Bezpečnost práce v chemické laboratoři

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Bezpečnost práce a základní znalosti z oblasti chemie
Advertisements

Vodík Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 1
Číslo projektu:  CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:
Voda Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 3
SKLADOVÁNÍ A POUŽÍVÁNÍ CHEMIKÁLIÍ Chemie 8. ročník
Kovy Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 11
Metody dělení složek směsí
VY_32_INOVACE_G LABORATORNÍ SKLO
Bezpečnost práce v chemii
Aktivita č.5: Tajemství chemie
Polokovy Projekt: Svět práce v každodenním životě Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/ Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 10 Autor: Hana.
Aktivita č.4: Biologie pod mikroskopem
Chemické prvky-nekovy č.2
Faktory ovlivňující rychlost chemické reakce
Aktivita č.5: Tajemství chemie
Chemické prvky-nekovy č.1
Alkany, cykloalkany Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 22
Roztok, hmotnostní zlomek
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 1 Autor: Lenka Poláková
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Chemická vazba, elektronegativita
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Typy chemických reakcí
Příprava, vlastnosti, užití
VY_32_INOVACE_10_CHEMICKÉ NÁDOBÍ
Výpočty z chemických rovnic
Nebezpečné látky Bc. Karolína Růtová
Obecné zásady bezpečnosti práce v chemické laboratoři
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_116 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Miluše Hnátová PředmětDějepis.
Struktura organických látek
Nebezpečné vlastnosti látek
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 9 Autor: Lenka Poláková
Soutěž pana ZKUMAVKY FINÁLE Pokyny Odpovídejte pouze přeškrtnutím okénka se správnou odpovědí 1. otázka abcd.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Příprava a vlastnosti dvouprvkových sloučenin
Příprava, vlastnosti, užití
Alkiny Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 24
Kyslík Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 2
Chemická reakce, chem. rovnice
Základy pozorování a pokusů v biologii
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 26 Autor: Lenka Poláková
Laboratorní práce č. 3 Vlastnosti aktivního uhlí Mgr. Helena Roubalová
Bezpečnost práce v chemii
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_110 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 AutorMgr. Miluše Hnátová PředmětDějepis.
Označování nebezpečných látek
Chemie jako věda, bezpečnost práce v laboratoři,
Chemie Čím se zabývá Druhy chemie Chemická laboratoř Konec
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: září 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Acidobazické indikátory
PRAVIDLA O BEZPEČNOSTI, OCHRANĚ ZDRAVÍ A OCHRANĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ PŘI PRÁCI S VYBRANÝMI NEBEZPEČNÝMI CHEMICKÝMI LÁTKAMI A PŘÍPRAVKY § 44 a) odst. 10.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Halogenderiváty uhlovodíků
Vlastnosti a reakce kyselin
Hydroxidy a jejich chemické vlastnosti
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Chemické riskuj! Opakování – chemických prvků, laboratorního skla, směsí a oddělování složek ze směsí © Mgr. Petra Vojtěšková, Mgr. Irena Plucková, Ph.D.
Ch_013_Bezpečnost při práci Ch_013_Chemická laboratoř_Bezpečnost při práci Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková.
Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/
Kyanid draselný, cyankali, Kalium cyanatum, KCN Jedná se o prudký jed.
Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět: Chemie 8 Tématická oblast: Chemické látky a jejich změny Obsah zaměření:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_22_NEBEZPEČNOST LÁTEK TÉMA: NEBEZPEČNOST LÁTEK ČÍSLO PROJEKTU:
Zařízení chemické laboratoře Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov, Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Chemie Čím se zabývá Druhy chemie Chemická laboratoř Konec
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Chemické nádobí a pomůcky.
Bezpečnost práce v chemii
Základy ekologie a bezpečnosti práce: část bezpečnost práce
Nebezpečné chemické látky a přípravky
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Transkript prezentace:

