Finanční kontrola Vnitřní kontrolní systém zákon 320/2001 Sb. II. část

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zavedení vnitřního kontrolního systému v příspěvkových organizacích zřizovaných krajem Vysočina Pravidla kraje Vysočina.
Advertisements

Možnosti a limity kontroly obcí
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
KONTROLA zpracovala: Ing. Jaroslava Teuberová Náchod, dne
13. Koordinace projektů Realizace změn Koordinace projektů
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.

Hodnocení škol a školských zařízení
Rozšíření kompetencí NKÚ jako nástroj boje proti korupci CELOSTÁTNÍ FINANČNÍ KONFERENCE SMO ČR Dopady reforem na hospodaření obcí a měst Stanislav.
Řízení rizik ve veřejné správě legislativní rámec
Řízení lidských zdrojů a interní audit Eva Janoušková ředitelka Sekce ekonomiky a podpory Krajský úřad Kraje Vysočina.
Historické etapy vývoje managementu
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
Projekt realizován za finanční podpory Ministerstva kultury ČR
Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. prováděcí vyhláška 416/2004Sb.
Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. prováděcí vyhláška 416/2004 Sb.
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
Zkušenosti s reformou účetnictví státu při kontrolách hospodaření INSTITUT CERTIFIKACE ÚČETNÍCH Ing. Tomáš Bartoš ATLAS AUDIT s.r.o.
 Jeho principy začala uplatňovat M. Thatcherová v reakci na zvyšující se tlak veřejnosti na politiky v 70. letech 20. století ve Velké Británii.  Veřejnost.
Interní audit a finanční kontrola ve veřejné správě
LIDSKÉ ZDROJE A KVALITA Národní konference kvality ve veřejné správě Simeona Zikmundová Brno
Auditorské postupy Činnosti před uzavřením smlouvy
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Jaromír Skorkovský ESF MU KAMI
Audit seminář CGI duben 2014.
Audit systému jakosti Ing. Zdeněk Aleš, Ph.D.
Vnitřní kontrolní systém
Marie Borecká, Kristina Ficencová 6. kruh, 1. ročník VSRR
Východiska Klíčové téma - problematika podvodů obecně a korupce.
Systém managementu jakosti
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
Luděk Novák dubna 2006 Proč a jak řídit informační rizika ve veřejné správě.
Finanční kontrola prováděcí vyhláška 416/2004Sb., aplikace v praxi
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany
2008/2009 REPORTING Tereza Mulačová Česká zemědělská univerzita v Praze Tereza Řezníčková Provozně ekonomická fakulta Marek Tláskal obor Veřejná správa.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Charakteristika správní vědy Přednáška SV č.1 M. Horáková.
Ing Jiří Krump, UOOU, náměstek předsedy pro ekonomiku a provoz
Dobré odpoledne.
Finanční kontrola prováděcí vyhláška 416/2004Sb., aplikace v praxi Kurz právního minima Jihlava 26. – Ing. Libuše Nivnická.
Ekonomické aspekty veřejné správy
ZÁKLADY SYSTÉMŮ MANAGEMENTU 1. ČÁST
BUDOVÁNÍ SYSTÉMŮ MANAGEMENTU
FINANČNÍ ŘÍZENÍ NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍ
Ekonomická a správní funkce Ekonomika a řízení podniku 2008/2009 Přednáška č. 3 JUDr. Martin Landa
Kontrolní poznatky z výkonu veřejnosprávních kontrol OKP KrÚ JMK Pracovní schůzka s ekonomy neškolských PO –
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
Téma 13: Finanční plánování
Sekce fondů Evropské unie (Sekce 8) Hlavní náplň Zajištění činností Řídicího orgánu operačních programů spolufinancovaných z ESF (OP LZZ a OPZ), Zprostředkujících.
MANAGEMENT 6 Kontrolování. Poslání 5. manažerské funkce Včasné a hospodárné zjištění, rozbor a přijetí závěrů k odchylkám, které v řízeném procesu charakterizují.
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Kontrola Vypracoval : Ing. Adéla Hrabcová Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Systém managementu jakosti
Rozkrývání vlastnických struktur a skutečných majitelů
Řízení rizik podvodů pro období 2014–2020
Kontrola. Kontrola Kontrola Kontrola je proces sledování reality, zjišťování, zda se vyvíjí žádoucím směrem, rozbor příčin případných odchylek a přijetí.
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
6 KONTROLA. Zásady vztahů orgánů Jihomoravského kraje k řízení příspěvkových organizací.
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Výbor pro audit ing. Bohuslav Poduška, CIA, CRMA
Ekonomika malých a středních podniků
Systém kontroly ÚSC Šumperk
Finanční kontrola v příspěvkových organizacích kraje
Ekonomické aspekty veřejné správy
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
farmakovigilanční audit
PROCES INVESTIC NĚKTERÉ ASPEKTY U VEŘEJNÉ SPRÁVY.
Transkript prezentace:

Finanční kontrola Vnitřní kontrolní systém zákon 320/2001 Sb. II. část Kurz Právního minima Mladá Boleslav 25. – 27. 4. 2006 Ing. Libuše Nivnická Projekt realizován za finanční podpory Ministerstva kultury ČR

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. Vnitřní kontrolní systém vnitřní kontrolní systém, řídící kontrola §§ 25 – 27 Malé opakování ……

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. Vnitřní kontrolní systém a) systém finanční kontroly vykonávané kontrolními orgány (§§ 7 - 24) = veřejnosprávní kontrola b) systém finanční kontroly vykonávané podle mezinárodních smluv ( vazba na § 24) vnitřní kontrolní systém v orgánech veřejné správy ( §§ 25 – 31) Dva podsystémy: řídící kontrola interní audit

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. Vnitřní kontrolní systém § 25 Povinnosti vedoucího orgánu veřejné správy: Zavést, udržovat vnitřní kontrolní systém Stanovit rozsah pravomocí a odpovědností vedoucích zaměstnanců, ostatních zaměstnanců, organizačním útvarům ( vazba na organizační řád) Zajistit oddělení pravomocí – výběrová řízení, uzavírání smluv, platby, vymáhání pohledávek O všech operacích musí být veden záznam Hospodárnost, účelnost, efektivnost

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. Vnitřní kontrolní systém Vnitřní kontrolní systém je nástrojem vedení orgánu veřejné správy využívaným k poskytování přiměřené jistoty pro realizaci cílů. Řídící kontrolu nepředstavují jednotlivé kontrolní akce, ale jde o nepřetržitý proces, průběžně vykonávaný každodenní činností všech zaměstnanců na všech úrovních řízení.

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. Vnitřní kontrolní systém Cílem řídící kontroly je: zdokonalovat probíhající operace – tedy produkty a služby, které patří do působnosti organizace, kvalitu zpracovávaných dokumentů, vnitřních norem, rychlost a dostupnost zpracovávaných informací ( dosažení stanovených cílů organizace) chránit zdroje před poškozováním, plýtváním, ztrátami aj. dodržovat závazné právní předpisy, vnitřní pokyny a pokyny vedení ( ochrana majetku) Vypracovávat a udržovat spolehlivá finanční a manažerská data ( správnost, včasnost) Skloubení operací s rozpočtovými pravidly, finančními a účetními postupy

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. Vnitřní kontrolní systém Základní principy řídící kontroly jsou zejména: Princip organizace Princip integrace Princip univerzálnosti Princip stálosti Princip informace a dokumentace

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. Vnitřní kontrolní systém Princip organizace: znamená, že jsou zpracovány dokumenty, které umožňují zakotvení vykonávání řídící kontroly. Jde zejména o organizační řád( funkční schéma) zakotvující organizační strukturu organizace se stanovením kompetencí a odpovědností. Mj. to znamená, že lze každou operaci vysledovat ke každému odpovědnému zaměstnanci. Musí předem jasně definovat logický sled operací, které je třeba vykonat z hlediska předmětu činnosti, plynulosti toků a vzájemné kontroly. Musí být adaptabilní na vývoj vnějšího prostředí. Princip integrace – má zajistit, že se schvalují a provádějí pouze operace, které jsou v souladu s právními předpisy, že případné chyby jsou odhaleny v co nejkratší době

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. Vnitřní kontrolní systém Princip univerzálnosti – znamená, že řídí kontrola je prováděn u všech činností a osob v rámci organizace Princip stálosti – znamená, že struktura organizace je relativně stálá ( nemění se příliš často, řídící kontrola musí fungovat v určitém časovém údobí a musí být prováděna v potřebném čase Princip informace a dokumentace – znamená, že informace, které mají povahu účetní, právní a správní musí být tříděny, musí být relevantní účelu, objektivní, ověřitelné a dostupné, archivovány

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. Vnitřní kontrolní systém Předmětem finanční kontroly v orgánu veřejné správy (příspěvkové organizaci) jsou ( demonstrativní výčet): veškeré veřejné finanční prostředky, se kterými organizace hospodaří ( výnosy a náklady vlastního rozpočtu hlavní i doplňkové činnosti, příspěvky a dotace ze státního rozpočtu nebo rozpočtu územních celků, inkasované sankční platby, úroky, příjmy z pronájmů, reklamní činnosti , prostředky z EU ) Náklady na materiál, energie, telefony, právní a další služby,cestovné, mzdové náklady, opravy a udržování, odpisy aj.

