HOSPODÁŘSKY VÝZNAMNÉ ORGANISMY houby a hmyz.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: HOUBY VY_inovace_32_PR6_15
Advertisements

VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.08 Anotace: Prezentace seznamuje s významnými houbami, podle obrázků je zařazuje do správné skupiny. Vzdělávací oblast: Houby bez.
Anotace - v prezentaci se žáci seznamují s blanokřídlým hmyzem Autor - Zuzana Pištová Jazyk - čeština Očekávaný výstup – poznání přírodního druhu,
Hospodářsky významní živočichové – přírodopis 7. třída
Hospodářsky významní živočichové – přírodopis 7. třída
DVOUKŘÍDLÍ 1 pár blanitých křídel
Způsob života a dorozumívání včely medonosné
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Mohou nám být mikrobi prospěšní?!?
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Přírodopis Ročník: ročník
Hmyz v sadech a zahradách
Houby Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou hub stopkovýtrusných.
HOUBY ŘÍŠE.
KVASINKY Jedná se o jednobuněčné houby – mikroorganismy patrné pod mikroskopem. Žijí všude kolem nás. Jsou složitější než bakterie (mají silnou buněčnou.
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
třída: Vřeckovýtrusé houby - vřeckaté
Třída:Hmyz nejpočetnější třída živočichů na Zemi souš i voda
2 páry křídel, samice má na zadečku kladélko ( žihadlo),
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
HEDVÁBÍ.
Naše houby 6. třída.
Organismy v sadech a ovocných zahradách.
Bezobratlí v sadech a zahradách
Volně žijící zvířata III bezobratlí
ZVÍŘÁTKA DVORKU – VČELY
Včela medonosná Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
VČELA MEDONOSNÁ.
Blanokřídlý hmyz v sadech a ovocných zahradách.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Hmyz s proměnou dokonalou
HOUBY Jsou EUKARYOTICKÉ organismy (mají obdobnou stavbu buňky jako rostliny a živočichové) Tělo má jednoduchou stavbu – STÉLKU – tvořenou propletenými.
Kvasinky Obr. 1: Kvasinka pivní vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
VY_32_INOVACE_21_Kvasinky Identifikátor školy:
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
VY_32_INOVACE_09_VČELA_ život, význam včely AUTOR: Petra Kroupová ŠKOLA: ZŠ SPECIÁLNÍ.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ HOUBY (Fungi) unikátní, samostatná říše organismů.
VY_32_INOVACE_09_Přírodověda_ 4.ročník_ 17_Včela medonosná Autor : Jiří Martínek, ZŠ a MŠ Hazlov Období vytvoření : listopad 2011.
nepřístupné hory rozsáhlé pouště řeky Jang-c-tiang, Chuang-che.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Přírodopis.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Včela medonosná Prvouka, 2. třída.
Anotace – Včely   Anotace - Pracovní list k procvičení plynulého čtení s porozuměním, schopnosti k zapamatování si podrobností, schopnosti shrnout důležité.
Včela medonosná Vytvořil: Jiří Burda
ŽIVOT VČEL Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Kratochvílová Havlová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN.
VČELA MEDONOSNÁ Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_531 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_40_Hmyz s proměnou dokonalou
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_132_Užitečný hmyz
SŠ, ZŠ A MŠ, KARVINÁ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Blanokřídlý hmyz v sadech a ovocných zahradách.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
VY_32_INOVACE_09 09 Ze života včel autor: Mgr. Jana Kobylková
Základní škola a mateřská škola Bukovec
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Včely Jan Bureš.
Rostliny a houby našich lesů  ŘASY - nejjednoduší rostliny.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
MOTÝLI VY_32_INOVACE_XVII-C-19.
HOUBY.
KVASINKY, HOUBY, PLÍSNĚ.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Ing. Iva Hlásková Číslo
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
. VY_32_INOVACE_04-30 Ročník: VI. ročník Vzdělávací oblast:
Název projektu: Moderní škola
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
třída: Vřeckovýtrusé houby - vřeckaté
Transkript prezentace:

HOSPODÁŘSKY VÝZNAMNÉ ORGANISMY houby a hmyz

KAPR A RYBNÍKÁŘSTVÍ V ČECHÁCH PŘÍŠTĚ Referát KAPR A RYBNÍKÁŘSTVÍ V ČECHÁCH

HOUBY

Kvasinky

kynutí těsta Kvasinky při nedostatku kyslíku přeměňují rostlinné cukry na alkohol a oxid uhličitý za vzniku energie. kvašení

Kvasinky pod mikroskopem droždí

Obsahují komplex vitamínu B, což platí zvláště pro pivovarské kvasinky Obsahují komplex vitamínu B, což platí zvláště pro pivovarské kvasinky. Využívají se při léčbě nervových onemocnění, při zánětlivých kožních chorobách, při poruchách zažívacího traktu a jaterních chorobách.