Bezpečnost práce v chemické laboratoři ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Projekt: Svět práce v každodenním životě Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/02.0007 Bezpečnost práce v chemické laboratoři Aktivita č.5: Tajemství chemie Prezentace č. 1 Autor: Jana Horáková

Osnova Povinnosti žáků pracujících v chemické laboratoři Postup při přípravě roztoků Grafické symboly R-věty a S-věty Laboratorní sklo a nádobí ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293

Povinnosti žáků pracujících v chemické laboratoři Provádět pouze přikázané práce, neměnit pracovní postup, druh a množství chemikálií. Dodržovat při práci všechny bezpečnostní a hygienické předpisy, dbát pokynů vyučujícího. Používat pracovní plášť a ochranné brýle, dlouhé vlasy mít sepnuté sponou. V laboratoři nejíst a nepít, nezkoušet žádnou chemikálii chutí, při zkoušce čichem opatrně přivanout výpary mávnutím ruky k nosu. Před prací se přesvědčit o nezávadnosti používaného nádobí, poškození ihned nahlásit vyučujícímu. ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293

Pevné chemikálie nikdy nebrat do rukou, používat plastovou lžičku. Kapaliny míchat pouze skleněnou tyčinkou. Neprovádět samovolné opravy a úpravy pomůcek a spotřebičů. Dbát na vlastní bezpečnost a bezpečnost spolužáků. Každý úraz nebo poranění ihned oznámit vyučujícímu. Po skončení práce pečlivě uklidit pracovní místo a pomůcky, ruce si umýt mýdlem. ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293

Postup při přípravě roztoků Při ředění kyseliny vodou pomalu po skleněné tyčince nalévat kyselinu do kádinky s vodou, míchat skleněnou tyčinkou. (exotermická reakce) Při rozpouštění tuhého hydroxidu pomalu sypat z laboratorní lžičky pecky hydroxidu do kádinky s vodou, míchat skleněnou tyčinkou. (exotermická reakce) ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 (1)

Grafické symboly ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 (2)

Grafické symboly – nová forma ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 (3) Symboly platné od 1.června 2015, od roku 2010 platí původní i nová forma symbolů.

R-věty a S-věty R-věty : Nebezpečné látky a přípravky jsou látky a přípravky, které vykazují jednu nebo více nebezpečných vlastností a pro tyto vlastnosti jsou klasifikovány za podmínek stanovených zákonem jako R-věty. Tyto věty upozorňující na nebezpečí jsou používány mezinárodně a nejenom v Evropě. Na celosvětové úrovni se však nyní prosazuje Globálně harmonizovaný systém klasifikace a označování chemikálií (GHS). Evropská unie ho přijala v roce 2008 a postupně na něj bude přecházet v letech 2010 až 2015. GHS je velmi podobný stávající klasifikaci, dochází však k určitým změnám - R-věty budou nahrazeny H-větami se stejným účelem, tedy označením specifických rizik látky. (4) ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293

Příklady H-vět a P-vět: S-věty : jsou standardní pokyny pro bezpečné nakládání s nebezpečnými chemickými látkami a přípravky, a to podle dosud platného systému bezpečnostní klasifikace. Nový Globálně harmonizovaný systém klasifikace a označování chemikálií namísto S-vět obsahuje P-věty s prakticky totožným obsahem a stejným účelem, jako mají dosavadní S-věty. (5) Příklady H-vět a P-vět: H221Hořlavý plyn P232Chraňte před vlhkem H315Dráždí kůži (7) P235Uchovávejte v chladu (6) ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 9

Příklady R-vět a S-vět: Jednoduché R-věty: celkem 68 vět: R1: Výbušný v suchém stavu R5: Zahřívání může způsobit výbuch R10: Hořlavý R14: Prudce reaguje s vodou R25: Toxický při požití (4) Jednoduché S-věty: celkem 64 vět: S2: Uchovávejte mimo dosah dětí S8: Uchovávejte obal suchý S20: Nejezte a nepijte při používání S25: Zamezte styku s očima (5) ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293

