka!“ REKLAMA A SLEVY Nátlak v reklamě vyvolání pocitu výjimečnosti „Zvláštní nabídka!“ „Jinde to neseženete!“ „Pouze u nás!“ „Akce!“ „Ušetříte!“ „Novinka!“ „Likvidace zásob!“ „Poprvé v ČR!“ „Mimořádná nabídka!“ http://www.denik.cz/z_domova/podvodni-prodejci-poradaji-hony-na-seniory20111103.html 7
Nátlak v reklamě časový nátlak „Pouze dnes!“ REKLAMA A SLEVY Nátlak v reklamě časový nátlak „Pouze dnes!“ „Nabídka se nebude opakovat!“ „Do vyprodání!“ „Nezmeškejte!“ „Zavolejte ihned!“ „Poslední kusy skladem!“ http://www.denik.cz/z_domova/podvodni-prodejci-poradaji-hony-na-seniory20111103.html 8
Nátlak v reklamě útok na city „Dobrá máma“ „Tady jsem správně!“ REKLAMA A SLEVY Nátlak v reklamě útok na city „Dobrá máma“ „Tady jsem správně!“ „Pro dokonalou domácnost!“ „Pro vaši rodinu to nejlepší!“ „Udělejte radost svým blízkým!“ „Ideální dárek!“ „Výtěžek jde na děti v …!“ „Udělejte něco pro své zdraví!“ obrázky dětí, krásných mladých lidí http://www.denik.cz/z_domova/podvodni-prodejci-poradaji-hony-na-seniory20111103.html 9
Nátlak v reklamě probouzení sexuálního zájmu REKLAMA A SLEVY Nátlak v reklamě probouzení sexuálního zájmu obrázky se spoře oděnými ženami http://www.denik.cz/z_domova/podvodni-prodejci-poradaji-hony-na-seniory20111103.html 10
Nátlak v reklamě vyvolání pocitu, že výrobek je ověřený „Náš tip!“ REKLAMA A SLEVY Nátlak v reklamě vyvolání pocitu, že výrobek je ověřený „Náš tip!“ „Doporučujeme!“ „Zákazníci doporučují!“ „Znáte z TV!“ „Ověřená kvalita!“ „Správná volba!“ „Doporučeno lékaři!“ „Nech to na profících!“ http://www.denik.cz/z_domova/podvodni-prodejci-poradaji-hony-na-seniory20111103.html 11
Nátlak v reklamě přehnaná tvrzení nesprávné nebo neúplné informace REKLAMA A SLEVY Nátlak v reklamě přehnaná tvrzení nesprávné nebo neúplné informace „Žádné náklady na provoz!“ „Způsobí, že zhubnete!“ „Silný motor!“ „Nejlepší kvalita!“ „Už nikdy nebudete muset…“ „Nestojí skoro nic!“ „Sleva až 70%!“ (u většiny zboží je třeba jen 10%) uvedena cena bez DPH skutečné vlastnosti malým písmem nebo chybí úplně http://www.denik.cz/z_domova/podvodni-prodejci-poradaji-hony-na-seniory20111103.html 12
Nátlak v reklamě rozhodování podle většiny REKLAMA A SLEVY Nátlak v reklamě rozhodování podle většiny „8 z 10 žen používá a jsou spokojeny!“ „Všichni to mají!“ „Nejžádanější na trhu!“ „Velmi oblíbené!“ http://www.denik.cz/z_domova/podvodni-prodejci-poradaji-hony-na-seniory20111103.html 13
Nátlak v reklamě vyvolání pocitu vděčnosti „Speciálně pro vás!“ REKLAMA A SLEVY Nátlak v reklamě vyvolání pocitu vděčnosti „Speciálně pro vás!“ dárky pro zákazníky „Tričko zdarma!“ „Bazén zdarma!“ „Oběd zdarma!“ http://www.denik.cz/z_domova/podvodni-prodejci-poradaji-hony-na-seniory20111103.html 14
Nátlak v reklamě cíleně odpudivá nebo šokující reklama REKLAMA A SLEVY Nátlak v reklamě cíleně odpudivá nebo šokující reklama nelíbí se nám, leze nám na nervy, proto si ji zapamatujeme http://www.denik.cz/z_domova/podvodni-prodejci-poradaji-hony-na-seniory20111103.html 15
