Kognitivní vývoj Jean Piaget viděl vývoj intelektových ( v širším slova smyslu kognitivních) schopností jako 4 etapy, přičemž každá z nich znamená objevení.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jak se přiblížit k dětem psychologické poznatky ve výchově.
Advertisements

Základní pojmy a souvislosti
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
1 Týmová práce TYMP 2/ C3 Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
KARIÉROVÉ PORADENSTVÍ J. Holland
Temperament, charakter
Vývojová psychologie Škola:
Prezentace na předmět Ontogenetická psychologie Alice Kulišová
Kognitivní vývoj u dětí (vývoj myšlení a chápání světa)
Přijímací řízení…? „Víme, koho přijímáme?“ PaedDr. Ivona Futschiková.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Piaget, Kohlberg, Selman, Gilliganová
Teorie Lawrence Kohlberga
Emoce (city).
Schopnosti. Schopnost Je psychická vlastnost, která umožňuje člověku naučit se určitým činnostem a úspěšně je vykonávat. Utváří se na podkladě biologické.
7. Má přirozený zákon společensko-politické důsledky? Novověk představuje zlom v přirozenoprávní nauce Východiska: Voluntarismus pozdního středověku Novověká.
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Politická socializace Charakteristika politické socializace Teorie politické socializace Psychologické teorie Stádia morálního usuzování Vzdělávání a politická.
Zdravá škola.
Politická socializace
UČENÍ = PROCES JEHOŽ VÝSLEDKEM JE ZMĚNA PSYCHICKÝCH JEVŮ, DISPOZIC K NIM A JEJICH VNĚJŠÍCH PROJEVŮ.
Mravní výchova.
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Otázky a dilemata. Komu? Dítě, žák, pedagog, pracovníciDítě, rodiče, pečovatelé Kde? Škola, poradenská instituceDomácí prostředí Kdy? Chování je nefunkčníNastane.
Psychologie učení.
ORGANIZAČNÍ STRUKTURY
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Jak se děti učí 5 Vývoj pojetí hodnot: HODNOTY A MORÁLKA.
IDEOLOGIE A STÁT I. IDEOLOGIEANTISEMITISMUSNACIONALISMUS.
Výchovné a vzdělávací strategie a cíle ve výuce přírodopisu
Teorie vzdělávání dospělých
Předškolní věk = období hry Experimentace – cca do 2 let věku, procvičování pohybů s vlastním tělem, nebo jednoduchými předměty, prozkoumávání okolí a.
13. Psychický vývoj, jeho zákonitosti, periodizace - 3. cast.
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_09.
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Mgr. Michal Vičar.  Zrání (biologický vývoj) versus učení  Aktivita versus pasivita  Vědomý versus nevědomý vývoj  Nature vs. Nurture.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
K ONSTRUKTIVISMUS Zora Syslová. T RANSMISE VERSUS KONSTRUKCE Transmisivní pedagogika klade důraz na fakta a jejich zapamatování. Konstruktivistická pedagogika.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
Projekt Podpora práce učitelů - PPUČ
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Sociální práce s rodinou 4
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Teorie vzdělávání dospělých
Environmentální etika
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Vývoj pojetí hodnot: HODNOTY A MORÁLKA
Konstruktivismus Zora Syslová.
Psychologie učení.
Psychologie výchovy a vzdělávání
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Environmentální etika
Pedagogická psychologie
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
Mgr. Kateřina Lojdová Teorie a metodika výchovy Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání Mgr. Kateřina Lojdová
5. Kultura jako řešení problémů přežití
Jak na jazyky.
Seminář „Psychologie ve školní praxi“
Bc. Miloslava Vavříková
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Metodika podpory sociálního a emočního vývoje dětí předškolního věku
Transkript prezentace:

Kognitivní vývoj Jean Piaget viděl vývoj intelektových ( v širším slova smyslu kognitivních) schopností jako 4 etapy, přičemž každá z nich znamená objevení se nových schopností, které umožňují velkou reorganizaci dětského myšlení. Vývoj závisí z velké části na aktivní interakci dítěte s prostředím – vědomosti vycházejí z činnosti. Piagetova schemata jsou vzorce chování nebo myšlení, které děti i dospělí používají při zacházení s objekty (resp. událostmi). jednoduchá (dosáhnout na vzdálenou věc natahováním se) i složitá (matematické operace), spíše behaviorální (řízení auta) nebo kognitivní (řešení kategorizačních problémů). Schémata mohou být popsána jako analogie počítačového programu (každé schéma zachází se všemi objekty stejně). Prvotní schémata vznikají na podkladě vrozených reflexů, mezi nejjednodušší schémata malých dětí patří kousání, bouchání s věcmi, házení/shazování věcí apod. Když se dítě setká s něčím novým, zkouší nejprve použít svá stávající schémata.

Kognitivní vývoj Asimilace: absorbování nové informace do existujících schémat Akomodace: přizpůsobení starých schemat nebo vytvoření nových tak, aby lépe vyhovovala nové situaci Equilibrace – vyvažování je obnovování rovnováhy mezi požadavky prostředí a mými dovednostmi se s ním (za použití dosavadních schémat) vyrovnat.

Kognitivní vývoj Piagetova 4 stádia kognitivního vývoje Senzomotorické: až cca 2 roky Předoperační: 2 až 7 let Stádium konkrétních operací: 7 až 11 Stádium formálních operací: od 11 let

t

Moralní vývoj Lawrence Kohlberg vytvořil model moralního vývoje (posuzování toho, co je dobré a co špatné), který vzcházel z reakcí na morální dilemata rozšířil a propracoval původní Piagetovy myšlenky

Moralní vývoj – 3 Kohlbergovy úrovně PŘEDKONVENČNÍ MORÁLKA Etapa 1: orientace na trest a poslušnost Etapa 2: orientace na odměnu za oplátku KONVENČNÍ MORÁLKA Etapa 3: orientace na interpersonální konformitu Etapa 4: orientace na právo a pořádek POSTKONVENČNÍ MORÁLKA Etapa 5: orientace na společenskou smlouvu Etapa 6: orientace na univerzální etické principy

Moralní vývoj Carol Gilliganová – jiný model morálního vývoje (Jiným hlasem, Praha: Portál, 2001) 1. Individuální přežití 1*. Od sobeckosti k zodpovědnosti 2. Sebeobětování a sociální konformita 2*. Od dobroty k pravdě 3. Morálnost a nenásilí * přechodová stádia Thomas Likona pro výchovu charakteru musejí fungovat 4 procesy: kooperativní učení a vztahy pomáhání si spolurozhodování morální reflexe budování sebehodnocení a sociální komunity