Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Advertisements

ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
NERVOVÁ SOUSTAVA I. VY_32_INOVACE_E2-17 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PROJEKT: CZ.1.07/1.5.00/
Osobnost Občanská výchova.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Škola Střední průmyslová škola Zlín
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Rysy osobnosti = povahová vlastnost, která se projevuje určitým způsobem jednání, chování, prožívání. Je příznačný pro určitého člověka (odlišuje ho od.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Osobnost a temperament
VY_32_INOVACE_51_16 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_PSYPS10160ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Sociální kontrola Autor: Mgr. Pavel Semerák Občanský a společenskovědní základ Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Nervová soustava - úvod
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Rozdíly mezi osobnostmi
Nervová soustava - udržuje a řídí vnitřní prostředí těla, udržuje vztahy mezi vnitřními orgány a mezi organismem a okolím - je tvořena: centrální nervovou.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
SACÍ A ROHOVKOVÝ REFLEX
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Anotace: Seznámit žáky se základními pojmy z psychologie Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_OSVZ_ON.
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Řídící soustavy Nervová a hormonální.
SOCIÁLNÍ DETERMINACE PSYCHIKY
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
Reflexy.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Osobnost Psychologická charakteristika. Definice osobnosti Nositel lidské psychiky Individuální jednota člověka, jednota jeho duševních vlastností Psychologický.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Nervová soustava. Skládá se z: 1.) CNS = centrální nervová soustava (mozek, mícha) 2.) Periferní (obvodová) NS (nervy a nervové uzliny v těle) a) Nervy.
Nervové obvody, reflex. Nervový systém Mozek člověka je pravděpodobně nejkomplikovanější struktura na Zemi 1cm 3 mozkové tkáně obsahuje přes 50 miliónů.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Socializace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Psychické procesy - vnímání
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
VY_32_INOVACE_12_28_Nervová soustava
Sociální psychologie.
Pedagogika a psychologie
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Transkript prezentace:

www.zlinskedumy.cz VY_32_INOVACE_54_05 Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací oblast Společenskovědní vzdělání Vzdělávací obor Nauka o společnosti Tematický okruh Psychologie Téma Tematická oblast Název Vzrušivost, vodivost a reflexní činnost organismu Autor PaedDr. Ivan Konečný Vytvořeno, pro obor, ročník Říjen 2012,STR, STA, ELE, LYE, LYT 3.ročník Anotace Přehled základních biologických dějů spjatých s psychikou člověka Přínos/cílové kompetence Získání přehledu v základních biologických pojmech spjatých s psychikou www.zlinskedumy.cz

Reflexní činnost organismu probíhá na základě dvou vlastností nervové soustavy: Vzrušivost: schopnost reagovat na vnější, či vnitřní podněty podrážděním. Vodivost: schopnost vést toto podráždění do centra a odtud k výkonnému orgánu. Organismus: se musí vypořádat s určitou úrovní (intenzitou) vzruchu (slabá, silná). Některé vzruchy působí: aktivně (činné) - akční druhé obranně (pasivní) – brání organismus proti přetížení Rozdíly v přijímání vzruchů jsou individuální, mohou se rozvíjet učením.

Základní jednotkou je reflexní oblouk Reflexní oblouk se skládá: z čidla (receptoru) dostředivé (aferentní) dráhy ústředí (centra) odstředivé (eferentní) dráhy výkonného orgánu (efektoru)

1) Nepodmíněné reflexy Jsou to reflexy: na jejichž podnět následuje jednoduchá automatická reakce jsou vrozené s trvalým spojením smyslového a výkonného orgánu jejich existence je předem dána geneticky určeným průběhem nervových vláken ochranné reflexy např.: kýchací, kašlací, mrkací, odtažení ruky při kontaktu s vřelou vodou nebo patelární reflex (po úderu kladívkem do podkolení jamky se automaticky vymrští noha) tento reflex je charakteristický pro všechny živočišné druhy vyšší organismy kromě nepodmíněných reflexů mají i reflexy podmíněné

2) Podmíněné reflexy Podmíněné reflexy vznikají takzvaným podmiňováním, které může být dvojího druhu : Klasické podmiňování označuje situaci, kdy je typická reakce (např. slinění psa). Tím se zabýval ruský lékař Ivan Petrovič Pavlov. Druhým typem je operantní podmiňování, u kterého jsou důležité pojmy trest a odměna. (Watson, Skinner , Thorndike) Člověk musí reagovat na neobvyklé podněty zcela novým způsobem, kterému se teprve učí. Učením vzniká nová přiměřená reakce na daný, nezvyklý podnět. Získává individuální zkušenosti nebo skupinovou zkušenost. Forma učení (vzdělávání – výchova).

