= věda o životních projevech rostlin a funkcích jejich orgánů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
METABOLISMUS ŠÁRKA VOPĚNKOVÁ 2012.
Advertisements

ORGANICKÉ LÁTKY + KYSLÍK
Název Fotosyntéza Předmět, ročník Biologie, 1. ročník Tematická oblast
Dýchání rostlin Dýchání = respirace = soubor katabolických reakcí, které slouží k uvolnění energie potřebné např. pro syntetické pochody, příjem živin,
FOTOSYNTÉZA photós = světlo synthesis = skládání.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Fotosyntéza Vznik glukózy Autor: Ing. Jiřina Ovčarová.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Biochemické děje Předmět: Chemie.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Anna Doubková Číslo materiálu 4_2_CH_03 Datum vytvoření Druh učebního materiálu prezentace Ročník 8.C.
Metabolismus sacharidů
PaedDr.Pavla Kelnarová ZŠ Valašská Bystřice
ŘASY- lesní Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
FOTOSYNTÉZA – JEDINEČNÝ DĚJ
Princip, jednotlivé fáze
FOTOSYNTÉZA.
METABOLISMUS.
Látkový a energetický metabolismus rostlin
DÝCHÁNÍ = RESPIRACE.
FYZIOLOGIE ROSTLIN.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Fotosyntésa.
K. Hujová, J. Kondelík, J. Šimánek
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_KUB_06.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis – Biologie rostlin
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Sekundární procesy fotosyntézy
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.02 Anotace: Prezentace seznamuje s nejdůležitějším jevem na Zemi. Vzdělávací oblast: Organismy se schopností fotosyntézy Autor:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_225.
Glukosa a její vznik.
(Citrátový cyklus, Cyklus kyseliny citrónové)
FOTOSYNTÉZA.
BIOSYNTÉZA SACHARIDŮ.
Cyklus kyseliny citrónové, citrátový cyklus.
Bioenergetika Pro fungování buněčného metabolismu nutný stálý přísun energie Získávání, přenos, skladování, využití energie Na co se energie spotřebovává.
Respirace.  soubor chemických reakcí, nezbytných pro uvoln ě ní chemické energie, která je obsa ž ena v organických slou č eninách  C 6 H 12 O 6 + 6O.
INTERMEDIÁRNÍ METABOLISMUS
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_04.
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Co jsme již poznali.
Fotosyntéza a dýchání Fotosyntéza Dýchání
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
CO JE FOTOSYNTÉZA?  Soubor chemických reakcí, v jejichž průběhu dochází k pohlcování energie slunečního záření, která je využita k přeměně jednoduchých.
Metabolismus sacharidů II. Anabolismus sacharidů Autotrofní organismy mají schopnost syntetizovat sacharidy z jednoduchých anorganických sloučenin – oxidu.
1 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada28 AnotaceVyučovací.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Metabolismus Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Anotace Výukový program pro žáky 8. ročníku na 2. stupni ZŠ. Téma: Přeměna látek a energií - výživa. Možnost využití: interaktivní tabule.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo CZ.1.07/1.1.26/
Předmět:chemie Ročník: 3. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o fotosyntéze. Klíčová slova: fotosyntéza,
Uvolňování energie pro život Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
METABOLISMUS ROSTLIN OD MARTINA JAROŠE. FOTOSYNTÉZA Zachycuje sluneční energii a z oxidu uhličitého vyrábí organickou sloučeninu (sacharid) a jako vedlejší.
Fotosyntéza.
Projevy života, třídění organismů
Rostliny.
Metabolismus (přeměna látek a energií) Výživa U/49
Fotosyntéza rostlinné pigmenty + světelná energie + oxid uhličitý + voda chemická energie + kyslík.
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_112_List
Co všechno už víte o fotosyntéze?
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Získávání energie pro život
ŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením živé přírody.
ROSTLINY - ŘASY Přírodopis VI..
Rostliny a houby našich lesů  ŘASY - nejjednoduší rostliny.
(Citrátový cyklus, Cyklus kyseliny citrónové)
DÝCHÁNÍ = RESPIRACE.
Dýchání všechny organismy dýchají stejně (ve dne i v noci)
Mgr. Natálie Čeplová Fyziologie rostlin.
Transkript prezentace:

= věda o životních projevech rostlin a funkcích jejich orgánů Fyziologie rostlin = věda o životních projevech rostlin a funkcích jejich orgánů

látkový a energetický metabolismus výživa vodní režim růst a vývoj

LÁTKOVÝ a ENERGETICKÝ METABOLISMUS = neustálý příjem, přeměna a výdej látek = základní vlastnost živé hmoty = probíhá po celou dobu života rostliny Dva typy procesů : 1. ANABOLICKÉ - z jednoduchých látek složité, energie se spotřebovává 2. KATABOLICKÉ - ze složitých látek jednoduché, energie se uvolňuje