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. Vnitřní kontrolní systém Nakládání a kontrola hospodaření se svěřeným majetkem ( zařazení majetku, správné financování, odepisování, majetková práva,autorská práva, inventarizace majetků a závazků Způsob zadávání veřejných zakázek a další

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. Vnitřní kontrolní systém Identifikace, analýza a řízení rizik prostřednictvím řídící kontroly Definice: riziko přestavuje pravděpodobnost, že nastane negativní je, který ovlivní dosažení cílů organizace. Analýza rizik spočívá v jejich identifikaci , hierarchickém uspořádání událostí, akcí, situací a chování, které mohou mít vliv na dosažení cíl V činnosti organizace se mohou vyskytovat rizika v oblasti organizační, operační, finanční, spojená se změnami, v oblasti vlastní činnosti organizace, řízení aj.

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. Vnitřní kontrolní systém Analýza rizik by měla být prováděna vedoucími zaměstnanci orgánu veřejné správy pravidelně Zpracování mapy rizik Riziko, stupeň závažnosti, příklad, základní předpokládané příčiny, řízení rizik Př. Riziko – selhání lidského faktoru Příklad – korupce, zvědavost, omyly zneužití informací, odcizení … Příčiny – selhání vnitřního kontrolního systému, nedokonalý systém odměňování, charakter osobnosti … Řízení rizika – přehodnocení organizačního zajištění, spravedlivý systém odměňování , kritéria pro výběr pracovníků , pravidelné hodnocení ..

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. Vnitřní kontrolní systém §§ 26-27 Řídící kontrola § 26 Předběžná kontrola plánovaných operací je zajišťována: a) Příkazci – vedoucí orgánu, vedoucí zaměstnanci b) správcem rozpočtu hlavním účetním Vymezení jejich odpovědností je v ustanoveních prováděcí vyhlášky 416/2004 Sb. Možnost sloučení b) a c) – je v odpovědnosti vedoucího orgánu veřejné správy

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. Vnitřní kontrolní systém Předběžná kontrola je zajišťována ve dvou krocích: Před právním úkonem ( nárok na veřejný příjem, závazek k veřejnému výdaji) Před faktickým přijetím příjmu, uskutečnění výdaje Postupy viz. Prováděcí vyhláška 416/2004 Sb.

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. Vnitřní kontrolní systém § 27 Průběžná a následná kontrola Průběžná je zaměřena na probíhající operace ( zda operace probíhá v souladu se stanoveným cílem). Následná – zpětné ověření zaměřené na konečný výsledek operace. Zajišťují ji vedoucí zaměstnanci a další zaměstnanci, kteří mají její výkon ve funkční náplni ( vazba na organizační řád)

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. Vnitřní kontrolní systém vnitřní kontrolní systém, interní audit §§ 28-31 Malé opakování ……

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. Vnitřní kontrolní systém a) systém finanční kontroly vykonávané kontrolními orgány (§§ 7 - 24) = veřejnosprávní kontrola b) systém finanční kontroly vykonávané podle mezinárodních smluv ( vazba na § 24) vnitřní kontrolní systém v orgánech veřejné správy ( §§ 25 – 31) Dva podsystémy: řídící kontrola interní audit

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. Vnitřní kontrolní systém Interní audit: Interní audit vznikl historicky později než audit externí. Systematicky se začal uplatňovat ve vyspělých zemích na přelomu 30. a 40. let 20. století v bankách a pojišťovnách. Na počátku 80. let pak byly vytvářeny též ve velkých průmyslových a obchodních podnicích. V podmínkách české ekonomiky byl interní audit uplatňován také později než audit externí a někdy byl ztotožňován s kontrolou. Teprve v roce 1994 byl založen Český institut interní auditorů ( ČIIA). Interní audit v prvé fázi vznikl jako audit finanční ( účetní), ale stále více bere na sebe podobu auditu operací a manažerského auditu. V současnosti se interní audit chápe velice široce a zahrnuje mnoho typů zejm: finanční shody Operací ( procesní) Informačních procesů Kontraktů forenzní legislativní produktivity personálního managementu energetický organizační daňový cenový marketingový atd.

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. Vnitřní kontrolní systém stále více bere na sebe podobu auditu operací a manažerského auditu. V současnosti se interní audit chápe velice široce a zahrnuje mnoho typů zejména: finanční shody výkonu operací ( procesní) informačních procesů kontraktů legislativní produktivity personální energetický organizační daňový cenový marketingový atd.

