Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_EKG.1.09 Půda Vytvořeno: Ověřeno: Třída:NS1
Půda Vzdělávací oblast:Enviromentální vzdělávání Předmět:Ekologie Ročník:1. Autor:Radomíra Hradilová Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:dataprojektor, notebook s připojením na internet Klíčová slova:půda, litosféra, edafon Anotace:Materiál je určen pro výuku předmětu ekologie. Seznamuje s půdou jako abiotickým faktorem ŽP a obsahuje interaktivní prvky k aktivizaci žáků a procvičení učiva.
Půda vzniká zvětráváním litosféry (hornin a nerostů) a působením půdotvorných činitelů (např. srážek, teplot a činností organismů) obsahuje: – Pevnou složku – úlomky zvětralých hornin a nerostů a humus (odumřelá těla organismů). Postupně se rozkládá a přechází do půdního roztoku. – Kapalnou složku – půdní roztok (voda s rozpuštěnými látkami), je zdrojem většiny anorganických živin pro organismy. – Plynnou složku – půdní vzduch. – Edafon = soubor všech organismů žijících v půdě.
Složení půdy nerostná složka 93 % nerosty horniny organická 7 % mrtvá hmota 85 % (humus) kořeny rostlin 10 % edafon 5 % (dekompozitoři)
Vlastnosti půdy pórovitost - ovlivněna velikostí částic (písčité x jílovité půdy) - závisí na ní obsah vody a vzduchu sorpční schopnost = schopnost vázat vodu a ionty - zvyšována humusem teplota - v hloubce se nemění, v povrch. vrstvách značně kolísá
Vlastnosti půdy obsah iontů - ovlivňuje: a)kyselost půdy (pH) kyselé půdy - vřes, borůvka zásadité (obsah Ca) - třemdava, koniklec b)obsah živin - půdy chudé na N - rosnatka okrouhlolistá c)slanost - ve větším množství omezuje příjem vody, živin (přímořské oblasti)
Které konstatování je správné? obligátně anaerobní organismy nesnášejí kyslík skleníkový efekt je zapříčiněn UV zářením rostliny přijímají dusík jen z půdního roztoku a ne ze vzduchu smog londýnského typu vzniká za mrazivého vlhkého počasí Pro xerofilní rostliny je ideální velice suché prostředí Podíl sladké vody na zemi činí okolo 30% edafon je soubor mikroorganismů žijících v půdě oxid uhličitý se dostává do atmosféry jako vedlejší produkt fotosyntézy
Které konstatování je správné? obligátně anaerobní organismy nesnášejí kyslík skleníkový efekt je zapříčiněn UV zářením rostliny přijímají dusík jen z půdního roztoku a ne ze vzduchu smog londýnského typu vzniká za mrazivého vlhkého počasí Pro xerofilní rostliny je ideální velice suché prostředí Podíl sladké vody na zemi činí okolo 30% edafon je soubor mikroorganismů žijících v půdě oxid uhličitý se dostává do atmosféry jako vedlejší produkt fotosyntézy
Které konstatování je správné? obligátně anaerobní organismy nesnášejí kyslík skleníkový efekt je zapříčiněn UV zářením rostliny přijímají dusík jen z půdního roztoku a ne ze vzduchu smog londýnského typu vzniká za mrazivého vlhkého počasí Pro xerofilní rostliny je ideální velice suché prostředí Podíl sladké vody na zemi činí okolo 30% edafon je soubor mikroorganismů žijících v půdě oxid uhličitý se dostává do atmosféry jako vedlejší produkt fotosyntézy
Které konstatování je správné? obligátně anaerobní organismy nesnášejí kyslík skleníkový efekt je zapříčiněn UV zářením rostliny přijímají dusík jen z půdního roztoku a ne ze vzduchu smog londýnského typu vzniká za mrazivého vlhkého počasí Pro xerofilní rostliny je ideální velice suché prostředí Podíl sladké vody na zemi činí okolo 30% edafon je soubor mikroorganismů žijících v půdě oxid uhličitý se dostává do atmosféry jako vedlejší produkt fotosyntézy
Které konstatování je správné? obligátně anaerobní organismy nesnášejí kyslík skleníkový efekt je zapříčiněn UV zářením rostliny přijímají dusík jen z půdního roztoku a ne ze vzduchu smog londýnského typu vzniká za mrazivého vlhkého počasí Pro xerofilní rostliny je ideální velice suché prostředí Podíl sladké vody na zemi činí okolo 30% edafon je soubor mikroorganismů žijících v půdě oxid uhličitý se dostává do atmosféry jako vedlejší produkt fotosyntézy
Které konstatování je správné? obligátně anaerobní organismy nesnášejí kyslík skleníkový efekt je zapříčiněn UV zářením rostliny přijímají dusík jen z půdního roztoku a ne ze vzduchu smog londýnského typu vzniká za mrazivého vlhkého počasí Pro xerofilní rostliny je ideální velice suché prostředí Podíl sladké vody na zemi činí okolo 30% edafon je soubor mikroorganismů žijících v půdě oxid uhličitý se dostává do atmosféry jako vedlejší produkt fotosyntézy
Které konstatování je správné? obligátně anaerobní organismy nesnášejí kyslík skleníkový efekt je zapříčiněn UV zářením rostliny přijímají dusík jen z půdního roztoku a ne ze vzduchu smog londýnského typu vzniká za mrazivého vlhkého počasí Pro xerofilní rostliny je ideální velice suché prostředí Podíl sladké vody na zemi činí okolo 30% edafon je soubor mikroorganismů žijících v půdě oxid uhličitý se dostává do atmosféry jako vedlejší produkt fotosyntézy
Které konstatování je správné? obligátně anaerobní organismy nesnášejí kyslík skleníkový efekt je zapříčiněn UV zářením rostliny přijímají dusík jen z půdního roztoku a ne ze vzduchu smog londýnského typu vzniká za mrazivého vlhkého počasí Pro xerofilní rostliny je ideální velice suché prostředí Podíl sladké vody na zemi činí okolo 30% edafon je soubor mikroorganismů žijících v půdě oxid uhličitý se dostává do atmosféry jako vedlejší produkt fotosyntézy
Které konstatování je správné? obligátně anaerobní organismy nesnášejí kyslík skleníkový efekt je zapříčiněn UV zářením rostliny přijímají dusík jen z půdního roztoku a ne ze vzduchu smog londýnského typu vzniká za mrazivého vlhkého počasí pro xerofilní rostliny je ideální velice suché prostředí podíl sladké vody na zemi činí okolo 30% edafon je soubor mikroorganismů žijících v půdě oxid uhličitý se dostává do atmosféry jako vedlejší produkt fotosyntézy
Použité zdroje Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.