ÚVOD DO CHEMIE
Chemie je přírodní věda, která zkoumá vlastnosti látek a jejich přeměny. Chemie studuje: složení a vnitřní stavbu látek chemické vlastnosti látek chemické děje a změny, při kterých dané látky vznikají nebo se rozkládají reakce látek za různých podmínek
Slovo chemie pochází z arabského al quemia = alchymie, která se začala rozvíjet od 4. století. Alchymisté se snažili přeměnit vodu nebo jiné kovy ve zlato a získat elixír mládí a kámen mudrců. Alchymie přinesla řadu vědeckých metod, postupů a laboratorních pomůcek. Na jejím základě vznikla v 17. století moderní chemie. Za prvního významného představitele je považován Robert Boyle, který definoval pojem prvek. V 18. století John Dalton vytvořil atomovou teorii.
Alchymista objevující fosfor Chemická aparatura v 17. století Obr. 1 Obr. 2
Ke zkoumání látek chemie využívá pozorování, měření a pokus. Pozorování je smyslové vnímání vzhledu, změn a chování látek. Pozorování je poznávání některých vlastností látek smyslovými orgány (zrakem, čichem, sluchem, hmatem). Pozorování je součástí pokusu.
Měřením zjišťujeme určité hodnoty chemické nebo fyzikální veličiny. Pokus = experiment je ověření teoretických úvah (hypotéz) o chování látek při chemických reakcích. Pokus je cílevědomé zjišťování chování látek za podmínek, které předem určíme (v laboratoři). Chemické pokusy musí být prováděny velmi pečlivě a bezpečně.
Při fyzikálním ději se nemění vlastnosti původní látky. Chemický děj probíhá při přeměně výchozí látky v jinou látku. Z původní látky vzniká látka jiná s odlišnými vlastnostmi. hoření lihu ředění octa Obr. 1 Při fyzikálním ději se nemění vlastnosti původní látky. tání sněhu řezání dřeva Obr. 2
Úkol – Urči, zda se jedná o děj chemický nebo fyzikální: Hoření lihu Tání sněhu Ředění octa Kysání mléka Tavení železa Výroba železa ze železné rudy Rezavění oceli Solení vozovek v zimě Schnutí vypraného prádla
Řešení – Urči, zda se jedná o děj chemický nebo fyzikální: Hoření lihu chemický Tání sněhu fyzikální Ředění octa Kysání mléka Tavení železa Výroba železa ze železné rudy Rezavění oceli Solení vozovek v zimě Schnutí vypraného prádla
Použité zdroje: BENEŠ, Pavel a kol.Základy praktické chemie pro 8. ročník základní školy. Praha:Fortuna,2003. ISBN 80-7168-879-7. Wikipedie, Internetová encyklopedie [online]. Praha, 2002 [cit. 2011-07-15]. Dostupné z WWW: <http://www.wikipedia.cz>. Snímek 1: Gymnasium Zitadelle der Stadt Jülich [online]. 2011 [cit. 2011-10-04]. Startseite Gymnasium Zitadelle. Dostupné z WWW: <http://www.gymzit.de/archiv/datapool/page/728/chemie.jpg>. Snímek 4: obrázek 1:Wikimedia Commons: [online]. 2011 [cit. 2011-10-03]. File:JosephWright-Alchemist.jpg – Wikimedia Commons:. Dostupné z WWW: <http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/97/JosephWright-Alchemist.jpg/422px-JosephWright-Alchemist.jpg>. Snímek 4: obrázek 2:Wikimedia Commons: [online]. 2011 [cit. 2011-10-03]. File:17th century Chemistry apparatus.PNG – Wikimedia Commons:. Dostupné z WWW: <http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/08/17th_century_Chemistry_apparatus.PNG>. Snímek 7: obrázek 1:Kuchyně.cz: [online]. 2011 [cit. 2011-10-03]. Škola flambování: „Zapalte“si večeři | Kuchyně.cz:. Dostupné z WWW: <http://cms.tvujdum.cz/userdata/images/38783flam1.jpg>. Snímek 7: obrázek 2:Www.ceskykutil.cz [online]. 2011 [cit. 2011-10-04]. Kozy (podpěry) na řezání dřeva - Zahradní nářadí - Magazín | Český kutil. Dostupné z WWW: <http://www.ceskykutil.cz/cache/thumbs/7/0/c/1e34d2a2a782625930558658d110db80596c4>.