R15/29: Při styku s vodou uvolňuje toxický, extrémně hořlavý plyn Kombinované R-věty: R15/29: Při styku s vodou uvolňuje toxický, extrémně hořlavý plyn R39/25: Toxický: nebezpečí velmi vážných nevratných účinků při požití R20/21/22: Zdraví škodlivý při vdechování, styku s kůží a při požití (4) Kombinované S-věty: S20/21: Nejezte, nepijte a nekuřte při používání S36/37/39: Používejte vhodný ochranný oděv, ochranné rukavice a ochranné brýle nebo obličejový štít S24/25: Zamezte styku s kůží a očima (5) ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293

Laboratorní sklo a nádobí Rozdělení chemického skla: (8) A- chemické technické sklo prachovnice zábrusová láhev násypka nálevka dělící nálevka Petriho miska ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 (8)

B- chemické varné sklo zkumavka kádinka varná baňka frakční baňka kuželová baňka titrační baňka chladič alonž ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 (8)

C- chemické odměrné sklo odměrný válec nedělená pipeta dělená pipeta byreta odměrná baňka ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 (8)

D- porcelánové nádobí porcelánový kelímek navažovací lodička třecí miska s tloučkem ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 (8)

Zdroje ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Knihy: 8. Beneš, Pavel, Pumpr Václav,Banýr Jiří. Základy chemie 1 pro 2.stupeň základní školy, nižší ročníky víceletých gymnázií a střední školy. Praha : Nakladatelství FORTUNA, 1993.ISBN 80-7168-720-0. Obrázky: Obrázky nalezeny pod licencí Creativ Commons nebo Public domain. 1. Jaeger5432, Skorpion87 Photo by. www.wikipedia.cz. en.m.wikipedia.org. [Online] 27. 06 2006. [Citace: 19. 08 2013.] http://images.google.com/search?as_q=k%C3%A1dinka&tbs=sur:fmc&biw=1292&bih=765&sei=IFESUrmXG4uBhQeM-ICQCw&tbm=isch#facrc=_&imgdii=_&imgrc=bX-Vt0ODvb4H9M%3A%3BWPOO94D6BCRT2M%3Bhttp%253A%252F%252Fupload.wikimedia.org%252Fwikipedia%252Fcommons%252Fthumb%252F. 2. Bezpečnostní klasifikace -Wikipedie. www.wikipedie. [Online] 18. 2 2013. [Citace: 19. 8 2013.] http://cs.wikipedia.org/wiki/Bezpe%C4%8Dnostn%C3%AD_klasifikace. 3. Globálně harmonizovaný systém klasifikace a označování chemikálií. www.wikipedie. [Online] 22. 3 2013. [Citace: 19. 8 20113.] http://cs.wikipedia.org/wiki/Glob%C3%A1ln%C4%9B_harmonizovan%C3%BD_syst%C3%A9m_klasifikace_a_ozna%C4%8Dov%C3%A1n%C3%AD_chemik%C3%A1li%C3%AD. Web: 4. R-věty. www.wikipedie. [Online] 11. 3 2013. [Citace: 19. 8 2013.] http://cs.wikipedia.org/wiki/R-v%C4%9Bty. 5. S-věty. www.wikipedie. [Online] 2. 5 2013. [Citace: 19. 8 2013.] http://cs.wikipedia.org/wiki/S-v%C4%9Bty. 6. P-věty. www.wikipedie. [Online] 29. 3 2013. [Citace: 20. 8 2013.] http://cs.wikipedia.org/wiki/P-v%C4%9Bty. 7. H-věty. www.wikipedie. [Online] 29. 3 2013. [Citace: 20. 8 2013.] http://cs.wikipedia.org/wiki/H-v%C4%9Bty. ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293