Nitra
Obecné údaje: Poloha: Nitranský kraj, asi 80 km SV od Bratislavy Rozloha: 108 km2 Počet obyvatel: 84 902 Hustota osídlení: 786 obyvatel/km2 Nadmořská výška: 151 m n. m. 5. největší město Slovenska První písemná zmínka v 9.století - jedno z nejstarších měst Slovenska je po něm pojmenovaná planetka (9543) Nitra
Prostorové uspořádání: Nejdůležitější tepny města: Štúrova ul. Novozámocká Štefánikova Trieda Andreja Hlinku Bratislavská Zlatomoravecká Prostorové uspořádání města - vějířové
Prostorové členění: Centrum města ohraničuje: řeka Nitra Štúrova ulice Lokální centra: na sídlišti Klokočina na Chrenové Vnitřní části města: Staré město Klokočina Chrenová Čermáň Kalvária Zobor Satelity: Dražovce Janíkovce Horné a Dolné Krskany Rozvojová rezerva: Párovské lúky Janíkovce Nitrianske Hrnčiarovce
Funkční skupiny místních komunikací: rychlostní komunikace sběrné komunikace
Druhy dopravy: MHD pouze autobusy + dostatečné pokrytí města – zatížení životního prostředí Dálkové linky důležitá autobusová zastávka ve směru západ - východ vlakové nádraží v blízkosti autobusového Nitra leží mimo hlavní železniční trať napříč Slovenskem
Nová výstavba komunikací JV obchvat Nitry v současnosti nejdůležitější dopravní stavba součást nové rychlostní komunikace R1 odlehčí Nitru od tranzitní dopravy nejslabší články – 3 mimoúrovňové křižovatky Lehota, Čermáň a Selenec mimořádné zatížení centra v průběhu výstavby ukončení stavby – 2011 náklady 915 miliónů eur Nová městská část výstavba městských komunikací související s touto stavbou v části Párovské lúky
Problémy dopravy: Tranzitní doprava směřující přes město největší nedostatek následkem jsou ucpané hlavní městské komunikace, zejména v okolí mostů řešení - v současnosti realizovaný JV obchvat - vybudování dalšího mostu Dopravní omezení způsobeno neustálými historickými vykopávkami Překážky oddělují pruhy kruhových objezdů často jsou dolámané a zničené řešení - malé světelné body
Problémy dopravy: Kruhový objezd u hypermarketu Tesco velmi netypický má 3 jízdní pruhy, v jednom úseku jsou až 4 vznikají zácpy ve směru od Bratislavské ulice a od sídlistě Klokočina
Problémy dopravy: Kruhový objezd pod Zoborem jediná křižovatka na Slovensku postavená jako okružní, ale fungovala na semafory v minulosti byla doprava z části řízená semafory a z části se dávala přednost v současnosti - semafory vypnuté, vznikl „typický” kruhový objezd dlouhodobě kritická situace pravidelné kolony na rychlostní komunikaci R1 z Bratislavy řešení: navrhne Borek
Děkujeme za pozornost Zpracovali: Mário Lenčéš Petra Horká Dalibor Diviš Zdroje: www.wikipedia.sk www.sme.sk www.msunitra.sk www.maps.google.com