ÚVOD DO CHEMIE.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PROČ SE MÁME UČIT CHEMII?
Advertisements

ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavla Vojtková. Dostupné z OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost,financovaného.
SKLADOVÁNÍ A POUŽÍVÁNÍ CHEMIKÁLIÍ Chemie 8. ročník
VY_52_INOVACE_02/1/18_Chemie
TŘÍDĚNÍ CHEMICKÝCH PRVKŮ I. Chemie 8. ročník
ZÁKON ZACHOVÁNÍ HMOTNOSTI
FYZIKA VÝZNAM FYZIKY METODY FYZIKY.
STECHIOMETRICKÉ VÝPOČTY PŘÍKLADY Chemie 8. ročník
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
SLOŽENÍ LÁTEK Chemie 8. ročník
SVĚT KOLEM NÁS CHEMIE: přírodní věda, jejím cílem je zkoumat látky a jejich přeměny v jiné látky Alchymie – nevědecká chemie, stol, doplň cíle alchymistů:
Předmět studia chemie, historie
Periodický zákon a periodická soustava prvků
VY_52_INOVACE_02/1/24_Chemie
ALKANY Chemie 9. ročník VY_32_INOVACE_07.2/12
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 9. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 8. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
TEPLO A CHEMICKÉ REAKCE
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 9 Autor: Lenka Poláková
STECHIOMETRICKÉ VÝPOČTY Chemie 8. ročník
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Vlasta Havránková Název.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_187_Látky a tělesa AUTOR: Ing. Gavlas Miroslav ROČNÍK, DATUM:
LÁTKY A TĚLESA Chemie 8. ročník.
CHEMICKÉ POKUSY V LABORATOŘI
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavla Vojtková. Dostupné z OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost,financovaného.
Chemická reakce, chem. rovnice
VY_52_INOVACE_02/1/9_Chemie DRUH CHEMICKÉ VAZBY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bohdan Hladký ŠABLONA: V/2 – Inovace.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 9. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
ZDROJE ENERGIE Chemie 9. ročník
REAKTIVITA KOVŮ Chemie 9. ročník
Svět kolem nás.
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 26 Autor: Lenka Poláková
ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK SMĚSÍ Chemie 8. ročník
VY_32_INOVACE_07.2/18 ZÁKLADNÍ ŠKOLA JABLONEC NAD NISOU, 5. KVĚTNA 76, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DERIVÁTY UHLOVODÍKŮ Chemie 9. ročník.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Proč se učím chemii, časově tematický plán učiva
ROZTOKY Obr Obr. 2.
SOLI Chemie 9. ročník VY_32_INOVACE_07.3/20
CHEMIE KOLEM NÁS.
STAVBA LÁTEK Chemie 8. ročník
ZÍSKÁVÁNÍ KOVŮ Chemie 9. ročník
OSOBNOSTI ČÁSTICOVÉ SLOŽENÍ LÁTEK Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 283, zpracovala Marie Kupková.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Chemie = přírodní věda, zkoumá chem. látky, jejich vlastnosti, využití a přeměnu na látky nové má uplatnění ve všech oborech lidské činnosti, může působit.
VYUŽITÍ REDOXNÍCH REAKCÍ
Bezpečnost práce v chemii
ELEKTROLÝZA.
REDOXNÍ REAKCE Chemie 9. ročník
CHEMICKÁ REAKCE-PŘÍKLADY Chemie 8. ročník
Látky a tělesa Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Svět kolem nás. Tělesa a látky Všechny předměty, které kolem sebe pozorujeme, jsou fyzikální tělesa (stůl, židle, tabule, počítač, dům, automobil, Země,
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Svět kolem nás. Tělesa a látky Všechny předměty, které kolem sebe pozorujeme, jsou fyzikální tělesa (stůl, židle, tabule, počítač, dům, automobil, Země,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ F 04 TEMA: Chemie 8-Jak zkoumáme.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Látky a tělesa Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
VLASTNOSTI LÁTEK - OPAKOVÁNÍ
Chemie Aneb: Proč se ji učíme?!.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Lucie Tuhá Číslo
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
VY_32_INOVACE_C8-001 Název školy ZŠ Elementária s.r.o Adresa školy
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Vývoj a historie chemie
VLASTNOSTI LÁTEK - OPAKOVÁNÍ
Transkript prezentace:

