Nová náboženská hnutí 2007 - 2008.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PRAMENY A PRAVIDLA OBCHODNÍHO PRÁVA
Advertisements

Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
Kapitálový trh – předmět a literatura
SOCIOLOGIE BYROKRACIE A ORGANIZACE
Emancipace satelitního vysílání v ČR pro reklamní trh Leoš Pohl Czech Digital Group, a.s. 12. června 2008 DIGIMEDIA 2008.
1 ASOCIACE INOVAČNÍHO PODNIKÁNÍ ČR Úloha transferu technologií v inovačním procesu Pavel Švejda CTT UTB ve Zlíně, 27. března 2014.
P OSTOJE Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Sociální politika a Welfare State
ÚVOD DO SOCIÁLNÍ POLITIKY
Úvod.
Společnost vědění/učící se společnost
Odborná komise pro informační vzdělávání a informační gramotnost na vysokých školách Pilotní průzkum informační gramotnosti vysokoškolských studentů.
I NFORMACE O VÝUCE, PODMÍNKY ABSOLVOVÁNÍ PŘEDMĚTU, OSNOVA PŘEDMĚTU.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Psychický stav,
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
21. října A.D. 2006P. Mgr. Martin Šmíd1 Formace trvalých jáhnů Diecéze ostravsko opavská Zpracováno podle dokumentu: ZÁKLADNÍ NORMY PRO FORMACI STÁLÝCH.
Jak se učí inovační podnikání
ZÁKLADNÍ INFORMACE Název předmětu: Základy managementu (BPH_ZMAN)
Povolání Leviho (Lk 5,27-32) 5:27 Pak vyšel a spatřil celníka jménem Levi, jak sedí v celnici, a řekl mu: Pojď za mnou." 28 Levi nechal všechno, vstal.
Autor: Jitka Krausová, ERCValné shromáždění ERC v ČR, 21. října 2005 Ekumenická rada církví v ČR.
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Právní stát Ročník:1. a 2. Datum vytvoření:červenec.
Kontroverzní a atypické jevy v současné religiozitě
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Environmentální Vzdělávání a výchova.
Důsledky zákona o svobodném přístupu k informacím pro veřejné knihovny Bakalářská práce FF MU V Brně, Ústav české literatury a knihovnictví, kabinet knihovnictví,
Obecná psychologie II
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č.22I Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Církve a předsednictví Jak se církve v ČR připravují na české předsednictví v Radě EU.
 VY_32_INOVACE_16_04  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
1 Profesní etika - PROFE Svatava Navrátilová klasifikovaný zápočet UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
Sociální kontrola Autor: Mgr. Pavel Semerák Občanský a společenskovědní základ Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
EURO a česká veřejnost Prezentace výsledků sociologických výzkumů PSP ČR dne 17. září 2008.
Petr Machala. fungování státu, politických systémů, mocenských a vládních institucí vztahy nadřazenosti a podřízenosti politické chování lidí moc a autorita.
Ondřej Škorpil 27. října 2011 American Center Řízení agendy CSR ve Skupině ČSOB Na cestě k efektivitě: Jak integrovat CSR do strategického řízení firmy.
Vývoj vzdělávání a školství v krajích ČR Problémy a perspektivy středního školství Jan Kovařovic Seminář k projektu ESF Kvalita II Praha a Brno, 15. a.
Sociální patologie SCPT SCPA
Kontroverzní a atypické jevy v současné religiozitě
Max Weber. Život – 1920 německý sociolog a ekonom absolvent práv na Heidelbergské univerzitě 1886 – profesor ekonomie v Heidelbergu 1904 – nervové.
Bakalářská práce - zpracování
ÚSTAV ÚZEMNÍHO ROZVOJE Robert Veselý Seminář „Jsou možné inovace v mikroregionech?“ Brno, 28. listopadu 2011 Monitoring mikroregionů a další výstupy činnosti.
Úvod do učiva občanské výchovy
OP3BK_PSPP Pedagogická psychologie
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
 Proměny vnímání inkvizice ve středověku a v moderní době.
SEKTÁŘSTVÍ.
REAKCE NA SEKTÁŘSTVÍ. MOŽNOSTI INTERVENCE organizace, studující vliv náboženských hnutí  Ústavu religionistiky  pardubická Katedra religionistiky a.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
RELIGIONISTIKA představení oboru Religionistika jako věda, náboženství jako její předmět, studijní literatura.
Sociální politika KVSOPO Jaro 2006 Katedra veřejné ekonomie Mirka Wildmannová 5. patro, místnost 523 Konzultační hodiny: úterý
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Studijní literatura k religionistice. Základní pramen Ivan O. Štampach: Přehled religionistiky, Praha: Portál, 2008 Základní studijní text Stručné představení.
Přednáška Evropská Studia 2006 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Sociálně-právní ochrana dětí Úvod do předmětu Ukončení: klasifikovaný zápočet Požadavky k zápočtu: 80% účast na seminářích aktivní práce na seminářích.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Sociální práce charakteristiky, definice, vývoj oboru Úvod do sociální práce ZS 2015 Úvod do sociální práce ZS 2015.
Funkce a mezipředmětové vztahy předmětu sociální péče.
ATTITUDES TO RELIGION AND SPIRITUALITY IN BRNO Filip Lamparter 3.A.
Klasická sociologie (Max Weber)
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Digitální učební materiál
ZÁKLADNÍ POJMY ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_OBN_3_12
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
SEKTA je náboženská skupina, která nějakým způsobem omezuje své členy.
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
1. Vymezení a rysy sportovní edukace
Sociologie - projekt 2. C.
Studium dějin měst v Evropě, pojmosloví
RELIGIONISTIKA představení oboru
Sekty a zneužití náboženství
Transkript prezentace:

