GEOTERMÍLNÍ ENERGIE Ch_113_Energie_Geotermální energie Autor: Mgr. Jiří Sukaný Škola: Základní škola Velehrad, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Advertisements

DUSIČNANY, SÍRANY A FOSFOREČNANY
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Neživá příroda – Slunce
Autor: Mgr. Helena Nováková
Př_151_Geologie_Činnost mořské vody
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Autor: Mgr. Helena Uhříková
Rašplování, pilování a broušení dřeva
Autor: Mgr. Helena Nováková
Historie a současnost ochrany přírody v České republice
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování
Stejnosměrný a střídavý elektrický proud
Neživá příroda - vzduch
Savci – řád hlodavci (úvod)
Ch_008_Chemické reakce_Vytěsňovací
FY_079_ Elektrický proud v kovech_Elektrický odpor
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Výsledný odpor rezistorů spojených vedle sebe
Měření a měřidla v technické praxi
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Chráněná území v České republice
Ch_009_Chemické reakce_Podvojná záměna
Fy_099_Elektrický proud v kovech_Elektrická práce, výkon
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Měření a měřidla v technické praxi
OXIDAČNÍ ČÍSLO Ch_091_Oxidy_Oxidační číslo Autor: PhDr. Jana Langerová Škola: Základní škola a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková organizace.
Ch_111_Energie_Větrná energie
VLIV ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ NA NAŠE ZDRAVÍ Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
ZÁSADY_OBECNÝ NÁHLED CH_108_Zásady_Obecný náhled Autor: PhDr. Jana Langerová Škola: Základní škola a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková organizace.
Př_131_Mineralogie_Uhličitany Autor: Mgr. Drahomíra Kalandrová
VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
FY_078_Elektrický proud v kovech_ Elektrické zdroje
TRVALE UDRŽITELNÝ ROZVOJ Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Fy_099_Elektrický proud v kovech_Elektrická práce, výkon
Př_141_Geologie_Litosférické desky I.
Ch_093_Prvky_Vlastnosti a použití chemických prvků-Kyslík
CESTA ŽELEZA A DRUHY KOVŮ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_261_Sopky na Zemi AUTOR: Alena Hořavová ROČNÍK, DATUM: 9.,
Národní parky - opakování Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
SEVERNÍ AMERIKA -VODSTVO A PODNEBÍ
VNITŘNÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
TÁNÍ – TUHNUTÍ FY_023_Změny skupenství látek_Tání - tuhnutí
VNITŘNÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
SEVERNÍ AMERIKA - SÍDLA
F_070_Jaderná energie_Jaderná energie Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Autor: Mgr. Lenka Němcová
Ch_113_Geotermální energie
Ch_112_Biomasa Ch_112_Energie_Biomasa Autor: Mgr. Jiří Sukaný Škola: Základní škola Velehrad, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace Registrační.
Př_136_Geologie_Petrologie
TÁNÍ - TUHNUTÍ Autor: Mgr. Lenka Němcová Škola: Základní škola Velehrad, okres Uh. Hradiště, příspěvková organizace (Základní škola Velehrad, Salašská.
Př_145_Geologie_Zemětřesení
Geotermální energie Využití na Islandu.
Výsledný odpor rezistorů spojených za sebou
Př_163_Geologie_Západní Karpaty
Vlci Pří_087_Rozmanitost přírody_Vlci Autor: Mgr. Marie Boučková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
ENERGETIKA A TĚŽKÝ PRŮMYSL
Autor: Mgr. Helena Nováková
FY-072_Jaderná energie_Jaderná reakce
SULFIDY Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Ch_096_Prvky_Vlastnosti a použití chemických prvků-Kovy-Slitiny
PŮSOBENÍ VODY V PÍSKOVCÍCH
PŮSOBENÍ VODY V PÍSKOVCÍCH
Geotermální energie Využití na Islandu.
PŮSOBENÍ VODY VE VÁPENCÍCH Př_150_Geologie_Působení vody ve vápencích Autor: Mgr. Jiří Sukaný Škola: Základní škola Velehrad, okres Uherské Hradiště, příspěvková.
Autor: Kateřina Lapáčková. Vznik Vzniká uvnitř planety Země. Jedná se o energii, kterou Země částečně dostala již při svém vzniku z mlhoviny a následnými.
Geotermální energie.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Transkript prezentace:

GEOTERMÍLNÍ ENERGIE Ch_113_Energie_Geotermální energie Autor: Mgr. Jiří Sukaný Škola: Základní škola Velehrad, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/ Název projektu: Modernizace výuky na ZŠ Slušovice, Fryšták, Kašava a Velehrad Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.

