Forfaitové zájezdy – informační minimum Střední odborná škola Otrokovice Forfaitové zájezdy – informační minimum Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Markéta Kraváčková Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. www.zlinskedumy.cz
Charakteristika DUM Název školy a adresa Střední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, 76502 Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0445 /2 Autor Mgr. Markéta Kraváčková Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Mn-Px/3-EK-3/17 Název DUM Forfaitové zájezdy – informační minimum Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 63-41-M/01 Obor vzdělávání Management hotelových a turistických služeb Vyučovací předmět Praxe Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 17 – 18 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem, náplň: Tvorba informačního minima pro forfaitový zájezd Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Informační minimum forfaitového zájezdu, komparační minimum, struktura informací v informačním minimu , druhy historických paralel a informací Datum 9. 5. 2013
Forfaitové zájezdy – informační minimum Náplň výuky Přidělení zájezdu průvodci Informační minimum Komparační minimum Struktura informací informačního minima Druhy historických paralel Druhy použitých informací
Přidělení zájezdu průvodci Zájezd přiděluje průvodci po předcházejícím dohovoru – v souladu s potřebou cestovní kanceláře a v dostatečném časovém předstihu – odpovědný pracovník CK (vedoucí CK, referent CK…). Přidělení zájezdu písemnou formou nebo osobním dohovorem je vždy závazné. Výhodnější je vždy písemná forma, kde je vše přesně stanoveno a nemůže dojít k nedorozumění. Vyskytnutí jakékoli překážky, která nedovoluje průvodci zúčastnit se zájezdu, je průvodce povinen oznámit CK. Po přidělení zájezdu se průvodce seznámí s jeho základními charakteristikami, a to s číslem zájezdu, druhem zájezdu, s plánovaným počtem účastníků, druhem dopravy, trasou, programem, druhem a rozsahem zabezpečených služeb, kterých využije v osobní topografické, psychologické a chronologické přípravě.
Informační minimum Informační minimum je přehledně uspořádaný soubor základních informací o určité zemi. Na těchto informacích staví průvodce svůj budoucí výklad. Při zpracování informačního minima průvodce bere v úvahu: Stálost informací – některé jsou neměnné, jiné je třeba průběžně aktualizovat Věrohodnost informací – mohou se objevit zkreslené údaje jak v negativním, tak i v pozitivním smyslu Nepoškozovat a nepomlouvat danou zemi a CK Přiblížení údajů např. vhodným srovnáváním historických, geografických či ekonomických paralel Zpestřování údajů např. fotografiemi, videem, audionahrávkami, prospekty, obrázky Používat informace v aktuálních souvislostech např. o průmyslu hovořit před průmyslovým závodem, o náboženství před církevním objektem apod.
Komparační minimum Srovnávací minimum Souběžné přehledné zpracování základních informací o dvou zemích (mateřské země a navštívené země) Při poskytování informací průvodce používá jejich relativní charakteristiku (např. rozloha v Německa je asi 4,5 větší než rozloha v ČR, ale žije na ní téměř 7x více obyvatel). Vzájemné porovnání (paralela) umožňuje informace lépe pochopit, případně zapamatovat si.
Struktura informací informačního minima Oficiální název státu, hlava státu Státní symboly (znak, vlajka, hymna) Politický systém (politické strany, společenské organizace, občanské hnutí) Orgány státní moci a správy Administrativní členění Území (poloha, rozloha, státní hranice, nadmořské výšky, podnebí, vodopis, města) Příroda (nerostné bohatství, flóra a fauna) Obyvatelstvo (znaky kulturní, biologické, ekonomické) Jazyk, písmo, písemnictví Národopis a lidová tvořivost Průmysl a energetika Zemědělství
Struktura informací informačního minima 13. Doprava 14. Obchod a finance 15. Sociální politika 16. Zdravotnictví 17. Školství a věda Kulturní život a umění Památky a památková péče Církevní a náboženské instituce Zahraniční vztahy a styky státu Světová prvenství Světoznámé osobnosti Kalendář (státní svátky, církevní svátky, ostatní významné dny) Dějiny
Druhy historických paralel Ekvivalentní, synchronní – podobný ze stejného časového období Ekvivalentní, asynchronní – podobný, ale z rozdílného časového období Neekvivalentní, asynchronní – rozdílný, ale ze stejného časového období Neekvivalentní, asynchronní – rozdílný z rozdílného časového období
Druhy použitých informací Rozlišujeme: Údaje konstantní (neměnné), které v závislosti na čase nepodléhají změnám – např. nadmořská výška, roky významných událostí Údaje variabilní (proměnlivé), které se mění v čase – např. průměrná mzda, zaměstnanost, počet obyvatel Údaje proměnlivé (sporné) – původ vynálezu Údaje fiktivní (smyšlené), které čerpáme z legend, vyprávění, bájí a jiných zdrojů
Kontrolní otázky: Zpracujte informační minimum o zemi, kterou si sami zvolíte. Uveďte příklady komparačního minima z hlediska geografických údajů: ČR – Dánsko Uveďte příklady komparačního minima z hlediska ekonomického: ČR – Rakousko. Uveďte příklady komparačního minima z hlediska historického: ČR – Polsko
Seznam obrázků:
Seznam použité literatury: [1] Ing. Miroslav Čertík, CSc. a kolektiv autorů. Cestovní ruch, vývoj, organizace a řízení, Nakladatelství OFF, Praha, 2001, ISBN 80-238-6275-8 [2] Ing. Daniela Drobná, Ing. Eva Morávková. Cestovní ruch pro střední školy a pro veřejnost, Nakladatelství Fortuna, Praha, 2004, ISBN 80-7168-901-7