Nová náboženská hnutí 2007 - 2008

Nová náboženská hnutí pojem „nové náboženské hnutí“ perspektiva kursu pojem „sekta“ předběžný rozvrh témat přednášek literatura doprovodné akce

typologie náboženských institucí podle vztahu ke společnosti typ „církev“ 2. typ „denominace“ typ „nové náboženské hnutí“ 4. typ „kult“

typologie náboženských institucí typ „církev“ náboženská instituce tvoří společnost a udržuje ji

typologie náboženských institucí typ „církev“ náboženská instituce tvoří společnost a udržuje ji 2. typ „denominace“ náboženská instituce akceptuje společnost a společnost akceptuje ji.

typologie náboženských institucí typ „církev“ náboženská instituce tvoří společnost a udržuje ji 2. typ „denominace“ náboženská instituce akceptuje společnost a společnost akceptuje ji. typ „nové náboženské hnutí“ náboženská instituce protestuje proti společnosti a jejímu náboženskému životu, inovuje cestu spasení

typologie náboženských institucí typ „církev“ náboženská instituce tvoří společnost a udržuje ji 2. typ „denominace“ náboženská instituce akceptuje společnost a společnost akceptuje ji. typ „nové náboženské hnutí“ náboženská instituce protestuje proti společnosti a jejímu náboženskému životu, inovuje cestu spasení 4. typ „kult“ náboženská instituce a společnost jsou si v podstatě lhostejné

ideální typy v relaci ke společnosti relativní časově typ církev => typ denominace typ nové náboženské hnutí => typ denominace

ideální typy v relaci ke společnosti relativní časově typ církev => typ denominace typ nové náboženské hnutí => typ denominace relativní místně typ církev => typ denominace typ církev => typ nové náboženské hnutí

rozdíly mezi ideálními typy církev bez členství rodí se denominace členství konverze n. n. h. kult bez členství klienti

rozdíly mezi ideálními typy církev bez členství rodí se inkluzivní denominace členství konverze tolerantní n. n. h. exkluzivní kult bez členství klienti

rozdíly mezi ideálními typy církev bez členství rodí se inkluzivní unitární společnost denominace členství konverze tolerantní pluralitní n. n. h. exkluzivní kult bez členství klienti unitární i pluralitní

nové náboženské hnutí protest inovace kritika separace exkluzivnost duch obnovy etická přísnost, askeze

nové náboženské hnutí protest inovace kritika separace exkluzivnost duch obnovy etická přísnost, askeze duch rovnosti charismatické vedení fundamentalismus uzavřenost entusiasmus a mnoho jiného...

psychoterapeutická hnutí nová náboženská hnutí v kontextu psychoterapeutická hnutí politická hnutí ekologická hnutí

a možnosti snižování napětí proces denominalizace perspektiva kursu konflikt a jeho typy a možnosti snižování napětí proces denominalizace a jeho překážky

cesta k typologii teorie církev - sekta teologická předehra Nový zákon: řec. hairesis (výběr), odštěpení, sekta Vulgáta: secta (<= sequi /secare) heresis

cesta k typologii teorie církev - sekta teologická předehra Nový zákon: řec. hairesis (výběr), odštěpení, sekta Vulgáta: secta (<= sequi /secare) heresis postupně: heresis - bludné učení secta - skupina, která bludné učení sdílí, a tím se odděluje

cesta k typologii teorie církev - sekta teologická předehra Nový zákon: řec. hairesis (výběr), odštěpení, sekta Vulgáta: secta (<= sequi /secare) heresis postupně: heresis - bludné učení secta - skupina, která bludné učení sdílí, a tím se odděluje dnes: ano, kritérium: nesprávná nauka opuštění termínu