Anotace:  Digitální učební materiál je určen pro seznámení, rozšíření a upevňování učiva o obnovitelných zdrojích energie.  Materiál rozvíjí, podporuje, vysvětluje znalosti o obnovitelných zdrojích energie.  Je určen pro předmět chemie 9. ročník  Tento materiál vznikl ze zápisu autora jako doplňující materiál k učebnici: BENEŠ, P., PUMPR, V., BANÝR, J. Základy chemie 2 pro 2. stupeň základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií a střední školy. FORTUNA, Praha 1997

Geotermální energie Je to tepelná energie zemského jádra. Vzniká radioaktivním rozpadem a přeskupováním hmoty. Proudí k zemskému povrchu. Ohřívá geologické podloží. Jejími projevy jsou: erupce sopek gejzíry horké prameny vývěry horkých par Gejzír Castle v Yellowstonském národním parku

Využívá se: 1. na vytápění - Island  vytápění obytných domů  skleníky  veřejné budovy  bazény  vyhřívané chodníky  pěstování banánů a jižního ovoce  pro výrobu elektrické energie v geotermálních elektrárnách Řadí se mezi obnovitelné zdroje energie.

Geotermální elektrárna Dělení: 1.systém na suchou páru – používá páru získanou ze země přímo na pohon turbíny 2.mokrá pára – horká voda se mění na páru a ta pohání turbíny 3.horkovodní (binární) systém – voda o nižší teplotě předá teplo ve výměníku jiné kapalině s nižší teplotou varu (propan, isobutan, freon) a její páry pohání turbínu

Geotermální elektrárna Nesjavellir je největší svého druhu na Islandu, produkuje 120 MW elektrické energie a zároveň ohřívá 1800 litrů vody za minutu

Státy podle největší instalovaného výkonu (2010): 1.USA MW 2.Filipíny MW 3.Indonésie MW 4.Mexiko 958 MW 5.Itálie 843 MW 6.Nový Zéland 627 MW 7.Island 575 MW 8.Japonsko 536 MW Státy podle podílu na výrobě elektrické energie (2010): 1.Island 26,2 % 2.Salvador 25,2% 3.Filipíny 17,2% 4.Keňa 16,5% 5.Papua nová Guinea 15,2%

Využití v ČR Velmi problematické – nemáme hydrotermální zdroje  Ústí nad Labem - vytápění plaveckých bazénů a zoologické zahrady v Ústí nad Labem  Děčín – výtopna zásobuje polovinu města teplem  Litoměřice – zkušební vrt pro vybudování první geotermální elektrárny – hloubka 2 500m (60°C) poté budou vyvrtány hlavní vrty do hloubky 5 000m kde je asi 200°C. Výkon se plánuje asi na 5 MWe a 50 MW tepelný. Bude vyrábět elektřinu i teplo. Metoda Hot Dry Rock - vrty se bude vhánět voda na horké horniny.  Liberec – zkušební vrt pro elektrárnu v řádech jednotek MW.

Výhody geotermální energie  obnovitelný zdroj  minimálně znečisťují okolí

Nevýhody geotermální energie  technologicky náročné  častá údržba zařízení a čistění systému – silně mineralizovaná voda zanáší potrubí  geologická nestabilita oblasti – sopky, zemětřesení  nejistá návratnost financí  životnost může být zkrácena ochlazením geologického podloží

 Yellowstone Castle Geysir Edit.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, 2007 [cit ]. Dostupné z:  NesjavellirPowerPlant edit2.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, 2007 [cit ]. Dostupné z: Zdroje: