Různé styly a přístupy k vedení výcvikové a psychoterapeutické skupiny

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EFT – na emoce zaměřená terapie
Advertisements

Návraty po mateřské/rodičovské dovolené na trh práce
5. Abrahám věří, že mu Hospodin splní slib - bude mít potomka.
Život je jako cesta vlakem…
Úvodní konference projektu Úvodní konference projektu.
Pro někoho něco znamenáš
Dva teoretické zdroje psychoterapie Psychologie osobnosti a mezilidských vztahů Psychologie mezilidského komunikačního působení Které osobnostní a vztahové.
Oddělení vzdělávání trenérů FAČR. Motto Dovolte sobě i druhým se cítit dobře.
Ponoř se do modra ….
Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?. L5 ex 3: my a já 1. Včera nám představil tu dívku.
11. Jakub lstí dostává prvorozenecké požehnání
Já vím.... Já vím... Vím, že láska může bolet i hřát, chci se s tím ale prát Vím, že láska může bolet i hřát, chci se s tím ale prát. Ty jsi neřekl,
Není člověk ten, který by se líbil lidem všem…
Citáty o lásce a bolesti.
Ahoj všichni, jen vám chci říci, věřte či nevěřte, splnilo se mi přání, které jsem měl, a znám další lidi, kterým se to též splnilo, takže nic neztratíte.
PSYCHICKÉ STAVY.
Vlivy skupinové terapie SUR na rodinná či partnerská témata  Skupinová terapie může být předskokanem pro rodinnou či párovou terapii  Skupinová terapie.
Pro tebe Někdo na tomto světě tě miluje tak moc, že by pro tebe zemřel.             
Skuteční přátelé jsou vše co v životě máš!
Psychologie sportu stolního tenisu a tenisu obzvlášť Vojtěch Kaplan O4A.
Čtěte pomalu a tiše!  .
Problematika supervize pracovníků v sociálních službách
Děkuji... Děkuji... Děkuji... Děkuji... Děkuji....
Hoaxy? Neboli jak se budí panika…… Kateřina Procházková.
Všichni jistě víte, že jsem měl nedávno zdravotní problémy. Můj lékař mi po řadě vyšetření teprve nedávno stanovil diagnózu: DPPVV.
Empatie. Vcítění je složitý vnitřní proces skládající se z následujících složek:  Jsem připraven/a vžít se do situace svého protějšku. (Jak se ti v této.
On Cítil jsi někdy touhu, udělat něco příjemného pro někoho, koho máš rád?
Sociální práce s rodinou 3
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí
Konflikty uvnitř interdisciplinárního týmu Proč vznikají a co se s nimi dá dělat Mgr. Radka Alexandrová Psycholožka DLBsH Rajhrad.
Jak efektivně komunikovat s klientem?
Cyberbullying Neboli kyberšikana.
JEN PRO TEBE.
Člověk v obtížných životních situacích Úvodní přednáška o krizích a jejích souvislostech.
Nenásilná komunikace Anastasia Vdovina. Nenásilná komunikace pomáhá vytvářet tolerantní, empatické a upřímné mezilidské vztahy Autorem Nenásilné komunikace.
Dopis od Boha.
Jen tak, pro radost, Ti posílám jednu malou vločku
Je zajímavé sledovat, jestli to pošleš zpět
Okamžik Aus dem portugiesischen übersetzt
Rozvoj a vedení týmu.
TVARY PODMIŇOVACÍHO ZPŮSOBU
Scházíš mi lásko .... Scházíš mi lásko ...
SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy
Já a Ája. Jméno: Ája Barva: Ryzák Plemeno: ČT Datum nar.: Otec: North Star Matka: Jasná.
Eva Kaňáková, Casiopea, s.r.o Jak efektivně vést porady Eva Kaňáková, Casiopea, s.r.o. Mobil
Plánování hodiny pozpátku Text: Ivan Klíma, Jak daleko je slunce Příprava hodiny literární výchovy pro žáky 4. a 5. ročníku ZŠ A. Studentka vyhledá text.
Vůdcovství Doc. PhDr. Jan Neuman, CSc. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
ANOTACE Objasnit žákům pojem krátkodobý a dlouhodobý cíl, seznámit je s vytyčováním svých cílů a s využitím pozitivních vzorů. Výukový materiál.
Profesionální rozvoj a další vzdělávání učitelů Reflexe v práci učitele.
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
Sebevědomí Zdravé sebevědomí je základem zdravého a plnohodnotného života Zdravé sebevědomí je základem zdravého a plnohodnotného života Sebevědomí staví.
Teorie a metodika výchovy Lekce 4: Pedagogika volného času a zážitková pedagogika Mgr. Katřina Lojdová
Konflikty a komunikace v mezilidských vztazích Iva Štětovská Katedra psychologie FF UK
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
P s y c h o t e r a p i e Psychoterapie = léčba psychologickými prostředky, tj. ovlivňováním pacientova prožívání a počínání významovou stránkou jeho interakce.
Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová
Umění ptát se Jitka Navrátilová, Ph.D
Čím bych chtěl být až, vyrostu?
DRAMATURGIE TEAMBUILDINGOVÝCH PROGRAMŮ (seminář)
Čím chci být, až vyrostu Tomáš Fryčka.
Pro někoho něco znamenáš
Skuteční přátelé jsou vše co v životě máš!
Jejich přijímání a vyjádření
Reflexe v procesu učení
Otázky pro průběžnou práci
Volnočasová pedagogika
On.
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