teorie církev - sekta výpůjčka pro sociologii Max Weber (1864-1920) Ernst Troeltsch (1865-1923) pejorativnost pojmu 1. řešení: opouštění, nahrazování pojmy: vznikající náboženství (emerging religion) charismatické skupiny nové náboženství (novel religion) nové náboženské hnutí (new religious movement)

totalitní náboženská skupina, manipulace teorie církev - sekta 2. řešení: redefinice totalitní náboženská skupina, manipulace

totalitní náboženská skupina, manipulace teorie církev - sekta 2. řešení: redefinice totalitní náboženská skupina, manipulace nevýhody obou řešení buď: ignorace běžného úzu překlad „nové náboženské hnutí“ = „sekta“ nebo nepřesnost mravní kritéria

teorie církev - sekta ještě jiné řešení: vyrovnat se s územ (připustit pejorativnost) nikoli deskriptivní, ale relační pojem vztah ortodoxie - heterodoxie, hereze vztah norma - deviace aspekt ochrany a varování deskripce: nové náboženské hnutí relace: sekta

teorie církev - sekta Jako „sekta“ je označována ta náboženská skupina (většinou nové náboženské hnutí), která nenaplňuje očekávání (normy) většinové společnosti.

teorie církev - sekta Jako „sekta“ je označována ta náboženská skupina (většinou nové náboženské hnutí), která nenaplňuje očekávání (normy) většinové společnosti. Pojem „sekta“ vyjadřuje napětí mezi většinovou společností a novým náboženským hnutím.

teorie církev - sekta Jako „sekta“ je označována ta náboženská skupina (většinou nové náboženské hnutí), která nenaplňuje očekávání (normy) většinové společnosti. Pojem „sekta“ vyjadřuje napětí mezi většinovou společností a novým náboženským hnutím. respektovat úzus => => analyzovat důvod vztahu => => vést k rozpoznání důsledků (ochrana, ale i napětí)

kurs „Nová náboženská hnutí“ Úvod do kursu. Typy náboženských institucí Nové náboženské hnutí a jeho charakteristika. Společenství mormonů jako příklad nového náboženského hnutí 3.-4. Nové náboženské hnutí a denominace. Společnost mormonů jako příklad procesu denominalizace 5. Denominalizace mileniálních hnutí. Adventní hnutí jako příklad vývoje mileniálního hnutí

kurs „Nová náboženská hnutí“ 6. Obnovený milenialismus. Davidiáni jako příklad obnoveného milenialismu. Podíl většinové společnosti na radikalizaci Překážky na cestě k denominaci. Svědkové Jehovovi a radikalizační doktríny Cesta svědků Jehovových k denominaci. Podíl nového náboženského hnutí na radikalizaci Překážky na cestě k denominaci. Radikalizace Rodiny.

kurs „Nová náboženská hnutí“ Otázky autority, charismatu a milenialismu v novém náboženském hnutí. Charisma a autorita v hnutí Grálu Obnovení milenialismu v odštěpených hnutích. Imanuelité jako příklad mileniálního oživení Otázky autority a charismatu v Munově hnutí. Otázka konverze. Příklad Munova hnutí. Metafora vymývání mozků Deprogramování Kolokvium na závěr první části kursu.

Literatura ke kursu LUŽNÝ, D., Nová náboženská hnutí, Masarykova univerzita, Brno 1997. VOJTÍŠEK, Z., Encyklopedie náboženských směrů a hnutí v České republice, Portál, Praha 2004. VÁCLAVÍK, D., Sociologie nových náboženských hnutí, Masarykova univerzita, Brno 2007.

VOJTÍŠEK, Z., Pastorační poradenství v oblasti sekt a sektářství, edice Pontes Pragenses, Nakladatelství L. Marek, Brno 2005. ISBN 80-86263-69-X. PARTRIDGE, C., Encyklopedie nových náboženství. Nová náboženská hnutí, sekty a alternativní spiritualita, Knižní klub 2006. ISBN 80-242-1605-1. Dingir. Časopis o současné náboženské scéně.

„Nová náboženská hnutí“ Literatura ke kursu „Nová náboženská hnutí“ VOJTÍŠEK, Z., Nová náboženská hnutí a jak jim porozumět. Praha: Alfa Publishing, 2007. ISBN 978-80-86851-64-8

„Nová náboženská hnutí“ Literatura ke kursu „Nová náboženská hnutí“ některá čísla zdarma

Doprovodné akce ke kursu „Nová náboženská hnutí“ semináře

Doprovodné akce ke kursu „Nová náboženská hnutí“ semináře návštěva knihovny a archivu Společnosti pro studium sekt

Doprovodné akce ke kursu „Nová náboženská hnutí“ semináře návštěva knihovny a archivu Společnosti pro studium sekt zúčastněná pozorování