štětičkovec = Penicillium

Alexander Fleming objevitel Penicilinu

Penicillium roqueforti Penicillium camemberti

Žampion (pečárka) zahradní Pečárka zahradní (žampion) roste od června do října (nejvíce v srpnu) na pohnojených místech, na kompostech, v zahradách, sadech a na lukách. Také se s úspěchem pěstuje v pěstírnách žampionů. Žampion (pečárka) zahradní

HMYZ

a) Blanokřídlý hmyz

Včela medonosná

BLANOKŘÍDLÝ HMYZ V SADECH A OVOCNÝCH ZAHRADÁCH PŘIPOMEŇTE SI: BLANOKŘÍDLÝ HMYZ V SADECH A OVOCNÝCH ZAHRADÁCH Včely: včela medonosná – zdomácnělý druh v úlu - matka = královna – zajišťuje rozmnožování, dělnice a trubci = ♂, kteří oplodní královnu dělnice sbírají pyl a nektar, pečují o úl, larvy a matku mají žihadlo s jedem, na žihadle - zpětné háčky  po bodnutí umírají využití : med (z nektaru), vosk (plástve), mateří kašička; je významný opylovač

Včelí úl

dělnice matka trubec

K výrobě 1 kilogramu medu potřebují včely přibližně 3 kilogramy rostlinného nektaru, což představuje asi šedesát tisíc výletů z úlu a návštěvu cca 50 ml květů.

Plástev s medem

Plástev z vosku (40 gramů vosku unese přes 2 kg medu).

Matečník s larvou budoucí královny. Bílá hmota je mateří kašička, kterou dělnice larvy krmí. Mateří kašička je produkována žlázami mladých včelích dělnic. Mateří kašičkou krmí včely jednak mladé larvy, jednak matku po celou dobu jejího života. Mateří kašička je koncentrátem obsahujícím hlavně bílkoviny a mnoho dalších složek. Mateří kašička se používá hlavně v kosmetice, také jako doplněk výživy a rovněž do léků.

vosk VYUŽITÍ kosmetika med

b) Motýli

Bourec morušový

MORUŠOVNÍK

Housenky bource morušového

V Číně se pěstuje hedvábí už nejméně 5000 let. Bourec morušový je z hlediska rozmnožování úplně závislý na člověku a ve volné přírodě se již nevyskytuje. V Číně se pěstuje hedvábí už nejméně 5000 let. Potrava housenek bource morušového se sestává výhradně z listů moruše. Chová se hlavně na severu Číny a v Íránu. Larva se zakukluje v kokonu ze surového hedvábí, které vytvářejí slinné žlázy housenky. Kokon zajišťuje ochranu téměř nehybné kukly.

Zámotky kukel bource morušového Kokony bource morušového se zahřívají na teplotu kolem 100 °C, po dobu 2 až 2,5 hodin, což usmrtí zakuklené housenky a způsobí, že se zámotky lépe rozplétají. Kdyby se motýli nechali vylíhnout, porušili by kokon a vlákno tím znehodnotili. Kokon je tvořen jediným nepřerušeným hedvábným vláknem, které je dlouhé 300 až 900 metrů. K výrobě 1 kilogramu hedvábí je potřeba asi 3-4 tisíce kusů kokonů. Zámotky kukel bource morušového

V Číně se vypráví legenda o objevu hedvábí císařovnou Xi Ling-Shi V Číně se vypráví legenda o objevu hedvábí císařovnou Xi Ling-Shi. Císařovna chtěla zjistit, kdo poškozuje její morušovníky a tak si sedla pod stromy, vyhlížela „ničitele“ a popíjela čaj. Do šálku jí spadl zámotek. Vytahovala jej ven, ale zámotek se odmotal, až uviděla kuklu uvnitř. Podle všeho tak objevila technologii výroby hedvábí, která zůstala po více než 2000 následujících let čínským tajemstvím. hedvábí

HOSPODÁŘSKY VÝZNAMNÉ ORGANISMY -slouží jako zdroj potravy nebo surovin HOUBY: Kvasinky – jednobuněčné schopné kvašení = způsob získávání energie, vzniká alkohol a oxid uhličitý využití – droždí (slisované kvasinky)  kynutí těsta výroba piva, vína Plíseň štětičkovec využití k výrobě – antibiotik (penicilinu) – léky proti bakteriálním nemocem plísňových sýrů (Hermelín, Niva) Žampion zahradní využití – jedlá, chutná plodnice HMYZ: Včela medonosná využití - med, vosk, mateří kašička, včelí jed Motýl bourec morušový z Číny využití – výroba hedvábí - ze zámotku kukly

Závěr: Které hospodářsky významné houby znáš? Jaké je jejich využití člověkem? Který hospodářsky významný hmyz znáš? Jaké je jeho využití člověkem?