Různé styly a přístupy k vedení výcvikové a psychoterapeutické skupiny

Terapeutické faktory v různých typech práce se skupinou (Yalom, 2000) Často je rozdíl ve vnímání důležitých terapeutických faktorů mezi terapeutem a klientem (klienty) Pokud je tento rozdíl přiměřený, může být zdrojem „pozitivní tenze“ či dynamiky, pokud je příliš velký, zvyšuje odpor klientů, zvyšuje rozhořčení terapeutů a jejich beznaděj či odvahu Důraz: na soulad pojetí skupiny (a převažující terapeutické faktory a kontrakty klientů)

Terapeutické faktory v různých fázích práce se skupinou (a) Úvod: dodávání naděje, vedení a univerzalita (pro klienta: přežití, hranice, udržení motivace) základní důvěra hledání podobností mezi členy skupiny vzájemná podpora členů skupiny (altruismus), dávání rad, naslouchání, pochopení (b) katarze, korektivní rekapitulace primární rodiny

Terapeutické faktory mimo skupinu Klienti někdy dělají největší změny, aniž by dělali to, co se zdá terapeuticky nejvhodnější – terapeut a skupina nemusejí dělat všechnu práci Mít za cíl „rekonstrukci osobnosti“ je domýšlivé a příliš ambiciózní Tzv. „adaptivní spirála“ - jedna přínosná změna může plodit další (opak začarovaného kruhu) Skupina bezděčně motivuje adaptivní mechanismy a „rozetnutí bludného kruhu“ Příklad: chronický konflikt s partnerem a následná krizová situace (např. rozvod) Musíme „překousnout“, že úspěšní členové nepřipisují svoji změnu skupině, ale sobě.

Osobnostní rozdíly a skupinová psychoterapie Aktivita – pasivita Stabilita – labilita Self- proměnné

Skupina a práce „tady a teď“ Zážitková vrstva - vzájemné pocity mezi členy skupiny Objasňování procesu Otázky na proces: Jak ? Proč Str. 166 - 170

