18.1 Výskyt, použití a vlastnosti vybraných solí Elektronická učebnice – II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 18.1 Výskyt, použití a vlastnosti vybraných solí Soli jsou pro rostliny nejdůležitějším zdrojem minerálních látek. Do Guinessovy knihy rekordů je zapsán nejeden „solný“ rekord. Soli jsou nejvýznamnější iontové sloučeniny. Soli převládají v zemské kůře. Autor: Mgr. Petra Křivánková
18.2 Co již víme? Víme, jak soli vznikají! Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 18.2 Co již víme? Víme, jak soli vznikají! Jednou z možností je neutralizace. Třeba na výletě jste mohli navštívit krápníkové jeskyně.
18.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 18.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Uhličitan hořečnatý Uhličitan vápenatý Výskyt: nerost – kalcit horniny - vápenec Uhličitany MgCO3 Výskyt: nerost – magnezit CaCO3 Na2CO3 – soda NaHCO3 – jedlá soda k výrobě Vlastnosti: roztok reaguje silně zásaditě, žíravé účinky použití Ca(OH)2 CaO Uhličitan sodný kámen – stavebnictví, sochařství železa chemický průmysl výroba – sklo, mýdla, papír cementu průmyslová hnojiva Na2CO3 bílý pigment - plnivo papíru, farmacie potravinářství krmné směsi farmacie NaHCO3
18.4 Co si řekneme nového? Sírany Křemičitany Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 18.4 Co si řekneme nového? Sírany Křemičitany Výskyt: nerosty – živce, slídy, kaolinit, jíly horniny v zemské kůře Vlastnosti: směs písku, cementu, vody → BETON sádrovec = dihydrát síranu vápenatého CaSO4 . 2H2O - výroba sádry použití k výrobě cement spolu s vápencem nejvýznamnější stavební pojivo porcelán keramické výrobky - dlaždice, elektroporcelán, umyvadla, cihly, střešní krytiny modrá skalice = pentahydrát síranu vápenatého CaSO4 . 5H2O - toxická, čištění bazénů
Jak takovou reakci provést? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 18.5 Procvičení a příklady Rozpouštění vápence v přírodě, vznik krápníků Co můžeme z vápence připravit? CaCO3 + CO2 + H2O Ca(HCO3)2 a) žíhání vápence Jak takovou reakci provést? Do porcelánového kelímku nasypeme asi 2g jemně rozetřeného vápence. Kelímek v trojhranu kruhu stojanu intenzivně zahříváme 10 až 15 min. Pak směs necháme zchladnout. Vychladlou směs z kelímku vysypeme do kádinky s destilovanou vodou, zamícháme a vyčkáme, až se nerozpustné látky usadí. Směs přefiltrujeme – filtr – vápenná voda. CaCO3 CaO + CO2 b) reakce oxidu vápenatého s vodou CaO + H2O Ca(OH)2 a) reakce oxidu uhličitého s hydroxidem vápenatým Ca(OH)2 + CO2 CaCO3 + H2O
- dobře rozpustné ve vodě Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 18.6 Něco navíc pro šikovné Dusičnany jev, způsobený průchodem elektrického proudu kapalinou, při kterém dochází k chemickým změnám na elektrodách Glauberova sůl Na2SO4 . 10H2O ledky hnojiva – Na+, Ca2+, K+, NH4+ záporná elektroda: 2H+ + 2e- → H2 kladná elektroda: 2Cl- → Cl2 + 2e- Chilský ledek NaNO3 - dobře rozpustné ve vodě oxidace redukce Fosforečnany Elektrolýza vázaný v kostech hnojiva Bílá skalice ZnSO4 . 7H2O NaCl vodný roztok
18.7 CLIL Silicate SiO32- Calcium carbonate CaCO3 Tourmaline Olivine Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemistry Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 18.7 CLIL Silicate SiO32- Calcium carbonate CaCO3 Tourmaline Olivine Aragonite Travertine Citrine
18.8 Test znalostí 1. Jedlá soda je: a/ NaHCO3 b/ Na2CO3 c/ CaCO3 Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 18.8 Test znalostí 1. Jedlá soda je: a/ NaHCO3 b/ Na2CO3 c/ CaCO3 d/ Ca(HCO3)2 3. Na výrobu porcelánu či keramiky se používají: a/ uhličitany b/ fosforečnany c/ křemičitany d/ dusičnany 2. Vzorec CaSO4 . 5 H2O je: a/ sádrovec b/ modrá skalice c/ bílá skalice d/ ledek 4. Dokonči rovnici: CaCO3 + CO2 + H2O a/ → Ca(HCO3)2 b/ → Ca(OH)2 c/ → CaCO3 + H2O d/ → CaCO2 + CO Správné odpovědi: a b c Test na známku
Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 18.9 Použité zdroje, citace http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d8/Copper_sulfate.jpg/150px-Copper_sulfate.jpg (slide 4) http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bb/Zinc_Sulfate.jpg/158px-Zinc_Sulfate.jpg (slide 6) http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/86/Sodium_sulfate.jpg/200px-Sodium_sulfate.jpg (slide 6) http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3b/Elektrol%C3%BDza.jpeg (slide 6) http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/85/Calcium-carbonate-xtal-3D-vdW.png/150px-Calcium-carbonate-xtal-3D-vdW.png (slide 7) http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a1/Aragonite.jpg/180px-Aragonite.jpg (slide 7) http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/51/Kalktuff-Block_Schloss-Tuebingen_2.jpg/180px-Kalktuff-Block_Schloss-Tuebingen_2.jpg (slide 7) http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/99/Peridot_in_basalt.jpg/220px-Peridot_in_basalt.jpg (slide 7) Obrázky z databáze klipart
18.10 Anotace Autor Mgr. Petra Křivánková Období 07 – 12/2011 Ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 18.10 Anotace Autor Mgr. Petra Křivánková Období 07 – 12/2011 Ročník 8. a 9.ročník Klíčová slova Dusičnany, uhličitany, sírany, elektrolýza Anotace Prezentace popisující význam, výskyt a použití významných solí.