Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Advertisements

Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Dědičnost krevních skupin
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
4 Pravděpodobnost a genetické prognózování
Základní genetické pojmy – AZ kvíz
Dědičnost monogenních znaků
DĚDIČNÉ CHOROBY.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Hardy – Weibergův zákon
-poruchy metabolismu vápníku
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Genetika populací, rodokmen
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
-poruchy metabolismu cukrů
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Dědičnost kvantitativních znaků
NORMÁLNÍ ŽENSKÝ KARYOTYP
Genetika člověka Vypracovala: Martina Krahulíková 4.A/4
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_621_GENETIKA Téma:ZÁKLADNÍ GENETICKÉ POJMY Číslo.
Klíčová slova: Mendelistická genetika
- definice, charakteristika, průběh
Genealogie.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Downův a Edwardsův syndrom
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_431.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
- vnější vlivy, vlivy výživy, vnitřní faktory
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
- význam nádorových onemocnění
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_474.
Příklady na rodokmen a genovou vazbu
Genetická onemocnění.
Heritabilita multifaktoriálních chorob, Dědičnost vázaná na pohlaví
Základy obecné a klinické genetiky
Škola Střední průmyslová škola Zlín
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Výpočty rizik monogenních chorob
Monogenní a polygenní dědičnost
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Tercie 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
gonozomální dědičnost
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Autozomální dědičnost
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Genetické poruchy - obecně
TERCIE 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_14 Název materiáluDědičnost.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – řešené příklady Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/14 Šablona: III/2 Inovace.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_15 Název materiáluHemofilie,
Civilizační choroby VY_32_INOVACE_06_36.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika v příkladech II - dihybridní křížení
Genetika Přírodopis 9. r..
VY_32_INOVACE_19_28_Genetika
GENEALOGIE II I. ročník, 2. semestr, 3. týden
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Střední zdravotnická škola, Národní svobody 420 397 11 Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0580 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_MOTYCKOVA_16 Tematická oblast: Biologie - genetika Cílová skupina žáci školy Téma: Dědičné choroby autozomální Anotace: Autozomální dědičnost, dědičné dispozice, autozomální choroby dominantně, recesivně dědičné, příklady Autor: PaedDr. Erika Motyčková Datum vytvoření: 12.03. 2013

Autozomální dědičnost Dědičnost chorob = některé choroby vznikají za spoluúčasti genotypu + prostředí  dědičné dispozoce = o některých chorobách rozhodují pouze genotypy  dědičné choroby  

Dědičné dispoioce = při znalosti dispozic je možné předcházet projevům chorob vyloučením faktorů prostředí, které se na zniku chorob podílejí   Prostředí = počasí, charakter práce, pracovní prostředí, složky potravy, vztahy v rodině, vztahy na pracovišti

Příklady dispozic Infekční choroby = angína, zápal plic, příušnice Alergie = ekzémy, senné rýmy, astma Neurózy = funkční poruchy nervového systému Formy vysoké=ho tlaku Cukrovka 2. Typu Vředová choroba

Dědičné choroby = vznikají jako důsledek změny DNA Vliv prostředí je minimální Může jít o mutace genové, chromozomové, genomové Známo několik tisíc dědičných chorob

Autozomální choroby = dědí se bez ohledu na pohlaví Polygenně děděné - rozštěpy patra a rtů Chromozomální mutace = Downův syndrom - mongolimus - trisomie 21 chromozomu Syndrom kočičího mňoukání - delece 5. Části chromozomu, vzácný, dítě mňouká

Downův syndrom krátká hlava deformace ušních boltců malý nos a ústa velký jazyk široké ruce krátké prsty zvýšená ohebnost v kloubech snížené napětí svalů krátké nohy poruchy duševního vývoje různého stupně

Žena s Downovým syndromem

Obrázek oka dítěte s D. syndromem

Idiogram osoby trpící Downovým syndromem

Autozomálně dominantní dědičnost klinické projevy již u heterozygota  Aa je nemocný!!!! Projevy : Jedinec s daným znakem má vždy alespoň jednoho rodiče s týmž znakem Dominantně dědičný znak se v rodokmenu vyskytuje v každé generaci Výskyt není závislý na pohlaví Možný přenos z otce na syna Zdravý jedinec má zdravé děti

Autozomálně dominantní dědičnost Pokud je nositelem heterozygotní rodič, vyskytuje se u 50% jejich dětí = Aa x aa  Aa Aa aa aa  50% Aa, 50% aa Pokud je nositelem homozygotní rodič ( vzácné ), vyskytuje se u všech dětí = 100% = AA x aa  Aa Aa Aa Aa   Pokud jsou nositeli oba heterozygotní rodiče , vyskytuje se u 75% dětí = Aa x Aa  AA Aa Aa aa

