Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ SŠHL Frýdlant.moderní školy Škola:Střední škola.
Advertisements

Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název prezentace (DUMu): Půda
Abiotický faktor půda.
Transkript prezentace:

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_EKG.1.09 Půda Vytvořeno: Ověřeno: Třída:NS1

Půda Vzdělávací oblast:Enviromentální vzdělávání Předmět:Ekologie Ročník:1. Autor:Radomíra Hradilová Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:dataprojektor, notebook s připojením na internet Klíčová slova:půda, litosféra, edafon Anotace:Materiál je určen pro výuku předmětu ekologie. Seznamuje s půdou jako abiotickým faktorem ŽP a obsahuje interaktivní prvky k aktivizaci žáků a procvičení učiva.

Půda vzniká zvětráváním litosféry (hornin a nerostů) a působením půdotvorných činitelů (např. srážek, teplot a činností organismů) obsahuje: – Pevnou složku – úlomky zvětralých hornin a nerostů a humus (odumřelá těla organismů). Postupně se rozkládá a přechází do půdního roztoku. – Kapalnou složku – půdní roztok (voda s rozpuštěnými látkami), je zdrojem většiny anorganických živin pro organismy. – Plynnou složku – půdní vzduch. – Edafon = soubor všech organismů žijících v půdě.

Složení půdy nerostná složka 93 % nerosty horniny organická 7 % mrtvá hmota 85 % (humus) kořeny rostlin 10 % edafon 5 % (dekompozitoři)

Vlastnosti půdy pórovitost - ovlivněna velikostí částic (písčité x jílovité půdy) - závisí na ní obsah vody a vzduchu sorpční schopnost = schopnost vázat vodu a ionty - zvyšována humusem teplota - v hloubce se nemění, v povrch. vrstvách značně kolísá

Vlastnosti půdy obsah iontů - ovlivňuje: a)kyselost půdy (pH) kyselé půdy - vřes, borůvka zásadité (obsah Ca) - třemdava, koniklec b)obsah živin - půdy chudé na N - rosnatka okrouhlolistá c)slanost - ve větším množství omezuje příjem vody, živin (přímořské oblasti)

Které konstatování je správné? obligátně anaerobní organismy nesnášejí kyslík skleníkový efekt je zapříčiněn UV zářením rostliny přijímají dusík jen z půdního roztoku a ne ze vzduchu smog londýnského typu vzniká za mrazivého vlhkého počasí Pro xerofilní rostliny je ideální velice suché prostředí Podíl sladké vody na zemi činí okolo 30% edafon je soubor mikroorganismů žijících v půdě oxid uhličitý se dostává do atmosféry jako vedlejší produkt fotosyntézy 

Které konstatování je správné? obligátně anaerobní organismy nesnášejí kyslík skleníkový efekt je zapříčiněn UV zářením rostliny přijímají dusík jen z půdního roztoku a ne ze vzduchu smog londýnského typu vzniká za mrazivého vlhkého počasí Pro xerofilní rostliny je ideální velice suché prostředí Podíl sladké vody na zemi činí okolo 30% edafon je soubor mikroorganismů žijících v půdě oxid uhličitý se dostává do atmosféry jako vedlejší produkt fotosyntézy 

Které konstatování je správné? obligátně anaerobní organismy nesnášejí kyslík skleníkový efekt je zapříčiněn UV zářením rostliny přijímají dusík jen z půdního roztoku a ne ze vzduchu smog londýnského typu vzniká za mrazivého vlhkého počasí Pro xerofilní rostliny je ideální velice suché prostředí Podíl sladké vody na zemi činí okolo 30% edafon je soubor mikroorganismů žijících v půdě oxid uhličitý se dostává do atmosféry jako vedlejší produkt fotosyntézy 

Které konstatování je správné? obligátně anaerobní organismy nesnášejí kyslík skleníkový efekt je zapříčiněn UV zářením rostliny přijímají dusík jen z půdního roztoku a ne ze vzduchu smog londýnského typu vzniká za mrazivého vlhkého počasí Pro xerofilní rostliny je ideální velice suché prostředí Podíl sladké vody na zemi činí okolo 30% edafon je soubor mikroorganismů žijících v půdě oxid uhličitý se dostává do atmosféry jako vedlejší produkt fotosyntézy 

Které konstatování je správné? obligátně anaerobní organismy nesnášejí kyslík skleníkový efekt je zapříčiněn UV zářením rostliny přijímají dusík jen z půdního roztoku a ne ze vzduchu smog londýnského typu vzniká za mrazivého vlhkého počasí Pro xerofilní rostliny je ideální velice suché prostředí Podíl sladké vody na zemi činí okolo 30% edafon je soubor mikroorganismů žijících v půdě oxid uhličitý se dostává do atmosféry jako vedlejší produkt fotosyntézy 

Které konstatování je správné? obligátně anaerobní organismy nesnášejí kyslík skleníkový efekt je zapříčiněn UV zářením rostliny přijímají dusík jen z půdního roztoku a ne ze vzduchu smog londýnského typu vzniká za mrazivého vlhkého počasí Pro xerofilní rostliny je ideální velice suché prostředí Podíl sladké vody na zemi činí okolo 30% edafon je soubor mikroorganismů žijících v půdě oxid uhličitý se dostává do atmosféry jako vedlejší produkt fotosyntézy 

Které konstatování je správné? obligátně anaerobní organismy nesnášejí kyslík skleníkový efekt je zapříčiněn UV zářením rostliny přijímají dusík jen z půdního roztoku a ne ze vzduchu smog londýnského typu vzniká za mrazivého vlhkého počasí Pro xerofilní rostliny je ideální velice suché prostředí Podíl sladké vody na zemi činí okolo 30% edafon je soubor mikroorganismů žijících v půdě oxid uhličitý se dostává do atmosféry jako vedlejší produkt fotosyntézy 

Které konstatování je správné? obligátně anaerobní organismy nesnášejí kyslík skleníkový efekt je zapříčiněn UV zářením rostliny přijímají dusík jen z půdního roztoku a ne ze vzduchu smog londýnského typu vzniká za mrazivého vlhkého počasí Pro xerofilní rostliny je ideální velice suché prostředí Podíl sladké vody na zemi činí okolo 30% edafon je soubor mikroorganismů žijících v půdě oxid uhličitý se dostává do atmosféry jako vedlejší produkt fotosyntézy 

Které konstatování je správné? obligátně anaerobní organismy nesnášejí kyslík skleníkový efekt je zapříčiněn UV zářením rostliny přijímají dusík jen z půdního roztoku a ne ze vzduchu smog londýnského typu vzniká za mrazivého vlhkého počasí pro xerofilní rostliny je ideální velice suché prostředí podíl sladké vody na zemi činí okolo 30% edafon je soubor mikroorganismů žijících v půdě oxid uhličitý se dostává do atmosféry jako vedlejší produkt fotosyntézy 

Použité zdroje Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.