Skupina a práce „tady a teď“ Zaměření na proces je zdroj síly skupiny, v tom je jejich specifikum, které je částečně odlišuje od běžného života V běžném životě má zaměření na proces často „negativní konotaci“ (kritika gest, stylu řeči, zvyků, atd) Miles: zaměření na proces připomíná starou dětskou úzkost spojenou s vychováváním, je vnímáno jako kritické a kontrolující, není to norma o tom mluvit, nebezpečná vtíravost provokuje úzkost, hodnocení procesu „podkopává autoritu“. Čím strnulejší je mocenská struktura nějaké skupiny (organizace, tím více opatření je namířeno proti analýze procesu)

Skupina a práce „tady a teď“ Úkoly vedoucího Fáze –aktivace – od vnějších témat k osobním vztahům Objasňování vztahů – to je těžké mezi členy skupiny, když to dělá někdo jiný než vedoucí, je podezřelý Pozorující účastník Důležité: proces tady a teď je a není ahistorický – vracíme se k minulosti, ale ne proto, abychom se jí primárně zabývali, ale proto, abychom pochopili přítomnost mezi zážitkem tady a teď a jeho popisem není ostrá hranice

Techniky aktivace „tady a teď“ Myslet v teď a tady - vztahování k přítomnost (jaký to má vztah k tomu, „co se tu děje?“,“ „ten pocit zažíváš i tady?“ „všimnul sis reakce Honzy?, „mě se teď zdá“ Posun ob abstraktního k specifickému a od minulého k přítomnému „kdyby ses měl na někoho tady naštvat, kdo by to byl?“ (začal mluvit o tom, jak se naštval na partnerku) Lže: kdy jsi tady zalhal, manipuluje: kdy jsi ná zmanipuloval, neumí se vyhádřit – čeho se to tady týkalo…

Techniky aktivace „tady a teď“ Otázky na překonávání úvodního odporu: Kdybyste nebyl, co byste cítil Co bys byl, kdybys byl Co by stalo, kdyby Vás někdo pozval na rande Co by se stalo, kdybyste se někomu tady moc líbila Které moje vlastnosti se Ti líbí nejvíc a které nejméně „Jsi dobrý chlap“ lépe: jsi mi bližší člověk, když říkáš, co cítíš. Nejvzdálenější pro mě jsi, když analyzuješ VÝZNAM všeho, co ti tady kdo řekne

Techniky aktivace „tady a teď“ Mlčení Je tu dnes tolik informací, které by mohly být cenné, kdyby je někdo vynesl na povrch. Přemýšlím, jestli by každý neohl říci to, co zvažoval a nakonec to neřekl. A začnu já: chtěl jsem to mlčení pořerušit, abychom neztráceli čas, ale zároveň jsem byl naštvaný, protože jsem si říkal, že tím možná oslabuji možnosti někoho jiného. Tak jsem to neudělal a čekal, co se stane.

Techniky aktivace „tady a teď“ Reakce na mlčení: Jsem nervózní z té komunikace, ktyerá se odehrává mezi námi Jitko. To napětí a vztek, které cítím u sebe a vnímám ho i u tebe jsou mi nepříjemné. Moc ale nerozumím, proč se to děje a nevím, co s tím Ještě nám do konce skupiny zbývá půl hodiny .. Chtěl bych, abyste si představili jak okolo sedmé půjdete odtud domů. Jdete po cestě, co asi prožíváte, když si na dnešní skupinu vzpomenete?

Techniky aktivace „tady a teď“ Každá skupina tráví neproduktivní čas a mnoho poznámek terapeuta míří z různých důvodů do prázdna Důrazem na tady a teď přerušuje terapeut často souvislý běh vyprávění. To roztrpčuje, nemáme „skákat do řeči“a „přerušovat témata“ Otevřít to např: Jano, není to pro mě jednoduché, poslouchám Tě a vím, že je to pro Tebe tíživé téma a že Tě to bolí. Současně však cítím, že se ve mně děje něco rozporuplného. Vidím Milana, jak se několikrát pokus vstoupit do diskuze, ale nepovedlo se mu to, zdá se mi, že si toho nikdo nevšimnul a nevěnoval tomu pozornost. To tak dřív nebylo. Proč myslíš, že se to děje teď..