Sluchové ústrojí - přijímá zvukové podněty, jeho součástí je i rovnovážný aparát - orgánem sluchu je ucho, dělí se na tři části: vnější, střední a vnitřní.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
UCHO Marcela Hanáková.
Advertisements

Lidské ucho Alžběta Svobodová.
Smysly Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci smyslové soustavy.
Smyslová soustava člověka
SLUCH Základní škola, Vlašim, Březinská 1702
Tematická oblast: biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Smyslová ústrojí Funkce:
Seminární práce z biologie
BIOLOGIE ČLOVĚKA SMYSLOVÁ ÚSTROJÍ
Smyslová soustava.
Sluchové ústrojí, rovnovážné ústrojí
Autor: Lenka Kraváčková
Název Smyslová soustava – rovnovážné ústrojí, chuť a čich
Smyslové vnímání autor: David Hainall.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
VESTIBULÁRNÍ SYSTÉM.
Smysly - sluch (c) Mgr. Martin Šmíd.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Lidské smysly - sluch Sluch je nejcitlivějším lidským smyslem
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Ústrojí sluchové a rovnovážné – organum vestibulocochlearis
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
SOUSTAVA SMYSLOVÁ – UCHO (sluchový orgán)
SMYSLOVÁ SOUSTAVA OPAKOVÁNÍ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Vznik A složení LIDSKÉHO hlasu
Název Smyslová soustava – sluchové ústrojí Předmět, ročník
Sluch a rovnovážné ústrojí
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
SOUSTAVA NERVOVÁ Dokonalý vývoj nervové soustavy umožnil savcům dosáhnout převahu nad ostatními obratlovci. Řídícím ústrojím těla savce je mozek Největší.
SMYSLY ČLOVĚKA.
Opakování - zrak, sluch Jak se nazývají tři vrstvy tvořící stěnu oka?
Smyslové orgány. Smyslová ústrojí (čidla) obsahují smyslové buňky (receptory) Receptory: - z vnějšího prostředí - z vnitřních orgánů - z pohybové soustavy.
SMYSLOVÁ SOUSTAVA Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Nervová soustava Všechny životní projevy řídí nervová soustava. Jejím základem je mozek uložený v lebce a mícha uložená v páteři. Z těchto řídících ústředí.
Smyslové vnímání Čich, chuť, hmat, vnímání polohy hlavy
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Smysly.
Smyslové vnímání 1.část Filip Bordovský.
Vytvořil:Marek Maxian Texty jsem čerpal z.wikipedie.
SMYSLY.
Smyslové vnímání Sluch
MECHANORECEPTORY 2. února 2013 VY_32_INOVACE_110202
 Poskytují organismu informace o vnitřním a vnějším prostředí  Čidla = receptory přijímají mechanické, tepelné, chemické a světelné podněty  Kožní.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Smysly člověka Číslo vzdělávacího materiálu: ICT4/4 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
SLUCH, ROVNOVÁHA smysly. Anotace Určeno pro žáky 8. ročníku ZŠ Prezentace seznamuje s jedním smyslem z celku smyslová soustava.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_30_01_sluch. POPIS č.4 - na tomto snímku jsou vypsány poznatky ke smyslovému ústrojí sluchu, ke sluchové rovnováze,
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník.
Sluch.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_31_Smysly.
SMYSLOVÁ ÚSTROJÍ - smyslová ústrojí = čidla - patří sem: zrak, sluch, čich, hmat, chuť - smyslová buňka přijme podnět → šíření po nervových vláknech do.
Přírodopis - 8. ročník, Sluch
Smyslová ústrojí Funkce:
Ústrojí sluchu Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_16_PŘÍRODOPIS
VY_32_INOVACE_13_PR_SLUCH
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Zdeněk Ogrodník NÁZEV: Ústrojí sluchu TÉMATICKÝ CELEK: Biologie člověka.
SLUCH ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_16_28_Sluch.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Základní škola, Hradec Králové
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Smysly Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_18_Zrak,sluch
Transkript prezentace:

Sluchové ústrojí - přijímá zvukové podněty, jeho součástí je i rovnovážný aparát - orgánem sluchu je ucho, dělí se na tři části: vnější, střední a vnitřní - vnější a střední slouží k zachycení a vedení zvukových vln, vnitřní k převedení vln ve zvukový podnět 1) zevní ucho - tvoří jej boltec a vnější zvukovod - boltec zachycuje zvukové vlny - zvukovod je vede k bubínku a slouží také jako rezonátor; v kůži zvukovodu se nachází chlupy a mazové žlázy produkující ušní maz, který zachytává prach - ušní bubínek je lesklá, našedivělá blanka oddělující vnější a střední ucho

2) střední ucho - systém dutin vystlaných sliznicí - začíná bubínkem, který je rozechvíván vlněním, a to je přenášeno na sluchové kůstky: kladívko, kovadlinku a třmínek - ploténka třmínku se dotýká oválného okénka ve vnitřním uchu - dutina středního ucha je spojena s nosohltanem Eustachovou trubicí, která vyrovnává tlak ve středním uchu s tlakem v okolním prostředí a pomáhá čistit středoušní dutinu (mohou sem pronikat záněty)

- skládá se z hlemýždě, váčků a kanálků 3) vnitřní ucho - leží v kostěném labyrintu kosti skalní (část kosti spánkové) - skládá se z hlemýždě, váčků a kanálků → hlemýžď (cochlea) je kostěný útvar vyplněný tekutinou, kde se nachází ještě blanitý hlemýžď také vyplněný tekutinou - v blanitém hlemýždi jsou vláskové buňky, na které je přes kapalinu přenášeno vlnění z oválného okénka - vzniklý nervový vzruch je přenášen sluchovým nervem do mozkové kůry - nadměrný hluk poškozuje vláskové buňky a dochází k postupné ztrátě sluchu Video: sluch

→ vejčitý a kulovitý váček leží ve vestibulu - ve váčcích jsou dvě na sebe kolmé vrstvy vláskových buněk s vlásky zapuštěnými do rosolu obsahujícímu krystalky uhličitanu vápenatého, které při pohybu do vlásků naráží a vytváří vzruchy - funkcí váčků je vnímání polohy těla, pohybu a gravitace → polokruhovité kanálky jsou tři a leží ve třech osách - začínají ampulou a končí ve vejčitém váčku - v kanálcích je membránový labyrint a vše je vyplněno tekutinou - vlastní vnímání rovnováhy se odehrává v ampulách díky seskupení vláskových buněk, na které při pohybu hlavy naráží vnitřní tekutina

Zdroje obrázků: http://img2.mf.cz/353/659/2-profimedia_0087467581.jpg http://www.skmop.cz/04add/ucho.jpg http://is.muni.cz/elportal/estud/pedf/js09/orl/web/img/1_2_bubinek.jpg http://vyuka.zsjarose.cz/data/swic/lessons/849.jpg http://www.daviddarling.info/images/cochlea.jpg http://vyuka.zsjarose.cz/data/swic/lessons/850.jpg http://imgs.idnes.cz/digital/A050808_KUZ_VNITRNI_UCHO_V.JPG http://img.mf.cz/310/755/2.jpg Zdroje videí: http://www.audionika.cz/stranka/o-sluchu-a-sluchovych-vadach