DVĚ EXTRÉMNÍ KONCEPCE SOCIALIZACE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Obecná a vývojová psychologie dne
Životní způsob, životní styl, volný čas a zdraví
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
Sociální psychologie Sociální skupiny.
Vývoj člověka Ontogeneze.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Konflikt sociálních rolí
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
Reálné a zobrazené vzory
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Psychologie II Sociální psychologie
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
SOCIÁLNÍ DETERMINACE PSYCHIKY
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
SOCIÁLNÍ STRUKTURA, STRATIFIKACE A MOBILITA
Model transkulturní péče
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Hodnoty, normy Konformismus, deviace
Šárka Hučíková, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
Sociální psychologie se zaměřením na sport
3. téma: Kultura
KULTURA kognitivní prvky normativní prvky jazyk materiální prvky.
Řízení a plánování kariéry
Výchova jako proces zpracovala: Kateryna Foinetská.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Sociální systém hospodářské organizace Charakteristika sociálního systému hospodářské organizace.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Sociální skupiny a role
1. Vymezení a rysy sportovní edukace
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Rodina jako sociální instituce
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
MOTIVACE.
Vývoj člověka Ontogeneze.
Socializace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Psychologie adolescentů
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Socializace Kejřová.
Sociální pozice a role. Zdroj obrázků:
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Psychologie adolescentů
Osobnost člověka z hlediska sociální psychologie
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Hodnoty, normy Konformismus, deviace
Sociální psychologie.
Pedagogika a psychologie
5. Kultura jako řešení problémů přežití
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Pedagogika Pedagogika = sociální věda
Transkript prezentace:

DVĚ EXTRÉMNÍ KONCEPCE SOCIALIZACE FAKTORY VÝVOJE PRIMÁRNĚ DÁNY UVNITŘ ORGANISMU A SOC. OKOLÍ JE POUHÝM ZPROSTŘEDKOVATELEM PŮSOBENÍ TĚCHTO FAKTORŮ – FREUDOVA PSYCHOANALÝZA POJETÍ ČLOVĚKA JAKO „TABULA RASA“ A ROZHODUJÍCÍ FAKTOR VÝVOJE JE SOC. ZKUŠENOST – WATSONŮV BEHAVIORISMUS

SOCIALIZACE=SOCIÁLNÍ UČENÍ Socializaci od jiných změn odlišují 2 aspekty: Prostřednictvím sociálního učení dochází ke změně postojů a chování (změny způsobené zráním nejsou socializací) Změny postojů a chování mají svůj původ ve vzájemném působení osob (přímo i nepřímo) Nezaměňovat pojmy socializace a výchova !!

SOCIALIZACE JE PERMANENTNÍ, CELOŽIVOTNÍ PROCES SOCIÁLNÍHO UČENÍ, ZÍSKÁVÁNÍ „SOCIÁLNÍ INTELIGENCE“, VE KTERÉM SE JEDINEC STÁVÁ ČLENEM SPOLEČNOSTI, OSVOJUJE SI RŮZNÉ SOCIÁLNÍ ROLE, SPOLEČENSKÉ NORMY A HODNOTY Etapy: primární a sekundární předpracovní, pracovní a popracovní

NEJVÝRAZNĚJŠÍ ZMĚNY V CHOVÁNÍ Dosažení vhodného vzorce závislost – nezávislost Dosažení vhodného vzorce věnovat a obdržet náklonnost Vypracování vztahu k soc. skupinám Vývoj sebevědomí Příprava sexuální role Adaptace změnám svého organismu Ovládání těla a naučení se motorickým vzorcům Rozumění materiálnímu světu, jeho řízení a užívání Vytvoření vhodného systému symbolů a pojmů Vytvoření vhodného vztahu k světu

FAKTORY SOCIALIZACE PŘÍRODNÍ (BIOLOGICKÉ) PROCESY SOCIÁLNĚ PSYCHOLOGICKÉ PROCESY (utváření MY- skupinové vědomí a jednání) PSYCHOLOGICKÉ PROCESY (utváření osobnosti JÁ- individuální vědomí a jednání) SOCIOLOGICKÉ PROCESY (individuální a skupinová identifikace, seberealizace a reprodukce

PŘÍRODNÍ PROCESY PŘÍRODNÍ PROSTŘEDÍ, se kterým je organismus člověka v interakci GENETICKÁ INFORMACE – pudy, instinkty, biologické předdispozice pro socializaci

SOCIÁLNĚ PSYCHOLOGICKÉ PROCESY Interiorizace a stabilizace HODNOT – chápání žádoucího jednání Interiorizace NOREM jednání – důsledek kontroly společnosti nad individuem a individua nad společností