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. Vnitřní kontrolní systém Interní audit – cíle: Spolehlivost a integrita informací Dodržování zásad, plánů, postupů, zákonů … Ochrana majetku Hospodárné a účinné využívání zdrojů Soulad se strategií firmy Role interního auditu: Poradce managementu Nositel know-how firmy v oblasti: Vnitřního kontrolního systému Interních procesů Práce se zdroji ( peníze, lidé informace, systémy)

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. Vnitřní kontrolní systém Interní audit v praxi: Poznatky přednesené na 10. výroční konferenci ČIIA, duben 2005: - manažeři nemají o interní audit silný zájem - manažeři interní audit zřídí, až bude chtít,tj. v okamžiku, kdy si uvědomí, že ho potřebuje - internímu auditu chybí lídři

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. Vnitřní kontrolní systém Postavení IA musí být nezávislé: organizačním postavením, objektivitou je podřízen vedoucímu orgánu veřejné správy odvolává jej statutární orgán interní audit nemusí vzniknout, rozhoduje o tom vedoucí územně samosprávného celku. Nahrazuje se veřejnosprávní kontrolou IA se v profesní praxi řídí: Definicí interního auditu Etickým kodexem Standardy pro profesionální praxi interního auditu

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. Vnitřní kontrolní systém §§ 28-31 Interní audit § 28 interní audit je funkčně nezávislé a objektivní přezkoumávání a vyhodnocování operací a vnitřního kontrolního systému zjišťuje, zda jsou - dodržovány právní předpisy,stanovené postupy, - rizika jsou včas rozpoznávána - řídící kontroly poskytují vedoucímu spolehlivé a včasné informace - zavedený vnitřní kontrolní systém je účinný ( vedoucí orgánu musí zajistit nejméně jednou ročně prověření účinnosti vnitřního kontrolního systému)

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. Vnitřní kontrolní systém Interní audit zahrnuje zejména: Finanční audity – zda účetní a jiné výkazy zobrazují věrně majetek, zdroje, jeho financování a hospodaření s ním Audity systémů – prověřují a hodnotí systémy zajištění příjmů, vymáhání pohledávek, financování činnost, zajištění správy veřejných prostředků Audity výkonu – zkoumají efektivnost, hospodárnost a účelnost vybraných operací dle stanovených kritérií a přiměřenost a účinnost vnitřního kontrolního systému

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. Vnitřní kontrolní systém Audit výkonu a kritéria ( indikátory) výkonu: Je nejčastější, často je propojen s jinými typy auditů ( např. shody, finančním, ekologickým aj.) Hodnotí dodržování předem stanovených kritérií Kritéria výkonu by měla dát informaci o úrovni zajištění 3E. Kritéria musí být významná pro měření výkonu, odrážet cíle a záměry organizace, jasně definovaná, porovnatelná, spolehlivá, aktuální, nákladově efektivní – kritéria by se měla zavádět s přijatelnými náklady Pokud lze, jsou kritéria odvozena z autoritativních zdrojů pro danou oblast činnosti ( např. zákon, oficiálně formulovaná politika, obecně užívaná teorie, normy, standardy odvětví apod.) Kritéria se mohou užívat také jako srovnávací ( metoda benchmarkingu)

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. Vnitřní kontrolní systém Přístup interního auditu k riziku: Rizika vznikají z dynamiky podniku a z rušivých procesů, které se vyskytují v souvislosti s touto činností Interní audit rizika identifikuje. Identifikace rizika je základem pro výběr činností, které mají být auditovány. Interní audit kvantifikuje rizika – zjišťuje jejich pravděpodobnost, potencionální škody Interní audit doporučuje, jak mají být rizika zvládnuta (řízena) – opatření zaměřená na příčinu = snížení pravděpodobnosti vzniku rizika opatření zaměřená na následek = snížení nebo omezení rizika, rozptýlení, odvrácení přenosu rizika

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. Vnitřní kontrolní systém §30 Plánování vnitřního auditu: Střednědobý plán ( 3 – 5 let) – odráží potřeby organizace s ohledem na dosavadní výsledky, záměry a cíle. Strukturu tvoří zejména: - zhodnocení východisek pro sestavení plánu - Stanovení auditovaných oblastí - Stanovení prioritních oblastí na základě zhodnocení rizik Roční plán – koncipován na základě hodnocení rizikových faktor, umožňuje operativní zařazení auditu nad plán . Měl by obsahovat : - shrnutí východisek - specifikace metodické činnosti - specifikace odborné přípravy Zpracovává útvar interního auditu ( pověř. zaměstnanec), projednává s vedoucím orgánu veřejné správy, který je schvaluje Auditní postupy systematicky uspořádané úkony užívané při výkonu auditu ( §27 vyhl. 416/2004 Sb.) Program konkrétního auditu ( název, objekt auditu, termín, typ auditu, věcné zaměření, cíle) (§ 28 vyhl. 416/2004 Sb.) Spis auditora

Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. Vnitřní kontrolní systém §31 Podávání zpráv Útvar ( auditor) předává zprávy bez zbytečného odkladu vedoucímu orgánu veřejné zprávy Útvar ( auditor) předkládá roční zprávy

Přestávka na oddech …