ETICKÉ PROBLÉMY FYZIKŮ Roman Král. O CO JDE Nastínění problému Situace 17. x 20. Století Manhattan Project Německý jaderný program Poválečný přístup k.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_4_MÍROVÁ KONFERENCE V PAŘÍŽI
Advertisements

Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_07_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Jolana Těšinová Litomyšl 17. července 2012
Ukončení 1. světové války
Člověk a společnost Dějepis 20. století Studená válka VY_32_INOVACE_09 Sada 23 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213 Vypracovala:
Bezpečnost, bezpečnostní hrozby a rizika
Právní odpovědnost sportovců za sportovní úrazy (teoretický vstup do problematiky) M ICHAL K RÁLÍK,
Bibliotheca academica , Ostrava EIZ na VŠ po roce 2008 – koordinace a spolupráce Barbora Ramajzlová
Etika autenticity-Charles Taylor Zpracoval : J.Lang.
Svět na rozcestí Evropa Supervelmoci – SSSR, USA Atomové zbraně.
Svět Západu a vznik NATO
SVĚTOVÁ LITERATURA 2. POLOVINY 20. STOLETÍ
Pedagogické kompetence 6. října 2014 Caroline Kearney vedoucí manažerka projektů & analytička vzdělávání.
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
STÁT forma organizace lidské společnosti, která se vyznačuje sdružením obyvatel určitého území v právní celek suverenita, svrchovanost je výrazem státní.
MEZINÁRODNÍ ORGANIZACE
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
MEZI TŘICETILETOU VÁLKOU A FRANCOUZSKOU REVOLUCÍ
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
EVROPA A EUROATLANTICKÝ PROSTOR I: STUDENÁ VÁLKA
Jaderná energie.
Ekologické důsledky války
Mezinárodní kontrolní režimy
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Jindřich Doubek Číslo materiálu 7_1_F_13 Datum vytvoření Druh učebního materiálu prezentace Ročník 4. ročník.
Setkání děkanů technických fakult ČR Praha Stanovisko.
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Štěpení atomu a řetězová reakce
Porážka fašismu a důsledky 2. světové války
Příprava novely autorského zákona Celostátní porada vysokoškolských knihoven Hradec Králové Vít Richter Národní knihovna ČR
Fy – kvarta Yveta Ančincová
F_070_Jaderná energie_Jaderná energie Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Etika ve VP. Etické problémy ve střední a východní Evropě Etické otázky v politice = chování lidí v politickém procesu, zlé a dobré úmysly v pol. procesu.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_DEJ317 Jméno autora:Mgr. Karel Šonka Třída/ročník3. ročník.
Předmět: Občanská výchova Ročník: první Téma: Soudobý svět
1 Výzkum, vývoj a inovace v ČR a ve světě Karel Šperlink, AIP ČR Praha, INOVACE 2011.
Studená válka.
Co je riziko ? Z historie:
FY-072_Jaderná energie_Jaderná reakce
IDEOLOGIE A STÁT I. IDEOLOGIEANTISEMITISMUSNACIONALISMUS.
Filosofická antropologie, K. Lorenz - 8 smrtelných hříchů
Základy správního práva trestního
Věda a výzkum ● Výzkum populací (epidemiologický) ● Výzkum na člověku (klinický)  Terapeutický  Neterapeutický ● Výzkum na lidských tkáních ● Výzkum.
Hospodaření s majetkem obcí a krajů. Úvodem právní úprava obsažená v OZř a KZř je velmi kusá široký prostor pro uplatnění obecných předpisů (občanský.
Základy sociální psychologie
Renata Holubová, PřF UP Olomouc
Mezinárodní právo veřejné jako velmi specifický právní systém
OBLÍBENÝ PŘEDMĚT. Krátce o předmětu Tento předmět sdružuje široké spektrum oborů, které se týkají soužití lidí ve společnosti i mimo ni. Filosofie Ekonomie.
Rodinné právo Otázky manželství Vztahy mezi rodiči a dětmi Vztahy vznikající při NRP Zákon o rodině Zákon č. 94/1963 Sb. v platném znění.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_34_F9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Řetězová reakce.
CELOU PREZENTACI I PDF PODOBU NALEZNETE NA
Jaderné reakce. Struktura prezentace otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Mezinárodní den sester květen 2009
Svět ve 2. pol. 20. stol..
k diagnostice některých jaderné elektrárny jako
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
doc. JUDr. Jan Ondřej, CSc., DSc.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
4.Fáze (70. a 80. léta).
Etika v psychoterapii Prezentace vytvořena s podporou grantu FRVŠ.
Probační a mediační služby výjezdní zasedání RVPK Příbram
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
TERORISMUS.
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_12_DĚJEPIS
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní filozofické otázky
JADERNÉ ŠTĚPEnÍ JADERNÁ BOMBA
Transkript prezentace:

ETICKÉ PROBLÉMY FYZIKŮ Roman Král

O CO JDE Nastínění problému Situace 17. x 20. Století Manhattan Project Německý jaderný program Poválečný přístup k etickým otázkám Dnešní situace + mezinárodní právo Budoucnost

NASTÍNĚNÍ PROBLÉMU Fyzik jako člověk – součást společnosti  odpovědnost za následky svého jednání Odcizení vědců od lidské podstaty přes specifický jazyk Vztah vědce a politiky (vědec x občan) Problém pokračování ve výzkumu „v zájmu poznání“ přes vědomí možných fatálních následků pro lidstvo

VÝVOJ PROBLÉMU 17.stol.: Usnesení fyziků – žádná politika, etika, atd. na konferencích  pouze „čistá“ věda 20. stol.: vědeckotechnická revoluce, nové poznatky  možnost zneužití pro vývoj ZHN (jad. zbr.) Průnik etických otázek do rozhodování fyziků

MANHATTAN PROJECT Program USA pro vývoj jaderné zbraně ( ), „závod o bombu“ Einstein, Oppenheimer, Feynmann, Bethe, Fermi, Rotblat,... zpočátku „bezstarostný“ výzkum první pochybnosti po „Trinity Test“ (praktické použití, co dál ???) Po bombardování JPN velké psychické problémy J. Rotblat – jediný opustil MP

NĚMECKÝ JADERNÝ PROGRAM vedoucí – W. Heisenberg neúspěch kvůli chybně spočítanému kritickému množství Uranu (úmysl ???) Heisenbergova spolupráce s Bohrem (etické otázky, snaha o zastavení závodu o bombu ???) Německý program nezaměřen pouze na bombu, ale i na reaktory jako pohon pro ponorky

POVÁLEČNÝ PŘÍSTUP Mnoho vědců varuje před atomovou válkou, nepokračují ve vývoji vodíkových bomb J. Rotblat – angažovanost za omezení vývoje ZHN (Nob. cena za mír 1955) Einstein-Russellův manifest (1955): výzva k zastavení jaderného zbrojení + mírový výzkum L. Pauling, A.H. Paulingová – Petice za ukončení jaderných testů (1958) Reakce politiků na tyto výzvy (např. SALT, NPT)

DNEŠNÍ SITUACE Uzavírání mnoha mezinárodních úmluv na omezení zbrojení Samotný výzkum není právně nijak speciálně omezován Různé petice ze stran vědců

MEZINÁRODNÍ PRÁVO Jednotlivé smlouvy a soudní rozhodnutí Zákaz používání a hrozby použití ZHN (Je vlastnictví a vývoj hrozbou použití???) Zákaz specificky vymezených typů zbraní Výjimky z použití jakéhokoli typu zbraní v případě přímého ohrožení vlastní existence státu (???)

BUDOUCNOST S vývojem nových technologií stoupá riziko jejich zneužití (nanotechnologie!) M. Oliphant: Vědec pracuje ne čemkoli, pokud je to pro něj zajímavé a navíc za to dostane zaplaceno. (terorismus, agresivní diktatury) Potřeba uvědomit si „meze“ výzkumu (hlavní je zachování člověka) Eisteinova myšlenka přísahy podobné Hippocratově přísaze

SHRNUTÍ Nastínění problému Situace 17. x 20. Století Manhattan Project Německý jaderný program Poválečný přístup k etickým otázkám Dnešní situace + mezinárodní právo Budoucnost