KUPTE! Nátlak v reklamě opakování informace stále dokola REKLAMA A SLEVY Nátlak v reklamě opakování informace stále dokola KUPTE! http://www.denik.cz/z_domova/podvodni-prodejci-poradaji-hony-na-seniory20111103.html 16
klamavá reklama tvrdí, že bez koupě zboží REKLAMA A SLEVY klamavá reklama tvrdí, že bez koupě zboží můžete utrpět vážnou újmu vy nebo vaše děti proklamuje vlastnosti, které výrobek nemá pravdivé údaje jsou uvedeny zavádějícím způsobem neuvedeny důležité údaje reálné složení výrobku neodpovídá složení uvedenému na obalu vyobrazení neodpovídá skutečným vlastnostem výrobku na obrázku jsou celé jahody, v jogurtu malé kousíčky na obrázku je výhled na moře, ve smlouvě to není http://www.denik.cz/z_domova/podvodni-prodejci-poradaji-hony-na-seniory20111103.html 17
SLEVA pro obchodníka je sleva VŽDY výhodná REKLAMA A SLEVY SLEVA pro obchodníka je sleva VŽDY výhodná prodej zboží, o které je malý zájem přilákání zákazníků – koupí si pak i nezlevněné zboží a bude se vracet znovu posezónní slevy – vyprodání staré kolekce obr. 1: http://morguefile.com/archive/display/3059 obr. 1 18
vyvolání dojmu, že zboží se dříve prodávalo za vyšší cenu REKLAMA A SLEVY FALEŠNÁ SLEVA vyvolání dojmu, že zboží se dříve prodávalo za vyšší cenu prodej zboží se skrytou vadou 19
sleva při nákupu většího množství zboží zákazníci si koupí víc zboží REKLAMA A SLEVY MNOŽSTEVNÍ SLEVA sleva při nákupu většího množství zboží zákazníci si koupí víc zboží 20
časově omezená možnost koupit za nižší cenu REKLAMA A SLEVY AKČNÍ NABÍDKA časově omezená možnost koupit za nižší cenu obchodu si všimnou noví zákazníci zvýší se prodej zboží, kde sleva není 21
obchodník má menší skladovací náklady REKLAMA A SLEVY FIRST MINUTE nákup v předstihu obchodník má menší skladovací náklady obchodník získá představu o poptávce získané peníze může uložit nebo investovat zájezdy vstupenky byty před dokončením výstavby 22
nákup na poslední chvíli obchodník se zbaví zboží, REKLAMA A SLEVY LAST MINUTE nákup na poslední chvíli obchodník se zbaví zboží, které by bylo brzy zcela neprodejné zájezdy vstupenky 23
SLEVA KRÁTCE PŘED KONCEM DOBY TRVANLIVOSTI obchodník se zbaví zboží, REKLAMA A SLEVY SLEVA KRÁTCE PŘED KONCEM DOBY TRVANLIVOSTI obchodník se zbaví zboží, které by bylo brzy neprodejné potraviny 24
snížení ceny z důvodu konce období, kdy je poptávka největší oděvy REKLAMA A SLEVY SEZONNÍ SLEVA snížení ceny z důvodu konce období, kdy je poptávka největší oděvy sportovní vybavení (lyže, stany) 25
snížení ceny z důvodu přiznané vady zboží REKLAMA A SLEVY SLEVA VADNÉHO ZBOŽÍ snížení ceny z důvodu přiznané vady zboží bez slevy by zákazníci zboží nekoupili např. vzhledová vada 26
Zdroj: Autor: REKLAMA A SLEVY Použité obrázky: SKOŘEPA, Michal; SKOŘEPOVÁ, Eva. Finanční a ekonomická gramotnost pro základní školy a víceletá gymnázia: Manuál pro učitele. Praha: Scientia, 2008. 197 s. Autor: Mgr. Pavel Papežík, vytvořeno v září 2012, určeno pro 9. ročník ZŠ, předmět Finanční gramotnost, vzdělávací oblast Člověk a společnost, vzdělávací obor Výchova k občanství, tematický okruh Stát a hospodářství. Použité obrázky: obr. 1: http://morguefile.com/archive/display/3059