Posloupnosti a jejich vlastnosti (4.část)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pojem FUNKCE v matematice
Advertisements

Přednáška 10 Určitý integrál
EU-8-58 – DERIVACE FUNKCE XIV
Komplexní čísla. Komplexní číslo je uspořádaná dvojice [x, y], kde číslo x představuje reálnou část a číslo y imaginární část. Pokud je reálná část nulová,
Geometrická posloupnost (Orientační test ) VY_32_INOVACE_22-16  Test obsahuje pět úloh.  U každé úlohy je aspoň jedna odpověď správná.  Na každou úlohu.
F U N K C E II Funkce 5 Mocninná funkce 3 Čihák Plzeň 2013, 2014.
Limita posloupnosti (Orientační test )
Základy infinitezimálního počtu
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Funkce Vlastnosti funkcí.
ARITMETICKÁ POSLOUPNOST I
Funkce.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_106.
Geometrická posloupnost (3.část)
Posloupnosti a jejich vlastnosti (Orientační test )
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_114.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_743.
Limita posloupnosti (3.část)
Exponenciální a logaritmické funkce a rovnice
Funkce Funkce f reálné proměnné x je předpis, který každému x e R přiřadí nejvíc jedno y e R tak, že y = f(x) Definiční obor funkce D je množina všech.
Výpočet kořenů kvadratické rovnice
3. Přednáška posloupnosti
Posloupnosti a jejich vlastnosti (3.část)
Procvičování vlastnosti kvadratické funkce. Určete vlastnosti funkcí z minulého procvičování.
Posloupnosti a jejich vlastnosti (2.část)
vlastnosti lineární funkce
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Logaritmické funkce Michal Vlček T4.C.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Aritmetická posloupnost (Orientační test ) VY_32_INOVACE_22-12  Test obsahuje pět úloh.  U každé úlohy je aspoň jedna odpověď správná.  Na každou úlohu.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Čihák Plzeň 2013, 2014 Funkce 4 Mocninná funkce 2.
Definice, věta, důkaz.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_87.
Limita posloupnosti (2.část) VY_32_INOVACE_
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_751.
Komplexní čísla - 3  Zobrazení komplexních čísel  Základní pojmy VY_32_INOVACE_20-03.
Číselné posloupnosti.
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
GEOMETRICKÁ POSLOUPNOST Mgr. Hana Križanová Střední škola, Havířov-Šumbark, Sýkorova 1/613, příspěvková organizace Tento výukový materiál byl zpracován.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_744.
LINEÁRNÍ NEROVNICE, SOUSTAVY LINEÁRNÍCH NEROVNIC O JEDNÉ NEZNÁMÉ
Geometrická posloupnost (1.část)
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Aritmetická posloupnost (3.část)
Geometrická posloupnost (2.část)
VY_32_INOVACE_22-01 Posloupnosti.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_08A8 AutorRNDr. Marcela Kepáková Období vytvořeníZáří 2012.
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
Limita posloupnosti (1.část)
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
POSLOUPNOST Mgr.Zdeňka Hudcová TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR.
Exponenciální funkce VY_34_INOVACE Matematika, č.přílohy
Aritmetická posloupnost
Funkce, funkční závislosti Lineární funkce. Obsah: Definice funkce Grafické znázornění funkce Konstantní funkce Lineární funkce Vlastnosti lineárních.
Matematický milionář Foto: autor Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Funkce a jejich vlastnosti
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
Funkce a jejich vlastnosti
Výuka matematiky v 21. století na středních školách technického směru
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Transkript prezentace:

Posloupnosti a jejich vlastnosti (4.část) VY_32_INOVACE_ 22-05 Posloupnosti a jejich vlastnosti (4.část)

Nyní si získané poznatky ověřte na krátkém testu. (Časový rozsah celého testu jsou 3 minuty.) (Test ve formátu *.ppt nebo *.pdf )

Kontrola výsledků domácího úkolu Pro která reálná čísla x je posloupnost rostoucí, klesající? Řešení: a) Má-li být posloupnost rostoucí, pak platí: b) Analogicky pro posloupnost klesající:

Omezené posloupnosti Úloha Znázorněme graficky několik prvních členů posloupnosti: Stanovme hypotézu, zda je tato posloupnost omezená shora či zdola. Tuto hypotézu dokažme.

Řešení úlohy Grafické znázornění posloupnosti Hypotéza: Posloupnost je omezená zdola (d = 1) a zároveň je omezená shora (h = 2). Dokážeme, že 10 d = 1 h = 2 1 2 3 4 5 n an

Důkaz: Máme dokázat, že Závěr: Protože oba dva získané výroky jsou pravdivé, je posloupnost omezená shora i zdola. Říkáme, že je omezená.

Grafické znázornění posloupnosti Hypotéza: Posloupnost je omezená shora (h = 3,5) . Dokážeme, že Důkaz provedeme podobně jako v předchozím případě. 1 2 3 4 n 3,5 an -4 h = 3,5

Závěr: Posloupnost je omezená shora. Důkaz: Máme dokázat, že Protože n je přirozené číslo, vyhovují dané nerovnici všechna přirozená čísla (výrok pravdivý, hypotéza platí). Závěr: Posloupnost je omezená shora. –1 1

c) Grafické znázornění posloupnosti Posloupnost není omezená (ani shora, ani zdola). 1 2 3 4 n an -3 -1

Definice Posloupnost se nazývá omezená shora, právě když existuje takové reálné číslo h, že pro všechna přirozená čísla n platí, že . Posloupnost se nazývá omezená zdola, právě když existuje takové reálné číslo d, že pro všechna přirozená čísla n platí, že . Posloupnost se nazývá omezená, právě když je současně omezená shora i zdola.

Samostatná práce Znázorněte graficky několik prvních členů posloupnosti , kde Rozhodněte, zda je tato posloupnost rostoucí (klesající), omezená (omezená shora, omezená zdola). Svá tvrzení dokažte.

Kontrola výsledků samostatné práce Posloupnost je rostoucí. Platí, že Závěr: Výrok pravdivý, posloupnost je rostoucí. Posloupnost je omezená, platí, že Závěr: Úpravou této nerovnice dostaneme pravdivé výroky, posloupnost je tedy omezená.

Domácí úkol Znázorněte graficky několik prvních členů posloupnosti , kde . Rozhodněte, zda je tato posloupnost rostoucí (klesající), omezená (omezená shora, omezená zdola). Svá tvrzení dokažte.

POSLOUPNOSTI A JEJICH VLASTNOSTI Upozornění Další úlohy na téma POSLOUPNOSTI A JEJICH VLASTNOSTI naleznete zde.

Autor DUM: RNDr. Ivana Janů Autor příkladů a grafů: RNDr. Ivana Janů Děkuji za pozornost. Autor DUM: RNDr. Ivana Janů Autor příkladů a grafů: RNDr. Ivana Janů