Balanced Scorecard (vyvážený soubor měřítek)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Znalostní zázemí organizace
Advertisements

MARKETING A MANAGEMENT
Tvorba cen v maloobchodě
Balance Score Card (BSC) v řízení dodavatelských systémů
Analýza zdrojů a schopností organizace
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality Kaizen.
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
Strategie podniku v globálním světě
Koncepty měření a řízení výkonnosti podniku a jejich využití v praxi
2. téma: INOVACE, KVALITA A PRODUKTIVITA
Benchmarking Benchmarking je metoda řízení kvality, která zapojené
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Inovace výuky ve vazbě na požadavky Mezinárodních výukových standardů doc. Ing. Marie Pospíšilová,CSc. SVŠES.
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Jaromír Skorkovský ESF MU KAMI
Iniciace (zahájení projektu) Projektový management.
P3 - Marketingový plán „Jsou tři typy firem: ty, které předvídají, ty které reagují na podněty, a ty, které se diví tomu, co se stalo.“ Které jsou nejúspěšnější?
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_219.
VAŠE FIRMA JE LOĎ PLUJÍCÍ K VYTČENÉMU CÍLI, KTERÝM JE: n maximalizace tržní hodnoty firmy a n udržování platební schopnosti.
1 Kriteria hodnocení simulace – Balanced Scorecard (BSC) Toto metoda může být s úspěchem využita i pro stanovování cílů konkrétních projektů. Detailně.
Analýza vlastního podniku
úvod pojetí a obsah marketingu
MARKETING.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Prosperita organizace
Podnikatelský plán struktura plánu.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Cena má vliv na zisk, CF, konkurenceschopnost výrobce.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
1 NÁKLADOVÉ ÚČETNICTVÍ (MU_305). 2 Ing. Jaroslav Wagner, PhD. Katedra manažerského účetnictví Místnost: 285 NB KH: Pondělí 15,00 – 17,00 hod.
Zajištění dostupnosti produktu Informování zákazníka a objednávka
Balanced Scorecard (vyvážený soubor měřítek) ESF MU J.Skorkovský KAMI.
Copyright © 2003, SAS Institute Inc. All rights reserved. Město Vídeň: Moderní přístup k řízení města Petr Zavoral ředitel SAS Institute ČR, s.r.o.
Důvody vstupu na zahraniční trhy
Pojetí nákladů a výnosů v účetnictví. Základní otázky podnikatelského procesu Je výše oběti racionální (odpovídající) získanému prospěchu? Podnikatelský.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Manažerské implikace modelu Balanced Scorecard Managerial implications of the Balanced Scorecard Model Josef F. Palán.
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
Stručný úvod MKH_RIOP a (MPH_RIOP a BPH_PIS1 ) Jaromír Skorkovský, KPH,ESF MU BRNO.
Jaromír Skorkovský, KPH,ESF MU BRNO
Stručný úvod MPH_RIOP | BPH_PIS1
Balanced Scorecard (vyvážený soubor měřítek)
BSC - Metoda Balanced Scorecard
SPACE ANALÝZA.
Evropské daňové právo Podnikatelský plán Michal Radvan
VYSOKÁ ŠKOLA FINANČNÍ A SPRÁVNÍ o.p.s. CONTROLLING Ing. Jan Cedl AŘ KONTAKT s.r.o.
Podnikové finance Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí.
Very concise introduction BPH_PIS2 (MPH_AOMA) Jaromír Skorkovský, KPH,ESF MU BRNO.
Hodnocení firem, aneb co je to úspěšná firma. Obsah Metoda Balanced Scorecard Metoda EFQM (Evropský model podnkatelské úspěšnosti)
Stručný úvod MKH_RIOP a ( MPH_RIOP a BPH_PIS1 a MKH_RIOP) Jaromír Skorkovský, KPH,ESF MU BRNO.
Ekonomická a správní funkce Ekonomika a řízení podniku 2008/2009 Přednáška č. 3 JUDr. Martin Landa
Model strategie marketingového mixu
Stručný úvod MKH_RIOP a (MPH_RIOP a BPH_PIS1 ) Jaromír Skorkovský, KPH,ESF MU BRNO.
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
Vybrané manažerské nástroje
Základy marketingu třetí přednáška Ing. Nina Kudláčková, Ph.D.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
PODNIKOVÉ ČINNOSTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Navrhování a hodnocení technického produktu z hlediska.
KEM / PEPL2 Finanční plán Jan Cedl Finanční plánování Finanční plánování je „formalizované rozhodování o způsobu financování (získávání kapitálu),
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
Balanced Scorecard (vyvážený soubor měřítek)
Procesní řízení (management)
Jaromír Skorkovský, KPH,ESF MU BRNO
Ekonomika malých a středních podniků
Název společnosti Obchodní plán.
Balanced Scorecard (vyvážený soubor měřítek)
Transkript prezentace:

Balanced Scorecard (vyvážený soubor měřítek) ESF MU J.Skorkovský KPH

Cíle a měřítka BSC Cíle a měřítka BSC – zbavit se strnulého modelu finančního účetnictví a přitom zachovat tradiční finanční měřítka Tato měřítka vypovídají o minulých finančních transakcích. V průmyslové éře nebyly investice do dlouhodobých schopností a CRM kritickými faktory úspěchu Co je kritické ? Aby investice do zákazníků, dodavatelů, zaměstnanců, procesů a technologií a inovací přinesly HODNOTU

Cíle BSC Cíle BSC vycházejí ze 4 perspektiv Finanční Zákaznické Interních procesů Učení a růstu O co jde ? Měřítka hybných sil budoucí výkonnosti

Cíle BSC-finanční Finanční (vnější měřítko) Abychom měli finanční úspěch, jak bychom měli vystupovat před akcionáři ?

Cíle BSC-zákaznické Zákaznické (vnější měřítko) Abychom naplnili naši vizi, jak bychom měli vystupovat před zákazníky ?

Cíle BSC-interní podnikové procesy Interní podnikové procesy (vnitřní měřítko) Abychom uspokojily zákazníky a akcionáře, v jakých procesech musíme být nejlepší ?

Cíle BSC – perspektiva učení se a růstu Učení a růst (vnitřní měřítko) Abychom naplnili naši vizi, jak si udržíme schopnost měnit se a zlepšovat ?

Rámec pro převedení strategie do operačních úkonů Cíle, měřítka záměry, iniciativy. Jak vystupovat před akcionáři? Cíle, měřítka záměry, iniciativy. Jak vystupovat před zákazníky Finance Vize a strategie Cíle, měřítka záměry, iniciativy Zákazníci Procesy Cíle, měřítka záměry, iniciativy Učení-růst- schopnost se lepšit

BSC-taktický systém měřítek BSC se používá k realizaci kritických manažerských procesů vyjasnění a předvedení vize a strategie do cílů komunikace a propojení strategických plánů plánování strategických iniciativ zdokonalení zpětné vazby a procesu učení se Když to nemůžete měřit, pak to nemůžete řídit !!!

Možný cíl : Optimalizace Cash-to-Cash I Pracovní kapitál (pohledávky, zásoby a závazky), jsou důležitou součástí kapitálového majetku . jedním z měřítek efektivnosti řízení kapitálu je cyklus Cash-to-Cash (hodnota prodaného zboží v zásobách a doby splatnosti pohledávek minus doba splatnosti závazků. Kapitál je vázán v zásobách od okamžiku nákupu do okamžiku prodeje. Délka splatnosti pohledávek měří dobu potřebnou k přeměně plateb dodavatelům za vstupy do okamžiku plateb od zákazníků. Cash-to-Cash představuje dobu potřebnou k přeměně plateb dodavatelům na platby od zákazníků. Když podnik rychle inkasuje a s dodavateli má výhodné termíny, je schopen kapitál v každém cyklu získávat a ne spotřebovávat. Cíl : zkracovat co nejvíce Cash- to-Cash

