SACÍ A ROHOVKOVÝ REFLEX

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Advertisements

Obvodové – periferní nervy
Funkce míchy.
11 orgánových soustav Soustava kosterní, svalová, oběhová, dýchací, trávicí, kožní, vylučovací, pohlavní, endokrinní, nervová, smyslová.
Obvodová NS.
NERVOVÁ SOUSTAVA I. VY_32_INOVACE_E2-17 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Opakování - centrální nervová soustava
Nervová soustava funkce řídí činnost všech orgánů
Obvodová nervová soustava
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Nervová soustava.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
SOUSTAVA SMYSLOVÁ Informace o okolním světě a o vlastním těle dostáváme prostřednictvím smyslových buněk Smyslové buňky tvoří základ čidel Čidla jsou vybavena.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Nervová soustava- úvod
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Nervová soustava Stavba nervové buňky: nervová buňka = neuron
Nervová soustava - úvod
Centrální nervová soustava
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Nervová soustava - udržuje a řídí vnitřní prostředí těla, udržuje vztahy mezi vnitřními orgány a mezi organismem a okolím - je tvořena: centrální nervovou.
Čidla receptory.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Nervová soustava Nervová soustava je nadřazená ostatním soustavám
NERVOVÁ SOUSTAVA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci nervové.
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
Vyšetřování nemocných v bezvědomí
Centrální nervový systém
DMO OLGA BÜRGEROVÁ.
Periferní nervový systém
Řízení organismu Filip Bordovský.
Receptory: Olga Bürgerová.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Stavba a funkční třídění svalové a nervové tkáně
Nervová soustava.
Řídící soustavy Nervová a hormonální.
Nervová soustava l Autor : Mgr. Irena Hudcová Přírodopis Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Reflexy.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
NERVOVÁ SOUSTAVA (NS) - stavba : - základem – neuron : Tělo Dendrity
Stavba kůže. Stavba kůže Nervová soustava CNS umožňuje velmi rychlé reakce organizmu na rozmanité podněty zevního i vnitřního prostředí. Podněty-
Funkce míchy.
NERVOVÁ SOUSTAVA 2.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Soustava nervová 1. část.
1. Nervová soustava: úvod.
Motorické a vegetativní reflexy
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 8 Autor: Mgr. Iveta Votápková Smyslová soustava Pětilístek oko
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Zdeněk Ogrodník NÁZEV:Soustava nervová - reflex TÉMATICKÝ CELEK:Biologie.
Screening sluchu u nejmenších dětí a jednostranný defekt M. Lejska Hradec Králové
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
REFLEXY, UČENÍ, PAMĚŤ. ANOTACE Prezentace navazuje na látku objasňující pojmy z nervové soustavy Je určena pro žáky 8. ročníku ZŠ Objasňuje látku k.
NERVOVÁ SOUSTAVA KOMUNIKAČNÍ SÍŤ. FUNKCE NS 1. řídí činnost všech orgánů v těle 2. kontroluje organismus jako celek 3. umožňuje vnímat okolí a získávat.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Nervová soustava. Skládá se z: 1.) CNS = centrální nervová soustava (mozek, mícha) 2.) Periferní (obvodová) NS (nervy a nervové uzliny v těle) a) Nervy.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Nervové obvody, reflex. Nervový systém Mozek člověka je pravděpodobně nejkomplikovanější struktura na Zemi 1cm 3 mozkové tkáně obsahuje přes 50 miliónů.
Screening sluchu u nejmenších dětí a jednostranný defekt
BIOLOGIE ČLOVĚKA NERVOVÁ SOUSTAVA
Funkce míchy a Reflexy.
ŠABLONA 32 Centrální nervová soustava
Projekt: Moderní výuka
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Nervová soustava Páteřní mícha.
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_PŘÍRODOPIS
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
VY_32_INOVACE_12_28_Nervová soustava
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Transkript prezentace:

SACÍ A ROHOVKOVÝ REFLEX PETRA KOLÁŘOVÁ

reflex [lat. reflexus - odraz] základní funkční prvek nervové soustavy automatická reakce organizmu na vnější nebo vnitřní podněty (dráždění receptorů) – zprostředkovaná reflexním obloukem reflexní oblouk receptor (čidlo) – aferentní dráha (dostředivá) – centra (CNS) – eferentní dráha (odstředivá) – efektor (výkonný orgán)

monosynaptický reflex nejjednodušší dva neurony - aferentní (senzorický) neuron vede vzruch přes jedinou synapsi na eferentní (motorický) neuron konstantní hodnota prahu dráždivosti polysynaptický reflex do reflexního oblouku je zapojen alespoň ještě jeden další neuron – interneuron prahová hodnota vzruchu není konstantní

podle podmínek vzniku a typu spojení rozlišujeme: nepodmíněné (vrozené) reflexy jednoduché, zcela automatické reakce existence je dána geneticky určeným průběhem nervových vláken – trvalé spojení smyslového a výkonného orgánu „ochranné reflexy“ podmíněné (vypracované) reflexy vytvářejí se v souvislosti se získanými zkušenostmi, učením dočasné – mohou být zapomenuty opakovanými situacemi se mohou posilovat, pokud chybí podněty zkoušení určitých reflexů – informace o způsobu a místě poškození NS proprioceptivní reflexy exteroceptivní reflexy

SACÍ REFLEX vrozený (nepodmíněný) reflex novorozence vymizí po prvních měsících života reakce na podráždění v krajině rtů sledování psychomotorického vývoje dítěte nutný pro normální průběh kojení porušen bývá u novorozenců s nízkou porodní hmotností

aferentní rameno n. trigeminus (V.) n. maxillaris – rr. cutanei n. mandibularis – n. mentalis eferentní rameno motorická složka n. facialis (VII.) motorická složka n. trigeminus (V.) – žvýkací svaly

taktilní podnět v oblasti rtů – sací pohyby vyšetřování provokované hybnosti oslabení sacího reflexu: porucha CNS infekce hypoxie acidóza neurologické vyšetření u poruch vědomí – výbavnost sacího reflexu při deliberaci kmenových struktur (postižení frontálních laloků)

ROHOVKOVÝ (KORNEÁLNÍ) REFLEX bezděčném sevření víček při podráždění povrchu rohovky mechanickým nebo jiným podnětem rohovka[lat. cornea] bezcévnatá, průhledná a více zakřivená přední část tunica fibrosa bulbi velké množství senzitivních vláken - nejcitlivější místo lidského oka

aferentní rameno n. trigeminus n. ophtalmicus – nn. ciliares longi senzitivní inervace rohovky eferentní rameno n. facialis motorická inervace m. orbicularis oculi

umělé vyvolání za diagnostickým účelem – chomáčkem vaty dotkneme povrchu rohovky oblast n.VII. – fyziologicky zkouška povrchové citlivosti rohovky kmenový reflex – zhodnocení funkčního stavu pontu absence korneálního reflexu: oboustranně – v hlubokém bezvědomí jednostranně – poškození n. trigeminus; někdy časným symptom závažného onemocnění CNS (nádor v trigonum pontocerebellare) snížení u sekundární neuralgie trigeminu a lézi n. VII. (někdy úplně vyhasíná)