18.1 Výskyt, použití a vlastnosti vybraných solí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Soli nad zlato.
Advertisements

17.1 Soli - jejich vznik a názvosloví
21.1 Vím, jakým způsobem třídíme chemické rovnice.
Nejméně tuků obsahuje ovoce a zelenina.
29.1 Cukry a jiné příbuzné látky
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Významné soli Mgr. Helena Roubalová
6.1 Hmotnostní a objemový zlomek
SOLI RZ
UHLIČITANY.
1.1 Vznik a vývoj života Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis Autor: Mgr. Petra.
15.1 Sčítání desítek Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Dana Krenková.
Elektronická učebnice - I
NÁZEV ŠABLONY: INOVACE V PŘÍRODOPISU 52/CH17/ , VRTIŠKOVÁ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: ČLOVĚK A PŘÍRODA NÁZEV VÝUKOVÉHO MATERIÁLU: KYSELINY A ZÁSADY AUTOR:
15.1 Vím, co jsou hydroxidy MÝDLA ČIŠTĚNÍ ODPADŮ
37.1 Ekologie – vztah organismus x prostředí
5.1 Částicové složení látek, prvky, PSP.
Ch_012_Uhličitan vápenatý
Soli Názvosloví, vznik a použití solí, hydrogensoli a hydráty solí, hnojiva, použití solí ve stavebnictví Dostupné z Metodického portálu ISSN:
9.1 Vím, co jsou nekovy Nekovy nás obklopují Součást atmosféry
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
20.1 O chemických reakcích (t, v, katalyzátor, n, c).
CZ.1.07/1.1.10/
5.1 Řasy a lišejníky lišejníky řasy
SOLI VE STAVEBNICTVÍ.
CHEMIE 9. ROČNÍK VÝSKYT A VYUŽITÍ SOLÍ
HYDROXIDY tříprvkové sloučeniny, které obsahují hydroxidové anionty OH- vázané na kationty kovu K I (OH) -I hydroxid draselný Na I (OH) -I.
18.1 Obratlovci Kdo jsou obratlovci?
7.1 Odčítání v oboru V krabici byly žárovky.
VY_32_INOVACE_CH.8.12 – SOLI- prezentace
32.1 Enzymy Enzymy Eduard Buchner
25.1 Vím, co jsou alkeny a alkyny
Alternativní zdroje energie
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o hydroxidech  Autor Ing. Lenka Kalinová Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žák porovná vlastnosti.
Zopakuj si vzorce a názvy
PRKVY II.A SKUPINY Kovy alkalických zemin Be - kov Mg - kov Ca - kov
Sloučeniny vápníku Mgr. Jitka Vojáčková.
SOLI Chemie 9. ročník VY_32_INOVACE_07.3/20
PŘÍPRAVA SOLÍ SOLI JE MOŽNO PŘIPRAVIT SEDMI ZPŮSOBY, např.
31.1 Aminokyseliny, bílkoviny
13.1 Vím, co jsou dvouprvkové sloučeniny .
16.1 Vím, co je pH, znám podstatu neutralizace.
Jak vznikají soli.
34.1 Dusíkaté organické sloučeniny
18.1 Sčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
Elektronická učebnice - II
39.1 Vznik a vývoj druhů na Zemi
14.1 Vím, co jsou kyseliny. Výroba kyselin je náročná.
4.1 Voda a vzduch Atmosféra Hydrosféra - vzdušný obal Země
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
12.1 Vím, co jsou oxidy a sulfidy.
Elektronická učebnice – II
Elektronická učebnice - II
Soli Materiál byl vytvořen v rámci projektu
ELEKTROLÝZA.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_94.
Významné soli kyslíkatých kyselin
Vybrané příklady průmyslově významných hydroxidů
ZŠ Benešov,Jiráskova 888 CHEMIE 9. ročník
Významné soli. Bezkyslíkaté soli NaCl – chlorid sodný –bílá krystalická látka –v přírodě se vyskytuje jako sůl kamenná (halit) –ve velké míře se nahází.
Využití solí Chemie 9. třída.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Ledek Pyrit Vápenec Dusičnany Soli kyselin Kuchyňská sůl Sírany
Soli nad zlato Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Zásady.
Soli.
SLOUČENINY.
1.1 Vznik a vývoj života Co je to život?
Transkript prezentace:

18.1 Výskyt, použití a vlastnosti vybraných solí Elektronická učebnice – II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 18.1 Výskyt, použití a vlastnosti vybraných solí Soli jsou pro rostliny nejdůležitějším zdrojem minerálních látek. Do Guinessovy knihy rekordů je zapsán nejeden „solný“ rekord. Soli jsou nejvýznamnější iontové sloučeniny. Soli převládají v zemské kůře. Autor: Mgr. Petra Křivánková

18.2 Co již víme? Víme, jak soli vznikají! Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 18.2 Co již víme? Víme, jak soli vznikají! Jednou z možností je neutralizace. Třeba na výletě jste mohli navštívit krápníkové jeskyně.