Cash-to-Cash II Nákup surovin Prodej nebo zboží od výrobku dodavatelů Splatnost pohledávek Počet dnů na skladě Cyklus Cash-to-Cash Splatnost závazků Příjem hotovosti od zákazníka Platba dodavateli

Zákaznická perspektiva I podíl na trhu udržování zákazníků získávání nových zákazníků spokojenost zákazníků ziskovost zákazníků vlastnosti výrobku a služby image a pověst dodavatele značka

Hodnotová výhoda zákazníka Hodnotová měřítka Atributy výrobku Image Vztahy se zákazníky Cena Módnost Jakost Jméno značky Dostupnost Zkušenost z nákupu Strategická měřítka Tržní segment/podíl Četnost neshod Míra reklamací

Hodnotový řetězec interních podnikových procesů inovační proces provozní proces poprodejní servis

Obecný model hodnotového řetězce Zjištění potřeb zákazníka Inovační proces Určení trhu Vytvoření nabídky výrobku/služeb Provozní proces Vytvoření nabídky výrobku/služeb Dodání výrobku/služeb POPRODEJNÍ SERVIS Uspokojení potřeb zákazníka Poskytnutí servisu

Perspektiva učení a růstu Klíčové měřítka spokojenost zaměstnanců udržení zaměstnanců produktivita zaměstnanců

Propojení kritérií (vztahy příčin a důsledků) Zlepšení návratnosti Důvěra zákazníků Spokojenost zákazníků Segmentace Vývoj Opakovaný prodej Rychlá odezva Zvýšení produktivity zaměstnanců

Stanovení cíle a cesty k jeho dosažení Pomáhá dodavatel s formulací cíle? ANO .. „pomáhá“ Balanced Scorecards: systematický řetěz na sebe navazujících ukazatelů a cílů v perspektivách: Finanční Zákaznické Interních procesů Inovací a růstu Jednostránková strategie (JSS) shoda procesů a cílů

Míra schopností a znalostí pro firmy často není rozhodující co nový zdroj umí, ale jaký zdroj je (charakteristika osobnosti budoucího zaměstnance) : schopnost vést kolektiv míra sebevědomí zdroje kreativita flexibilita IQ „Není důležité CO, ale KDO“

Míra schopností a znalostí diskrepance mezi stávajícím portfoliem znalostí (SZ) a firmami poptávanými znalostmi (PZ) firmy tento segment znalostí bohužel často neumí využít jako svoji budoucí konkurenční výhodu Znalosti získané studiem potřeba umět využít („prodat „) (SZ) Požadované specifické znalosti nebo předpoklady pro jejich rychlé osvojení (PZ) Na ESF potřeba maximalizovat

Míra schopností a znalostí míra sebevědomí zdrojů (často zbytečně nízká – zvláště u stávajících znalostí) zdroje a jejich představy o svém ohodnocení (často přehnaně vysoká)

Strategy Map-The Simple Model of Value Creation Financial perspective If we succeed, how will we look to our shareholders ? Customer perspective To achieve our vision, how must we look to our customers? Internal perspective To satisfy our customer, which processes must we excel at ? Learning and growth perspective To achieve our vision, how must our organization learn and improve ? Resource : Strategy Maps, Kaplan and Norton

Strategická mapa (BSC)- velmi zjednodušené schéma Spokojení majitelé Finance Vyšší tržní podíl Zisk Zákazník Výnosy Konkurenční výhoda Spokojený zákazník Dodávka služeb Procesy Zdroj Školení PZ Testy Vyškolený zdroj Náklady nízká míra úspěšnosti Růst Parametry výběru zdroje Vyhledávání zdrojů profil zdroje míra shody SZ a PZ Potřeba unikátních zdrojů-znalostí Náklady na zdroje IQ kreativita flexibilita TOC CONWIP Workflow

Zvýšení produktivity pomocí zrušení přestávek na kávu Časté představy i velice kvalifikovaných manažerů o úsporách nákladů.

Tabulka jako podklad pro konstrukci grafu

Výsledný graf po aplikaci JSS

Literatura Robert Kaplan, David Norton : Balanced Scorecard – strategický systém měření výkonnosti podniku