CHARAKTERISTIKA VÝZNAMNÍ PŘEDSTAVITELÉ Mgr. Michal Oblouk

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Advertisements

Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
Osvícenství v českých zemích a počátky NO
Název: Honoré de Balzac Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Autor: Pokorná Martina
KLASICISMUS.
Johann Wolfgang Goethe
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
Divadlo konce 19.století.
Deutsche Literatur 1.Brüder Grimm Ladislav Trčka Zuzka Mitášová 2.J. W. Goethe Veronika Krajčová 3.Bertold Brecht František Kužela 4.Friedrich Schiller.
FRÁŇA ŠRÁMEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VY_32_INOVACE _19 Romantismus
Romantismus Lukáš Rozsypal.
Jean Jacques Rousseau O původu nerovnosti mezi lidmi
Karel Čapek.
Romantismus.
Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121
Sturm und Drang Goethe – Schiller Výmarský klasicismus Faust
František Ladislav Čelakovský
Karel Čapek PhDr. Karel Čapek narozen 9. ledna 1890 v Malých Svatoňovicích, zemřel 25. Prosince 1938 v Praze, byl český spisovatel, novinář, dramatik,překladatel.
Victor Hugo ( ).
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/13/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvoření
2. Literární tvorba v období osvícenství
SBĚRATELÉ LIDOVÉ SLOVESNOSTI Mgr. Michal Oblouk
Obecné poučení o literatuře
NĚMECKÝ PREROMANTISMUS
2. Literární tvorba v období osvícenství 4. Mimo osvícenská centra Důkladné a pevné stavbě stačí její vlastní základy; opory ani podpěry nepotřebuje. Jestliže.
Jan Neruda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Portréty literárních osobností světové literatury.
DUM - Digitální Učební Materiál
František Hrubín Jan Musil.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Číslo:VY_32_INOVACE_24_04 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Johann Wolfgang.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_309_Romantismus AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM: 8., 24.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Autor: Bc. Eva Doležalová
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 2. června 2012 Název: VY_32_INOVACE_4.2.2.
Ivan Andrejevič Krylov
CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk
Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121
Česká moderna - výklad (9. roč.)
Český jazyk a literatura
Německý preromantizmus
2. Sentimentalismus a preromantismus
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Májovci, ruchovci a lumírovci léta 19. století
FRIEDRICH SCHILLER (1759 – 1805)
CHARAKTERISTIKA VÝZNAMNÍ PŘEDSTAVITELÉ Mgr. Michal Oblouk
Osvícenské reformy a proměny Duchovní kultura Evropy ZS 2014 Pátek, sudý, 8:45 Barbora Beňová.
AUTOŘI. PREROMANTISMUS umělecký proud, který vznikl zhruba ve 2. pol. 18. století reakce na klasicismus a osvícenství, a který ohlašoval blížící se romantismus.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Český jazyk a.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Literární riskuj národní obrození Jarmila Karlovcová 8. třída Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jarmila Karlovcová. Dostupné.
Jan Neruda - dílo.
ROMANTISMUS.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Vypracoval: Ondřej Dutka
OSVÍCENSTVÍ.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
VY_12_INOVACE_C7.02 Autor: Mgr. Nováková Jana
CHARAKTERISTIKA VÝZNAMNÍ PŘEDSTAVITELÉ Mgr. Michal Oblouk
Preromantismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
ROMANTISMUS V ČESKÉ LITERATUŘE
Hádej, kdo jsem? NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
VY_32_INOVACE_Jir_I-21 Pavel Kohout Název projektu: OP VK
Preromantismus.
Transkript prezentace:

CHARAKTERISTIKA VÝZNAMNÍ PŘEDSTAVITELÉ Mgr. Michal Oblouk PREROMANTISMUS CHARAKTERISTIKA VÝZNAMNÍ PŘEDSTAVITELÉ Mgr. Michal Oblouk

P R E R O M A N T I S M U S od pol. 18. stol., poč. 19. stol. umělecký styl a životní postoj nově nastupující třídy – měšťanstva umělecký proud, který vznikl jako reakce na klasicismus a osvícenství, a který ohlašoval blížící se romantismus našel své vyjádření hlavně v literatuře orientuje se na posílení emocionální působivosti uměleckých děl - sentimentalismus

ZNAKY PREROMANTISMU odpor k osvícenství a klasicismu zdůraznění citovosti v literární tvorbě - opravdovost citu, hloubka vášně, prožitek srdce a právo každého člověka na plný, neomezovaný citový život návrat k přírodě (svět neporušený civilizací) prostý venkovský způsob života = prostředí vhodné pro rozvíjení citu i rozumu člověka požadavek originality a svobody záliba v určitých typických přírodních sceneriích (jezero, hřbitov, hrobka, zřícenina, noc, měsíc) a v postavách (poutník, vězeň, mnich, poustevník) hrdinové nejsou buřiči vlastenectví zájem o lidovou slovesnost (inspirační zdroj) autentické projevy národní kultury