PSYCHOLOGICKÉ PROCESY VZTAHY – komunikace a kooperace, jazyk a rozum POZICE, status – souhrn práv a povinností, které jsou připsané – askripce nebo získané výkonem ROLE – jinými očekávané chování v dané pozici – spojnice mezi pozicí a jednáním

SOCIOLOGICKÉ PROCESY SKUPINY – zpravidla trvalejší vztahy v dané pozici – spojnice mezi pozicí a jednáním INSTITUCE – uznávané způsoby (vzory) jednání platné v dané kultuře, „know how“ jednání ORGANIZACE – technický a mocenský prostředek kooperace a koordinace lidí, nástroj realizace cílů a individuí, skupin a institucí

ETAPY ŽIVOTA ČLOVĚKA 1/ Dětství –jedinec problémem pro svoje okolí, internalizace rodinných rolí a vztahů a/ rané dětství- (0-2) počátky neverbální komunikace b/ předškolní věk- (2-5), počátky verbálního dorozumívání, osvojení soc. návyků, adaptace na kolektiv c/ školní věk- (6-12), učení, vrstevnické vztahy, fantazie 2/ Mládí – „já“ se stává problémem samo pro sebe, sbližování, láska, sex.vztahy a/ puberta- (12-15), formování vztahů mezi pohlavími, počátky emancipace od rodiny, vyhrocování konfliktů a zájmů, vznik problémů sociální identity b/ dospívání- (16-20), reálná volba povolání, zákonné práva a povinnosti, koordinace zájmů, počátek nezávislosti, formování světonázoru, krize adolescence

3/Dospělost – kdy jiní jsou problémem pro mě! a/ raná dospělost – (21-25), osvojování si rolí dospělého, počátek ekonomické a sociální samostatnosti, formování životních plánů, první zaměstnání b/ střední dospělost – (26-40), slaďování soc. rolí, konflikty rolí, materiální konsolidace, spol. angažovanost, redukce životních plánů, stabilizace sítě soc. kontaktů a vztahů, 2. volba zaměstnání specializace, kariéra, další vzdělávání, rodina s dospívajícím dítětem, rozvod, změna partnera c/ pozdní dospělost –(41-55), krize středního věku,soc.konsolidace, nové formování život. perspektiv, prof. stabilita, role prarodiče 4/ Stáří – „já“ se stává problémem pro ostatní, prázdné hnízdo, vdovství, osamělost a/ důchodový věk-(56-65), vrchol soc.postavení a autority, přeměny fyzických funkcí, stabilizace životních stereotypů b/ stáří – (66 -), změny soc. a psych.funkcí, oslabení životní aktivity, profesní prázdnota,

SOCIÁLNÍ POZICE SOCIÁLNÍ ROLE Rozumíme určité postavení člověka ve společnosti, jedná se o určitou sumu práv a povinností, které společnost člověku na jedné straně vymezuje a na druhé dává. To se děje prostřednictvím společ. norem a hodnot, některé pozice jsou trvalé, jiné dočasné SOCIÁLNÍ ROLE Je určité konkrétní chování, které očekáváme od jednotlivce v určité sociální pozici, role poskytuje vzor, podle něhož má individuum jednat, jednotlivé role nemají stejnou váhu, role nesou s sebou určité jednání, emoce a postoje, které k tomuto jednání patří, od absolutního ztotožnění s rolí až k úplnému odmítnutí

NÁPLŇ SOCIALIZACE Předmětným obsahem socializace je kultura Socializace je tak: Procesem kulturní transmise (přenosu) – z hlediska společnosti a procesem akulturace – z hlediska jedince Výchovu chápeme jako společ.proces, v němž jde: Z hlediska jedince – o formování osobnosti Z hlediska společ.cílů – o socializaci Z hlediska obsahů – o akulturaci

HODNOTY může být pro nás to, čemu přikládáme význam Podle Szcepanského: materiální či ideální objekt, idea nebo instituce skutečný či imaginární předmět, ke kterému zaujímáme hodnotící vztah a připisujeme mu význam Hodnoty určují: - pravidla společ. soužití principy společenské hierarchie (to, co společnost uznává za důležité) Hodnoty ovlivňují: - můj společ. vztah s jednotlivci a skupinami můj výběr (podle nich vybírám vhodnou skupinu) Druhy hodnot: materiální a duchovní

SPOLEČENSKÉ NORMY Jsou vlastně pravidla chování, vznikají v opakujících se situacích buď: Spontánně – obyčeje, zvyky-mravní normy Záměrně – parlament –právní normy Regulují chování jednotlivců vůči jednotlivcům vůči společnosti jako celku, skupinám. K dodržení norem se používají SANKCE – pozitivní, negativní, formální i neformální. Hodnoty jsou spojovány s cíli určité činnosti či s potřebami lidí, normy pak regulují způsob uspokojování těchto potřeb, tzn. Jakými prostředky dosáhnout cíle!