P13 MARKETING MĚST A OBCÍ Demokratická společnost by měla dát lidem příležitost spolupodílet se na rozhodnutích týkajících se jejích obce, města, regionu. Úloha občanů by se neměla omezovat pouze na volby, kdy volí své zástupce. Město a jeho orgány by měly hledat nejrůznější způsoby komunikace s občany, by jim vysvětlily svou činnost, dokázaly objasnit rozhodnutí a najít společná řešení.
Problémy spojené s využitím marketingové koncepce Města a obce jsou dynamické, dochází zde k častým a mnohdy nepředvídaným změnám města a obce musí akceptovat některá rozhodnutí probíhající na úrovni vlády (rozpočtové zdroje, významné investice,...) veřejné služby musí města a obce poskytovat na základě potřeb a neměly by být předmětem směny na trhu zdroje místní správy jsou omezené a marketing by mohl zvýšit poptávku, kterou by nebylo možné uspokojit výběr některých služeb je nutně omezený, některé služby vyplývají obyvatelům ze zákona
Názory občanů Souhlas místní populace bývá nezbytný pro získání podpory ve prospěch některého z produktů dané lokality. Zajímat se o určité okruhy problémů: a) jak jsou občané spokojeni (nespokojeni) s činností zastupitelstva a úřadu b) jaké jsou aktuální problémy, jimiž by se mělo zastupitelstvo zajímat c) vyjádření občanů ke konkrétnímu problému, získání podkladů pro rozhodování
Marketing města Cílem marketingu je přilákat do určité lokality, státu či země nové obyvatele, turisty a investory. (je nutné, aby se aktivity neomezovaly na propagaci města, ale aby vzaly v úvahu i stávající „zákazníky“ - současné obyvatele, podniky, další organizace,..) a) rezidenční b) turistický c) komerční
Konkrétní podoba markt. mixu Marketingový mix města Produkt - jako soubor užitků, jež město nabízí různým uživatelům (pracovní příležitosti, bydlení, rekreace,....) Cena - celková úroveň za jednotlivé dílčí užitky Distribuce - dopravní možnosti města, poloha a geografické umístění, dopravní dostupnost Propagace - nástroje, kterými město o sobě dává vědět a oslovuje veřejnost
Rozšíření 4P o další 2P Kotlerovo pojetí „megamarketingu“: Politická situace - příznivá či nepříznivá situace, demokraticky zvolení kandidáti, stabilita orgánů, ochota společně spolupracovat a rozhodovat ve věcech, které se týkají města Veřejné mínění - z názorů, přání a potřeb by měla vycházet veškerá koncepční činnost města vedoucí ke stanovení základních cílů a celkové strategii rozvoje města.
LIteratura Foret, M.: Komunikující město.ESF MU Janičková, Vaštíková: Marketing měst a obcí