ANGLIE je považována za místo zrodu preromantismu Edward Young (1681-1765), James Thomson (1700-1748), Thomas Gray (1716-1771), Thomas Percy (1729-1811), Thomas Parnell (1679-1718), Robert Blair (1699–1746) Henry Kirke White (1785-1806) - básníci tzv. hřbitovní školy William Cowper (1731-1800), James Macpherson (1736-1796), známý především jako „překladatel“ jím „objevené“ staré gaelské poezie Ossianovy zpěvy, Thomas Chatterton (1752–1770), William Blake (1757-1827), Robert Burns (1759-1796) považovaný za skotského národního básníka Samuel Richardson (1689-1761), zakladatel sentimentálního románu v dopisech, Laurence Sterne (1713-1768), Oliver Goldsmith (1730-1774), Richard Brinsley Sheridan (1751–1816), představitelé tzv. gotického románu Horace Walpole (1717-1797), autor románu Otranský zámek, Clara Reeveová (1729-1807), William Thomas Beckford (1760-1844), Ann Radcliffová (1764-1823), Matthew Gregory Lewis (1775-1818) a Charles Maturin (1782-1824)

FRANCIE Choderlos de Laclos (1741 - 1803) Jacques-Henri Bernardin de Saint-Pierre (1737 - 1814) Madame de Staël (1766 - 1817) André Chénier (1762 - 1794) Choderlos de Laclos (1741 - 1803) - spisovatel a generál, román Nebezpečné známosti (popisuje mravní volnomyšlenkářství jistých šlechtických kruhů z dob konce francouzského absolutismu, kniha je psaná formou dopisů, příběh je dodnes zdrojem mnoha literárních i filmových zpracování)

JEAN-JACQUES ROUSSEAU (1712 – 1778) francouzský filozof a spisovatel švýcarského původu pocházel z rodiny hodináře učil se u notáře, u ryteckého mistra, v letech 1730 – 1732 se učil hudbě přátelil se s D. Diderotem, spolupracoval na Encyklopedii (články o hudbě a politické ekonomii) žil neuspořádaným rodinným životem, s pologramotnou švadlenou měl pět dětí, které dal do sirotčince zvítězil v soutěži o nejlepší filozofické pojednání jeho pedagogické dílo bylo odsouzeno pařížským parlamentem a zakázáno i v Ženevě požadoval návrat k neporušené přírodě, jen příroda zachová člověka v jeho svobodném, přirozeném stavu (člověk je od přírody dobrý), civilizace ho kazí

ROUSSEAUOVO DÍLO - jeho dílo ovlivnilo Velkou francouzskou revoluci i následující vývoj kolektivistických teorií Emil čili O výchově – pedagogický román o nutnosti přirozeného vývoje a citově bohatém životě, kniha je rozdělena do pěti částí, v každé části se věnuje určitému věkovému období dítěte a v páté části se zabývá výchovou ženy, tedy budoucí Emilovy manželky Julie aneb Nová Héloisa – sentimentální román v dopisech o lásce domácího učitele k dívce šlechtického původu Julii

ANTOINE-FRANCOIS PRÉVOST (1697 – 1763) francouzský spisovatel a romanopisec studoval u jezuitů r. 1717 vstoupil do armády, nakonec složil slib v Řádu svatého Benedikta r. 1727 nuceně odešel do Anglie a o dva roky později do Nizozemí, zde byl obviněn z podvodů, a proto se vrátil do Anglie r. 1733 se mu podařilo vrátit do Francie, kde se nakonec smířil i s církví dílo: MANON LESCAUT – milostný příběh, autobiografická zpověď šlechtice, jeho láska ke krásné Manon, román byl pro údajnou nemorálnost ve Francii odsouzen ke spálení, vydán až po 20 letech, veršovaná dramatizace (V. Nezval)

NĚMECKO – HNUTÍ STURM UND DRANG Bouře a vzdor název hnutí podle hry dramatika Friedricha M. Klingera (1752 - 1831) literární hnutí působící v letech 1767 – 1785 mladí tvůrci vyjadřovali odpor k společenské nespravedlnosti, útlaku, vzpoura mladé generace proti konvencím reakce na racionalismus a osvícenství návrat k emocím, důraz na cit a fantazii, požadavek originality, inspirace – příroda a lidová slovesnost Gotthold Ephraim Lessing (1729 - 1781), Johann Gottfried Herder (1744 - 1803), Gottfried August Bürger (1747 - 1794) - fantastický cestopis s pohádkovými motivy Baron Prášil

