Nervová soustava a smyslové orgány

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Advertisements

1. DoplŇte chybĚJÍCÍ SLOVA DO TEXTU
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
NERVOVÁ SOUSTAVA I. VY_32_INOVACE_E2-17 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Opakování - centrální nervová soustava
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Nervová soustava funkce řídí činnost všech orgánů
Složka sady:EU III/2 č. 15 VY_32_INOVACE_Př.8.15
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Nervová soustava.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Smysly obratlovců 8. třída
4. Neuron.
Nervová soustava- úvod
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Nervová soustava- receptory
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Řízení lidského organizmu
SOUSTAVA NERVOVÁ Řídí činnost lidského těla
Nervová soustava Stavba nervové buňky: nervová buňka = neuron
Nervová soustava - úvod
NERVOVÁ SOUSTAVA. NERVOVÁ SOUSTAVA STAVBA Základem je nervová buňka (neuron) CNS (centrální nervový systém) - mozek mícha PNS (periferní.
Smyslové orgány.
Nervová soustava - udržuje a řídí vnitřní prostředí těla, udržuje vztahy mezi vnitřními orgány a mezi organismem a okolím - je tvořena: centrální nervovou.
Čidla receptory.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
NERVOVÁ SOUSTAVA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci nervové.
Nervová soustava Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Řízení organismu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Křivánková Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Řízení organismu Filip Bordovský.
Řízení lidského těla Filip Bordovský.
Nervová soustava ll Přírodopis Autor: Mgr. Irena Hudcová
NERVOVÁ SOUSTAVA SZŠ A VOŠZ PŘÍBRAM.
Nervová soustava.
Řídící soustavy Nervová a hormonální.
Nervová soustava l Autor : Mgr. Irena Hudcová Přírodopis Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Reflexy.
NERVOVÁ SOUSTAVA (NS) - stavba : - základem – neuron : Tělo Dendrity
Stavba kůže. Stavba kůže Nervová soustava CNS umožňuje velmi rychlé reakce organizmu na rozmanité podněty zevního i vnitřního prostředí. Podněty-
NERVOVÁ SOUSTAVA 2.
SMYSLOVÉ VNÍMÁNÍ.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Kmen: STRUNATCI podkmen: OBRATLOVCI nadtřída: bezčelistnatci
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Nervová soustava. Skládá se z: 1.) CNS = centrální nervová soustava (mozek, mícha) 2.) Periferní (obvodová) NS (nervy a nervové uzliny v těle) a) Nervy.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Nervové obvody, reflex. Nervový systém Mozek člověka je pravděpodobně nejkomplikovanější struktura na Zemi 1cm 3 mozkové tkáně obsahuje přes 50 miliónů.
Obratlovci Pětilístek: páteř
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
BIOLOGIE ČLOVĚKA NERVOVÁ SOUSTAVA
ŠABLONA 32 Centrální nervová soustava
STAVBA A ČINNOST NERVOVÉ SOUSTAVY.
Projekt: Moderní výuka
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název prezentace (DUMu): Nervová soustava
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VY_32_INOVACE_08_PR_NERVOVÁ SOUSTAVA
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NERVOVÁ SOUSTAVA (opakování)
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
VY_32_INOVACE_12_28_Nervová soustava
Smyslové orgány.
Nervová soustava Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Anotace Prezentace slouží k úvodní hodině do tématického celku: nervová soustava Je určena pro žáky 8. ročníku ZŠ.
OBRATLOVCI Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Základní škola, Hradec Králové
Transkript prezentace:

Nervová soustava a smyslové orgány obratlovci

NEURON - POPIS Tělo Dendrity (krátké výběžky) Axon (dlouhý výběžek) Myelinová pochva Ranvierův zářez Nervová zakončení Synapse 2 Iniciační segment 1 3 5 4 7 6

skákavka bezobratlí zéva žížala ploštěnka nezmar

Nervová soustava pes

Nervová soustava obratlovců Centrální nervová soustava (obsahuje jak těla nervových buněk s dendrity, tak neurity, které se navzájem propojují) – mozek a mícha Periferní (obvodové) nervy Šedá hmota (Těla buněk s dendrity) – centra vytvářející odpovědi Bílá hmota (neurity) – vedení vzruchů

mihule Podkmen: Obratlovci máčka ropucha zmije lipan čáp hraboš

Vývoj mozku

Třída: Ryby a obojživelníci Největší a nejdůležitější částí je střední mozek. Organismus funguje hlavně na základě nepodmíněných reflexů pstruh skokan

Třída: Plazi Vyvíjí se koncový mozek s prvním typem šedé kůry mozkové, která umožňuje pouze instinktivní chování.

Třída: Ptáci a savci holub pes Nejdůležitější částí je koncový mozek s šedou kůrou mozkovou. Souvisí to s rozvojem podmíněnéch reflexů a relativně složitého chování.

Reflexy Nepodmíněné (vrozené) – sací reflex u savců Podmíněné (získané) – vznikají až za života organismu Zpětná vazba – ovlivňuje například rychlost dechu, stahy dělohy při porodu

káně strakapoud výr

medvěd liška jelen

Smyslové orgány Přijímají podněty z vnějšího i vnitřního prostředí organismu pomocí smyslových buněk Živočichové mají různé schopnosti vnímat změny v prostředí – mají různě vyvinuté smysly

hmat Postranní čára Hmat v rypáku Hmat v prstech Hmat v ocase

Vnímání polohy těla Vnitřní ucho V uchu je uložen také smysl pro vnímání zvukových vln (sluch)

Sluch ještěrka pstruh skokan

Kuna lesní slon infrazvuk Vrabec polní Netopýr ušatý ultrazvuk

Chemoreceptory zebra Varan komodský Čich a chuť Krtek obecný Liška obecná

Fotoreceptor - oko Má schopnost zachycovat světelné paprsky Vyvíjí se u všech obratlovců, ale u forem obývajících prostředí, v němž nelze zrak používat (půda, trvale zakalená voda, jeskyně) zrak zakrňuje macarát krtek

Zrak Nejlépe je vyvinut u denních obratlovců Některé ryby, ptáci, savci jsou schopni i barevného vidění Černobílé vidění bývá nejdokonalejší u soumračných a nočních živočichů ( mají nápadné velké oči)

Fotoreceptor

Vnímání teploty prostředí sysel koroptev mlok