ÚVOD DO CHEMIE

Chemie je přírodní věda, která zkoumá vlastnosti látek a jejich přeměny. Chemie studuje: složení a vnitřní stavbu látek chemické vlastnosti látek chemické děje a změny, při kterých dané látky vznikají nebo se rozkládají reakce látek za různých podmínek

Slovo chemie pochází z arabského al quemia = alchymie, která se začala rozvíjet od 4. století. Alchymisté se snažili přeměnit vodu nebo jiné kovy ve zlato a získat elixír mládí a kámen mudrců. Alchymie přinesla řadu vědeckých metod, postupů a laboratorních pomůcek. Na jejím základě vznikla v 17. století moderní chemie. Za prvního významného představitele je považován Robert Boyle, který definoval pojem prvek. V 18. století John Dalton vytvořil atomovou teorii.

Alchymista objevující fosfor Chemická aparatura v 17. století Obr. 1 Obr. 2

Ke zkoumání látek chemie využívá pozorování, měření a pokus. Pozorování je smyslové vnímání vzhledu, změn a chování látek. Pozorování je poznávání některých vlastností látek smyslovými orgány (zrakem, čichem, sluchem, hmatem). Pozorování je součástí pokusu.

Měřením zjišťujeme určité hodnoty chemické nebo fyzikální veličiny. Pokus = experiment je ověření teoretických úvah (hypotéz) o chování látek při chemických reakcích. Pokus je cílevědomé zjišťování chování látek za podmínek, které předem určíme (v laboratoři). Chemické pokusy musí být prováděny velmi pečlivě a bezpečně.

Při fyzikálním ději se nemění vlastnosti původní látky. Chemický děj probíhá při přeměně výchozí látky v jinou látku. Z původní látky vzniká látka jiná s odlišnými vlastnostmi. hoření lihu ředění octa Obr. 1 Při fyzikálním ději se nemění vlastnosti původní látky. tání sněhu řezání dřeva Obr. 2

Úkol – Urči, zda se jedná o děj chemický nebo fyzikální: Hoření lihu Tání sněhu Ředění octa Kysání mléka Tavení železa Výroba železa ze železné rudy Rezavění oceli Solení vozovek v zimě Schnutí vypraného prádla

Řešení – Urči, zda se jedná o děj chemický nebo fyzikální: Hoření lihu chemický Tání sněhu fyzikální Ředění octa Kysání mléka Tavení železa Výroba železa ze železné rudy Rezavění oceli Solení vozovek v zimě Schnutí vypraného prádla

Použité zdroje: BENEŠ, Pavel a kol.Základy praktické chemie pro 8. ročník základní školy. Praha:Fortuna,2003. ISBN 80-7168-879-7. Wikipedie, Internetová encyklopedie [online]. Praha, 2002 [cit. 2011-07-15]. Dostupné z WWW: <http://www.wikipedia.cz>. Snímek 1: Gymnasium Zitadelle der Stadt Jülich [online]. 2011 [cit. 2011-10-04]. Startseite Gymnasium Zitadelle. Dostupné z WWW: <http://www.gymzit.de/archiv/datapool/page/728/chemie.jpg>. Snímek 4: obrázek 1:Wikimedia Commons: [online]. 2011 [cit. 2011-10-03]. File:JosephWright-Alchemist.jpg – Wikimedia Commons:. Dostupné z WWW: <http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/97/JosephWright-Alchemist.jpg/422px-JosephWright-Alchemist.jpg>. Snímek 4: obrázek 2:Wikimedia Commons: [online]. 2011 [cit. 2011-10-03]. File:17th century Chemistry apparatus.PNG – Wikimedia Commons:. Dostupné z WWW: <http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/08/17th_century_Chemistry_apparatus.PNG>. Snímek 7: obrázek 1:Kuchyně.cz: [online]. 2011 [cit. 2011-10-03]. Škola flambování: „Zapalte“si večeři | Kuchyně.cz:. Dostupné z WWW: <http://cms.tvujdum.cz/userdata/images/38783flam1.jpg>. Snímek 7: obrázek 2:Www.ceskykutil.cz [online]. 2011 [cit. 2011-10-04]. Kozy (podpěry) na řezání dřeva - Zahradní nářadí - Magazín | Český kutil. Dostupné z WWW: <http://www.ceskykutil.cz/cache/thumbs/7/0/c/1e34d2a2a782625930558658d110db80596c4>.