JOHANN WOLFGANG GOETHE (1749 – 1832) nejvýznamnější představitel německé klasické literatury, byl univerzálním umělcem (básník, prozaik, dramatik, historik umění a umělecký kritik, právník a politik, biolog a stavitel) narodil se v rodině císařského rady studoval na univerzitě v Lipsku (přírodní vědy) a ve Štrasburku, kde získal titul doktora práv působil jako právník, ministr a rádce výmarského vévody Karla Augusta od r. 1775 se trvale usadil ve Výmaru, odkud často zajížděl do západočeských lázní, které si zamiloval (Čechy navštívil 17krát) při léčení v Mariánských Lázních se 74letý autor zamiloval do 17leté Ulriky von Levetzow hodně cestoval, při návštěvě Itálie se seznámil s antikou, kterou pokládal za vrchol kultury politicky se angažoval v programu literárního hnutí Sturm und Drang

GOETHOVO DÍLO Prometheus – báseň Král duchů, Čarodějův učeň – balady Heřman a Dorotea – idylická pastorela Utrpení mladého Werthera – 2dílný román v dopisech, ich-formou psané deníkové záznamy (o vnitřní krizi hrdiny, zklamání v lásce) Viléma Meistera léta učednická, Viléma Meistera léta tovaryšská – 2 díly vývojového výchovného románu o životní cestě chlapce Götz von Berlichingen, Egmont, Ifigenie na Tauridě, Torquato Tasso – tragédie Faust – vrcholné dílo, dvojdílná filozoficko-dramatická báseň, pověst o dr. Faustovi a jeho smlouvě s ďáblem (Faustova touha po poznání a nespokojenost ho vede k přijetí Mefistofelovy služby, v případě uspokojení mu propadne Faustova duše)

FRIEDRICH SCHILLER (1759 – 1805) - německý básník, dramatik a překladatel narodil se jako syn vojenského lékaře původně chtěl studovat teologii, vystudoval ale medicínu (na škole založil tajný spolek poezie), krátce pracoval jako plukovní lékař byl dramaturgem divadla v Mannheimu, kde pracoval také jako novinář šest let žil ve Výmaru (přátelství s Goethem) – „výmarští klasikové“ stal se profesorem pro světové dějiny na univerzitě v Jeně r. 1797 je nazýván rokem balad - Schiller i Goethe vytvořili mnoho balad každý sám i dohromady v divadle spatřoval důležitý prostředek k výchově člověka zemřel na tuberkulózu

SCHILLEROVO DÍLO Balady – tajemné dramatické příběhy Óda na radost – báseň oslavující štěstí, přátelství, v závěru Beethovenovy 9. symfonie (hymna Evropské unie) Loupežníci – tragédie, konflikt dvou bratrů šlechticů, povahově protikladných (Karel x Franz) Úklady a láska – tragédie, o lásce měšťanské dívky a šlechtického syna Don Carlos, trilogie Valdštejn, Marie Stuartovna, Panna Orleánská, Nevěsta messinská, Vilém Tell – historická dramata

RUSKO/POLSKO básník Gavrila Romanovič Děržavin (1743 - 1816) dramatik Denis Ivanovič Fonvizin (1744 - 1792) prozaika a sociální kritik Alexander Nikolajevič Radiščev (1749 – 1802) básník a politik Ivan Ivanovič Dmitrijev (1760 - 1837) spisovatel, novinář a vydavatel Nikolaj Ivanovič Novikov (1744 - 1818) spisovatel a historik Nikolaj Michajlovič Karamzin (1766 - 1826) básník Franciszek Karpiński (1741 - 1825) jeden z nejoriginálnějších spisovatelů své doby, polský vědec, literát, cestovatel a politik Jan Potocki (1761 - 1815)

IVAN ANDREJEVIČ KRYLOV (1769 – 1844) ruský autor bajek pocházel z chudé důstojnické rodiny od osmi let pracoval jako kancelářský poslíček a živil matku a sourozence měl pouze základní vzdělání, avšak získal široký rozhled jako samouk většinu života pracoval jako knihovník psal satirické divadelní hry, založil několik časopisů dílo: BAJKY – veršované, 9 knih (přes 200 bajek), kritizuje špatné lidské vlastnosti i nastavuje zrcadlo tehdejší ruské společnosti, např. Vlk a beránek, Orel a slepice, Rybí tanec, Statečný osel, Mravenec

ZDROJE http://cs.wikipedia.org/wiki/Jean-Jacques_Rousseau http://cs.wikipedia.org/wiki/Antoine_Fran%C3%A7ois_Pr%C3%A9vost http://cs.wikipedia.org/wiki/Goethe http://cs.wikipedia.org/wiki/Friedrich_Schiller http://cs.wikipedia.org/wiki/Ivan_Andrejevi%C4%8D_Krylov http://www.cojeco.cz/index.php?id_desc=49606&s_lang=2&detail=1 https://cs.wikipedia.org/wiki/Preromantismus https://cs.wikipedia.org/wiki/Choderlos_de_Laclos