18.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 18.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Uhličitan hořečnatý Uhličitan vápenatý Výskyt: nerost – kalcit horniny - vápenec Uhličitany MgCO3 Výskyt: nerost – magnezit CaCO3 Na2CO3 – soda NaHCO3 – jedlá soda k výrobě Vlastnosti: roztok reaguje silně zásaditě, žíravé účinky použití Ca(OH)2 CaO Uhličitan sodný kámen – stavebnictví, sochařství železa chemický průmysl výroba – sklo, mýdla, papír cementu průmyslová hnojiva Na2CO3 bílý pigment - plnivo papíru, farmacie potravinářství krmné směsi farmacie NaHCO3

18.4 Co si řekneme nového? Sírany Křemičitany Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 18.4 Co si řekneme nového? Sírany Křemičitany Výskyt: nerosty – živce, slídy, kaolinit, jíly horniny v zemské kůře Vlastnosti: směs písku, cementu, vody → BETON sádrovec = dihydrát síranu vápenatého CaSO4 . 2H2O - výroba sádry použití k výrobě cement spolu s vápencem nejvýznamnější stavební pojivo porcelán keramické výrobky - dlaždice, elektroporcelán, umyvadla, cihly, střešní krytiny modrá skalice = pentahydrát síranu vápenatého CaSO4 . 5H2O - toxická, čištění bazénů

Jak takovou reakci provést? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 18.5 Procvičení a příklady Rozpouštění vápence v přírodě, vznik krápníků Co můžeme z vápence připravit? CaCO3 + CO2 + H2O Ca(HCO3)2 a) žíhání vápence Jak takovou reakci provést? Do porcelánového kelímku nasypeme asi 2g jemně rozetřeného vápence. Kelímek v trojhranu kruhu stojanu intenzivně zahříváme 10 až 15 min. Pak směs necháme zchladnout. Vychladlou směs z kelímku vysypeme do kádinky s destilovanou vodou, zamícháme a vyčkáme, až se nerozpustné látky usadí. Směs přefiltrujeme – filtr – vápenná voda. CaCO3 CaO + CO2 b) reakce oxidu vápenatého s vodou CaO + H2O Ca(OH)2 a) reakce oxidu uhličitého s hydroxidem vápenatým Ca(OH)2 + CO2 CaCO3 + H2O

- dobře rozpustné ve vodě Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 18.6 Něco navíc pro šikovné Dusičnany jev, způsobený průchodem elektrického proudu kapalinou, při kterém dochází k chemickým změnám na elektrodách Glauberova sůl Na2SO4 . 10H2O ledky hnojiva – Na+, Ca2+, K+, NH4+ záporná elektroda: 2H+ + 2e- → H2 kladná elektroda: 2Cl- → Cl2 + 2e- Chilský ledek NaNO3 - dobře rozpustné ve vodě oxidace redukce Fosforečnany Elektrolýza vázaný v kostech hnojiva Bílá skalice ZnSO4 . 7H2O NaCl vodný roztok

18.7 CLIL Silicate SiO32- Calcium carbonate CaCO3 Tourmaline Olivine Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemistry Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 18.7 CLIL Silicate SiO32- Calcium carbonate CaCO3 Tourmaline Olivine Aragonite Travertine Citrine

18.8 Test znalostí 1. Jedlá soda je: a/ NaHCO3 b/ Na2CO3 c/ CaCO3 Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 18.8 Test znalostí 1. Jedlá soda je: a/ NaHCO3 b/ Na2CO3 c/ CaCO3 d/ Ca(HCO3)2 3. Na výrobu porcelánu či keramiky se používají: a/ uhličitany b/ fosforečnany c/ křemičitany d/ dusičnany 2. Vzorec CaSO4 . 5 H2O je: a/ sádrovec b/ modrá skalice c/ bílá skalice d/ ledek 4. Dokonči rovnici: CaCO3 + CO2 + H2O a/ → Ca(HCO3)2 b/ → Ca(OH)2 c/ → CaCO3 + H2O d/ → CaCO2 + CO Správné odpovědi: a b c Test na známku

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 18.9 Použité zdroje, citace http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d8/Copper_sulfate.jpg/150px-Copper_sulfate.jpg (slide 4) http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bb/Zinc_Sulfate.jpg/158px-Zinc_Sulfate.jpg (slide 6) http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/86/Sodium_sulfate.jpg/200px-Sodium_sulfate.jpg (slide 6) http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3b/Elektrol%C3%BDza.jpeg (slide 6) http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/85/Calcium-carbonate-xtal-3D-vdW.png/150px-Calcium-carbonate-xtal-3D-vdW.png (slide 7) http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a1/Aragonite.jpg/180px-Aragonite.jpg (slide 7) http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/51/Kalktuff-Block_Schloss-Tuebingen_2.jpg/180px-Kalktuff-Block_Schloss-Tuebingen_2.jpg (slide 7) http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/99/Peridot_in_basalt.jpg/220px-Peridot_in_basalt.jpg (slide 7) Obrázky z databáze klipart

18.10 Anotace Autor Mgr. Petra Křivánková Období 07 – 12/2011 Ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 18.10 Anotace Autor Mgr. Petra Křivánková Období 07 – 12/2011 Ročník 8. a 9.ročník Klíčová slova Dusičnany, uhličitany, sírany, elektrolýza Anotace Prezentace popisující význam, výskyt a použití významných solí.