Jednoduché látky ANABOLISMUS - energie se spotřebovává Složité látky přeměna Jednoduché látky Složité látky KATABOLISMUS – energie se uvolňuje

Základní anabolický pochod = Fotosyntéza ( asimilace ) Základní katabolický pochod = Dýchání ( disimilace )

FOTOSYNTÉZA Základní rovnice 6 CO2 + 12 H2O + energie 264 g + 216 g + 2820kJ C6H12 O6 + 6 O2+6 H2O 180 g + 192 g + 108 g

nejdůležitější proces na Zemi Význam fotosyntézy : nejdůležitější proces na Zemi tvorba organických látek ( 150 mld t/rok ) produkce kyslíku ( 200 mld t/rok ) spotřeba oxidu uhličitého

Sekundární Primární Průběh fotosyntézy : Dvě fáze : probíhá pouze ze světla barviva zachytí sluneční energii e. se využije na fotolýzu vody –H2O ½ O2 + 2H+ + 2e- na počátku je voda a sl.energie na konci energie v ATP a koenzymu a ½ O2 probíhá v tzv. Calvinově cyklu vstupuje energie vytvořená v primární fázi a CO2 probíhá neustále v cyklu vzniká glukóza

Na základě spotřeby CO 2, nárustu hmoty

Vlivy působící na fotosyntézu : Světlo Teplo Voda Množství oxidu uhličitého Vnější Vnitřní - Množství chlorofylu Stáří listů Minerální výživa atd

Podle požadavků na intenzitu jsou rosltiny : Stínomilné ( sciofyty ) – intenzivněji využívají modré světlo Světlomilné ( heliofyty) – více červené Záleží na intenzitě a spektru – podle postavení slunce Spektrum – r. využívají 380 – 760 nm Rostliny C 3 – většina 95 % Rostliny C 4 – specifické podmínky, např. sukulenty, přes den uzavřeny průduchy, CO2 přijímají v noci, váží ho do kyseliny jablečné a z ní ho uvolňují do Calvinova cyklu

DÝCHÁNÍ = získávání energie pro růst a vývoj, příjem živin …… Základní rovnice : C6H12O6 + 6 O2 6 CO2 + 6 H2O + 2820 kJ 40 % ATP 60 % teplo

ANAEROBNÍ AEROBNÍ Průběh dýchání 2 fáze Probíhá v cytoplazmě bez přítomnosti kyslíku probíhá v mitochondriích Acetyl – CoA vstupuje do řady chemic. reakcí – cyklus kys. citronové, uvolňuje se CO2 a koenzym H, ten vstupuje do dýchacího řetězce, a je kyslíkem oxidován na vodu a uvolní se 32 ATP Glukóza ( 6 C) se stěpí na kyselinu pyrohroznovou ( 3 C) a dále na acetyl – CoA ( 2 C) - uvolňují se 2 ATP

Krebs – sir Hans Adolf – v roce 1953 Nobelovu cenu V Krebsově cyklu se uvolňuje 98 % veškeré energie, kterou organizmy potřebují

3 ZBYTKY KYSELINY FOSFOREČNÉ ATP = adenosintrifosfát - ATP DUSÍKATÁ BÁZE CUKR S 5 UHLÍKY ( RIBÓZA) 3 ZBYTKY KYSELINY FOSFOREČNÉ Proces ATP a ADP je vratný, dodáme.li energii, vznikne zpětně ATP Fosfát – zbytek kyselina fosporečné H3 PO4 po odtržení 3 H Spojeny vazbami, které : obsahují množství energie snadno se štěpí ATP ADP 50200 J

Bílá C, Modrá N, Červený O, Oranžový P, černý H

Fotosyntéza – anabolický proces Dýchání – katabolický proces Energie se spotřebovává Energie se uvolňuje Zásobní látky se hromadí = hmotnost rostliny roste Zásobní látky se odbourávají = hmotnost rostliny se snižuje O2 se uvolňuje se spotřebovává Probíhá jen na světle Probíhá na světle i ve tmě Probíhá jen v buňkách s fotosyntetickými barvivy Probíhá ve všech buňkách CO2 do reakce vstupuje CO2 se z reakce uvolňuje

Kontrolní otázky: 1.Vysvětlete význam fotosyntézy pro biosféru 2. Vyjmenujte, které prvky vstupují do 1. fáze fotosyntézy a které jsou uvolňovány 3. Dtto do 2. fáze 4. Jaká energie se uvolní při dýchání rostlin 5. Co ovlivňuje průběh fotosyntézy a jak může zasáhnout člověk 6. Co ovlivňuje průběh dýchání