Autozomálně dominantní dědičnost Pokud jsou nositeli oba homozygotní rodiče, vyskytuje se u 100% dětí AA x AA  AA AA AA AA Nejčastějším typem křížení je mezi heterozygotem a zdravým recesivním homozygotem , postižené je 50% dětí = Aa x aa  Aa Aa aa aa

Autozomálně dominantní dědičnost Příklad dědičnosti Příkladem je navzájem kodominantní krevní skupiny A a B  v populace A má 42% obyvatel, B 12%, AB 8% Krevní faktor Rh - =16% v ČR Rh+ = 84% obyvatelstva v ČR

Příklady onemocnění AD Otoskleróza - postupná ztráta sluchu, postihuje osoby kolem 40 let a starší Hyperlipoproteinémiella - zvýšené množství cholesterolu, infarkty myokardu ve středním věku - dieta prevence Polycystické ledviny - mnohočetné cysty na ledvinách, selhávání ledvin Polydaktylie - nadpočetné prsty Neurofibromatóza - benigní nádorky nervových vláken - prevence - bezdětnost Achondroplázie - porucha růstu epifyzární zón, trpaslictví - 120 cm v dospělosti

Autozomálně recesivní dědičnost Projevy : Nemocný jedinec genotyp = aa !! ! typický horizontální výskyt v rodokmenech, tj. v sourozenectvích zplozených ze zdravých rodičů  většinou 25% riziko výskytu choroby – Aa x Aa  AA Aa Aa aa Recesivní znak se v rodokmenu nevyskytuje souvisle Výskyt není závislý na pohlaví Recesivní alela může projít v heterozygotech sty generací, aniž se vyštěpila v homozygotní kombinaci , tj. neprojevují se

Autozomálně recesivní dědičnost Rodiče potomka se znakem jej zpravidla nemají, jsou však oba heteozygoti = Aa x Aa  AA Aa Aa aa Pokud znak mají oba rodiče, mají je všechny děti = aa x aa  aa aa aa aa Jeden z rodičů je nositelem znaku aa, druhý heterozygot, vyskytuje se u 50% potomků = aa x Aa  Aa aa Aa aa Jeden z rodičů je nositelem znaku aa, druhý dominantní homozygot AA  děti jsou zdravé = aa x AA  Aa Aa Aa Aa Jeden rodič heterozygot, druhý AA = 0 % riziko = Aa x AA  AA AA Aa Aa

Autozomálně recesivní dědičnost Probandovy děti nemají recesivní znak Výskyt u recesivního znaku u probandova bratrance, probandova strýce Jedinec s recesivně dědičným znakem může vzejít z příbuzenského sňatku  recesivní fenotyp se může projevit i v několika generacích za sebou

Autozomálně recesivní dědičnost Příklad dědičnosti AR Příkladem normálních recesivně dědičných znaků jsou krevní skupiny 0 u 38% obyvatel, Rh mínus u 16% obyvatel

Příklady onemocnění AR Postihuje jen recesivní homozygoty !!! Galaktozémie - neschopnost odbourávat galaktózu  Poškození ledvin, orgánů trávicí soustavy, sleziny, zpomalení psychického vývoje Krevní skupiny – autozomální , koodominance Levorukost – autozomální, recesivní

Příklady onemocnění AR Fenylketonurie nedochází k přeměně fenylalaninu na tyrosin  poškození mozku nadbytek bílkovinné výživy vliv na neurony mozkové kůry  zpomalení duševního vývoje, slabomyslnost zvýšené je riziko pro potomstvo až 50% účinná je dietní léčba, dieta do 15 let

Příklady onemocnění AR Coeliakie - neschopnost trávení lepku  vážné trávicí poruchy - prevence úprava stravy Albinismus - neschopnost snstetizovat melanin Vrozená hluchota - hluchoněmost , lidé s touto chorobou jsou většinou bezdětní   Cystinurie - tvorba krystalů a kaménků v moči

Autozomální a polygenní charakter Roštěpy patra a rtů Downův syndrom = mongolismus -trizomie 21. chromozomu ( místo 2 alel jsou 3 ) - znaky - velká hlava, deformace ušních boltců, malý nos, malá ústa, velký jazyk, široké ruce, krátké prsty, zvýšená hybnost v kloubech, krátké nohy, poruchy duševního vývoje

Zdroje :   HANČOVÁ, Hana. Biologie v kostce I: Obecná biologie, mikrobiologie, botanika, mykologie, ekologie, genetika. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 1997, 112 s. ISBN 80-720-0059-4. NEČÁSEK, Jan a Ivo CETL. Genetika. Praha, 1979. JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia: (teoretická a praktická část). 9. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007, 575 s., [92] s. barev. obr. příl. ISBN 978-80-7182-213-4. ŠMARDA, Jan. Biologie pro psychology a pedagogy. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, 420 s. ISBN 978-80-7367-343-7. Nový přehled biologie. 1. vyd. Praha: Scientia, 2003, xxii, 797 s. ISBN 80-718-3268-5. Genetika. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-2013 [cit. 2013-06-09]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Genetika