Nervová soustava

Typy vyšší nervové činnosti – podle síly. Hypokratés/I. P. Pavlov 1. Silný, vyrovnaný, živý (pružný), vzrušivý a útlumový proces pohyblivý, přiměřený – sangvinik. 2. Silný, vyrovnaný, klidný, procesy málo pohyblivé, pomalé – melancholik. 3. Silný, nevyrovnaný, proces vzrušivý silný, útlumový slabý – cholerik. 4. Slabý, oba procesy slabé, zvláště útlumový – flegmatik. V životě neexistují ostře vyhraněné typy!

Vnitřní biologické podmínky a) dědičná výbava (převzata od rodičů – genetika) b) vrozená výbava (prenatální vývoj) c) konstituční výbava ( jsou to účinky prostředí na vývoj fyzické i psychické stránky člověka v rámci přírodně společenských podmínek života)  

Společenská (sociální) podmíněnost psychiky člověk se člověkem nerodí, ale teprve se jím stává (že žije společně s lidmi) příklad žití mimo společnost – Tarazan, Rómulus a Rémus, prokazuje se vliv sociálního prostředí vtisknout člověku specifické rysy lidské psychiky, které se liší kvalitativně od života zvířat Proces se nazývá - socializace !!! (začleňování do společnosti)

Socializace se uskutečňuje ve třech úrovních: A. Celokulturní (spol.) vlivy: - podoba zkušeností v široké kulturní úrovni lidstva (např. středoevropských národů) - normativní chování - úchylky (deviace) jsou trestány (např. kanibalismus) - morálně (veřejné mínění) - právně (trest či jiná sankce) - ponechává značnou volnost v chování

B. Širší vztažná skupina: již název napovídá např. odlišnosti života vesnice – město členové jsou často spjati (národnost, rasa, náboženství, vzdělání, zaměstnání, majetkové vztahy, věk, zájmové zaměření) - zde jedinec může patřit do více skupin (zemědělec, rybář, věřící) - konflikt zájmů skupin (komunisté – věřící) (Skinheadi– Rómové) apod.

Oba programy slouží k úspěšnému vyrovnávání člověka s nároky života. C. Malé společenské skupiny - přímá interakce mezilidských vztahů členů - člověk do těchto skupin vstupuje a zaujímá v nich vymezená postavení a role - k nejvlivnějším skupinám patří: rodina, vrstevníci (parta), třída, zájmové skupiny apod. - nejvlivnější je vlastní rodina - člověk vstupuje do společnosti v nejtvárnějším období vztah k matce + blízkým (citové zabarvení) Člověk je vystaven - genetickému programu - socializačnímu programu Oba programy slouží k úspěšnému vyrovnávání člověka s nároky života.

Pokus se odpovědět Co rozumíš pod pojmem širší vztažná skupina? Vysvětli fyziologický pojem vodivost? Pokus se formulovat z hlediska vzrušivosti a útlumových procesů typ flegmatika . Pokus se charakterizovat nepodmíněné reflexy. Popiš reflexní oblouk.

Zdroje a prameny Gillernová,I - Malotínová, M.: Psychologie pro střední školy, Praha, SPN 1992 Hyhlík, F. – Nakonečný, M.: Malá encyklopedie současné psychologie, Praha, SPN 1973 Klapáč, M.: Psychologie v praxi, Praha, 1992 Novák, L.: Základy psychologie, S & M, Praha, 1992 Gillernová, I., Buriánek, J.: Základy psychologie, sociologie. Praha, Fortuna 1995 Hartl, P.: Psychologický slovník. Praha, Budka 1993 Janoušek, J., Hoskovec, J., Štikar, J.: Psychologický výkladový atlas. Praha, Karolinum – Academia 1993 Nakonečný, M.: Základy psychologie osobnosti. Prahy. Management press 1993 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Nervous_system_diagram.png 17.9.2012 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Medulla_spinalis_-_Section_-_English.svg 17.9.2012